Permalänk
Medlem

ubuntu öppna portar?

Hej kompisar på sweclockers! Ni har räddat mig antal gånger tänkte att ni säkert kunde göra det igen!

Jag håller på med en websocket server, så skaffade virtualbox och drog igång en virtuell server så jag kunde testa lite, just nu öppnas socketen på port 9300, och går jag genom localhost så fungerar den helt perfekt.
Men försöker jag komma till den genom vanliga datorn så går det inte alls, testade byta ip från localhost till den ipn som är tilldelad den virtuella servern, men det gick inte.
Så nu vänder jag mig till er och frågar om ni har en aning om hur man kan öppna port 9300? Ska se om det går att komma åt den då annars är det något annat fel jag måste komma på.

Jag använder mig av UBUNTU på den virtuella servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Hej kompisar på sweclockers! Ni har räddat mig antal gånger tänkte att ni säkert kunde göra det igen!

Jag håller på med en websocket server, så skaffade virtualbox och drog igång en virtuell server så jag kunde testa lite, just nu öppnas socketen på port 9300, och går jag genom localhost så fungerar den helt perfekt.
Men försöker jag komma till den genom vanliga datorn så går det inte alls, testade byta ip från localhost till den ipn som är tilldelad den virtuella servern, men det gick inte.
Så nu vänder jag mig till er och frågar om ni har en aning om hur man kan öppna port 9300? Ska se om det går att komma åt den då annars är det något annat fel jag måste komma på.

Jag använder mig av UBUNTU på den virtuella servern.

Ändrat nätverkskort i virtuella boxen till bridge-adapter? Localhost som du testade först är alltid datorn som du sitter vid. Så du ska använda det lokala ip dom din vm har tilldelats av routern.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Ändrat nätverkskort i virtuella boxen till bridge-adapter? Localhost som du testade först är alltid datorn som du sitter vid. Så du ska använda det lokala ip dom din vm har tilldelats av routern.

Ja det gjorde jag.

Och testade med den andra ipn men då får jag ingen koppling någonstans inte på den lokala heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Ja det gjorde jag.

Och testade med den andra ipn men då får jag ingen koppling någonstans inte på den lokala heller.

Skriver du typ 192.168.1.xxx:port?

Vad är det lokala ip? Vill bara se så du inte tagit fel

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Har du öppnat porten i routern mot den virtuella maskinens IP?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Har du öppnat porten i routern mot den virtuella maskinens IP?

Behövs inte, bara om han vill komma åt vm över annat nät.

Skriv: "ip.till.vm:port" så ska det fungera förutsatt att din vm är korrekt inställd enligt förslag givna ovan.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:
Skrivet av enoch85:

Har du öppnat porten i routern mot den virtuella maskinens IP?

Skrivet av sebbe605:

Behövs inte, bara om han vill komma åt vm över annat nät.

Skriv: "ip.till.vm:port" så ska det fungera förutsatt att din vm är korrekt inställd enligt förslag givna ovan.

Precis dom sebbe skriver så behöver du inte röra routern något sålänge du är på samma nätverk som din VM(eller datorn som din VM ligger på). Öppna portar behöver du bara göra om du vill ha tillgång till din hemsida från ett annat nätverk. Dvs göra din hemsida offentlig

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@ehallq: Skriver jag med porten i IPN så går det inte komma in, skriver jag bara ipn så kommer jag till sidan, men det står bara att den connectar inget annat.

Permalänk
Medlem

Har ju en index.php som connectar till servern Server = new FancyWebSocket('ws://127.0.0.1:9300'); så ser den ut, sen är det en javascript fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

@ehallq: Skriver jag med porten i IPN så går det inte komma in, skriver jag bara ipn så kommer jag till sidan, men det står bara att den connectar inget annat.

Om du går in på sidan, i en webbläsare på dina VM. Skriver du då http://localhost:9300? Fungerar det?

Om du skriver http://localhost bara så är det port 80 som du använder.

När du försöker komma åt sidan från en annan dator (eller din dator där din VM ligger på) så ska du bara byta ut locahost mot lokala ip adressen som din VM har. Vad är det lokala ipn som du anger?

Skrivet av ThLoser:

Har ju en index.php som connectar till servern Server = new FancyWebSocket('ws://127.0.0.1:9300'); så ser den ut, sen är det en javascript fil

127.0.0.1 är samma som locahost. Du måste skriva fel ip. Ta reda på din VMs lokala ipadress

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

På vm maskinen skriver jag http://localhost/websocket/websocket så fungerar det, skriver jag http://ipn/websocket/websocket på vanliga maskinen så fungerar det inte. Eller ja sidan kommer fram men själva websocket går inte igång

Permalänk
Medlem

Och lägger jag till ipn som websocket istället för localhost så connectar den inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

På vm maskinen skriver jag http://localhost/websocket/websocket så fungerar det, skriver jag http://ipn/websocket/websocket på vanliga maskinen så fungerar det inte. Eller ja sidan kommer fram men själva websocket går inte igång

Okej, men vad är den lokala ip adressen som du anger, skriv den här den är ingen fara att dela, det är din globala ip du ska undvika

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Om du skriver ws://0.0.0.0:9300 när du skapar servern tycker jag att den borde binda på alla interfaces.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

@ehallq: 192.168.1.79

Permalänk
Medlem

@blomqvist: Kommer bara in med den virtuella där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

@ehallq: 192.168.1.79

Okej, då vet jag tyvärr inte vad som är fel. Det borde fungera om den ipn är den virtuella maskinen. Om du inne i din VM anger den ipn istället för locahost? Fungerar det då? fungerar det inte så är det fel ip

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Inne på vm servern används localhost

Permalänk
Medlem

Det dumma är att så fort jag använder ipn istället så går det inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Inne på vm servern används localhost

Kom just att tänka på just det. Är det möjligt att delarna av koden som körs på clientsidan (front-end) innehåller localhost? Om så, då fungerar det inte eftersom koden körs just på klientsidan och inte på servern. Där behöver du ipadressen.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Det dumma är att så fort jag använder ipn istället så går det inte alls.

Om det är fallet, även inne på din själva VM, då vet jag tyvärr inte vad som är fel :-/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite..

ÄR jag inne på VM Servern kan jag connecta med både ipn och localhost SÅ länge fancywebsocket ipn är localhost. Ändrar jag den så går det åt pipan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Nu har jag testat lite..

ÄR jag inne på VM Servern kan jag connecta med både ipn och localhost SÅ länge fancywebsocket ipn är localhost. Ändrar jag den så går det åt pipan

Okej, jag vet inte riktigt vad det är du gör (har ingen koll på websocket). Så felet ligger nog utanför min kunskap, men nu är det lättare för någon som hållt på med det förr att förstå vad problemet är

Edit: du borde byta rubrik på tråden. Detta har inget med portar och ubuntu att göra som jag förstår det.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Portar har det nog inte med att göra, men det har ju ändå med ubuntu att göra? Kör jag windows så fungerar det ju

Permalänk
Skrivet av ThLoser:

Portar har det nog inte med att göra, men det har ju ändå med ubuntu att göra? Kör jag windows så fungerar det ju

Hur är nätverksdelningen inställd i VirtualBox? (printscreen på nätverksrutan passar lämpligt)

Så här ser det ut för mig. Det är även en bild på portforwardsen, men av dessa är det ingen som egentligen behövs.
http://imgur.com/a/D5IbX
Jag kan ansluta till maskinen på 192.168.10.10

Du kan även kika så iptables säger något liknande vad min säger:

XYZVM@dev ~/xyz/website [XYZ-1178-fix-abc] $ sudo iptables --list Chain INPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain FORWARD (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

@blomqvist: http://imgur.com/Y2na9Ht Där är min

iptables --list säger samma

Permalänk
Medlem

Jag kan ansluta till servern och så.. Så jag kommer ju till index.php men den ansluter inte websocketen.

Permalänk
Skrivet av ThLoser:

Jag kan ansluta till servern och så.. Så jag kommer ju till index.php men den ansluter inte websocketen.

och ws://192.168.1.79:9300 gör ingen skillnad?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

@blomqvist: Då kommer jag inte in genom den virtuella heller.