Permalänk
Medlem

Bahnhof otroligt oseriösa mot Brf?

Jag har nu vid två olika tillfällen, för två olika Brf:er räkning sökt Bahnhof för att få offert för övertagande av internetlösning och får fan i mig aldrig någon återkoppling, aldrig någon offert erbjuden. Jag finner detta så sinneslöst oseriöst så det finns inte.

Så min fråga till er, varför hypar ni dom till skyarna för? Jag har ju nu valt bort dom två gånger å föreningens vägnar pga detta beteende.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:
Kanske för att vi upplever dom ur vårat perspektiv som privat kunder

Permalänk
Medlem

För mig som både är ansvarig i en förening och privatperson, jag ser ju absolut inga fördelar med att vilja vara kund åt dom. Jag menar, är dom högst ovilliga att sälja sina tjänster så återspeglar det hela ledet tycker jag.

Lite skit in, skit ut över det hela.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:
Som dom flesta företag så vill dom säkert få in så mycket kunder dom bara kan mer kunder mer $.
Kan ju vara så att väldigt många föreningar anmäler intresse och dom helt enkelt har för lite folk på avdelningen som har hand om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

@Def_Dog:
Som dom flesta företag så vill dom säkert få in så mycket kunder dom bara kan mer kunder mer $.
Kan ju vara så att väldigt många föreningar anmäler intresse och dom helt enkelt har för lite folk på avdelningen som har hand om det.

Det skulle kunna vara en trolig orsak men verkar ju onekligen otroligt att det är samma skäl, men två år emellan.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Känner igen det där. Tog någon månad innan vi ens fick en offert. Då hade vi redan valt TeliaSonera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för att 99% av folket har ingen aning om vad du och din förening går igenom.
allt en dödlig vet om är att dom är stabila, håller bra hastigheter och har bra omdömen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:

Använde du deras formulär?

https://www.bahnhof.se/brf/

Hur länge väntade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

@Def_Dog: Känner igen det där. Tog någon månad innan vi ens fick en offert. Då hade vi redan valt TeliaSonera.

Ja och då gick vi vidare med Ownit, hellre någon som är på hugget att sälja men också kan leverera en vettig tjänst inte bara leva på sin hype.

Skrivet av Christley:

för att 99% av folket har ingen aning om vad du och din förening går igenom.
allt en dödlig vet om är att dom är stabila, håller bra hastigheter och har bra omdömen

Typ 99% som inte bryr sig om Bahnhof med andra ord ;D

Skrivet av CFSsss:

@Def_Dog:

Använde du deras formulär?

https://www.bahnhof.se/brf/

Hur länge väntade du?

Ja först gången tog det säkert en månad, då sket jag i det och ringde dom och pratade med en säljare som sade att han skulle återkomma vilket dom inte gjorde och eftersom vi hade så förjävla dålig erfarenhet av supersunkiga Alltele så osade det inte gott om Bahnhof, trots alla geeks hype.

För min nya förening så använde jag deras formulär den 2015-12-02, fick en bekräftelse kort därpå men har inte hört ett skvatt sedan dess, räknar inte med något svar heller.

Permalänk

Eller så

@Def_Dog: Väljer du en annan isp. Vi valde Bredband2, inget att klaga på...

http://www.bredband2.com/brf/intresseanmalan/

Permalänk
Medlem

Vi gick igenom samma vända i vår förening.
Blev Ownit till slut. Från påskrivet papper till installation tog 3 veckor. Detta innebar också installation i lägenheterna.

Permalänk
Medlem

Som företagare fick jag bra support och en offert, dock inte som BRF.
Det tog 2 veckor men jag sa att jag absolut inte hade bråttom.

Ibland kan det bero på vem som äger linan, om det är stadsnätet eller en annan aktör eller om Bahnhof själv ska dra eget och dra in kommunen/skanova eller liknande (vet inte exakt hur rutinen är). Hursom så kan det behövas kontaktas 3:e part vilket kan tidsmässigt skilja från fall till fall, om jag har förstått detta rätt.

Men för mig har Bahnhof alltid hållit vad det har lovat privat som företag, bara att det kan ta längre tid i vissa fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

för att 99% av folket har ingen aning om vad du och din förening går igenom.
allt en dödlig vet om är att dom är stabila, håller bra hastigheter och har bra omdömen

Knappast ,den erfarenhet jag har av bahnhof är allt annat än god.Jag vet inte hur många privatpersoner/kompisar som haft problem med deras internet och deras kundtjänst är ingen rolig historia hur bra man än förklarar:-(
Och jag är ingen direkt nybörjare på hårdvara/nätverk:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:

Tråkigt. Har själv bara goda erfarenheter av dom privat. Dock aldrig prövat att kontakta dom ang. brf och liknande.

Permalänk
Medlem

Även jag trodde att Bahnhof var vettiga att ha att göra med efter att många verkar prisa dem på diverse forum. Det kan hända att de har varit bra tidigare, men i kontakt med dem för ca 6 månader sedan var de fullständigt inkompetenta, oengagerade, och erbjöd helt enkelt dålig service. Det slutade med att jag fick byta ISP för att få mitt problem löst.

Jag misstänker att folk gillar dem efter deras politiska ståndpunkt eller något sånt, men aldrig behövt kontakta dem personligen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rekommendera deras oseriösa tjänst till någon.

Raderat fanboytrams
Permalänk
Inaktiv

Som privatperson har jag bara bra saker att säga om dom. Stabil anslutning, haft de som fiberleverantör sedan våren 2009. När jag behövt nå kundtjänst eller support har de svarat på direkten. Enda gången jag behövt köa var när en serverhall brann nedanför Gävle för 1-2 år sedan. Slog ut en stor del av nätet så var rätt många som ringde in. Jag har heller inte behövt svara på Svensson-frågor om utrustningen är igång som exempelvis Telia envisades med när jag hade dom.

Bahnhofs goda rykte är väl förtjänat. Trist att er erfarenhet är sämre, hade verkligen varit intressant att se en kommentar från Bahnhof angående detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Diskutera och ventilera era åsikter men undvik att kalla andra för tramsiga saker som "fanboys" för att man inte delar ens åsikt. Det blir ingen bra diskussion då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att de helt enkelt ignorerar ansökningar från vissa städer eller områden för att de helt enkelt inte har tillräcklig utbredning där. Jag vet inte i hur stor utsträckning de köper in sig på andras nät, men man kan väl anta att de föredrar att koppla in sig på sitt eget backbone.
Sen vore det förstås bra om de kommunicerade detta.

Jag hade bahnhof 100/100 själv och det var den bästa leverantör jag haft. Dörrförsäljarna som kom och skulle sälja sitt bredbandsabbonemang blev avundsjuka bara man nämnde det.
Dumt att låta sitt rykte förfalla bara för att spara in några kronor i personalkostnader tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Det kan vara så att de helt enkelt ignorerar ansökningar från vissa städer eller områden för att de helt enkelt inte har tillräcklig utbredning där. Jag vet inte i hur stor utsträckning de köper in sig på andras nät, men man kan väl anta att de föredrar att koppla in sig på sitt eget backbone.
Sen vore det förstås bra om de kommunicerade detta.

Jag hade bahnhof 100/100 själv och det var den bästa leverantör jag haft. Dörrförsäljarna som kom och skulle sälja sitt bredbandsabbonemang blev avundsjuka bara man nämnde det.
Dumt att låta sitt rykte förfalla bara för att spara in några kronor i personalkostnader tycker man.

Ja man kan ju tycka att de iaf borde återkoppla, det gjorde en annan aktör och sade att dom inte åtog sig sådana små projekt, vi fick iaf ett svar och det var man ju glad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Även jag trodde att Bahnhof var vettiga att ha att göra med efter att många verkar prisa dem på diverse forum. Det kan hända att de har varit bra tidigare, men i kontakt med dem för ca 6 månader sedan var de fullständigt inkompetenta, oengagerade, och erbjöd helt enkelt dålig service. Det slutade med att jag fick byta ISP för att få mitt problem löst.

Jag misstänker att folk gillar dem efter deras politiska ståndpunkt eller något sånt, men aldrig behövt kontakta dem personligen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rekommendera deras oseriösa tjänst till någon.

Bahnhof verkar ha växtvärk, samma problem existerar på BBB, med flera
Hoppas dom löser sina problem, gillar både deras tekniska lösning och politiska ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag har nu vid två olika tillfällen, för två olika Brf:er räkning sökt Bahnhof för att få offert för övertagande av internetlösning och får fan i mig aldrig någon återkoppling, aldrig någon offert erbjuden. Jag finner detta så sinneslöst oseriöst så det finns inte.

Så min fråga till er, varför hypar ni dom till skyarna för? Jag har ju nu valt bort dom två gånger å föreningens vägnar pga detta beteende.

Varför bahnhof direkt? bahnhof har ju även opengiga då får alla in föreningen möjlighet att själv välja leverantör. http://www.opengiga.se/
Har funderat på att föreslå det till brf själv då vi sitter på telia, jag får pynta 370 för 10/10 innan jag flyttade fick jag pynta 220/180 för 10/10 bahnhof första inkl integrity

om du har eller får någon erfarenhet från opengiga får du gärna återkomma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja man kan ju tycka att de iaf borde återkoppla, det gjorde en annan aktör och sade att dom inte åtog sig sådana små projekt, vi fick iaf ett svar och det var man ju glad över.

Nyckelordet är små projekt.

I Stockholm finns det fortfarande många stora BRF:er som inte är uppkopplade. Därför plockar man de lägst hängande frukterna först.
Bor man i en BRF som har < 20 lägenheter, då är inte allt för många operatörer intresserade.

Oftast är de mindre operatörerna mer på hugget än de större.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Nyckelordet är små projekt.

I Stockholm finns det fortfarande många stora BRF:er som inte är uppkopplade. Därför plockar man de lägst hängande frukterna först.
Bor man i en BRF som har < 20 lägenheter, då är inte allt för många operatörer intresserade.

Oftast är de mindre operatörerna mer på hugget än de större.

Förstår det men är man vettig som vare sig person eller företag så återkopplar man iaf, det gör inte Bahnhof. Oavsett om vi är en förening på 260 lägenheter eller 20..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Varför bahnhof direkt? bahnhof har ju även opengiga då får alla in föreningen möjlighet att själv välja leverantör. http://www.opengiga.se/
Har funderat på att föreslå det till brf själv då vi sitter på telia, jag får pynta 370 för 10/10 innan jag flyttade fick jag pynta 220/180 för 10/10 bahnhof första inkl integrity

om du har eller får någon erfarenhet från opengiga får du gärna återkomma

Bra fråga, vi har kontaktat IP-Only samt Stockholms stadsnät för en sådan lösning, vi tänkte väl att om man tar kontakt med Bahnhof direkt så kanske man kan få till en vettigare deal på ett gruppavtal.

Permalänk
Medlem

Det är just den kvicka responsen som avgjorde att jag använder Bahnhof idag, och rekomenderar dem varmt, för mig var responsen där en fråga om timmar istället för veckor hos andra. Men det betyder givetvis inte att det är sant i alla fall. Visst är det tråkigt att du känner att du fått dåligt(eller inget) bemötande, men om man tittar på helheten är det relativt få - jämfört med andra ISPer - som känner så eller är missnöjda av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Det är just den kvicka responsen som avgjorde att jag använder Bahnhof idag, och rekomenderar dem varmt, för mig var responsen där en fråga om timmar istället för veckor hos andra. Men det betyder givetvis inte att det är sant i alla fall. Visst är det tråkigt att du känner att du fått dåligt(eller inget) bemötande, men om man tittar på helheten är det relativt få - jämfört med andra ISPer - som känner så eller är missnöjda av andra anledningar.

Bahnhof har haft växtvärk, dom hade problem ett tag kanske fortfarande, tror tom att dom gick ut och sa det själva.

Permalänk
Medlem

har både bu å bä att ge för bahnhof.

dels är deras nät för mig stabilt å bra.
Legat nere 2 ggr på ett par år för oss, och då har det varit lokala problem att någon fimpal stadsnätet osv.

Men kundtjänst och support är riktigt löjlig.
Har fått mail efter 1-2v, man har t.om hunnit glömma av att man kontaktat dom.

Och nu för 2v så låg nere tog det 3 dagar för att komma fram till supporten via telen.
varje gång man ringde så blev man bortkopplad pga så många som ringde.
Och när man väl kom fram till kön, så ca 1 & ½ h stod man i kö innan dom tog emot samtalet.

Men annars är jag faktiskt riktigt nöjd me dom, men att kontakta dom...na, ger inte mycket för det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |