Svenska staten förbereder filtrering av internet

Permalänk
Medlem

Svenska staten förbereder filtrering av internet

Hittade den här artikeln på bahnhofs hemsida:

Svenska staten är på väg att för första gången tvinga operatörerna till filtrering av internet.

Den nya spelutredningen handlar officiellt om att regeringen ”vill införa en licens för att släppa in fler aktörer på den svenska spelmarknaden”. Men de som inte får licensen ska stängas ute ”på ett effektivt sätt” – via ett tvingande IP-filter som gör det omöjligt för vanliga användare att nå sajterna.

– Utredningstiden är mycket kort, skriver regeringens utredare Håkan Hallstedt i ett mejl till Bahnhof.

– Det här bryter en viktig principiell gräns som kommer få effekter på en rad områden, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Bakgrunden till utredningen är att svenska användare väljer att spela och gambla på utländska spelsajter.

– Vi tar inte ställning varken för eller emot vad gäller just spelande. Däremot vill vi kraftigt varna för åtgärden att stänga delar av internet som myndigheter anser vara misshagliga, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Idag finns ingen tvingande statlig filtrering av internet i Sverige. Däremot förekommer IP-filtrering i länder som Kina och Turkiet.

– Att strypa internet och den fria kommunikationen är naturligtvis fel väg att gå. Går förslaget igenom kommer dessutom en rad nya önskemål om nya ”oönskade” företeelser som ska censureras bort från medborgarna. Ingen seriös politiker borde ens komma på den tanken, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Direktiven för utredningen, som finns på regeringen.se, anger bland annat: ”Regleringen ska bygga på ett licenssystem som innebär att alla som agerar på den svenska spelmarknaden ska göra det med behöriga tillstånd, och att aktörer utan tillstånd ska stängas ute.”

”Som i den senaste spelutredningen 2008 uppkommer därför frågan om IP-blockering”, skriver utredaren Håkan Hallstedt i ett mejl till Bahnhof, där han ber om ett möte för att inhämta synpunkter.

– Vi vill väcka opinion offentligt nu, precis som vi gjorde 2008 när vi faktiskt lyckades stoppa förslaget. Men tyvärr verkar staten ha som taktik att försöka igen och igen tills olika typer av övervakning och filtrering drivs igenom, säger Jon Karlung.

För mer information kontakta: Jon Karlung, 076-111 01 60

Utredarens mejl till Bahnhof:

Hej,

Jag är av regeringen utsedd till särskild utredare gällande en omreglering av den svenska spelmarknaden (dir. 2015:95). Syftet är att föreslå ett licenssystem innebärande att den svenska monopolmodellen ska upphöra. Direktiven kan laddas ner på regeringen.se.

Ett krav är att de aktörer som inte söker eller får en svensk licens ska stängas ute på ett effektivt sätt. Som i den senaste spelutredningen 2008 uppkommer därför frågan om IP-blockering.

Ditt namn har jag fått genom Post- och telestyrelsen och jag hoppas att du eller någon av dina kollegor har möjlighet att träffa utredningen för att diskutera saken. Jag bifogar den text som skrevs rörande IP-blockering av den förra utredningen. Säkert har en del ändrats och jag är tacksam för en uppdatering i detta avseende.

Utredningstiden är mycket kort och jag är angelägen om att träffa dig i närtid.

Med vänlig hälsning
Håkan Hallstedt

Dold text

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/01/22/flash-...

Det verkar som regeringen vill filtrera internet och att hemsidor behöver en licens för att inte bli bortfiltrerade. Det gäller bara spelsidor, dvs. betting, poker etc. men det kanske bara är början. Är inte så insatt i det hela men jag tycker det är fel att sidor blir blockade. Det går emot grundidén med internet, att det ska vara helt öppet, enligt mig.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

"Vägen till helvetet är belagd med goda avsikter" kan nog passa in här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Så lite frihet att älgarna gråter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har skrivit en artikel om det nu!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Lego Master

...och därför blir det Bahnhof när vi får fiber i februari.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Man ska inte ge sådanna här verktyg till våra politiker. De har svart bälte i ändamålsglidning.

Se t. ex här. https://www.youtube.com/watch?v=eDmQ8pzWTBw

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.