Plugga utomlands i 4 år men få gratis tandvård i sverige?

Permalänk
Medlem

Plugga utomlands i 4 år men få gratis tandvård i sverige?

Tjena! Det är så att jag eventuellt komma flytta till England för att plugga under antingen 3 eller 4 år beroende på vilken linje jag kommer in i. Jag är 19 och fyller 20 detta år. Jag har även tagit ett stort beslut om att skaffa räls för tänderna samt göra en stor käkoperation för mina tänder och allt detta gratis då vi har gratis tandvård i Göteborg fram tills jag är 24 år, annars skulle detta nå upp till flera tusen kronor. Detta gäller givetvis om jag är folkbokförd här i Göteborg under tiden jag studerar i England.

Nu till min fråga, är det lagligt/praktiskt för mig att vara folkbokförd i Göteborg samtidigt som jag studerar i England? Jag kommer ju ändå åka tillbaka i princip alla lov osv då flyg är så billigt ändå. Kostar ca 600 tur o retur.

På CSN hemsida står det att jag MÅSTE ändra min adress hos skatteverket om jag är utomlands längre än ett år.
källa: http://www.csn.se/aterbetala/1.15608

Så kan jag få lite juridisk hjälp här?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Pröva att ringa Folktandvården och fråga dom, även CSN har en okej telefonservice - om man har tur vem man kommer till.

Permalänk
Medlem

När jag pluggade utomlands informerade CSN Skatteverket om att jag inte var bosatt i Sverige längre, vilket gjorde att jag blev utskriven. Så även om du inte skriver ut dig själv är det inte säkert att du kommer komma undan med det.
Vet inte om det spelar någon roll att man kommer tillbaka kortare perioder till Sverige, men det kan det säkert göra.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kommer detta verkligen funka? När jag fick tandställning så vill jag minnas att jag var inne ungefär 1 gång i veckan för justering, åtdragning av ställningen.
Hur löser du det när du är utomlands?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Det är väl där du bor den längsta perioden under ett år, du "lagligt sett" ska vara skriven.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tror det är ganska lagstadgat att du ska vara folkbokförd där du bort under majoriteten av året.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

När jag pluggade utomlands informerade CSN Skatteverket om att jag inte var bosatt i Sverige längre, vilket gjorde att jag blev utskriven. Så även om du inte skriver ut dig själv är det inte säkert att du kommer komma undan med det.
Vet inte om det spelar någon roll att man kommer tillbaka kortare perioder till Sverige, men det kan det säkert göra.

Hmm, får jag fråga om hur länge och vart du var? Hur ofta åkte du hem till sverige?

Skrivet av ph33r:

Kommer detta verkligen funka? När jag fick tandställning så vill jag minnas att jag var inne ungefär 1 gång i veckan för justering, åtdragning av ställningen.
Hur löser du det när du är utomlands?

Jag har 4 vänner som har tandställning just nu och de går in allt mellan varje 4-8 vecka för justering. Låter konstigt.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Kommer detta verkligen funka? När jag fick tandställning så vill jag minnas att jag var inne ungefär 1 gång i veckan för justering, åtdragning av ställningen.
Hur löser du det när du är utomlands?

Ja, i alla fall minst en gång i månanden var man där och spände den. Fick nya atrapper etc för att tänderna skulle flytta på sig. Även om någon gummiring lossnade så behövde man in till tandregleringen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Tjena! Det är så att jag eventuellt komma flytta till England för att plugga under antingen 3 eller 4 år beroende på vilken linje jag kommer in i. Jag är 19 och fyller 20 detta år. Jag har även tagit ett stort beslut om att skaffa räls för tänderna samt göra en stor käkoperation för mina tänder och allt detta gratis då vi har gratis tandvård i Göteborg fram tills jag är 24 år, annars skulle detta nå upp till flera tusen kronor. Detta gäller givetvis om jag är folkbokförd här i Göteborg under tiden jag studerar i England.

Nu till min fråga, är det lagligt/praktiskt för mig att vara folkbokförd i Göteborg samtidigt som jag studerar i England? Jag kommer ju ändå åka tillbaka i princip alla lov osv då flyg är så billigt ändå. Kostar ca 600 tur o retur.

På CSN hemsida står det att jag MÅSTE ändra min adress hos skatteverket om jag är utomlands längre än ett år.
källa: http://www.csn.se/aterbetala/1.15608

Så kan jag få lite juridisk hjälp här?

Du ska vara skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila, så det blir ju i England. Ställer mig även samma fråga som någon annan redan i tråden att hur ska det hela fungera rent tekniskt med alla tandläkarbesök. Tror det är billigare att bara betala vården än att betala tur och retur flygbiljetter till det var gång...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Egentligen är det bara käkoperationen jag inte vill göra nån annanstans. Justering av tandställning kan jag göra i england också om jag måste folkbokföra mig där. Min kusin flyttade hela sin "tandställningsoperation" mellan england och sverige och de funkade finfint. Men en stor operation på käken kanske inte är lika enkelt.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Hmm, får jag fråga om hur länge och vart du var? Hur ofta åkte du hem till sverige?

Jag har 4 vänner som har tandställning just nu och de går in allt mellan varje 4-8 vecka för justering. Låter konstigt.

Thailand. Pluggade totalt 3-4 år och åkte hem en gång under denna tid; stannade då en månad eller så. Vill minnas att Skatteverket kontaktade mig efter att jag kommit tillbaka till Thailand efter hembesöket och uppgav att de fått information av CSN om mina utlandsstudier.
Efter ett par mail fram och tillbaka delgav de mig ett officiellt beslut om att jag blivit utskriven ur Sverige.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc8000705.html:

Det beror i första hand på hur mycket tid du tillbringar i Sverige respektive utlandet.
Om du har enkel bosättning i Sverige, dvs. om du tillbringar mindre än 52 dagar per år i utlandet (mindre än en sjundedel av tiden) ska du även i fortsättningen vara folkbokförd i Sverige. Om förhållandet är det omvända, dvs. att du har enkel bosättning i utlandet, ska du anmäla flyttning till utlandet.
Om du har dubbel bosättning, dvs. om du tillbringar mer än 52 dagar per år, dels i Sverige, dels i ett annat land/andra länder, får en bedömning göras om du ska vara folkbokförd i Sverige eller inte. De omständigheter som påverkar bedömningen är till exempel
var din familj är bosatt (med familj menas maka, make, registrerad partner, sambo eller barn som fortfarande bor hemma)
var du har din arbetsplats (heltidsstudier vid högskola eller universitet jämställs med arbete)
hur mycket tid du tillbringar i respektive land
typ av bostad i respektive land

.

Permalänk
Medlem

Kanske hjälper om du återvänder hem nån gång per år? Det är ju inte så långt till England

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kanske hjälper om du återvänder hem nån gång per år? Det är ju inte så långt till England

Se vad @mattoys skrev, räcker att du befinner dig mer än 52 dagar utanför Sverige för att skatteverket skall göra en bedömning, har svårt att tro att den kommer att sluta med något annat än att OP anses vara boende i Storbritannien.

Permalänk
Medlem

@Gropenator:
Missade det skumt dock. För CSN nämnde inget om det när jag skulle studera i Japan i 1 år. Eller så förutsätter de att man ska veta sånt och säger inget.

Dessutom jobbar jag i Norge hela sommaren mars - augusti och det har inte varit på tal om nått sånt då.

Visa signatur

.