Har IT-kille blåst mig och min familj?

Permalänk

Har IT-kille blåst mig och min familj?

Hejsan! Det var ett tag sedan (kanske tre månader +) som jag försökte fabriksåterställa min dator via Windows 10 (Ganska efterblivet gjort tydligen). Hela datorn bara gav upp på livet och hårddisken/arna var förstörda.Jag kunde starta datorn men den bootade inte till Windows utan det stod en massa skit sen la den av.
Då jag inget kunde göra tyckte min far att vi skulle lämna in den till "hans datorkille" som satte igång att fixa den. Det tog ett tag och vi fick info att denne herren hade beställt några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som skulle fixa datorn men dessa funkade tyvärr inte. Då beställde denne mystiske man ytterligare några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som inte funkade heller.
Efter detta misslyckande och onödiga skivor så skickades datorn vidare till ASUS för lagning där de bytte eller skickade en disk till vår käre datorkille och bad honom betala (I guess). När ASUS eller datorkillen (fick aldrig reda på vem det va som bytte disken) hade bytt disken så var det ett stycke bränd HDD som byttes och en vanlig SSD som lyckades räddas tydligen.
Men datorn var ju helt blåst så vi bad killen att installera Windows 10 på min älskade maskin.
Tillbaka fick jag min älskade ASUS laptop, en låda med den förstörda HDD:n, Windows 8.1 installerat på datorn (som jag omgående uppgraderade kostnadsfritt till Windows 10) och en saftig räkning på 6000 svenska riksdaler. Det vi fick betala för var 2x Svindyra CD-skivor som skeppades från Tyskland med expresspost, 1x Tur och Retur till ASUS ( något främmande land), 1x Ny HDD, 1x Win 8.1/10 och denne käre herres arbete. Detta sammanlagt blev 6000 riksdaler.
Och nu kommer vi till gräddet på mosen. Jag sitter och avnjuter en film med min käre tös och mitt under världens gråtscen så dyker detta upp:
"Ditt Windows går ut 31 Januari"
Det var här de riktiga tårarna började falla längs mina undernärda kinder!
Så då är ju frågan är denne mystiske herren en bov eller är jag bara omedveten vad saker och ting kostar?
Tack! <3

Permalänk
Medlem

Alltså, det hade ju blivit väldigt mycket billigare att ordna med det här själv, men om du nu inte kände att du kunde det så fick du betala rätt saftigt för det. Behöver inte ha blivit "blåst" för det, det kan ha varit en rimlig kostnad för det arbete och tid han lagt ned.

Surt med windows dock, nämnde han inte att han bara lagt in en trial?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Jag tror personligen att detta är en blåsning av den större typen.
Metoderna för återställning utav din dator låter minst sagt skumma och kan ifrågasättas på mer en ett sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alltså, det hade ju blivit väldigt mycket billigare att ordna med det här själv, men om du nu inte kände att du kunde det så fick du betala rätt saftigt för det. Behöver inte ha blivit "blåst" för det, det kan ha varit en rimlig kostnad för det arbete och tid han lagt ned.

Surt med windows dock, nämnde han inte att han bara lagt in en trial?

Fast om du lämnar in en dator med "äkta" windows så ska du få tillbaka den med "äkta" windows.

Sen så ska han väl då inte ta betalt för grejer han inte har bytt? Är ju inte kundens fel att teknikern gör fel/DOA delar?

Blir ju samma sak som att om jag lämnar in bilen för kylarbyte och den första dem byter till är trasig från början så dem sätter dit en annan istället ska jag då betala för 2 kylare?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Datorkillen har med andra ord bytt en hårddisk och installerat om windows och då inte ens aktiverat det alternativt installerat en piratkopierad version med aktiveringskod som microsoft har blockerat?

En ny 2.5tum SATA HDD på 750GB kostar 628:- på webhallen, dom 2 svindyra cd-skivorna är ren j*kla bullshit.. vad skulle det var för skivor?

Har du betalat honom? Om du inte har gjort det än så tycker jag att 1500:- då har han fått bra betalt för att byta en HDD och installera windows. Har han redan fått pengarna så begär att få tillbaka!

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk

Är detta en svart eller vit tjänst? Har du betalat?

Permalänk
Medlem

Varför lämnad du bort din dator till en "skum typ" som din far rekat? Frågade du ens om råd här på sweclockers?

Bättre hade ju varit att fråga här på sweclockers och sedan skicka till asus direkt om du inte kunde laga själv. Eller kanske be att få möta någon vänlig sweclockers-nisse i malmö.

Du har nog gått på en nit, kanske inte en blåsning men ett dåligt sätt att göra det på. Vet inte om det är värt att tjafsa, ibland går man på nitar men det bästa är ofta att bara gå vidare och ta bättre beslut nästa gång.

Permalänk
Medlem

Finns några saker du kan ta med dig av det här..

Skivorna han beställde, kan du enkelt bränna ut efter att du har installerat alla drivrutiner och känner att datorn är okej. Det står i instruktionerna till datorn, att du ska göra det...

Känns ju rätt konstigt att han köpte ny HDD, då det troligtvis bara var Windows som kraschat.. Går ju iofs. enkelt att kolla om den är hel, då du fick den tillbaka.

Fick ni betala för Windows? Det är väl en Windows nyckel som följer med datorn? Antingen en nyckel på en klisterlapp någonstans eller så finns inprogrammerad i moderkortet och aktiveras automatiskt.

Att ditt Windows går ut, kan ju bero på att den inte aktiverats ännu..
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/activation-erro...

Sen är det alltid bra att komma överens om ett pris på "lagningen" i förväg, så om det blir dyrare är han tvungen att ringa och kolla med dig först. Då blir det inga dyra överraskningar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Vad var det på skivorna? Fick du dessa? Annars kan man ju spekulera i om de ens finns.

Permalänk
Inaktiv

Att lämna dator till en datorkille skiljer sig inget än att lämna bil till en bilkille som man känner, man kan få en fruktansvärt saftig räkning och delar utbytta som ej skulle bytas ut. Och detta utan på något sätt att denna person är en bedragare eller för dens skull ber automatik inkompetent.

För att vi på forumet ska kunna veta hur inkompetent datorkille är så behöver vi mer information, har personen dock skickat in dator till Asus etc så låter det inte precis som en bedragare. -För mycket arbete, för mycket risker och för lite avkastning.

Vad är det för skivor som datorkillen beställde, var det original återställningsskivor? Det låter mycket ambitiöst och jag vet att man i alla fall förr i tiden kunde göra detta. Och då prövande han 2st..
Sedan försökte han sig på ett garantiärende, men varför fick han/ni då betala för denna?
*edit* Läste bättre han kanske köpte en själv, varför fick han ingen från Asus?

Och sist windows så går det använda den befintliga windowslicensen, men om hårddisken är kraschad hur får man då serienumret? Detta nummer står nämligen inte längre på datorerna.
På min laptop fanns det dock i biosen, så på den var det bara att tanka hem windows lagligt från Microsoft och installera. Att tiden håller på att gå ut så testa att aktivera den.

Vad jag brukar göra vid krascher på laptops är att försöka med de verktyg som finns, om det inte går så brukar jag rekommendera att köpa en ssd disk, sedan dra hem windows lagligt från microsoft och lapptopen kommer bli bättre än vad den någonsin har varit.
Problemet är dock om det finns något på hårddisken som man vill ha tillbaka, men det finns verktyg för att komma åt detta. (jag själv har dock ej pillat så mycket med det under ntfs)

Permalänk
Medlem

Har du betalat för skivorna ska du självklart ha dom också och när du fått dom så skriver du här vad det är för skivor / ta bild och lägg upp. Får du inga skivor så dra åtminstone av dom pengarna från priset.

Permalänk
Medlem

Jadu.. en sådan här lagning borde kosta max 1500kr hos en datorfirma så lite blåst har du nog blivit.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sättet som han har gått tillväga på, då kan man blåsa absolut vem som helst, på exakt vad som helst. "nae men jag ordnade några skivor, behövde 5st de kostade 5k st, funkade inte så fick köpa 5st till för 5k", "sen skickade jag den till Jupiter för en ordentlig genomgång med expressleverans-deluxe, så att...du blir skyldig 50k tyvärr.

Kan någon förklara för mig var gränsen är och hur detta någonsin kan gå ihop?

"Det tog ett tag och vi fick info att denne herren hade beställt några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som skulle fixa datorn men dessa funkade tyvärr inte. Då beställde denne mystiske man ytterligare några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som inte funkade heller."

Första april redan?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

"Det tog ett tag och vi fick info att denne herren hade beställt några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som skulle fixa datorn men dessa funkade tyvärr inte. Då beställde denne mystiske man ytterligare några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som inte funkade heller."

Första april redan?

Detta borde vara det enklaste att kolla upp, det fanns svindyra återställningsskivor att beställa till vissa märken förr i alla fall. Har IT-killen gjort detta och lämnat dessa till kund med kvitto så låter det ganska trovärdigt. Dessa skivor är alltså inga hembrända skivor.
Man kan däremot diskutera huruvida smart det är att beställa dessa skivor, är det en laptop för runt 20 000kr så kan jag förstå varför vissa skulle vilja ha dessa, själv ser jag mer en fördel att få en ny clean install.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta borde vara det enklaste att kolla upp, det fanns svindyra återställningsskivor att beställa till vissa märken förr i alla fall. Har IT-killen gjort detta och lämnat dessa till kund med kvitto så låter det ganska trovärdigt. Dessa skivor är alltså inga hembrända skivor.
Man kan däremot diskutera huruvida smart det är att beställa dessa skivor, är det en laptop för runt 20 000kr så kan jag förstå varför vissa skulle vilja ha dessa, själv ser jag mer en fördel att få en ny clean install.

Hade jag ingen aning om. För mig låter det väldigt konstigt hur tillverkarna kan ha haft tillgång till dessa själva, utan att det "läckt" och vad dessa skivor nu innehöll för något speciellt. Men det är väl kanske en annan diskussion.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Fast om du lämnar in en dator med "äkta" windows så ska du få tillbaka den med "äkta" windows.

Nja, som jag förstår det så fungerade inte datorn alls och hade sålunda inget fungerande windows. Om det fanns en återställning från HDD (som var trasig) så ser jag inte att det nödvändigtvis måste återlämnas med "äkta" windows, men sånt här ska ju alltid göras upp med kund.

Ni som tveklöst hävdar att han blivit blåst, vad tror ni ASUS ville ha för kalaset inklusive frakter och allt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lossah:

Hade jag ingen aning om. För mig låter det väldigt konstigt hur tillverkarna kan ha haft tillgång till dessa själva, utan att det "läckt" och vad dessa skivor nu innehöll för något speciellt. Men det är väl kanske en annan diskussion.

För en runt 10 år sedan tror jag slutade många laptoptillverkare att ens skicka med windows installations, det fanns vissa större fabrikat där man kunde få med skivan för en 500kr om jag minns rätt. Väldigt många på den tiden var väldigt kritiska när detta började.

När man köper köper en ny laptop idag så brukar de rekommendera att man själv gör en backup, vilket jag gjorde på min senaste. Men gissa om datorf-nskapet kunde läsa de brända skivorna efter något år?
Nå jag drog hem nya windows från Microsoft som sagt..
Det finns även andra mjukvaruverktyg att köpa, så helt omöjligt är inte att personen faktisk har betalat 1200kr med frakt för två skivor, om det sedan var intelligent gjort är som sagt en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall be om att få skivorna, både dom mystiska samt windows skivan då du trots allt har betalt dessa. Sen tycker jag du skall gå till din kära far och varna honom för denna vänliga själ som ställde upp i din tid av teknisk nöd.

6000 är absolut helt vansinigt för ett jobb som detta. Beställa dyra skivor från tyskland med expressbud? Idagens samhälla där allt laddas ner (även det som köps) och slängs in på usb?
Samt köpa windows och slänga in på en bärbar? Microsoft har väl sin software recovery samt har haft möjligheten att slå in sin nyckel och du fått möjligheten att ladda ner en iso på vilken version du nu än har.

Gissa tyvärr på att denna vänliga herre ligger i sitt bubbelbad och avnjuter en fin whiskey just nu.

Mycket tråkig historia som inte borde kostat mer än 1-1500kr arbete inkluderat.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är det oem licens och det inte finns någon återställningmedia från själva tillverkaren brukar det inte gå få en äkta windowslicens genom Microsoft.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Denne datorkille ska nog vara proffesionell då han fixade allt datorrelaterat på min fars arbete innan. Allt detta är dessutom helt vitt! Jag har inte sett röken av CD-skivorna och jag har inte fått någon Windows kod eller någonting! Jag fick bara datorn och en trasig HDD tillbaka!

Permalänk
Medlem

Låter ju inte helt serriöst

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tillverkarnas egna verkstäder är inte billiga. Han skickade säkert in dator och disk till Asus direkt och fick en rätt saftig kostnad för reparation och installation av datorn. Därtill ingick hdd byte från Asus. Alltså troligen samma disk som var innan.

Då brukar det inte va gratis. Speciellt om det är utanför garanti tiden. Då kan de verkstäderna lätt ta ut 3000+ för det. + återställnings skivorna 1200 + hans tid.

Så 6000, ja mycket pengar men inte orimliga.

Jag hade begärt kvitto/specad faktura och hans egen rapport på detta. Tidsåtgång material osv. All sådan dokumentation!!

Så man vet vad allt är och vad vad kostade. Känns ju som det är praxis i dator branschen. Men tydligen inte för alla.

Sen låter det ju som svart jobb å inte direkt vitt. Då hade han haft med all dokumentation från början. Ring å fråga bara å begär det jag skrivit.

Edit: såg du svara precis. Då måste han ha sparad dokumentation på hans arbete. Hur vet man annars hur mycket man ska ta betalt
Man kan ju inte bara hitta på Tidsåtgång.

Permalänk
Medlem

Även om hårddisken skulle vara bortom räddning finns det ingen anledning varför han behövde spendera 1200kr på ej namngiven mjukvara samt en helt ny Windows-licens. Enda anledningen ASUS skulle ta betalt för ärendet vore om det faktiskt inte var något fel på datorn, eller om felet var uppenbart orsakat av användaren. Garantin gäller f.ö bara mellan dig och ASUS, jag kan ha fel men jag tror inte någon tredje part har rätt att hantera ditt garantiärende förutom den ursprungliga återförsäljaren.

Det jag tycker du borde göra är att be denna "datorkillen" om all dokumentation i anknytning till garantiärendet, vad som åtgärdades etc. Denna info kanske skulle ge oss en större inblick i situationen så vi kan göra en rimlig bedömning huruvida han var ärlig eller bara ville klämma dig på stålar. I vilket fall är det helt oacceptabelt att du ska behöva betala en extra gång för en windows-licens som ingår med datorn.

EDIT: Såg nu att din dator hade några år på nacken, då kan det ju se lite annorlunda ut med avgifter etc.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Denne datorkille ska nog vara proffesionell då han fixade allt datorrelaterat på min fars arbete innan. Allt detta är dessutom helt vitt! Jag har inte sett röken av CD-skivorna och jag har inte fått någon Windows kod eller någonting! Jag fick bara datorn och en trasig HDD tillbaka!

Du nämner bara att du har fått en räkning. Har du betalat denna? Det är mycket lättare att ta strid om man inte har betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ni som tveklöst hävdar att han blivit blåst, vad tror ni ASUS ville ha för kalaset inklusive frakter och allt?

Har man ingen garanti kvar på sin dator, så är ju tillverkaren dit man skickar den sist av alla.

Permalänk
Medlem

"Blåsningen" verkar mest handla om att killen inte varit kompetent nog att fastställa att HDD var trasig direkt. 600 för återställningsskivor låter ganska standard och att få en disk utbytt av tillverkare är absolut inte de kostnader man får om man lämnar in på en källarverkstad (om det inte är garanti).
Låter som om att ni haft otur och lämnat datorn till en klant snarare än en bedragare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vart blåst. Vet inte riktigt vart priserna ligger idag men en felsöknings kostnad borde inte vara högre än 800kr. Om han då kom fram till att din HDD var trasig så byts den ut. Som mest som någon skrev så borde de max kostat runt 1500kr.

Du kan köpa en bra splitter ny dator för 6000kr, kanske inte någon värsting speldator, men endå en bra dator.

Permalänk
Medlem

@J.Hilleskog: Generellt sett så finns det alltid en kod till Windows på själva datorn (såvida det är en OEM), och den ska vara låst till moderkortet. Du borde kunna använda den för att aktivera Windows.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

"Jag har betalat 6000 riksdaler o fått tillbaka datorn med en ny HD o Win 10 som går ut 31 Jan. Har jag blitt blåst?"

