Permalänk
Medlem

Öppen fiber och mediaomvandlare

Har en lite fråga om hur de tänkt då de kopplar upp mediaomvandlaren i Telias öppna fiber. Jag ville förlänga den själv. De skall ha 1750:- för jobbet. Undrar varför det sitter en låda på omvandlaren som inte verkar göra något alls. Och varför strömförsörjningen går via lådan. Den måste väl kunna anslutas rakt på. Min tanke är att ta bort lådan och sätta omvandlaren rakt i jacket. Och förlänga med en annan längre fibersladd. Kanske någon smart person kan förklara detta.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Undrar varför det sitter en låda på omvandlaren som inte verkar göra något alls. Och varför strömförsörjningen går via lådan. Den måste väl kunna anslutas rakt på. Min tanke är att ta bort lådan och sätta omvandlaren rakt i jacket.

Den större lådan ser ut som en Inteno tjänstfödelnings switch, men inte helt säker. Varför behövs den? Jo för att fördela olika tjänster på olika portar. Så den behövs i ditt nät om du vill ha olika typer av tjänster som bredband, telefoni eller iptv.

Om du vill göra en förlängning så gör du det oftast med ethernet och inte fiber, men tycker du att platsen är knasig så skulle du väl kunna betala dem för att förlänga och flytta allt.

Permalänk
Medlem

Tack, Jo jag är med på det och den kommer vara kvar. Men Inteno lådan sitter ju ihop med den andra lådan där sladden är ihoprullad. Där strömen sitter. Och dessa går att dela på men jag fattar inte varför de satt ihop denna med Inteno lådan alls.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

De har satt kaka på kaka.

Den vänstra delen av Inteno-burken är till för att slinga upp och terminera inkommande fiber i men av någon anledning, förmodligen för att göra det lättare att flytta Inteno-burken, har de valt att göra detta i en separat liten fiberbox och går sedan med en villapatch från detta in i Inteno-burken. Varför bottenplattan är med kan man fundera på. Kommunikationsmiss vid beställning, fick den på köpet eller att man ville ha med den som kabelskydd? Who knows?

Du kan sära på Inteno-burken och bottenplattan med fiberslingutrymmet, skaffa en längre villapatch som du drar dit du vill ha Inteno-burken. Bottenplattan är dock bra att ha med som skydd för fiberkontakten in i Intenon.

Permalänk
Medlem

@droidekas: Tack!

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Jag har samma hemma. När Telia Öppet fiber köpte in mediaomvandlarn så ingick "väggfästet" med en tomma lådan där kablen är upprullad. Men du kan flytta medieomvandlaren till var du vill, bara ha en lång sladd nog.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs