Permalänk
Testpilot

Remix OS - Vad tror ni?

Hejsan!

Sprang på något som petade mitt intresse i sidan igårkväll, nämligen Remix OS. Det är byggt på Android med x86 arkitektur och ska gå att köra som antingen boot-OS eller via dualboot från tex. en USB.

Officiell hemsida och YT demo video;
http://www.jide.com/en
https://www.youtube.com/watch?v=qMO9v4jmcsI&feature=youtu.be

Vad tror ni om detta? Ska tydligen lanseras den 12/1-16 iaf. Jag är tämligen taggad, men undrar hur det blir med drivers och så, då e.g. min CPU inte har någon inbyggd GPU del. Samma sak med Wi-Fi, någon som vet hur de kan tänkas lösa det för e.g. laptops?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det verkar spännande, det finns ju en del appar till Android som kan vara intressante att köra i datorn till skillnad från tramsapparna i win 10, går det att köra virtuellt med skapligt resultat så kan det nog bli populärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

RemixOS 2.0 beta fungerade utmärkt med mitt 280X då den använde sig utav de öppna Radeon drivrutinerna för linux.

Wifi fungerar om det fungerar på linux, dvs om det finns drivrutiner inbyggt i kärnan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det verkar spännande, det finns ju en del appar till Android som kan vara intressante att köra i datorn till skillnad från tramsapparna i win 10, går det att köra virtuellt med skapligt resultat så kan det nog bli populärt.

Har en Windows 10 2-i-1 dator som jag blev sugen att köra detta på (modell i sign), har redan köpt en massa appar på Android som vore oerhört härligt att ha på "plattan", tex, PowerAmp och diverse spel som gör sig bättre på större skärm.
Har inte testat att emulera Android med e.g. Bluestacks på den än, men vad tror du minimumkraven skulle vara för Remix OS, räcker en Intel Atom (senaste gen) och 2Gb RAM?

Skrivet av Feeku:

RemixOS 2.0 beta fungerade utmärkt med mitt 280X då den använde sig utav de öppna Radeon drivrutinerna för linux.

Wifi fungerar om det fungerar på linux, dvs om det finns drivrutiner inbyggt i kärnan.

Okej!

Har absolut ingen aning vad som sitter i min dator jag tänkt köra det på. Vet bara att det är en Atom Bay Trail-T Z3735 med Intel HD Graphics och 2Gb RAM.
Denna jag tänkte testa det på.

Annars kanske man ska testa på stationära eller laptopen i Sign.
Vet du hur det ser ut för Nvidia med drivare på Linux sidan?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@phoenixdisciple:

Jag tror tyvärr inte det fungerar eftersom Remix OS 2.0 enligt spec kräver Legacy Boot option.. Och vad jag förstått så kör bl.a. z3735 bara UEFI.

Jag skulle vilja köra på min Surface Pro 2, men tror tyvärr det är samma problem där.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara något att testa på min intel NUC. Kanske kan boota det från den inbyggda SD-kort-läsaren?

Permalänk
Medlem

Står att senaste utgåvan är 2015-01-12? Eller funkar det inte som jag föreställer mig?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Står att senaste utgåvan är 2015-01-12? Eller funkar det inte som jag föreställer mig?

De fick nog fel på året, för versionsnumret heter ju 2016. Dessutom kom nedladdningen upp någon gång under dagen. I morse var det bara en "coming soon"-sida.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Inte sett detta innan, men tror det kan blir riktigt bra! Byter gärna ut mitt windows mot detta om allt funkar. Vore kalas om man kan koppla en xbox kontroll och spela alla androidspel!

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått det hela rätt så kan man inte installera Remix OS på en hårddisk utan måste köra via USB?
Sen undrar jag om andra har "problemet" med att Play store inte finns och att möjligheten till att logga in på ett konto inte funkar?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat detta OS än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Så om jag har förstått det hela rätt så kan man inte installera Remix OS på en hårddisk utan måste köra via USB?
Sen undrar jag om andra har "problemet" med att Play store inte finns och att möjligheten till att logga in på ett konto inte funkar?

Förstod jag det rätt så kan du välja att permanentinstallera det.

På deras hemsida står det att Play store ska finnas, men mer än så vet jag inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns det några rättighetsproblem med detta? Jag menar kan Google stoppa det?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta kan köras in på en Pi?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Att den bryter mot licensreglerna för dom programvaror den använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Någon som vet om detta kan köras in på en Pi?

Pi kör inte x86. Den kör ARM processor. Finns väl andra lösningar för att köra Android på RPi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det verkar spännande, det finns ju en del appar till Android som kan vara intressante att köra i datorn till skillnad från tramsapparna i win 10, går det att köra virtuellt med skapligt resultat så kan det nog bli populärt.

Finns ju smidigare lösningar för att köra android-appar än att behöva köra ett ytterligare OS, så varför skulle det bli populärare än de alternativen?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förstod jag det rätt så kan du välja att permanentinstallera det.

På deras hemsida står det att Play store ska finnas, men mer än så vet jag inte.

Permanentinstallera på USB-minnet ja?

Nej Play services finns ej från början har jag fattat nu. Finns lite guider på hur man får in Play Services och store.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Finns ju smidigare lösningar för att köra android-appar än att behöva köra ett ytterligare OS, så varför skulle det bli populärare än de alternativen?

Vilka lösningar syftar du på? Bluestack?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Helt okej men var ett helvete att få polaren att få in det på hddn

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Helt okej men var ett helvete att få polaren att få in det på hddn

Var din polare svår att övertala? 😂😂😂

Vad är det för systemkrav? Hittade att den inte stöder 32-bit. Blev sugen på att prova detta på äldre Laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Jag blev nyfiken efter att ha sneglat på Ars Technicas artikel förra veckan men har inte haft möjlighet att testa ännu. Lär bli i en Virtual Machine när det väl blir av iallafall.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag fick inte igång det på någon av mina datorer varken med legacy eller efi. Den kommer till en svart skärm med vit blinkande text "RemixOS" på legacy och en svart skärm där det står android på efi. Inget mer.
Lär nog vänta till åtminstone betan.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3Johan:

Jag fick inte igång det på någon av mina datorer varken med legacy eller efi. Den kommer till en svart skärm med vit blinkande text "RemixOS" på legacy och en svart skärm där det står android på efi. Inget mer.
Lär nog vänta till åtminstone betan.

Kan ju vara trevligt om du kunde skicka en buggrapportering här: http://support.jide.com/hc/en-us/community/topics/200427697-B....

Ju fler som deltar ju snabbare nås Beta.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Kan ju vara trevligt om du kunde skicka en buggrapportering här: http://support.jide.com/hc/en-us/community/topics/200427697-B....

Ju fler som deltar ju snabbare nås Beta.

Vad ger remix över den android-x86 kodbas den baseras på?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NodCommander:

Det där var ju helt sjukt. Ska de använda mitt Google konto för att posta trams på sidor? Som jag sedan skall stå till svars för?
Riktigt sjuk EULA.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Vad ger remix över den android-x86 kodbas den baseras på?

En skrivbordsversion bättre anpassad för PC.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Kan ju vara trevligt om du kunde skicka en buggrapportering här: http://support.jide.com/hc/en-us/community/topics/200427697-B....

Ju fler som deltar ju snabbare nås Beta.

Nej det lämnar jag åt någon med genuint intresse. Jag har varken tid eller ork till något jag inte är väldigt nyfiken på.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem