Windows 10-uppdateringen "Redstone" får färre nya finesser

Permalänk
Melding Plague

Windows 10-uppdateringen "Redstone" får färre nya finesser

Nästa stora Windows 10-uppdatering skulle ursprungligen innehålla en hel del nyheter, men nu talar rykten om att Microsoft skalat ned antalet till förmån för ändringar i systemkärnan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte skapas en Windows old mapp på denna uppdatering som förra stora gjorde.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter allderles utmärkt. Jag skulle gärna se en uppdatering där ökad andvändarvänlighet, snabbhet och stabilitet står helt i fokus. Fler funktioner känns onödligt i det här läget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hoppas att det inte skapas en Windows old mapp på denna uppdatering som förra stora gjorde.

På sätt och vis varför inte?
Det är väl bra om man upplever systemet instabilt och kan backa tillbaka och invänta ev fixar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

En tidig version av Redstone går att få tag på redan idag om man är Windows Insider. Inte mycket nytt på ytan som sagt. Men enligt en Microsoftanställd på Reddit skall Redstone komma med massor av förbättringar. 1511 hade en hel del nyheter så jag räknar med mycket skoj även denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det blir en omställning på IT avdelningen kan jag säga. Men det är kul att det händer något

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hoppas att det inte skapas en Windows old mapp på denna uppdatering som förra stora gjorde.

Jag ser fördelar med det eftersom en "rollback" blir säkrare.
Dock är det ju en nackdel för gemene man som blir av med massor av utrymmer och inte vet hur man gör (under 30 dagar).
Disc cleanup kan dock ta bort dem om man själv gör det.

Så fördelarna är fler än nackdelarna speciellt om man skulle få problem.

Men gillar vad de pratar om i alla fall och vad som kommer.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jonas79:

Hoppas att det inte skapas en Windows old mapp på denna uppdatering som förra stora gjorde.

Nej det kommer att skapas en new_old, old kommer att döpas om till old_old.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej det kommer att skapas en en new_old, old kommer att döpas om till old_old.

Låter som filstrukturen på gemensamma shares på ett företag jag jobbade på en gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och vad hände med snacket om att Edge skulle få uppdateringar via Windows Store och därför inte vara bunden till ett fåtal stora Windows-uppdateringar, som tidigare Windows och Internet Explorer?

Permalänk
Skrivet av strejf:

En tidig version av Redstone går att få tag på redan idag om man är Windows Insider. Inte mycket nytt på ytan som sagt. Men enligt en Microsoftanställd på Reddit skall Redstone komma med massor av förbättringar. 1511 hade en hel del nyheter så jag räknar med mycket skoj även denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den rullade ut för en vecka sedan till alla som tar emot insider previews i fast ring:
Här står lite om vad Build 11099 innehåller:
http://www.askvg.com/new-update-build-of-windows-10-technical...

Permalänk
Inaktiv

Jaa, ICQ ska va med i uppdateringen

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande inte möjlighet med tillägg i Edge efter denna uppdatering?
Då får Edge ligga i fortsatt malpåse då...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hoppas att det inte skapas en Windows old mapp på denna uppdatering som förra stora gjorde.

Det lär det göra, då det tekniskt sett är en ominstallering varje ny version gör.

Mao varje gång kommer du få:
- ominstallerade drivrutiner.
- en Windows.old mapp
- en enorm Windows update mapp med hela nya OSet liggande på din C: disk.
- ev problem med lite äldre mjukvara som tex Cachelösningar, där en speciell drivrutin måste installeras med programmet, om de inte är 100% Windows 10 optimerade.
- riskera få en massa nya buggar då de mer eller mindre har väldigt liten Windows Insider skara nu vs när första versionen av Windows 10 kom.
- Tvingas installera denna nya version, där du kan max skjuta upp den på Pro versioner i högst 8 (?) månader.

Blir som att installera om datorn var 3:e-6:e månad, typ, vare sig du vill eller ej.

Blir säkert bra med tiden, men det känns lite omständligt om man sitter på en liten SSD och typ bara surfar på sin dator.

Skrivet av Ozzed:

Låter som filstrukturen på gemensamma shares på ett företag jag jobbade på en gång

Heh.. låter som mina "att sortera" mappar
Brukar bli, \att sortera\sort\sorteras

Permalänk

Är ''Redstone'' Windows 8.3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det lär det göra, då det tekniskt sett är en ominstallering varje ny version gör.

Mao varje gång kommer du få:
- ominstallerade drivrutiner.
- en Windows.old mapp
- en enorm Windows update mapp med hela nya OSet liggande på din C: disk.
- ev problem med lite äldre mjukvara som tex Cachelösningar, där en speciell drivrutin måste installeras med programmet, om de inte är 100% Windows 10 optimerade.
- riskera få en massa nya buggar då de mer eller mindre har väldigt liten Windows Insider skara nu vs när första versionen av Windows 10 kom.
- Tvingas installera denna nya version, där du kan max skjuta upp den på Pro versioner i högst 8 (?) månader.

Blir som att installera om datorn var 3:e-6:e månad, typ, vare sig du vill eller ej.

Blir säkert bra med tiden, men det känns lite omständligt om man sitter på en liten SSD och typ bara surfar på sin dator.

Heh.. låter som mina "att sortera" mappar
Brukar bli, \att sortera\sort\sorteras

Ja. Usel man är på sådant.. Har haft mappar som heter typ "allt innehåll på gammal USB-sticka, sortera omedelbart", som blivit liggandes i ett halvår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hoppas att det inte skapas en Windows old mapp på denna uppdatering som förra stora gjorde.

Det går enkelt att ta bort .old mappen

Skrivet av Herr Andersson:

Är ''Redstone'' Windows 8.3?

Nej. Det är till Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Så... De försöker stabilisera kärnan för den riktiga releasen som kommer först när Windows Server-varianten är klar.

Tja, om det gör att W10 faktiskt börjar gå att använda istället för att vara i perpetuell beta, så varför inte...

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Det går enkelt att ta bort .old mappen
Nej. Det är till Windows 10.

Windows 10 är bara det omdöpta Windows 8.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Är ''Redstone'' Windows 8.3?

Skrivet av Herr Andersson:

Windows 10 är bara det omdöpta Windows 8.2.

Nu kan jag ha fel i detta, men vad jag vill minnas så var "8.2" grunden till Windows 10. Dock bygges den om rejält efter det. 8.2 var typ den första Technical Preview versionen som släpptes.

Närmaste man skulle kunna säga (som inte är något officiellt) är att de flesta av oss nu kör 10.1 (Nov 2015 uppdateringen) och att Redstone är 10.2 versionen. Dock har MS valt att kalla allt mellan Windows och Windows för Windows 10, vilket är både på gott och ont.

- "Vilket Windows kör du?"
- "Windows 10..."
- "Ja, men vilken av dem, den från 2015 eller den från 2017/18 osv?"
- "Hur vet jag det?"
...

Inget emot att de kallar alla olika versioner av den (typ telefoners, plattors och datorers) för just Windows 10.
Men att kalla det 10.1 - 10.2 eller något liknande beroende på vilken underversion är iaf för mig lättare att hålla reda på än femsiffrigt utvecklingsnummer.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Herr Andersson:

Windows 10 är bara det omdöpta Windows 8.2.

Då skulle ju detta vara 8.4 om man tänker som du gör. Vilket man inte borde, såklart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det går enkelt att ta bort .old mappen
Nej. Det är till Windows 10.

Självklart går detta !

Men varje uppdatering nu blir som ett nytt Windows och uppfattas på detta sätt.

Så kör man uppdatering så blir det ej som en ren installation och kan ligga kvar skit från föregående version som ställer till det för den nya revisionen.

Även att man måste kolla igenom alla sina drivrutiner och ominstallera grafikdrivrutiner för säkerhetskull vid varje revisions uppdatering så att det ej strular.

För senaste versionen så blev det som att uppdatera från Win 8.1 till Win 10 för mig och kör dom dennna procedur nästa service pack version igen så blir det på samma sätt.

Vill man vara helt säker att man vill ha en ren installation med inga rester eller filer kvar från föregående revision så blir man tvungen att ladda ner nyaste revisonen och formatera disken och installera Windows från grunden var 6 månad.

Så var inte fallet i Windows 8 eller Windows 8.1.

Men datorverkstäderna lär tycka detta är drömmen för detta skapar massa jobb från svenssons som ej fattar hur dom ska göra dessa uppdateringar som blivit bra mycket mer omständigare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu kan jag ha fel i detta, men vad jag vill minnas så var "8.2" grunden till Windows 10. Dock bygges den om rejält efter det. 8.2 var typ den första Technical Preview versionen som släpptes.

Närmaste man skulle kunna säga (som inte är något officiellt) är att de flesta av oss nu kör 10.1 (Nov 2015 uppdateringen) och att Redstone är 10.2 versionen. Dock har MS valt att kalla allt mellan Windows och Windows för Windows 10, vilket är både på gott och ont.

- "Vilket Windows kör du?"
- "Windows 10..."
- "Ja, men vilken av dem, den från 2015 eller den från 2017/18 osv?"
- "Hur vet jag det?"
...

Inget emot att de kallar alla olika versioner av den (typ telefoners, plattors och datorers) för just Windows 10.
Men att kalla det 10.1 - 10.2 eller något liknande beroende på vilken underversion är iaf för mig lättare att hålla reda på än femsiffrigt utvecklingsnummer.

Det är fyra siffror, år-månad. 1511 (november-releasen 2015) och så vidare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Jag blir lätt orolig av deras "onecore", samma kärna i PC, Xbox och mobil.
Blir det så bra det?
Känns som att de olika systemen har olika krav på hur man skall schedulera processer, hantera energieffektivitet, hantera systemresurser, säkerhet etc.

Permalänk
Medlem

Om uppdatering innebär buggfixar och bättre stabilitet så bara bra, nuvarande Windows 10 version kan ha en del konstiga hyss för sig.

Uppdateringar för Edge och Cortana behövs inte, använder inte dessa och bägge finns inte ens kvar i mitt Windows 10.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Uppdateringar för Edge och Cortana behövs inte, använder inte dessa och bägge finns inte ens kvar i mitt Windows 10.

Nu tror jag inte Microsoft anpassar sina uppdateringar efter om du använder applikationerna eller inte haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blir som att installera om datorn var 3:e-6:e månad, typ, vare sig du vill eller ej.

Tja. Med tankte på hur mycket snabbare windows brukar vara efter en ominstallation är ju inte det så dumt egentligen.

Permalänk

Fortfarande lika kasst på platta?

- Fortfarande inga placeholders för OneDrive?
- Fortfarande ingen OneDrive-app (de har ju lyckats släppa en till iPad..?)?
- Fortfarande ingen touch-optimerad webläsare?
- Fortfarande ingen add-block för Edge?

Inte imponerad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Windows 10 är bara det omdöpta Windows 8.2.

Windows 7 är omdöpta Windows Vista.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Jag blir lätt orolig av deras "onecore", samma kärna i PC, Xbox och mobil.
Blir det så bra det?
Känns som att de olika systemen har olika krav på hur man skall schedulera processer, hantera energieffektivitet, hantera systemresurser, säkerhet etc.

Är också orolig för att detta ger mer problem än fördelar.
Universal apps är ju fortfarande snart ett halvår efter att W10 kom totalt frånvarande. Var är de appar som går att ladda ner till telefon, Xbox och PC?
W10M utvecklingen verkar ju dessutom stannat av totalt (i väntan på fix i kärnan?).

Microsoft sprutar ut appar och funktioner för iOS/Android men det kommer i princip ingenting för W10/W10M och Xbox.
Riktigt jä..a missnöjd!