Samsung Galaxy S7 får specifikationer i läckt prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S7 får specifikationer i läckt prestandatest

Specifikationerna för Samsungs kommande flaggskepp Galaxy S7 läcker ut, och om uppgifterna stämmer ser det ut som att företaget lyssnat till en del av kritiken mot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1440p är så onödigt på så liten skräm, drar bara mer ström.

Permalänk

Få se vad som stämmer sen. Man glömer ju dom gamla mobilernas rykten så man kan få en jämförelse hur långt ifrån sanningen det var (fast är ju olika som släpper rykten och inte alltid lika mycket dom läcker innan släpp).

Hade Samsung inte frångått plast och bytbart batteri hade jag kunnat tänks mig en sådan, om det går att köra custom utan typiska Samsung buggar.

Hårdvaran och skärm är oftast bra på deras mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

1440p är så onödigt på så liten skräm, drar bara mer ström.

Ett ord: Gear VR.

Sen ser jag personligen skillnad på 1080p och 1440p även vid vanligt användande.

Trevligt att de har tagit tillbaks minneskortet i alla fall. Utbytbart batteri är ingen dealbreaker för mig, men jag hoppas verkligen kapaciteten har ökat. De kan gärna öka tjockleken så kameralinsen inte sticker ut så får dem även plats med ett större batteri.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Datavetare

"Det är inte häpnadsväckande bra resultat, men detta kan komma att ändras i takt med att Samsung polerar mjukvaran."

Upplevd prestanda när man använder produkten och prestanda i t.ex. webbläsare och liknande kommer garanterat att bli bättre allt eftersom programvaran mognar. Geekbench resultatet lär knappast ändras speciellt mycket då Geekbench överhuvudtaget inte använder några anrop mot systemet, det är en modern variant av Dhrystone, d.v.s. ett rent syntetiskt benchmark som har relativt lite med hur enheten presterar i "riktiga" program.

Ta Apples uttalande om att Ipad pro är snabbare än 80% av de PC som såldes 2014. Visade sig att rent tekniskt ljuger man inte om hastighetsmåttet definieras till "poäng i Geekbench". PC World testade att köra en rad plattor, inklusive en del Windows-plattor med Atom, Core M och ULV Core i5. Geekbench var det enda benchmark där Ipad pro var i nivå med Core M, i "riktiga" program var den typiskt närmare Atom och andra ARM-baserade plattor än Core M.

Av allt att döma kommer Snapdragon 820 modellen vara den man vill ha. Qualcomm har till slut fattat att i stort sett noll program man kör på en telefon har nytta av fyra kärnor, än mindre av åtta: d.v.s. Apple har haft rätt hela tiden. I Snapdragon 820 sitter i.o.f.s. 4 st Kryo CPUer, men det handlar om två st högt klockade kärnor och två lågt klockade byggda med lågläckage transistorer, samma tanke som ARMs big.LITTLE men det är (om ryktena stämmer) fyra kärnor med samma mikroarkitektur i Snapdragon 820 vilket då förenklar designen av OS-scheduler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En mobilartikel på SweClockers; Snart väller det in kommentarer hur onödigt det är med högupplösta displayer och hur dålig batteritid det ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Det är inte häpnadsväckande bra resultat, men detta kan komma att ändras i takt med att Samsung polerar mjukvaran."

Upplevd prestanda när man använder produkten och prestanda i t.ex. webbläsare och liknande kommer garanterat att bli bättre allt eftersom programvaran mognar. Geekbench resultatet lär knappast ändras speciellt mycket då Geekbench överhuvudtaget inte använder några anrop mot systemet, det är en modern variant av Dhrystone, d.v.s. ett rent syntetiskt benchmark som har relativt lite med hur enheten presterar i "riktiga" program.

Ta Apples uttalande om att Ipad pro är snabbare än 80% av de PC som såldes 2014. Visade sig att rent tekniskt ljuger man inte om hastighetsmåttet definieras till "poäng i Geekbench". PC World testade att köra en rad plattor, inklusive en del Windows-plattor med Atom, Core M och ULV Core i5. Geekbench var det enda benchmark där Ipad pro var i nivå med Core M, i "riktiga" program var den typiskt närmare Atom och andra ARM-baserade plattor än Core M.

