Permalänk
Avstängd

Iphone 4 eller iphone 5?

En kollega har en iphone 4 som jag kan få köpa, vet dock inte för hur mycket hon vill ha för den då den som säljer den är 50+ och inte så high på teknik, men tänkte att jag kanske kan betala några hundra för den.

Min fråga lyder, är det värt att köpa en iphone 4? hur ser det ut med uppdateringar till en iphone 4? telefonen är till min dotter på 7 år, hon har min gamla Htc one m7, enda dåliga med mobilen är att korten blir rosa/röda i dåligt ljus, en solig dag tar den perfekta kort.

Eller är det bättre att köpa en iphone 4s, eller en femma? En iphone 5 kostar ju dock mer, och vill inte lägga ut för mycket på en telefon till en sjuåring

Ni behöver inte länka några andra förslag, utan vill bara ja svar på det jag frågade.

Permalänk
Inaktiv

iPhone 4 har 7.1.2. som högst. Med det i tanken kan man säga att iOS 9.2.1 släpptes nyss. Du kommer inte få högre än 7.1.2 på en iPhone 4.

4S & 5an kan köra iOS 9.2.1.

Edit: Troligtvis när iOS 10.0 släpps så kommer 4S ramla ur ledet och inte längre få nå uppdateringar. Alternativt att just 9.2.1 är den sista uppdateringen den får. Om man tänker historiskt hur det varit tidigare.

Permalänk
Avstängd

@JSvanberg:

Varför ska din dotter ha en ny telefon? Om inget är fel på HTCn är den bäst av de tre alternativen. Eller missade jag något?

Edit: OnT: Iphone 4 är väldigt seg på senaste firmwaren. 4S är också seg dock inte lika. 5 funkar bra och är den jag skulle köpa om jag vill ha någorlunda framtidssäkerhet.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk

Iphone 4 är extremt buggig på de senaste firmwaresen

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Skulle vilja poängtera att HTC One är bra mycket bättre än IPhone 4. Har svårt att tro att en sån gammal mobil skulle funka bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon226320:

iPhone 4 har 7.1.2. som högst. Med det i tanken kan man säga att iOS 9.2.1 släpptes nyss. Du kommer inte få högre än 7.1.2 på en iPhone 4.

4S & 5an kan köra iOS 9.2.1.

Edit: Troligtvis när iOS 10.0 släpps så kommer 4S ramla ur ledet och inte längre få nå uppdateringar. Alternativt att just 9.2.1 är den sista uppdateringen den får. Om man tänker historiskt hur det varit tidigare.

Behövs det senaste ioset på en 4? Den hon gör idag med telefonen är att se på Youtube och spelar spel, så kommer hon behöva senaste ioset för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

Behövs det senaste ioset på en 4? Den hon gör idag med telefonen är att se på Youtube och spelar spel, så kommer hon behöva senaste ioset för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa spel kräver en minimumversion av iOS. Det är lite blandat bland spelutvecklare. Risken finns att hon hittar spel hon vill spela, men spelet har ett högre minimumkrav på iOS än vad 4an kan ta. Så det är en risktagning i detta fall, enligt min åsikt.

Edit:
Exempel: Candy Crush Soda: https://itunes.apple.com/se/app/candy-crush-soda-saga/id85041...
Kompatibilitet: Kräver iOS 6.0 eller senare. Kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch.
Spelutveckare och apputvecklare brukar höja minimumgränsen för iOS historiskt sett. Så i framtiden kanske det inte står iOS 6.0 som minimum, utan då står det kanske 8.0 som minimum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gl0bal:

@JSvanberg:

Varför ska din dotter ha en ny telefon? Om inget är fel på HTCn är den bäst av de tre alternativen. Eller missade jag något?

Edit: OnT: Iphone 4 är väldigt seg på senaste firmwaren. 4S är också seg dock inte lika. 5 funkar bra och är den jag skulle köpa om jag vill ha någorlunda framtidssäkerhet.

Jo jag vet att htcn är bättre, men hon vill så gärna ha en iPhone ☺ så det är ingen idé att köpa en fyra för några hundralappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

Jo jag vet att htcn är bättre, men hon vill så gärna ha en iPhone ☺ så det är ingen idé att köpa en fyra för några hundralappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra ide att köpa den om du tänkt att exempelvis uppgradera ännu en gång inom kort.
Är du ute efter en telefon hon kan ha under en längre tid, så skulle jag personligen rek. minst iPhone 5.
Detta pga att den hänger mer längre i uppdateringarna än vad en 4S skulle göra. Samt att hårdvaran är bättre (Större chans att telefonen hänger med bättre i spel än vad 4an/4s gör).
Annars är en 4S perfekt om man verkligen har riktigt tajt budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon226320:

Vissa spel kräver en minimumversion av iOS. Det är lite blandat bland spelutvecklare. Risken finns att hon hittar spel hon vill spela, men spelet har ett högre minimumkrav på iOS än vad 4an kan ta. Så det är en risktagning i detta fall, enligt min åsikt.

Edit:
Exempel: Candy Crush Soda: https://itunes.apple.com/se/app/candy-crush-soda-saga/id85041...
Kompatibilitet: Kräver iOS 6.0 eller senare. Kompatibel med iPhone, iPad och iPod touch.
Spelutveckare och apputvecklare brukar höja minimumgränsen för iOS historiskt sett. Så i framtiden kanske det inte står iOS 6.0 som minimum, utan då står det kanske 8.0 som minimum.

Ok då förstår jag, får nog hitta en femma då, synd bara att det är ett så stort prisgap mellan dom två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Behövs det senaste ioset på en 4? Den hon gör idag med telefonen är att se på Youtube och spelar spel, så kommer hon behöva senaste ioset för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som på en dator så innehåller senare versioner av os nya funktioner men även säkerhets och buggfixar.
OM din dotter inte kommer ringa på telefonen alls så kanske en ipod touch skulle kunna vara ett bra alternativ till en iphone. Det är som en ipad fast i iphone 5 format.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

Ok då förstår jag, får nog hitta en femma då, synd bara att det är ett så stort prisgap mellan dom två.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en personlig vägning man får ta utifrån sin nuvarande ekonomi helt enkelt. Hoppas på det bästa för dig och din dotter.

Permalänk
Medlem

Pest eller kolera.
Men för en 7-åring duger säkert iPhone 4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Precis som på en dator så innehåller senare versioner av os nya funktioner men även säkerhets och buggfixar.
OM din dotter inte kommer ringa på telefonen alls så kanske en ipod touch skulle kunna vara ett bra alternativ till en iphone. Det är som en ipad fast i iphone 5 format.

Jo hon ringer med sin nuvarande telefon, vi ringer ju till henne om hon är hos en kompis osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Nedgradera sig för märkets skull, jaha. Visserligen 7 år, men är det inte bra om hon inte blir fixerad vid vad det är för märke? Bara något att tänka på, men blir det iPhone så räcker 4an definitivt

Permalänk
Medlem

Du kan ju kanske byta htcn mot en 5s.

Men varför inte sälja htcn eller byta den mot en Ipad? Mkt bättre än en liten iPhone, jag lovar dig. Jag menar hon är sju, ska hon gå runt i skolan med en iPhone? Nej nej en Ipad är så mycket bättre.

Btw en fyra/4s glöm det. De är liksom inte värda längre oavsett. Kör på minst en 5a helst en 5s om den ska hålla ett tag.

Permalänk
Medlem

Köp inte en iPhone 4. Jag uppgraderade från en iPhone 4 då den var sjukt seg till en HTC One M7. Har det inte gått 3 år sedan du köpte HTC One så kan du lämna in den och få en ny kamera det har jag gjort med min. Sambon har en iPhone 4S som är till salu, men jag skulle inte köpa den heller

Permalänk

Instämmer i att Iphone 4 är seg som sirap. Köp den INTE! Jag har en sådan plus en Iphone 5c. Den sistnämnda är betydligt snabbare och bättre. Även om skärmen är lite för liten. Iphone 4 som är min privata mobil använder jag knappt pga segheten och använder min jobbmobil (5c) frekventare. Om någon undrar varför jag inte säljer fyran eller köper en ny mobil så är anledningen att jag har prioriterat en fet klädeskassa.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

Behövs det senaste ioset på en 4? Den hon gör idag med telefonen är att se på Youtube och spelar spel, så kommer hon behöva senaste ioset för det?

Skickades från m.sweclockers.com

ja har en 4:a med IOS 6.1.3 efter snart 3 år så funkar allt fortfarande.
ja har 3dagars batteritid skulle ja däremot uppdaterat till IOS 7 så kan det gå ner till några få timmar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Köp inte en iPhone 4. Jag uppgraderade från en iPhone 4 då den var sjukt seg till en HTC One M7. Har det inte gått 3 år sedan du köpte HTC One så kan du lämna in den och få en ny kamera det har jag gjort med min. Sambon har en iPhone 4S som är till salu, men jag skulle inte köpa den heller

lämna in den vars då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Nedgradera sig för märkets skull, jaha. Visserligen 7 år, men är det inte bra om hon inte blir fixerad vid vad det är för märke? Bara något att tänka på, men blir det iPhone så räcker 4an definitivt

ja hon är fixerad vid iphone, men behöver jag bara betala några hundra så spelar det ingen roll, då får hon testa på det iaf.

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden: många skriver att den är seg, är den det? eller blir den seg med senaste ios 7.1?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@Grönahunden: många skriver att den är seg, är den det? eller blir den seg med senaste ios?

Senaste OS? Läste du inte att fyran inte kan uppgradera till den senaste OS:et pga seg cpu och dåligt med minne. Dessutom ska alla appar på den ständigt uppdateras vilket slukar minne. Jag har 32 Gb så jag bryr mig inte.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

@Funnyvlad: alltså senaste för den, 7.1 osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealPower:

Du kan ju kanske byta htcn mot en 5s.

Men varför inte sälja htcn eller byta den mot en Ipad? Mkt bättre än en liten iPhone, jag lovar dig. Jag menar hon är sju, ska hon gå runt i skolan med en iPhone? Nej nej en Ipad är så mycket bättre.

Btw en fyra/4s glöm det. De är liksom inte värda längre oavsett. Kör på minst en 5a helst en 5s om den ska hålla ett tag.

jo det kan jag testa att göra, att byta den mot en ipad eller iphone5/s.

Permalänk
Medlem

Min moder har en 4 och när jag lånar den kommer de inga vackra ord ur munnen, upplever den också små seg
så är femma är att föredra om du kan få den för en billig peng så.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Byt in hennes nuvarande telefon + några hundra lappar i mellan för en iphone 5/s. 4an kan du nog glömma då massa appar inte funkar där för att man inte kan ha senaste ios.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@Grönahunden: många skriver att den är seg, är den det? eller blir den seg med senaste ios 7.1?

beror på om du jämför den med nya telefoner idag så jo den är långsammare,

om den blir långsammare med 7.1 jämfört med ios 6 vet ja inte, nackdelarna med batteritiden är så stora att det inte är värt testa sen är det bara jobbigt försöka nedgradera den till 6.1.3 igen..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Min kära mor uppgraderade äntligen från en 4s till 5s och det är som natt och dag. Tyckte faktiskt skillnaden från hennes 4s till vanlig 5:a var enorm också.