<Bitch PLEASE!>

Verkar som att 'datorkillen' (ger fan dåligt rykte åt riktiga datorkillar) inte vet va han sysslar med men detta kunde fixas så jäävla mycket billigare.

På ren svenska, JA du har blitt blåst. Borde fan vatt med i Blåsningen ^^

Kom o tänka på att eftersom det var din far som rekommenderade honom så har han väl anlitat han förr. Undrar just hur mycket han har blåst din far på genom åren. Kommer fan o tänka på Gordens Kitchen Nightmares här (där kockarna blåser ägarna).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Hejsan! Det var ett tag sedan (kanske tre månader +) som jag försökte fabriksåterställa min dator via Windows 10 (Ganska efterblivet gjort tydligen). Hela datorn bara gav upp på livet och hårddisken/arna var förstörda.Jag kunde starta datorn men den bootade inte till Windows utan det stod en massa skit sen la den av.
Då jag inget kunde göra tyckte min far att vi skulle lämna in den till "hans datorkille" som satte igång att fixa den. Det tog ett tag och vi fick info att denne herren hade beställt några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som skulle fixa datorn men dessa funkade tyvärr inte. Då beställde denne mystiske man ytterligare några (svindyra, c:a 600kr) CD-skivor som inte funkade heller.
Efter detta misslyckande och onödiga skivor så skickades datorn vidare till ASUS för lagning där de bytte eller skickade en disk till vår käre datorkille och bad honom betala (I guess). När ASUS eller datorkillen (fick aldrig reda på vem det va som bytte disken) hade bytt disken så var det ett stycke bränd HDD som byttes och en vanlig SSD som lyckades räddas tydligen.
Men datorn var ju helt blåst så vi bad killen att installera Windows 10 på min älskade maskin.
Tillbaka fick jag min älskade ASUS laptop, en låda med den förstörda HDD:n, Windows 8.1 installerat på datorn (som jag omgående uppgraderade kostnadsfritt till Windows 10) och en saftig räkning på 6000 svenska riksdaler. Det vi fick betala för var 2x Svindyra CD-skivor som skeppades från Tyskland med expresspost, 1x Tur och Retur till ASUS ( något främmande land), 1x Ny HDD, 1x Win 8.1/10 och denne käre herres arbete. Detta sammanlagt blev 6000 riksdaler.
Och nu kommer vi till gräddet på mosen. Jag sitter och avnjuter en film med min käre tös och mitt under världens gråtscen så dyker detta upp:
"Ditt Windows går ut 31 Januari"
Det var här de riktiga tårarna började falla längs mina undernärda kinder!
Så då är ju frågan är denne mystiske herren en bov eller är jag bara omedveten vad saker och ting kostar?
Tack! <3

att han försöker fixa din dator och "köper CD skivor" för 1200kr är hans problem, att det inte funkar är inte nånting som gör att kunden ska betala.. sen finns det knappast några såna skivor. (Fota av dom skivorna skulle vara kul se vad det står ?)
brukar inte den installations disk som skickas komma på USB-minne

Sen skulle det vara bra om han kunde komma med en mer Specificerad lista vad som gjorts..
har Asus satt in en ny SSD/HDD i datorn så är det ju troligt att det är på garantin Frågan är bara hur han kan få det utbytt? Då service-nummret är skrivet på köparen?

Skrivet av HiGrip:

En ny 2.5tum SATA HDD på 750GB kostar 628:- på webhallen, dom 2 svindyra cd-skivorna är ren j*kla bullshit.. vad skulle det var för skivor?

ja har varit med om att vissa datorer (HP) vägrade ta någon annan Windows8 än deras egna iso/img som dom skickat som ett speciellt usb-minne vad ja minns kostade det minnet runt 4-500kr.

@jocke92 ja har svårt se nån riktig auktoriserad tekniker skulle köpa svindyra delar utan att först kolla med kunden om det är okej,
@J-Hilleskog har denna IT-kille något företag eller är det privat. har du inte godkänt att priset springer iväg så ska heller inget jobb göras..
Felsökning byte av HDD/SSD och ominstallation & backup av dokument / bilder ?... fortfarande ska allt kollas innan man skickar en räkning på 6000kr.. vilken jvla amatör
jobb + delar ja har svårt se priset skulle hamna över 1500-2500kr beroende på om han fått köpa SSD´n från Asus ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644