Av allt att döma kommer Snapdragon 820 modellen vara den man vill ha. Qualcomm har till slut fattat att i stort sett noll program man kör på en telefon har nytta av fyra kärnor, än mindre av åtta: d.v.s. Apple har haft rätt hela tiden. I Snapdragon 820 sitter i.o.f.s. 4 st Kryo CPUer, men det handlar om två st högt klockade kärnor och två lågt klockade byggda med lågläckage transistorer, samma tanke som ARMs big.LITTLE men det är (om ryktena stämmer) fyra kärnor med samma mikroarkitektur i Snapdragon 820 vilket då förenklar designen av OS-scheduler.

Tack för utförlig genomgång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ej utbytbart batteri är absolut en dealbreaker för mig. Jag har min mobil många år. Använde min samsung GS 2 fram till några år sedan. Har nog köpt två nya batterier till den allt eftersom batterikapaciteten minskar efter all användning och alla laddningar.

Blev därför en Samsung galaxy J5 förra hösten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

1440P på en mobilskärm!!!!!1 lulwtf!

Seriöst: Inte dåligt men jag väntar till S8 och hoppas på något mer spännande, böjbar eller genomskinlig eller något annat vore kul!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker utvecklingen börjar stagnera på mobilsidan också, likt som på pc sidan? I alla fall i upplevd prestanda, skillnaden mellan Iphone 5s, 6, och 6s är inte enorm. (har haft alla tre) men skillnaden från iphone 4, 4s och 5 var gigantisk.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

1440P på en mobilskärm!!!!!1 lulwtf!

Seriöst: Inte dåligt men jag väntar till S8 och hoppas på något mer spännande, böjbar eller genomskinlig eller något annat vore kul!

Finns redan 4k skärmar till mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Ett ord: Gear VR

Huh?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av seraj5:

1440p är så onödigt på så liten skräm, drar bara mer ström.

Fettt nice med 2560x1440 på telefon, hade 1080 på ifånen fy fan va mycket skönare 1440p är.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Istället för att använda plastmaterial [...] används istället [...] metall. Bättre material [...]"

Eller sämre. Metall är ett synnerligen opassande materialval för skalet till en telefon. Det och att batteriet inte längre kan kommas åt gjorde att jag valde en S5 framför S6, och i framtiden blir det heller ingen Samsung för mig om de inte slutar med detta (vilket de knappast gör förrän om Apple gör det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara jag som tycker utvecklingen börjar stagnera på mobilsidan också, likt som på pc sidan? I alla fall i upplevd prestanda, skillnaden mellan Iphone 5s, 6, och 6s är inte enorm. (har haft alla tre) men skillnaden från iphone 4, 4s och 5 var gigantisk.

Den har stagnerat, av samma anledning som på PC. Apples mobil CPUer har, för typiska mobilappar som kan köras nästa 100% ur CPU-cache, idag ofta samma IPC som Intels Core-modeller. Att man hamnar på väldigt snarlik IPC nivå är inte en slump utan en konsekvens av att vissa maskinkodsinstruktioner producerar utdata som används som indata av andra, man har helt enkelt nått väldigt nära den nivån där det inte finns mer parallellism att extrahera ur varje enskild instruktionsström.

Precis som skrivbords-PC kör mobiler/pekplattor interaktiva program, sådana program skalar typiskt extremt dåligt med CPU-kärnor. Hur man upplever farten i sådana enheter beror till största del på hur lite tid det är mellan att man säger åt enheten att göra något till dess att respons kommer, något som nästan uteslutande beror av enhetens enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

En mobil artikel på SweClockers; Snart väller det in kommentarer hur onödigt det är med högupplösta displayer och hur dålig batteritid det ger.

Vad är en mobil artikel för någonting? Kan jag ta den med mig? Flyttas den konstant? Jag förstår inte?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Utbytbart batteri, minneskortsplats och vattentålighet är ett krav från min sida. Sen gör det inget om telefonen är i plast heller för den delen. Finns ingen praktisk nytta med glas och metallhölje. Jag tycker det känns lite "finansvalp" om det typ.. Nej min S4 får nog hänga med ett tag till.

MEN dock ska de ha plus om det verkligen är sant att de fortsätter utveckla kameran. Mer ljus behövs ju, särskillt såhär års

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad är en mobil artikel för någonting? Kan jag ta den med mig? Flyttas den konstant? Jag förstår inte?

Ja, om inte en brun hårig sjuk sköterska hinner före.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För liten, och för lite LG.
Så länge det fins telefoner med lätt utbytbart batteri så väljer jag dem. Så länge som metallen är aluminium och inte stål så ser jag inte materialet som bättre än moderna plastmaterial.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att byta ut min HTC One m7 iår. Borde bli ett rejält lyft med snapdragon 820, quick charge 3.0 och ny version av Android.
Får försöka hitta nån tillverkare som släpper uppdateringar längre än 2 år efter den börjat säljas då nästa telefon antagligen kommer att kännas rätt så snabb efter 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Gear VR är ett virtual reality headset där man använder mobilens skärm och processorkraft. Headsetet använder två linser som förstorar bilden avsevärt för att ge en bred bild med ett synfält på ungefär 90 grader. När man förstorar bilden så mycket börjar pixlarna synas ganska tydligt, vilket betyder att högre upplösning är att föredra.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer lik iPhone Kommer dock aldrig ha samma användarvänlighet ;/ Så jag håller mig till min iPhone 6s några år till som jag gjorde med min 4s.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Same shit more money (Y)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Instämmer

@Ozzed: håller med dig här min S5 får duga tillsvidare för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Blir mer och mer lik iPhone Kommer dock aldrig ha samma användarvänlighet ;/ Så jag håller mig till min iPhone 6s några år till som jag gjorde med min 4s.

På vilket sätt är den lik iphone egentligen? iphone 6s är gammal som gatan jämfört med specifikationerna på den här.
Det är typiskt Apple-fanboys att trolla i kommentarerna med löjliga uttalanden.

Permalänk

Om jag nu ska gissa på att utvcklingen kommer gå ännu långsammare på mobilfronten de kommande åren så måste jag nog säga att ej utbytbart batteri verkligen är en dealbreaker med denna.
Jag sitter fortfarande med min galaxy S3a och det känns helt enkelt inte som den hänger med riktigt längre så börjar bli dags att uppgradera, förutsätter dock att jag kommer ha nästa telefon längre än denna om inget revolutionerande händer.

Permalänk
Medlem

gäsp.. Trodde det skulle komma fler spännande telefoner i år likt LG V10 och Samsung edge förra året. Men blir väl bara uppdaterade varianter. Får se vad iphone 7 bjuder på för nått.
Min iphone 5 håller än och laddningen håller 1 dag så har ingen panik att byta.
Kom igen nu tillverkarna överraska mig !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Blir mer och mer lik iPhone Kommer dock aldrig ha samma användarvänlighet ;/ Så jag håller mig till min iPhone 6s några år till som jag gjorde med min 4s.

jag tycker iPhones är jobbiga att använda, så begränsade...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av tintinj:

På vilket sätt är den lik iphone egentligen? iphone 6s är gammal som gatan jämfört med specifikationerna på den här.
Det är typiskt Apple-fanboys att trolla i kommentarerna med löjliga uttalanden.

iPhone 6s hårdvara är inte direkt gammal eller utdaterad förutom möjligen upplösningen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Samsung är smarta. Först försöker de sälja gamla mobiler med ny skärm. Det funkade tillomed s5. Den "floppade" och Samsung fick tänka om. Då tillverkade de s6 i metall och glas, men tog bort SD kortplats och utbytbart batteri.
Nu lägger de tillaka SD kort möjligheten och på nästa års modell kommer troligtvis utbytbart batteri tillbaks.
Av en " ny" sak fick de sälja 3 generationer. Det enda som skiljer s8 från s5 (om den får utbytbart batteri) är materialet den tillverkas i.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard