Rykte: Huawei planerar intåg på PC-marknaden

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Huawei planerar intåg på PC-marknaden

Kinesiska Huawei vill utmana bland annat Apple genom en satsning på vanliga datorer. Först ut blir enligt uppgift en kombinerad Android- och Windows-maskin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Gött... låter som en vettig kombo och huawei verkar köra bang for the buck linjen som brukar vara min melodi

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är alltid trevligt med fler aktörer. Det pressar priserna och tvingar fram innovation. Jag ser gärna Android och Windows i samma maskin "Matebook" känns dessutom som ett fräsigt namn, men Apple har väl patent på *Book så det blir väl patentstrider till evighetens slut kan tänka. Ja ja.. Spännande hur som helst

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är alltid trevligt med fler aktörer. Det pressar priserna och tvingar fram innovation. Jag ser gärna Android och Windows i samma maskin "Matebook" känns dessutom som ett fräsigt namn, men Apple har väl patent på *Book så det blir väl patentstrider till evighetens slut kan tänka. Ja ja.. Spännande hur som helst

Har dom verkligen patent på ordet ''Book'' ?
Patetiskt..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Melinho2895:

Har dom verkligen patent på ordet ''Book'' ?
Patetiskt..

Kan jag inte tänka mig då "Chromebooks" finns.

OnT: Ja vad ska man säga mera än hurra? Om Huawei har råd och viljan för detta så är det ju bara att köra på

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Svårt att se att dom som idag köper apple ska börja köpa Huawei laptops.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Har dom verkligen patent på ordet ''Book'' ?
Patetiskt..

Nej det tror jag inte, men de har ju lyckats få patent på formen "rektangel med rundade hörn" så det är väl inte omöjligt att de börjar bråka och jävlas som de brukar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Konkurrent till Apple låter verkligen optimistiskt men Acer och andra "sämre" märken lär nog känna sig utmanade.

Dock ställer jag mig frågande till att Microsoft skulle tillåta Windows på samma enhet som Android, de har stoppat sådanna lösningar tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är alltid trevligt med fler aktörer. Det pressar priserna och tvingar fram innovation. Jag ser gärna Android och Windows i samma maskin "Matebook" känns dessutom som ett fräsigt namn, men Apple har väl patent på *Book så det blir väl patentstrider till evighetens slut kan tänka. Ja ja.. Spännande hur som helst

Alltså... om de lyckats ta patent på ordet "bok" på engelska så tror jag fan att jag självmordsbomba deras patentkontor... (så NSA... trigga era varningar).

Skämt å sido. Mycket vet jag att de kan ta patent på, men jag tror de har ordet "book" i sig, dock kan jag ha fel så tydligen så får man inte säga äpple eller himmel längre på engelska. (Vart är vår värd på väg när man kan ta patent på sådant egenligen???)

Permalänk
Medlem

nya aktärer är ofta bra för oss konsumenter, pressade priser och kanske till och med en ny innovation eller två. Dock så är det ganska skamligt om de kallar den matebook. man kan säga vad man vill om apple men matebook är uppenarligen ett försök att rida på apples macbook varumärke. Det är inte seriöst för ett stort företag och jag hoppas att de inte kommer att använda det. (att ha "book" i sitt namn är givetvis helt ok, men matebook är väldigt snarlikt macbook, lite för väl snarlikt i min mening)

På en laptop så ser jag itne så stor mening med andriod och windows. på en platta så ser jag betydligt större användningsområde. Filhantering måste bli lite lurigt dock...

Permalänk
Medlem

så länge de är kvalitet så välkomnar jag priskrig på marknaden varje dag

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt ambitiös och märklig strategi. Att konkurrera med apple på windows marknaden.

Det kanske är fråga om att göra lite vackrare produkter än de i windows-träsket. Apple är bra på emotionella värden och upplevd kvalitet. Då får huawei förlita sig på starka designbyråer och grym reklam.

Jag skulle dock gissa på att de bara kommer skapa nya asus/acer-kopior. Bra grejjer som som gör sitt utan att höja på folks ögonbryn.

Sen gör ios appleprodukter unika och exklusiva i sig. Win och android kan man hitta i värsta lågbudgetprylarna.

Nej designfolket och alla hipsters kommer nog köra vidare på mac. Har svårt att ta detta seriöst. Men hoppas på att bli överraskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

nya aktärer är ofta bra för oss konsumenter, pressade priser och kanske till och med en ny innovation eller två. Dock så är det ganska skamligt om de kallar den matebook. man kan säga vad man vill om apple men matebook är uppenarligen ett försök att rida på apples macbook varumärke. Det är inte seriöst för ett stort företag och jag hoppas att de inte kommer att använda det. (att ha "book" i sitt namn är givetvis helt ok, men matebook är väldigt snarlikt macbook, lite för väl snarlikt i min mening)

På en laptop så ser jag itne så stor mening med andriod och windows. på en platta så ser jag betydligt större användningsområde. Filhantering måste bli lite lurigt dock...

Varför? Android har väl stöd för Ntfs?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Vill konsumentmarknaden ha en laptop med både Windows och Android då?
Finns det någon efterfrågan på det?

Huawei är kinesiskt, kommer deras datorer komma med spyware, like andra kinesiska tillverkare som Lenovo som hade SuperFish spyware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vill konsumentmarknaden ha en laptop med både Windows och Android då?
Finns det någon efterfrågan på det?

Huawei är kinesiskt, kommer deras datorer komma med spyware, like andra kinesiska tillverkare som Lenovo som hade SuperFish spyware?

Kommer ju med windows 10 så ja, enligt många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Vad ska man med Android till om det finns windows på plattan/laptoppen som man kan emulera android i?

Visst jag kan se användningsområden då man ej vill dra igång tunga windows och ha ett mer batterisparande operativsystem, men plattan/laptopen lär ju ändå bli lika klumpig som en windowsplatta/laptop.

Nå jag tycker det ändå blir intressant, men jag är lite tveksam. Det är i alla fall bra med konkurrens då jag tycker produkter inom detta segment är för dyra.

*edit*
Om ingen extra hårdvara behövs som höjer priset så självklart är det positivt att plattan kan köra android, jag skulle gärna vilja ha stöd för fler operativsystem som linux.

Permalänk
Medlem

Android i en dator? I så fall får man hoppas det blir något liknande Remix OS, alltså med ett mer anpassat användarinterface för datoranvändning.
http://www.jide.com/en/remixos

Men var det inte något strul för några år sedan när tillverkare försökte sälja datorer (eller snarare hybrider) med både Android och Windows?
http://www.sweclockers.com/nyhet/18347-asus-skrotar-hybrid-me...

Vi får väl se hur det går för Huawei om de blir utsatta för påtryckningar från google och Microsoft.

Permalänk
Medlem

Prisvärda mobiler har dom iallafall får väl hoppas på detsamma inom PC

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Har dom verkligen patent på ordet ''Book'' ?
Patetiskt..

Skrivet av Ozzed:

Nej det tror jag inte, men de har ju lyckats få patent på formen "rektangel med rundade hörn" så det är väl inte omöjligt att de börjar bråka och jävlas som de brukar.

Skrivet av Paddanx:

Alltså... om de lyckats ta patent på ordet "bok" på engelska så tror jag fan att jag självmordsbomba deras patentkontor... (så NSA... trigga era varningar).

Skämt å sido. Mycket vet jag att de kan ta patent på, men jag tror de har ordet "book" i sig, dock kan jag ha fel så tydligen så får man inte säga äpple eller himmel längre på engelska. (Vart är vår värd på väg när man kan ta patent på sådant egenligen???)

Tja dom har ju lyckas med detta:
http://www.swedroid.se/apple-lyckas-forbjuda-forsaljningen-av...

Sjukt att så litet företag ska styra hela mobil/datormarknaden. Får hoppas att USA går över patentsystemet riktigt snart (han Trump bör ju göra det om inte annat, han verkar ju kompetent ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hahahaah läste "mattebok" först :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Snusfri

Trevligt detta.
Huawei gör bra bra prilar till helt okej priser så skall bli intressant och se om de kan prispressa lite.
Det finns allt för många laptops med hyffsade specare på cpu/minne/hdd men med 1366x768 upplösning på skärmarna.

En Core-M/i3 med 4-8GB RAM, 120GB SSD, 13-15" 1080p skärm för 3500-4000:- tror jag inte alls skulle kunna vara omöjligt från dem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Konkurrent till Apple låter verkligen optimistiskt men Acer och andra "sämre" märken lär nog känna sig utmanade.

Dock ställer jag mig frågande till att Microsoft skulle tillåta Windows på samma enhet som Android, de har stoppat sådanna lösningar tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och även Google har stoppat det ifrån sin sida.

Samsung försökte med något liknande för ett tag sedan, men fick lägga ner det.

Personligen så ser jag inget stort behov för det ifrån min sida, och tror inte heller att Apple-kunder är de lättaste att locka över till ett märke och tillverkare som Huawei. Trots det "fina" namnet MateBook.

Men konkurrens är alltid bra så jag välkomnar dom att iaf försöka. Kanske det blir några fantastiska produkter i slutändan (inget är helt omöjligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är alltid trevligt med fler aktörer. Det pressar priserna och tvingar fram innovation. Jag ser gärna Android och Windows i samma maskin "Matebook" känns dessutom som ett fräsigt namn, men Apple har väl patent på *Book så det blir väl patentstrider till evighetens slut kan tänka. Ja ja.. Spännande hur som helst

Man kan inte ta patent på ord.
http://www.uspto.gov/trademarks/basics/trade_defin.jsp

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har väl provats med surfplattor tidigare? Har för mig att jag såg något sådant för länge sedan för att sedan försvinna lika snabbt som det kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det verkar vara en gråzoon. Google blir t. ex inte glada när andra tjänster med *oogle i namnet startas.

Patent kanske det inte är, men mönsterskydd, "registrerat varumärke" etc etc finns ju fortfarande att slå folk i huvudet med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Ja, och även Google har stoppat det ifrån sin sida.

Samsung försökte med något liknande för ett tag sedan, men fick lägga ner det.

Personligen så ser jag inget stort behov för det ifrån min sida, och tror inte heller att Apple-kunder är de lättaste att locka över till ett märke och tillverkare som Huawei. Trots det "fina" namnet MateBook.

Men konkurrens är alltid bra så jag välkomnar dom att iaf försöka. Kanske det blir några fantastiska produkter i slutändan (inget är helt omöjligt).

Ah, där ser man. Vad gäller Samsung så har de ju deras Tizen de borde satsa lite mer på också kanske. Inget jag personligen vill ha men de har ju utvecklat operativsystemet. Nu används det väl säkert i en del av företagets produkter men jag har inte märkt att det används i just tablets och mobiler.

Jag håller med, kan man köra Windows så vill man nog ändå inte ha Android. Sedan ska väl just Windows 10 ha stöd för Android-appar med. Vill man inte ha Windows på sin tablet så tittar man nog inte på en sån tablet överhuvudtaget.
Vore fint om Huawei faktiskt skulle kunna bli ett bra och intressant märke men väldigt tveksamt att de kunder som väljer just Apple skulle titta på dessa. Konkurrent till exempelvis Samsung kanske de skulle kunna bli.