Samsung inleder massproduktion av HBM2

Permalänk
Melding Plague

Samsung inleder massproduktion av HBM2

Grafikminne av typen HBM2 är nästa stora steg, och nu meddelar Samsung att företaget inlett storskalig produktion. Inledningsvis handlar det om 4 GB stora paket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1TB i bandbredd... Lagom.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

1TB i bandbredd... Lagom.

Det kan aldrig bli för lite!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Då är frågan, är det verkligen minnes bandbredden som håller tillbaka dagens grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Då är frågan, är det verkligen minnes bandbredden som håller tillbaka dagens grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är konsoler.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@PV52: Till viss del, men inte enbart. Hög minnesbandbredd har större påverkan i spel som i stor utsträckning lägger ut och strömmar data direkt från grafikminnet, vilket bland annat är vanligt i open world-spel. Grafikarkitekturens effektivitet påverkar så klart också, det är därför AMD:s Fiji-kretsar inte är fullständigt överlägsna Nvidias Maxwell-kort exempelvis trots att de använder HBM-minne. Men med minnesbandbredden i HBM2 och de förbättrade grafikarkitekturerna i Nvidia Pascal och AMD Polaris bör vi kunna se ett ordentligt skutt upp jämfört med nuvarande generation grafikkort.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tror man skall vara försiktig med att hoppas på grafikkort utrustade med 8GB HBM2 under årets första kvartal som vissa verkar ha gjort. Pascal och Arctic Islands i större utföranden tror jag inte är att vänta förrän mot hösten.

Att Samsung väljer att massproducera 4GB-moduler tycker jag låter som att de grafikkortsläpp vi kommer se under närmsta tiden kommer vara kort med max 4GB, dvs familjernas mid-end kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Då är frågan, är det verkligen minnes bandbredden som håller tillbaka dagens grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns naturligtvis många saker som håller tillbaka utvecklingen. Men till viss del är det garanterat minnet. Tänker då både på mängden och bandbredden. Mängden kanske spelar mindre roll eftersom tillverkarna i mångt och mycket anpassar spelen till vad konsollerna har. Detta är inget jag har några som helst belägg för utan bara som jag tror att det är.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Då är frågan, är det verkligen minnes bandbredden som håller tillbaka dagens grafikkort?

Nej, men med mer minnesbandbredd kan man också göra spel som utnyttjar högre minnesbandbredd i större utsträckning.
Spel görs ju med viss hårdvara i åtanke.
Och just därför är det som andra sagt klena konsoler som håller tillbaka utvecklingen mest...

Permalänk
Medlem

Kan nog behövas med alla högupplösta skärmar som snart fasar ut 1080p.

Visa signatur

cpu. 1x 4790k @ 4.9ghz
ram. 4x 8gb @ 2.666ghz
gfx. 2x gtx980 @ 1.5ghz
hdd. 4x evo850 @ raid0
mon. 1x odyssey g7 @ 240hz

Permalänk

Tja!

Skall inhandla en ny rigg för ca 15-20k, fråga : bör jag vänta till dem nya GFX korten AMD/Nvidia?
Dumt att handla nu? Vad tycker ni?

Det jag kollat på att skaffa är :

Corsair Carbide 400C Clear Window
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Corsair Hydro H100i GTX
Samsung 850-Series EVO 500GB
Corsair RM750x 750W
Gigabyte Z170X-UD5 TH
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX Svarta
Gigabyte GeForce GTX 970 4GB XTREME

I övrigt kör jag BenQ XR3501 som är en 35" 21:9 med den lite lägre upplösningen 2560x1080 144Hz som jag är grymt nöjd med.

MVH

Permalänk
Datavetare
Skrivet av elajt_1:

Finns naturligtvis många saker som håller tillbaka utvecklingen. Men till viss del är det garanterat minnet. Tänker då både på mängden och bandbredden. Mängden kanske spelar mindre roll eftersom tillverkarna i mångt och mycket anpassar spelen till vad konsollerna har. Detta är inget jag har några som helst belägg för utan bara som jag tror att det är.

Mängden VRAM verkar inte vara någon flaskhals idag så länge man har minst 3 GB, detta är vad Guru3D kom fram till

"At 2560x1440 I tried filling that graphics memory, but most games simply do not use more than 1.5 to 3 GB at that resolution combined with the very best image quality settings. This includes MSAA levels of up-to 8x. At the best settings and WHQD we tried, Alien Isolation, Alan Wake, BioShock Infinite, Hitman, Absolution, Metro Last Light, Thief, Tomb Raider, Asassin’s Creed Black Flag."

