Kan behöva nya fläktar,/bättre kylning tips ?

Permalänk
Medlem

Kan behöva nya fläktar,/bättre kylning tips ?

Tjena, skulle behöva lite råd angående nuvarande kylning och potentiell köp av extra fläktar.

Har ett Bitfenix Outlaw Chassi med 3 st Noctua NF-F12 , ena högt upp bak, andra bakom CPU kylaren, och sista längst ner fram.
CPU kylare är en Arctic Cooling Freezer 13, och Noctua fläktarna fick jag till riktigt bra pris därav just den modellen.

Annars vad jag sett så är NF-S12A bättre som chassifläkt. Och i dagsläget känns det som att jag skulle behöva komplettera lite mer.
Är bara ute efter Noctua, 120 mm, PWM, och har mestadels negativt lufttryck ( alla fläktar utom den på botten suger ut luft ).

Fläktfilter över alla fläktplatser utom längst fram. Har som plan att ha balanserat luftflöde, dvs, utsug vid top och bak, intag vid front och botten. Finns även 2 st 120 mm platser på sidan av chassi, så kan väl vara antigen extra utsug/intag, dock fläkt innanför kan bli trångt pga CPU kylarhöjd. Ligger på Idle 41 C i Chassi, fläktar 55 %,. 45 C, 50 % CPU kylare. Grafikkkort Asus R9 280, CPU AMD FX-4300.

Se även bild som visar nuvarande konfiguration samt möjliga alternativ:

http://i64.tinypic.com/9kp34o.jpg

1: Ska jag införskaffa 2-3 st till NF-F12 ( en tredje på sista platsen högst upp ), eller satsa på att börja göra rätt och ta NF-S12A ?

2: Om skaffa NF-S12A, ska jag flytta 2 st NF-F12 längst fram som insug och ha då såklart NF-S12A som chassifläkt högst upp ?

3: Utöver längst fram och sista platsen högst upp, hur tycker ni jag bäst kan utnyttja 120 mm platserna vid sidan.

4: Om inte just nu fläktar, kanske satsa istället på ny CPU kylare istället för att hjälpa att sänka värmen. Luft/vatten ?

5: Då nuvarande moderkort inte stödjer många fläktar och splitters har jag läst kan bli lite problem med ibland, vilken fläktkontroll rekommenderar ni. Erfarenheter av Corsair Commander Mini / NZXT Grid+ V2 ? Någon annan liknande som kan vara värd ?

Och vid sidan av , vill även fråga:

Enda sedan senaste AMD Crimson updateringen, så när jag sätter på dator, så ibland startar den igång men inte skärmarna ( kör 3 st via Eyefinity, dem reagerar inte som att ingen signal kommer ), och enda lösningen är att stänga strömmen komplett ( även till skärmarna ) och sedan sätta igång igen. Någon som upplevt det, vad kan det vara för fel ?

Tack för hjälpen