Nvidia jobbar på GTX 980MX och 970MX

Permalänk
Melding Plague

Nvidia jobbar på GTX 980MX och 970MX

Nvidia har i princip fått agera ohotade när det gäller grafikkretsar för mobila speldatorer, men trots det ryktas de ändå vara på väg att ersätta prestandamodellerna GTX 980M och 970M med ännu snabbare Maxwell-baserade kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tolkar detta som att Nvidia kommer bli sena med att lansera grafikkort baserade på 16nm. AMD har presenterat fungerande grafikkort på 14nm som skall släppas under årets första halva riktade mot bärbara marknaden, och under samma tidsperiod gör Nvidia en refresh av Maxwell.

Luktar försening av Pascal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Tolkar detta som att Nvidia kommer bli sena med att lansera grafikkort baserade på 16nm. AMD har presenterat fungerande grafikkort på 14nm som skall släppas under årets första halva riktade mot bärbara marknaden, och under samma tidsperiod gör Nvidia en refresh av Maxwell.

Luktar försening av Pascal.

Minns att det kom någon nyhet om att Amd har förtur på hbm2 så det kan nog mycket väl stämma det du säger.
Med tanke på hur mycket marknadsandelar nvidia har så spelar det inte så stor roll för dom.
Dom flesta kommer nog att vänta med att köpa ny gpu, dom kommer vänta på deras nya gpuer i tron om att dom kommer lanseras kort därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Tolkar detta som att Nvidia kommer bli sena med att lansera grafikkort baserade på 16nm. AMD har presenterat fungerande grafikkort på 14nm som skall släppas under årets första halva riktade mot bärbara marknaden, och under samma tidsperiod gör Nvidia en refresh av Maxwell.

Luktar försening av Pascal.

Hoppas nvidia misslyckas brutalt med tillverkningen så AMD får en chans att öka sina intäkter och kanske jobba in några marknadsandelar. ☺

Edit dom får gärna leverera bättre kort 2016-2017 också.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

MX på Nvidiakort ger mig en fadd smak från dom mörka åren som en gamer med stram budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

MX på Nvidiakort ger mig en fadd smak från dom mörka åren som en gamer med stram budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen! MX eran minns man med bitterhet...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
ASUS Nordic

"De bäst utrustade bärbara speldatorerna på marknaden har alla som gemensam faktor att de använder sig av antingen Geforce GTX 980M eller GTX 970M som dedikerat grafikkort."

Glöm inte GeForce GTX 980 (desktop for laptop)

Permalänk
Avstängd

Det är en obetydlig ökning för spel i 1080p. 1664 CUDA-kärnor är långt från 980ti´s 2816 och därmed är den värdelös för spel i 4k. Ser ut som Nvidia inte heller kommer med något revolutionerande med Pascal för då hade dom inte kommit med det här dåliga släppet för bärbara i slutet av 2016.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Hoppas nvidia misslyckas brutalt med tillverkningen så AMD får en chans att öka sina intäkter och kanske jobba in några marknadsandelar. ☺

Edit dom får gärna leverera bättre kort 2016-2017 också.

Då måste fanxxxx också få upp ögonen för att AMD är värdig konkurrent. För inte räckte det med att luras i reklam för att få folk att backa från köp av 970.

Nu tror många Nvidia=bäst prestanda punkt. Finns som sagt mycket okunnighet, bara se i köptrådarna dom vill ha Nvidia kort, men har inget bättre svar än "min polare säger dom är bäst" "hört Nvidia presterar bättre" "AMD är lågbudget" åt det hållet är åsikterna.

Så är mycket PR AMD måste jobba på, dels få in kretsar i laptops och även visa upp sig hos andra tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är en obetydlig ökning för spel i 1080p. 1664 CUDA-kärnor är långt från 980ti´s 2816 och därmed är den värdelös för spel i 4k. Ser ut som Nvidia inte heller kommer med något revolutionerande med Pascal för då hade dom inte kommit med det här dåliga släppet för bärbara i slutet av 2016.

Tror snarare det är så att Pascal inte kommer förrän långt senare. Sen om det är prestandamässigt revolutionerande eller ej är en annan sak.
Nvidia behöver få ut någonting under tiden. Därför kommer dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrik831:

Tror snarare det är så att Pascal inte kommer förrän långt senare. Sen om det är prestandamässigt revolutionerande eller ej är en annan sak.
Nvidia behöver få ut någonting under tiden. Därför kommer dessa.

Pascal skall komma under året hävdar Nvidia. Skall ju vara revolutionerande, men när man granskar det närmare så är det inte alls för spel några stora framsteg. Dom är lika ruttna både Nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Tolkar detta som att Nvidia kommer bli sena med att lansera grafikkort baserade på 16nm. AMD har presenterat fungerande grafikkort på 14nm som skall släppas under årets första halva riktade mot bärbara marknaden, och under samma tidsperiod gör Nvidia en refresh av Maxwell.

Luktar försening av Pascal.

Det är inte omöjligt då de gjorde bort sig lite granna även i denna artikel om Drive PX2 prototype som skulle besitta 2st Pascal GPU´s men har 2st Maxwell 980 MXM GPU´s.

http://www.extremetech.com/gaming/220818-nvidias-drive-px-2-p...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då måste fanxxxx också få upp ögonen för att AMD är värdig konkurrent. För inte räckte det med att luras i reklam för att få folk att backa från köp av 970.

Nu tror många Nvidia=bäst prestanda punkt. Finns som sagt mycket okunnighet, bara se i köptrådarna dom vill ha Nvidia kort, men har inget bättre svar än "min polare säger dom är bäst" "hört Nvidia presterar bättre" "AMD är lågbudget" åt det hållet är åsikterna.

Så är mycket PR AMD måste jobba på, dels få in kretsar i laptops och även visa upp sig hos andra tillverkare.

Varför låter det nästan som Apple vs Samsung...

Håller dock helt med dig. AMD är inte perfekt, och det är ingen som kan påstå, men Nvidia är inte perfekta, vilket tydligen är svårt för en del att se. Oavsett så hoppas jag på ett bra 2016 för AMD, inte för att det är rättvist eller så, utan för utan AMD så kommer vi alla (oavsett AMD/Nvidia köpare) att få betala betydligt mer för våra delar (om konkurrens finns), så det gynnar oss alla om AMD gör något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då måste fanxxxx också få upp ögonen för att AMD är värdig konkurrent. För inte räckte det med att luras i reklam för att få folk att backa från köp av 970.

Nu tror många Nvidia=bäst prestanda punkt. Finns som sagt mycket okunnighet, bara se i köptrådarna dom vill ha Nvidia kort, men har inget bättre svar än "min polare säger dom är bäst" "hört Nvidia presterar bättre" "AMD är lågbudget" åt det hållet är åsikterna.

Så är mycket PR AMD måste jobba på, dels få in kretsar i laptops och även visa upp sig hos andra tillverkare.

Det AMD behöver är inte bättre marknadsföring. Dom behöver klå Nvidias i deras bästa gren, top segmentet "Titan, 780T i, 980Ti, TitanX osv. Gärna med 5% eller mer i prestandaindex.

Bästa marknadsföringen ett företag kan ha är ett "I want that" kort! Det bevisar för hela marknaden att "titta på oss" vi kan minsann göra dem bästa korten. Lyfter hela segmentet enda ner till låg pris korten.

AMD har inte haft det mest kraftfullaste kortet på 3 generationer nu. Det drar verkligen ner försäljningen av dom andra också.
Varumärket stärks rätt mycket av att vara nummer ett i hur många "Fippsar" man man leverera.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det AMD behöver är inte bättre marknadsföring. Dom behöver klå Nvidias i deras bästa gren, top segmentet "Titan, 780T i, 980Ti, TitanX osv. Gärna med 5% eller mer i prestandaindex.

Bästa marknadsföringen ett företag kan ha är ett "I want that" kort! Det bevisar för hela marknaden att "titta på oss" vi kan minsann göra dem bästa korten. Lyfter hela segmentet enda ner till låg pris korten.

AMD har inte haft det mest kraftfullaste kortet på 3 generationer nu. Det drar verkligen ner försäljningen av dom andra också.
Varumärket stärks rätt mycket av att vara nummer ett i hur många "Fippsar" man man leverera.

Jo, personligen tyckt AMD täcker in dom viktigaste områdena. Men AMD behöver troligen en fury helt enkelt, få se vad dom hittar på denna gen.

Skrivet av Paddanx:

Varför låter det nästan som Apple vs Samsung...

Håller dock helt med dig. AMD är inte perfekt, och det är ingen som kan påstå, men Nvidia är inte perfekta, vilket tydligen är svårt för en del att se. Oavsett så hoppas jag på ett bra 2016 för AMD, inte för att det är rättvist eller så, utan för utan AMD så kommer vi alla (oavsett AMD/Nvidia köpare) att få betala betydligt mer för våra delar (om konkurrens finns), så det gynnar oss alla om AMD gör något bra.

Blir lätt så, två sidor som gillar var sin produkt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kinc: Vi utelämnade den helt enkelt eftersom den sitter i ett ytterst begränsat antal bärbara datorer, men det är mycket riktigt att det finns bärbara datorer utrustade med GTX 980 Vi har faktiskt haft en inne för test som dessvärre brakade ihop, annars hade testet publicerats vid det här laget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av loevet:

@kinc: Vi utelämnade den helt enkelt eftersom den sitter i ett ytterst begränsat antal bärbara datorer, men det är mycket riktigt att det finns bärbara datorer utrustade med GTX 980 Vi har faktiskt haft en inne för test som dessvärre brakade ihop, annars hade testet publicerats vid det här laget.

Det var ett dåligt försök till humor av mig Var inte meningen att det skulle låta som en rättelse.

Oj, måndagsexemplar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Då måste fanxxxx också få upp ögonen för att AMD är värdig konkurrent. För inte räckte det med att luras i reklam för att få folk att backa från köp av 970.

Nu tror många Nvidia=bäst prestanda punkt. Finns som sagt mycket okunnighet, bara se i köptrådarna dom vill ha Nvidia kort, men har inget bättre svar än "min polare säger dom är bäst" "hört Nvidia presterar bättre" "AMD är lågbudget" åt det hållet är åsikterna.

Så är mycket PR AMD måste jobba på, dels få in kretsar i laptops och även visa upp sig hos andra tillverkare.

De är på god väg förhoppningsvis. De kommer lansera ett nytt namnschema för kommande Polaris, det vill säga de kommer inte döpas till 4xx-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Varför låter det nästan som Apple vs Samsung...

Håller dock helt med dig. AMD är inte perfekt, och det är ingen som kan påstå, men Nvidia är inte perfekta, vilket tydligen är svårt för en del att se. Oavsett så hoppas jag på ett bra 2016 för AMD, inte för att det är rättvist eller så, utan för utan AMD så kommer vi alla (oavsett AMD/Nvidia köpare) att få betala betydligt mer för våra delar (om konkurrens finns), så det gynnar oss alla om AMD gör något bra.

För att fanboys är alltid fanboys. Spelar ingen roll om det handlar om Mobiltelefoner, grafikkort eller bilar. Deras fanboyism gör dem blinda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Klappis:

De är på god väg förhoppningsvis. De kommer lansera ett nytt namnschema för kommande Polaris, det vill säga de kommer inte döpas till 4xx-serien.

Jaså, vart har du hört ryktet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

MX på Nvidiakort ger mig en fadd smak från dom mörka åren som en gamer med stram budget.

Skickades från m.sweclockers.com

MX-korten var det väl inget fel på (utom möjligen att senare Geforce 4 MX inte hade nåt med Geforce 4 att göra)? Det gav ju oss fullt rimlig prestanda för pengarna.
FX var Nvidias mörka år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

MX-korten var det väl inget fel på (utom möjligen att senare Geforce 4 MX inte hade nåt med Geforce 4 att göra)? Det gav ju oss fullt rimlig prestanda för pengarna.
FX var Nvidias mörka år.

Tror det är minnet av tiden på stram budget snarare än korten som åsyftas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vem minns inte Geforce 2 MX 400 AGP 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Vänta ska 970m nu få 8 gb. Medans riktiga 970 har 3.5?

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Vänta ska 970m nu få 8 gb. Medans riktiga 970 har 3.5?

970MX och 980MX kommer med 3/6 resp 4/8 GB, precis som 970M och 890M gör.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesman:

Vem minns inte Geforce 2 MX 400 AGP 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara den som är den men det är nog ganska många som inte minns den
Jag är en av dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wesman:

Vem minns inte Geforce 2 MX 400 AGP 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Elgiganten, Siba och On Off sålde värdelösa datorer till ockerpriser, 15000kr tog dom för "speldator" med usla Geforce 2 MX 400 och sådana sålde dom en bra bit in på 2000 så länge det fanns tillräckligt med ovetande folk som köpte.

Permalänk
Medlem

O där slog du spiken i kistan !
Exakt vad jag var ute efter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Elgiganten, Siba och On Off sålde värdelösa datorer till ockerpriser, 15000kr tog dom för "speldator" med usla Geforce 2 MX 400 och sådana sålde dom en bra bit in på 2000 så länge det fanns tillräckligt med ovetande folk som köpte.

Geforce2 MX400 släpptes i mars 2001.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

970MX och 980MX kommer med 3/6 resp 4/8 GB, precis som 970M och 890M gör.

Tycker bara att det är intressant att inte riktiga 970 kommer med ett större minne än 3.5gb