2560x1440 med 8x MSAA använder i storleksordning samma mängd VRAM som 7000x4000 utan MSAA. Att man inte använder mer VRAM än så är med väldigt nära 100% sannolikhet konsolernas förtjänst/fel då det är runt 2-3 GB som är praktiskt möjligt att använda för grafik denna generation.

Mer bandbredd går det alltid att hitta användning för, dock verkar dagens GPU-designer inte riktigt vara gjorda för att hantera den massiva bandbredd som HBM tillåter. Fiji verkar bara kunna använda ca 65% av tillgänglig bandbredd, det om kortet inte gör något annat än skyfflar texturer (d.v.s. ett rent syntetiskt test, i praktiken kommer man inte upp i dessa bandbredder). Titta på bandbredd för slumpmässiga texturer för att eliminera effekten av den minneskomprimering som GCN1.2, Kepler och Maxwell använder.

Däremot såg SweClockers att ett kort som 960 skalar nästan linjärt med överklockning av VRAM, så det finns modeller som definitivt skulle tjäna på mer bandbredd.

Utgår från att man inte måste köra med fyra stackar i HBM2, enklare modeller skulle då kunna köra med kanske en eller två stackar som då ger 256-512 GB/s bandbredd för att pressa priset. HBM har ju fortfarande fördelar i form av hur mycket plats minnet tar samt hur mycket ström minnet drar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TV-TROLLET:

Tja!

Skall inhandla en ny rigg för ca 15-20k, fråga : bör jag vänta till dem nya GFX korten AMD/Nvidia?
Dumt att handla nu? Vad tycker ni?

Det jag kollat på att skaffa är :

Corsair Carbide 400C Clear Window
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Corsair Hydro H100i GTX
Samsung 850-Series EVO 500GB
Corsair RM750x 750W
Gigabyte Z170X-UD5 TH
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX Svarta
Gigabyte GeForce GTX 970 4GB XTREME

I övrigt kör jag BenQ XR3501 som är en 35" 21:9 med den lite lägre upplösningen 2560x1080 144Hz som jag är grymt nöjd med.

MVH

Uppdatera och ha skoj nu istället för att vänta och bli besviken när de (som vanligt) inte lever upp till hypen

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Men hur skiljer sig dessa från tidigare kort med DDR5-minnen i minnesanvändningen när det kommer till antalet GB? Är 4GB DDR5 lika mycket som 4GB HBM? i sådana fall är det ju meningslöst att köpa något som är mindre än 8GB på med tanke på 4K...

samt kommer det att påverka att kapslarna på ett 4GB endast är 1GB per kapsel? Eller kommer de att arbeta ihop och därmed dela på hela paketet? så om ett spel tar upp 3.25GB så klarar man sig...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chris420:

Kan nog behövas med alla högupplösta skärmar som snart fasar ut 1080p.

Jo men när är snart? de finns ju inte direkt så mycket material till 4k skärmarna men de kommer väl mer och mer. Satsar för nuvarande på sommaren 2017 för nästa inköp, då har jag haft en och samma dator i över 5år och har kunnat spela alla spel på högre inställningar, helt sjukt, snacka om value för pengarna. Min teori om när man ska handla hårdvara har funkat bra.

Vänta på att nya konsoler kommer, köp hårdvara som är bättre en dem, spel som är bättre en vad konsolerna klarar av kommer inte ut. Så då förblir flaskhalsen alltid vad som är sämst på marknaden för att alla man ska komma åt alla konsumenter.

nya konsoler lär vi väl inte se fören 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Nä, det är konsoler.

Skrivet av Kilroy:

Nej, men med mer minnesbandbredd kan man också göra spel som utnyttjar högre minnesbandbredd i större utsträckning.
Spel görs ju med viss hårdvara i åtanke.
Och just därför är det som andra sagt klena konsoler som håller tillbaka utvecklingen mest...

Nej, konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har klart för sig om det som nu masstillverkas ger 4GB per stack, eller 4GB totalt för 4 stackar?
Lite otydligt beskrivet även av Samsung...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, konsumenterna.

Både ja och nej. Ja för att de flesta konsumenterna köper klena datorer och konsoler, men nej då det för en medelsvensson är alldeles för dyrt med "high-end" grejer.

Det är alltså så att tillgången för medelsvensson är i princip obefintlig, vilket man inte kan skylla på konsumenter. (eller ja, kan kan man väll)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

HBM2 är väl bra och så men jag skulle vilja se 512 bitars grafikkort som inte kostar skjortan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TV-TROLLET:

Tja!

Skall inhandla en ny rigg för ca 15-20k, fråga : bör jag vänta till dem nya GFX korten AMD/Nvidia?
Dumt att handla nu? Vad tycker ni?

Det jag kollat på att skaffa är :

Corsair Carbide 400C Clear Window
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
Corsair Hydro H100i GTX
Samsung 850-Series EVO 500GB
Corsair RM750x 750W
Gigabyte Z170X-UD5 TH
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX Svarta
Gigabyte GeForce GTX 970 4GB XTREME

I övrigt kör jag BenQ XR3501 som är en 35" 21:9 med den lite lägre upplösningen 2560x1080 144Hz som jag är grymt nöjd med.

MVH

för 20k så byt bort 970 emot ett Fury nano eller fury.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@FatherOfThree: det är 4 GB totalt, med 8 GB totalt på gång längre fram under 2016. Samsungs pressmeddelande var inte helt tydligt överlag, de beskriver exempelvis bandbredd på 256 GB/s vilket är bandbredden för en av fyra minneskapslar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@FatherOfThree: det är 4 GB totalt, med 8 GB totalt på gång längre fram under 2016. Samsungs pressmeddelande var inte helt tydligt överlag, de beskriver exempelvis bandbredd på 256 GB/s vilket är bandbredden för en av fyra minneskapslar.

Men vad har detta för betydelse när det kommer till användandet av mängden minne. Om det är 1GB per kapsel kan man bara nyttja upp till 1GB i grafikanvändande? Eller kan man använda upp till 4GB?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tyder detta på att de första nästa generationens grafikkort som släpps är mid-end? Det skulle passa min systerson perfekt då jag rekommenderat honom att uppgradera från sitt 660 till ett passligt prissatt Pascal.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Tickles: Att det är 1 GB per kapsel är bara minneskonfigurationen, grafikminnet som grafikprocessorn och spelutvecklarna har tillgång till är 4 GB. Det är precis som att ett grafikkort med 8 GB GDDR5-minne har det minnet utspritt över ett antal minneskretsar på grafikkortet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Tickles: Att det är 1 GB per kapsel är bara minneskonfigurationen, grafikminnet som grafikprocessorn och spelutvecklarna har tillgång till är 4 GB. Det är precis som att ett grafikkort med 8 GB GDDR5-minne har det minnet utspritt över ett antal minneskretsar på grafikkortet.

Tackar

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

HBM2 är väl bra och så men jag skulle vilja se 512 bitars grafikkort som inte kostar skjortan.

Varför inte köpa ett 4096-bitars grafikkort? AMD Fury.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Tror man skall vara försiktig med att hoppas på grafikkort utrustade med 8GB HBM2 under årets första kvartal som vissa verkar ha gjort. Pascal och Arctic Islands i större utföranden tror jag inte är att vänta förrän mot hösten.

Att Samsung väljer att massproducera 4GB-moduler tycker jag låter som att de grafikkortsläpp vi kommer se under närmsta tiden kommer vara kort med max 4GB, dvs familjernas mid-end kort.

Man kan ha flera moduler per GPU, Fury har exempelvis fyra moduler.

@Yoshman De har alltså testat flera år gamla spel/konsol-portar och kommit fram till det?

Permalänk

Kollat lite prestandatester med dessa kort (AMD FuryX/Nano) och dem är inte så bra i den upplösningen jag kör, mer prestanda/krona emot 4K hållet på dem korten, om jag sträcker mig till 20k får det bli ett 980Ti isåfall @_Merc_

Permalänk

Väntar 1-2 månader innan jag slår till, tack för din åsikt! @Implor

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Man kan ha flera moduler per GPU, Fury har exempelvis fyra moduler.

@Yoshman De har alltså testat flera år gamla spel/konsol-portar och kommit fram till det?

Rätta mig om jag har fel, verkar som 4 stycken är någon gräns idag i alla fall. Verkar inte vara fysiskt möjligt med fler.

Blev lite förvånad att Samsung stod för tillverkningen denna gången i stället för Hynix Jaja samsung gör inte så dåliga minnen (vet rykten gick, när vissa AMD grafikkort strulade hade vist typ av minnen kommer inte ihåg vilket företag dock)?

Men HBM största nyhet med kommande gen, är inte prestandan utan att dom har mer Watt att leka med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar