Permalänk
Medlem

benq xl2411z - problem med 144hz

Tjena, jag har haft problem med min skärm när jag använder 144hz. Jag antar att det har att göra med det iaf, för på 60hz så är det som ska vara. Iaf, jag har märkt på csgo och när jag har google chrome i fullskärm att det händer.. Så det händer inte alltid och det händer aldrig när jag har 60hz. Skärmen slocknar (no signal detected) även i 3-5 sek och skulle tro detta händer då det är som mest färger, men inte säker.

Här får ni en bild som ni kan se hur det blir: http://imgur.com/a/RutxR

Datorn är nyköpt för några dagar sedan, men även första dagen så märkte jag konstiga "no signal detected" lite då och då. Men gick till sig och slutade ett bra tag framöver tills nu ungefär.

Har ni några förslag på vad jag kan göra? Slängs den i väggen? Stå ut med det? Ny kabel?

MVH

Permalänk
Bildexpert 📺

Glappkontakt och/eller dålig kabel brukar ge den där typen av fel. Även störkällor mot kabeln, till exempel att man lindat den som en spole runt ett lampa eller bordsben kan ge där effekterna.

Permalänk
Medlem

Säker på att du använder DUAL-Link dvi-d kabel? Brukar vara ett vanligt problem

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 912+ CPU: i5 4670k Moderkort Asus Z87-PRO
Ram: Kingston Hyperx Beast 2133MHz 2*8GB + 2*4GB = 24GB Grafikkort: ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP
Systemdisk: Thosiba 256GB, Wester Digital 1TB PSU: EVGA SUPERNOVA NEX750B 80+ bronze CPU Kylare: Antec Khüler 920

Permalänk
Medlem

Har själv samma skärm, aldrig haft något problem. Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

köp en startech displayport kabel så blir det bra

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SectionX2:

köp en startech displayport kabel så blir det bra

Nog för att tröstköp kan fungera, men en Displayportkabel till en skärm som inte har Displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nog för att tröstköp kan fungera, men en Displayportkabel till en skärm som inte har Displayport?

trodde alla skärmar senaste 3-4 åren var utrustade med displayport. My bad.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SectionX2:

trodde alla skärmar senaste 3-4 åren var utrustade med displayport. My bad.

Finns flera lite äldre undantag som endast kör DVI-DL för 144 Hz. XL2411Z reades ut under black friday och mellandagarna. En hel del som köpte på sig skärmen utan möjlighet att driva den i 144 Hz på grund av detta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tackar för alla svar.

Men idag när jag provade att starta datorn så var allt som det ska, så jag antar att det är glappt någonstans eller någon störning. Om jag inte hittar felet så får jag väl prova köpa en ny kabel

Permalänk
Medlem

@xcluzive:

Det som sitter i datorn är:
Intel core i7-6700K skylake
GTX 970
ROG MAXIMUS VIII RANGER
Osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

DVI är en ganska tung och klumpig kontakt och ifall sladdarna hänger med sin egen tyngd kan det bli glapp trots att allt verka sitta ordentligt. Fast det brukar märkas. Krånglar bilden och det blir bra igen när man stadgar kontakten med handen har man det bekräftat.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: har provat det, men inte riktigt fått det bekräftat till 100% om man säger så. Men jag provade att lösa på skruvarna lite och det var då det vart som vanligt. Om det händer igen så får jag prova att göra något så att kabeln inte lägger sin vikt på kontakterna, datorn sitter på golvet så kan var som du säger.

Permalänk

Hade samma problem förut, bytte kabel och fick upp 122, uppgraderade drivrutiner och 144 funkar!

Permalänk
Medlem

@Tysktillan: okej härligt! Har jag inte turen att det håller sig som det är just nu så går jag ta och köpa en ny kabel!