Permalänk
Medlem

operativsystem Ja/nej??

Hej!
Har länge funderat på att köpa mig en ny dator och har velat bygga en egen.

Det jag då undrar är ska jag lägga 1k på operativsystem i detta fallet windows 10?
Är det värt? fördelar nackdelar?

Uppskattar hjälpen jag får!
Ha en fortsatt trevlig dag!

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju kolla om du har någon windows 7/8/8.1 licens och använda den helt enkelt.
Har du ingen licens så kanske du kommer billigare undan med att köpa en licens för 7/8/8.1 helt enkelt. Som jag förstått det så ska det gå att använda den nyckel man får till ovanstående windows-versioner för att installera windows 10, om det nu inte är en OEM licens som tidigare blivit tillämpad vid installation.

Gällande din sista fråga bemödar jag mig inte att besvara då den bryter mot reglerna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Är ju inte olagligt att torrenta däremot behöver du en licens för använda windows 10. Med stor sannolikhet går det att uppgradera till windows 10 licens om du sedan tidigare har windows 7/8. Tänk dock på att denna uppgraderade licens inte fungerar längre för windows 7/8.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Finns alternativ, tex:
http://www.ubuntu.com/download

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Beror på, du kan köra Linux annars om du inte använder program eller spel som kräver Windows.

Permalänk
Medlem

Klart måste man ha ett operativsystem. Om du ska spela mycket spel så ska du ha Windows 10. Om inte kan du prova Linux.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Köpte själv mitt från Reddit's /r/microsoftsoftwareswap för udda 20 USD (Win 8.1 Pro N från s5ean som jag sen uppgraderade till Win10 gratis). Lätt värt det.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Klart måste man ha ett operativsystem. Om du ska spela mycket spel så ska du ha Windows 10. Om inte kan du prova Linux.

Börjar komma en hel del spel på Steam för Linux nu, men fortfarande är Windows ett krav för många.
För mig var det tvärtom, Kerbal Space Program fungerar så mycket bättre under Ubuntu att jag skaffade en USB3-sticka och kör Ubuntu från den.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

@Josephf:

Beror på vad du ska använda din pc för.
Om du planerar att spela på den så får du köpa win 7-10 . Många går i gång och säger att du kan spela i linux ja visst man kan få i gång lite spel där. Men det är lite som att göra en pizza i en brödrost visst du kanske får ut nåt som går att äta men är det allt man vill?