Googles nya algoritm gör surfandet snabbare

Permalänk
Melding Plague

Googles nya algoritm gör surfandet snabbare

Sökjätten Google presenterar en ny algoritm för komprimering av data vid webbsurfning, något som ska leda till en snabbare upplevelse och mindre dataanvändning på mobila enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju väldigt bra! Bra gjort Google!

"ska vara uppemot 26 procent mer effektiv"
"minskar även dataanvändning på mobila enheter."

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast

Frågan är om den kommer slå Dolphin, har använt den i 4 år och det ska mycket till för att gå över nu

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Komprimering i webbläsaren är det något alla använder sig av?
Jag associerar det med Opera (Mini?).

Permalänk
Medlem

@Imaculent: I princip "alla" sidor använder komprimering, inget man märker som användare direkt

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Får väl se om PaleMoon hänger på. Annars kan det kvitta!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Brotli:1 verkar vara den bästa allmänersättaren av Deflate (bättre kompression, högre kompressions- och dekompressionshastigheter) för vardagsbruk. I webbsammanhang, om filerna redan är förkomprimerade på servern, så verkar Brotli:9 och Brotli:11 oslagbara.

Till synes imponerande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Spännande att inga artiklar nämner att det krävs uppdatering av webbservrar med detta stöd innan det kan utnyttjas. Så lär dröja ^^

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Entusiast

Men vad får den för Weissman score?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Komprimering i webbläsaren är det något alla använder sig av?
Jag associerar det med Opera (Mini?).

När du använder Opera Mini så går trafiken via Opera's servrar, som omformaterar och komprimerar sidorna. Detta handlar mer om komprimering på server-sidan. När en webbläsare begär data från en webbserver så talar den om vilka komprimeringsalgoritmer den har stöd för, och servern kan då välja att skicka datan komprimerad med någon av de algoritmerna. Googles nya Brotli-algoritm ska vara mer effektiv än äldre algoritmer, men kräver då att både webbläsare och webbservrar har stöd för den för att den ska användas.

Permalänk
Medlem

Det är så klart positivt med bättre komprimering, men jag upplever det som att många sidor är slöa på grund av usel kodning och tunga reklambanners från trötta hostar.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte är DEFLATE baserad, även om jag förstår varför dem skippar det. Saken jag gillar med Zopfli är att det går att använda den på PNG filer för att få väldigt små filer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men vad får den för Weissman score?

långt över 5.2

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Är så himla nöjd med Firefox och tål inte Chrome helt enkelt, är väl en inlärningskurva men efter att ha suttit med Firefox sedan åtminstone 2009 eller nåt sånt konstant så ska det mycket till att motivera ett byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det är så klart positivt med bättre komprimering, men jag upplever det som att många sidor är slöa på grund av usel kodning och tunga reklambanners från trötta hostar.

Reklambanners är ju frivilligt att se, så gör du det får du skylla dig själv.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Men.....? Den ska integreras i chrome? Vad hjälper det? Stödet måste väl finnas server-side? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

om google låter andra gratis ta del av deras grejer måste det finnas en nackdel till det. undrar vad den nackdelen är här

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Google ser antagligen en fördel i att webbsidor laddar snabbare och med mindre dataåtgång. Trevligare (och billigare) internet upplevelse -> folk surfar mer -> Potenial för fler ad views. Svårt att se att de har ngåon inbyggd nackdel, de hoppas på (Och tjänar på) mer webbtrafik generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men.....? Den ska integreras i chrome? Vad hjälper det? Stödet måste väl finnas server-side? Eller tänker jag fel?

Korrekt uppfattat.

Eller tja, servern kanske ovetandes kan returnera med mime-typen application/octet-stream och sedan får klienten försöka lista ut att det är en Brotli-komprimerad fil, men det låter inte som någon god idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Även firefox skulle ju dra nytta av detta.

Skrivet av Adam West:

Är så himla nöjd med Firefox och tål inte Chrome helt enkelt, är väl en inlärningskurva men efter att ha suttit med Firefox sedan åtminstone 2009 eller nåt sånt konstant så ska det mycket till att motivera ett byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Men.....? Den ska integreras i chrome? Vad hjälper det? Stödet måste väl finnas server-side? Eller tänker jag fel?

Delvis rätt.
Men för folk som använder "Data Saver" i Chrome för Android så går all datatrafik via Googles proxyservrar. Så så länge deras proxyserver stödjer Brotli så hjälper det för dom användarna som valt att använda sig utav "Data Saver" i Chrome för Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om google låter andra gratis ta del av deras grejer måste det finnas en nackdel till det. undrar vad den nackdelen är här

Det jag tror vi alla håller med om är inte det här utan att om Google låter andra gratis ta del av deras grejer måste de tjäna pengar på det. Och google tjänar på att webaccess blir billigare, både för att deras egna tjänster blir mer lättdrivna och för att mer webbanvändning leder till mer googlande. Sen är de ju en ISP i USA också. Finns nycket att tjäna på att släppa detta fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är så klart positivt med bättre komprimering, men jag upplever det som att många sidor är slöa på grund av usel kodning och tunga reklambanners från trötta hostar.

Det är ju inte något som Chrome och andra browserutgivare kan påverka så mycket, förstås.

Men ontopic är detta en utmärkt utveckling som miljoner (miljarder?) har nytta av efter hand så det är goda nyheter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men vad får den för Weissman score?

Blev tvungen kolla upp vad det är, och även om det förstås inte är menat på fullt allvar så är det inget optimalt mått. Det skulle behövas en Weissman-C (kompressionstid), Weissman-D (dekompressionstid), Weismann-CD (totaltid, kompression + dekompression), och dessutom tar den inte hänsyn till energieffektivitet/processorbelastning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Dette høres ut som noe Opera (nettleser) har hatt i noen år nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Är så himla nöjd med Firefox och tål inte Chrome helt enkelt, är väl en inlärningskurva men efter att ha suttit med Firefox sedan åtminstone 2009 eller nåt sånt konstant så ska det mycket till att motivera ett byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens läst artikeln?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

om google låter andra gratis ta del av deras grejer måste det finnas en nackdel till det. undrar vad den nackdelen är här

Är man konspiratoriskt lagd så har det med övervakning/bakdörrar att göra...

Permalänk
Avstängd

Good shit, Google!

Jag tror Google hade förlorat dödsstort på att ta betalt för nått nytt som väldigt få ens vetat att det existerat (jag har aldrig tänkt på datakomprimering som laddas ner från webbsidor via datakomprimerare i webbläsaren). Folk hade reagerat, "wtf, ska jag betala för nått jag aldrig vetat om?!"

Hade det varit Apple hade det säkert kostat skyhöga licenssummor som ingen annan webbläsarleverantör hade pallat. Jag hoppas detta inte kommer till Safari, för de förtjänar inte gratissaker med tanke på hur mkt de tar betalt och för hur många saker de tar betalt för som andra inte gör (t.ex. Android vs Apple beträffan de appar).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så hur mycket resurser kräver detta då? Måste man uppgradera CPUn för att det inte ska gå skitsegt?

Permalänk
Medlem

Genomgoda nyheter! Någon som vet om det gäller för bilder och dylikt också eller om det bara är data?