AMD förutspår tung start på 2016 i senaste kvartalsrapporten

Permalänk
Melding Plague

AMD förutspår tung start på 2016 i senaste kvartalsrapporten

I väntan på arkitekturerna Polaris och haussade Zen fortsätter AMD:s finansiellt nedåtgående spiral, som spås hålla i sig under början av 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas på att Polaris och Zen kan ge en liten skjuts, men det finns ju trots allt för mycket styrka i Intels och Nvidias varumärken för att den stora massan ska bli övertygad oavsett hur bra AMD gör sina produkter.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Zen! Zen! Zen!

Permalänk
Medlem

Polaris (och nvidias nya generation) kommer inte en dag för sent. Detta är precis vad som behövs på VR-fronten. Har inte lust att slänga ut pengar på dagens grafikkort när de knappt håller måttet för VR. Singelkort vill säga.

Håller tummarna för att Zen även blir något att räkna med.

Permalänk
Avstängd

Dem flesta köper ju nvidia för att dem syns mest och folk kör på de dem flesta andra kör för att dem vill bara att de ska funka.

Synd, för att fortsätter de här har vi bara intel och nvidia i framtiden. Då kommer hela hårdvarumarknaden vara sjukt tråkig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Dem flesta köper ju nvidia för att dem syns mest och folk kör på de dem flesta andra kör för att dem vill bara att de ska funka.

Synd, för att fortsätter de här har vi bara intel och nvidia i framtiden. Då kommer hela hårdvarumarknaden vara sjukt tråkig.

Mm och inte bara sjukt tråkig, produkterna kommer att bli dyrare och utvecklingen kommer att bromsas in.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

De pratade också om "new revenue from semi-custom SoC by the second half of 2016" under kvartalsrapporten. Det är säkert nya Nintendo som släpps då, förhoppningsvis kanske det blir lite populärare än Wii U.

Permalänk
Medlem

Ja AMD... nu är det "sink or swim" som gäller.
I slutet på 2016 så är där en stark AMD, eller ingen AMD mer eller mindre.

Hoppas verkligen det går vägen...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Ja AMD... nu är det "sink or swim" som gäller.
I slutet på 2016 så är där en stark AMD, eller ingen AMD mer eller mindre.

Hoppas verkligen det går vägen...

Japp! Lyckas inte AMD i år då väntar en mörk medeltid framöver.

Permalänk
Medlem

Hur kan det gå så dåligt när de har komponenter i både PS4 och Xbone?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Otroligt att AMD fortfarande finns. De har väl gått med förlust nästan varenda år under lång tid.
Känns väldigt länge till Q4 och Zen, man får hoppas det inte blir några förseningar, att de lyckat hålla båten flytande fram till dess och att det inte blir en stor besvikelse som Bulldozer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur kan det gå så dåligt när de har komponenter i både PS4 och Xbone?

Har undrat detta också. Känns lite som att de har lagt sig alldeles för lågt prismässigt (a.k.a. klassiskt anbudsförfarande), men det är ju bara spekulationer såklart.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oneone:

Hur kan det gå så dåligt när de har komponenter i både PS4 och Xbone?

Är otroligt låga marginaler på att tillverka kretsar för konsoler. Och av allt att döma är kontrakten skrivna så att Microsoft/Sony/Nintendo betalar allt mindre för varje år.

Omsättning/resultat för Enterprise, Embedded and Semi-Custom (länk)
2014 - resultat: $390M, omsättning: $2374M
2015 - resultat: $59M, omsättning: $2186M

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja AMD... nu är det "sink or swim" som gäller.
I slutet på 2016 så är där en stark AMD, eller ingen AMD mer eller mindre.

Hoppas verkligen det går vägen...

Swim or sink

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är otroligt låga marginaler på att tillverka kretsar för konsoler. Och av allt att döma är kontrakten skrivna så att Microsoft/Sony/Nintendo betalar allt mindre för varje år.

Omsättning/resultat för Enterprise, Embedded and Semi-Custom (länk)
2014 - resultat: $390M, omsättning: $2374M
2015 - resultat: $59M, omsättning: $2186M

tack för info, det låter ju inte bra alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Man kan ju dividera om hur tråkigt det är om AMD skulle upphöra verksamheten, som den är formad nu. Jag börjar starkt fundera över om läget AMD befinner sig i bromsat utvecklingen för industrin ganska markant.

Enkelt sagt om 1 part inte kan prestera mer PGA att deras RnD exempelvis är för låg så kommer konkurrenter att anpassa sig efter parten som utvecklar minst, de har med andra ord ett guldläge att utnyttja situationen.

Personligen så tror jag att alla parter hade mått betydligt mycket bättre av ett uppköp av AMD från en större aktör med starka ekonomiska muskler, de behöver inte stycka upp företaget. De kan byta ägare, kanske namn, fast namnet blir nog kvar av marknadsvärdes-skäl, men behålla strukturen, injicera ekonomiska medel helt enkelt.

Sen så måste man ju faktiskt ta det för vad det är, ett företag, som inte vet om att ni finns. Jag förstår mig inte på folk som tycker synd om företag, de har tagit beslut som gjort att de satt sig i sitsen. Anpassa sig eller dö ut, så enkelt är det. Oavsett om det gäller AMD, Nvidia, Sony eller vilket företag som helst.

Hoppas att min ödmjuka åsikt inte upprör allt för mycket...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Zen! Zen! Zen!

När du skrev det så fick du mig att tänka på Galenskaparnas "säng, säng, säng".

Föräldrarna säger till barnet att gå och lägga sig, varpå barnet svarar:
Zen! Zen! Zen! Sova, sova, sova Zen! Zen! Zen!

Men lite mer on topic, jag tror starkt på att detta året innebär AMDs comeback.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

hur kan AMD tävla långsiktigt på marknaden när deras RnD är så mycket lägre än Intel och Nvidia.
Och att dom ska göra både cpu och GPU?

Permalänk
Medlem

Ääääh! Det blir bättre Zen!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oneone:

Hur kan det gå så dåligt när de har komponenter i både PS4 och Xbone?

De går med vinst på sina konsoler (59 miljoner), problemet är att det går med större förlust på sina GPUr och CPUr (99 miljoner).

Förutom Zen och Polaris, är nog deras konsoler väl så viktiga att få ned till 14 µm, det skull kunna öka intäkterna på konsolsidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

blev dubbelt se nästa

Permalänk
Medlem

@Poison12:

Tror de har dragit ner på R och lägger mer på D i dags läget. Brytande forskning som de har gjort länge, minskar rejält pga konsumenter verkar inte gilla deras ideer fastän de har skapat förutsättningar för konkurrenters succe. Allt de har är mer eller mindre öppet, listan är lång där konkurrenter tagit deras ideer och utnyttjat dem . Utveckling däremot är mer att följa önskemål, features och stabilitet.
Lite som en Intel tekniker sa förra året i en intervju, hade vi haft AMDs förmåga att komma på ideer och lösningar hade vi kunnat dra ner 4/5 av forskningsteamen.

Permalänk
Medlem

Om deras nya processorer blir ok köper jag nog toppmodellen och eventuellt ett polariskort eller ett till Fury så mig får de i alla fall lite pengar av under året

Skrivet av Ozzed:

Ääääh! Det blir bättre Zen!

Jo då kanske vi slipper dessa superskojjiga skämten

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vinna eller försvinna i år för AMD.
Vore kul om vi kunde få en bra konkurrent till Nvidia, kanske genom att AMD blir uppköpt av Samsung eller någon annan större tillverkare.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ääääh! Det blir bättre Zen!

Ja, bättre Zent än aldrig :-).

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Man kan ju dividera om hur tråkigt det är om AMD skulle upphöra verksamheten, som den är formad nu. Jag börjar starkt fundera över om läget AMD befinner sig i bromsat utvecklingen för industrin ganska markant.

Enkelt sagt om 1 part inte kan prestera mer PGA att deras RnD exempelvis är för låg så kommer konkurrenter att anpassa sig efter parten som utvecklar minst, de har med andra ord ett guldläge att utnyttja situationen.

Personligen så tror jag att alla parter hade mått betydligt mycket bättre av ett uppköp av AMD från en större aktör med starka ekonomiska muskler, de behöver inte stycka upp företaget. De kan byta ägare, kanske namn, fast namnet blir nog kvar av marknadsvärdes-skäl, men behålla strukturen, injicera ekonomiska medel helt enkelt.

Sen så måste man ju faktiskt ta det för vad det är, ett företag, som inte vet om att ni finns. Jag förstår mig inte på folk som tycker synd om företag, de har tagit beslut som gjort att de satt sig i sitsen. Anpassa sig eller dö ut, så enkelt är det. Oavsett om det gäller AMD, Nvidia, Sony eller vilket företag som helst.

Hoppas att min ödmjuka åsikt inte upprör allt för mycket...

Det där stämmer till viss del men vi vet också hur mycket Intel har gjort för att försätta AMD i detta läget med sina minst sagt tveksamma metoder.

Man kan bara hoppas att AMD kommer tillbaka igen så att utvecklingen kan sätta fart ordentligt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ääääh! Det blir bättre Zen!

Man får hoppas att Zen verkligen kommer till zenhösten och inte blir zenarelagd. Nu verkar det som ett rätt zeniort team jobbat på Zen så kan ju bli något zensationell. Största hotet är nog problem med tillverkningsproceszen...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag och en vän har redan bestämt oss för att köpa en polaris gpu och zen cpu i år bara för vi gillar vad AMD gör utanför deras tillverkning av cpu och gpu, öppna källkoder är något vi uppskattar väldigt mycket.

Mantle, freesync, gpuopen osv.

Hoppas verkligen AMD går med vinst snart och folk kanske kan köpa AMD produkter även om de kanske inte vinner prestanda tävlingen mot Nvidia men AMD är väldigt öppna med deras utveckling, vilket är underbart samt förbättrar utveckling.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur kan det gå så dåligt när de har komponenter i både PS4 och Xbone?

Asså, jag har inga konkreta siffror, men jag tror inte marginalerna är så stora på en enhet som "bara" kostar 3000-4000. Och det är ju inte direkt nå extremt många enheter dom har sålt om man nu ska jämföra detta med antal sålda datorer häller. Jag skulle vilja påstå att detta avtal de har med Sony/MS är det enda som just nu drar in pengar och mer eller mindre håller AMD vid liv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thorsama:

Man kan ju dividera om hur tråkigt det är om AMD skulle upphöra verksamheten, som den är formad nu. Jag börjar starkt fundera över om läget AMD befinner sig i bromsat utvecklingen för industrin ganska markant.

Enkelt sagt om 1 part inte kan prestera mer PGA att deras RnD exempelvis är för låg så kommer konkurrenter att anpassa sig efter parten som utvecklar minst, de har med andra ord ett guldläge att utnyttja situationen.

Personligen så tror jag att alla parter hade mått betydligt mycket bättre av ett uppköp av AMD från en större aktör med starka ekonomiska muskler, de behöver inte stycka upp företaget. De kan byta ägare, kanske namn, fast namnet blir nog kvar av marknadsvärdes-skäl, men behålla strukturen, injicera ekonomiska medel helt enkelt.

Sen så måste man ju faktiskt ta det för vad det är, ett företag, som inte vet om att ni finns. Jag förstår mig inte på folk som tycker synd om företag, de har tagit beslut som gjort att de satt sig i sitsen. Anpassa sig eller dö ut, så enkelt är det. Oavsett om det gäller AMD, Nvidia, Sony eller vilket företag som helst.

Hoppas att min ödmjuka åsikt inte upprör allt för mycket...

Om folk inte var en massa nvidia fanboys som köper nvidia oberoende av vad de gör skulle det gå bättre. I kapitalismen är det dina pengar och var du använder de som spelar roll (röstande är ren PR). Om de flesta kastar pengar på svin företag som nvidia som behandlar sina kunder som skit så är det inte konstigt att det går bra för de. Varför ha öppna standarder när man kan låsa ner allt, göra sina gamla kort slöare med nya drivrutiner, låsa ner drivrutin uppdateringen och samtidigt få pengar slängda på sig av alla fanboys som i princip ber om att bli behandlade som skit.