Köpråd, två billiga nya skärmar med VESA-fästen

Permalänk
Medlem

Köpråd, två billiga nya skärmar med VESA-fästen

Hej,

Är på jakt efter två billiga nya skärmar med VESA-fästen. Är tänkt att passa på ett bordsfäste med två armar med VESA 100x100mm eller 75x75mm.

Det här är vad jag har tänkt:
En 24-tumsskärm med 1920x1080 som upplösning. Måste ha DVI, vill gärna ha HDMI också. Budget 1500:-. Har tittat på bland annat BenQ GL2450HM, AOC E2470SWDA. Har haft nästan samma BenQ förut men känner inte till AOC. Är det en okej skärm?

En skärm mellan 21-22 tum med 1920x1080 som upplösning. DVI och/eller VGA fungerar. Budget 1000:-. Har tittat på BenQ GL2250 och AOC E2270SWN.

24-tumsskärmen kommer fungera som huvudskärm och är den jag kommer att använda mest, 22-tumsskärmen blir en sorts sekundär bildskärm där mindre viktigare saker kommer att visas. Så jag vill helst att 24-tumsskärmen har "bäst" kvalitet så att säga.

Är inte kräsen när det kommer till paneltyp/betraktningsvinklar.

Har i dagsläget två stycken Samsung SyncMaster S24B300. Dessa har ej VESA-fästen. Ger skärmarna jag kollat upp en likvärdig bildkvalitet? Bättre? Sämre?

Tack!

Permalänk

AOC är ett väldigt gammalt företag som har sålt skärmar iaf sen mitten på 90talet nån gång då jag stötte på märket första gången.

dock tror jag inte de varit ett jättevanligt märke som sålts överallt här i sverige direkt utan tror de varit mer riktat åt företag osv för var väldigt sällan an såg aoc skärmar i vanliga butiker för privatpersoner förr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du kollat in denna skärm? Jag kör med den för tillfället & den funkar faktiskt bra. Även en snygg skärm.

Benq Skärm

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Har du kollat in denna skärm? Jag kör med den för tillfället & den funkar faktiskt bra. Även en snygg skärm.

Benq Skärm

Den ser bra ut. Hur skiljer sig VA från TN? Vad är bättre, sämre? Ett problem är att mitt grafikkort har en DVI-D och en DVI-I plats. Den skärmen har två HDMI-anslutningar. Går det att ansluta med en adapter?

Permalänk
Skrivet av pwik:

Den ser bra ut. Hur skiljer sig VA från TN? Vad är bättre, sämre? Ett problem är att mitt grafikkort har en DVI-D och en DVI-I plats. Den skärmen har två HDMI-anslutningar. Går det att ansluta med en adapter?

Jagar du inte skyhög uppdateringshastighet skulle jag säga att både VA och IPS är bättre

de levererar betydligt finare färger än TN och IPS är oftast vinnaren Färgmässigt och VA när det kommer till abyssmörk svärta.
och TN sist på allt med dassiga färger och gråblek svärta.

du kan använda dvi till HDMI kabel på skärmen utan problem är samma bildsignal i bägge typerna så vilken kabel med dvi i ena änden och hdmi i andra ska fungera eller adapter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jagar du inte skyhög uppdateringshastighet skulle jag säga att både VA och IPS är bättre

de levererar betydligt finare färger än TN och IPS är oftast vinnaren Färgmässigt och VA när det kommer till abyssmörk svärta.
och TN sist på allt med dassiga färger och gråblek svärta.

du kan använda dvi till HDMI kabel på skärmen utan problem är samma bildsignal i bägge typerna så vilken kabel med dvi i ena änden och hdmi i andra ska fungera eller adapter.

60hz räcker för mig. Såg även en mindre modell av BenQ GW2470H: GW2270H. Så det lutar mot de två skärmarna just nu.