Boot time med SSD, 20-25s normalt? (läs gärna hela inlägget) ;)

Permalänk
Medlem

Boot time med SSD, 20-25s normalt? (läs gärna hela inlägget) ;)

Hej, har byggt ihop en ny dator ganska nyligen, mina specifikationer kan ni se i min signatur Och har nu installerat om Windows 8 på den och sedan uppgraderat till 8.1. Och nu bootar min dator på ungefär 20-25s från det att jag tycker på startknappen på datorn, och jag har inte "Fast Boot" på i Windows heller så jag antar att man då kallar det för en cold boot? Men, iallafall, undrar, är detta normalt? Man blir lite fundersam när man ser vissa på YouTube och andra forum som kan starta sina datorer på runt 10s med en SSD Så undrade då, är detta fullt normalt och jag är bara paranoid eller är det något som inte stämmer?

Är alltså 20-25s från det att jag tycker på knappen på dator tills jag är på Windows Desktop. Har autologin på så behöver inte skriva in lösenord Har testat att både sätta på och sedan stänga av "MRC Fast-Boot" och det gjorde dock ingen skillnad Har dock också "Fast Boot" på i BIOS samt har jag också stängt av alla enheter förutom min SSD som boot enheter. Så den inte kollar efter andra enheter alls.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta för mig om detta är fullt normalt eller inte Allting annat med datorn verkar funka, jag har kört en 3DMark benchmark utan problem och Witcher 3 i några timmar nu, inga krascher eller liknande

Tack för att ni läste igenom och förhoppningsvis kan någon hjälpa mig! Vet inte om jag la denna tråd på rätt del av forumet, men om den ligger fel kan gärna en mod flytta den till rätta!

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Är väldigt olika hur snabbt det går att boota från en HD/SSD/PCIe SSD etc.. Anledningen är att olika moderkort/BIOS, tar olika lång tid på sig.. Det går även att stänga av funktioner i BIOS, så den startar snabbare.

Just ASUS ROG korten har enligt mig en tendens att vara rätt långsamma i startup... har haft några stycken.

Sen kan jag även slänga in en brasklapp att min Intel 750 PCIe SSD, troligtvis är slöare än en mekanisk HD, när det gäller att komma in i Windows.
Väl inne är den riktigt snabb, så jag klagar inte.. stänger för det mesta bara ner datorn i sleepmode.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är väldigt olika hur snabbt det går att boota från en HD/SSD/PCIe SSD etc.. Anledningen är att olika moderkort/BIOS, tar olika lång tid på sig.. Det går även att stänga av funktioner i BIOS, så den startar snabbare.

Just ASUS ROG korten har enligt mig en tendens att vara rätt långsamma i startup... har haft några stycken.

Sen kan jag även slänga in en brasklapp att min Intel 750 PCIe SSD, troligtvis är slöare än en mekanisk HD, när det gäller att komma in i Windows.
Väl inne är den riktigt snabb, så jag klagar inte.. stänger för det mesta bara ner datorn i sleepmode.

Precis. Jag brukar mäta från när BIOS är "klar" och till desktop/loginskärm.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Min dator gick väldigt fort när den var nyistallerad, nu tar det en liten stund att starta inte tagit tid.. kanske 30 sekunder. Att Windows blir långsammare över tid eller möjligtvis om det har något att göra med hur mycket program som är installerade, det är nog precis som vanligt.

Samtidigt så är det så pass lite tid så att det inget jag stör mig på

Permalänk
Medlem

Min förra dator bootsde på under 10 sekunder, min nya Skylake tar ca 20s innan bios etc är klart, sen ca 10s att ladda Windows.

Nya z170 verkar överlag ta tid på sig att boota

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är väldigt olika hur snabbt det går att boota från en HD/SSD/PCIe SSD etc.. Anledningen är att olika moderkort/BIOS, tar olika lång tid på sig.. Det går även att stänga av funktioner i BIOS, så den startar snabbare.

Just ASUS ROG korten har enligt mig en tendens att vara rätt långsamma i startup... har haft några stycken.

Sen kan jag även slänga in en brasklapp att min Intel 750 PCIe SSD, troligtvis är slöare än en mekanisk HD, när det gäller att komma in i Windows.
Väl inne är den riktigt snabb, så jag klagar inte.. stänger för det mesta bara ner datorn i sleepmode.

Skrivet av Dockland:

Precis. Jag brukar mäta från när BIOS är "klar" och till desktop/loginskärm.

Skrivet av Alpha77:

Min dator gick väldigt fort när den var nyistallerad, nu tar det en liten stund att starta inte tagit tid.. kanske 30 sekunder. Att Windows blir långsammare över tid eller möjligtvis om det har något att göra med hur mycket program som är installerade, det är nog precis som vanligt.

Samtidigt så är det så pass lite tid så att det inget jag stör mig på

Skrivet av Ernesto:

Min förra dator bootsde på under 10 sekunder, min nya Skylake tar ca 20s innan bios etc är klart, sen ca 10s att ladda Windows.

Nya z170 verkar överlag ta tid på sig att boota

Skickades från m.sweclockers.com

Jag installerade nu om mitt OS och installerade det med UEFI istället för med 'legacy' och nu bootar datorn på 10s och startar om på runt 10s också Men tack för hjälpen iallafall Det enda jag alltså gjorde var att ominstallera Windows 8 fast när jag valde boot device i BIOS valde jag "UEFI" och installerade sedan om den på så sätt. Sedan stängde jag av "CMS Launch" (satt den på 'Disabled')

Ifall någon vill ha en genomgång på hur man gör detta, så har ni det här: https://www.youtube.com/watch?v=amwujljr7pY
(var denna jag använde)

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE