Stutter lagg i Arma 3 =(

Permalänk
Medlem

Stutter lagg i Arma 3 =(

Hejsan!

Bara undrar om någon här har tips på mitt "issue" här i Arma 3.

Hårdvara:

Intel i7 2600k klockad till 4.4 GHz (vattenkylning 45 grader i arma ca)
1600 GB ddr3 1600 Mhz
SSD intel 500 GB + 2st storage diskar
Moderkort Sabertooth p67
Nätdel 750 watt corsair

Jag har stutter lagg var/varannan sekund typ 1 milli sekund.

Jag har gjort följande åtgärder:

¤Geforce experience optimization
¤Prövat köra äldre drivers samt senaste på 970 G1 gaming
¤ominstallerat windows, har även prövat 7an samt win 10 på olika diskar.
¤optimerat det ingame samt i cfg filen/ ingame
¤Flashat bios
¤Testat annan cpu,ram minne och moderkort även om de ej ska behövas
¤Testat 970 i annan burk så de vet jag funkar till 100%
¤Testat Bohemias tillfälliga "workaround" köra med testa sätta 44100 cd kvalite på ljudet.
¤satt hög prio på Arma i resursövervakaren
¤Dödat en del processer samt stängt av win logg
¤kollat min brandvägg och battle eye

Det roliga är att mitt 570 funkar utan stutter men så klart får sänka kvaliten på grafiken men stutter lagget försvinner iaf. Vid ett tillfälle lagga de inte i Arma 3 när jag körde mitt 970 men sen kom det igen. Jag vet det inte har med temp eller minnena att göra då alla är på bra temp osv. Det lagga även med ett 770, kan de va så att mitt moderkort "stöter bort" mitt grafikkort. Tänkte att dom komponenterna inte går bra ihop även om jag kan köra ark o annat så är Arma extremt känsligt.

För nytt grafikkort för mitt moderkort?
Det känns ju extremt ologiskt att 2st olika moderkort samt 2st cpu ej skulle fungera ihop med 990/ 770 för Arma 3. Behöver lite tips och hoppas på en lösning ifrån er:)

Cpu usage i Arma max 30% o de är ej alla cores utan 0+1 -->högsta temp 55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauser86:

Hejsan!

Bara undrar om någon här har tips på mitt "issue" här i Arma 3.

Hårdvara:

Intel i7 2600k klockad till 4.4 GHz (vattenkylning 45 grader i arma ca)
1600 GB ddr3 1600 Mhz
SSD intel 500 GB + 2st storage diskar
Moderkort Sabertooth p67
Nätdel 750 watt corsair

Jag har stutter lagg var/varannan sekund typ 1 milli sekund.

Jag har gjort följande åtgärder:

¤Geforce experience optimization
¤Prövat köra äldre drivers samt senaste på 970 G1 gaming
¤ominstallerat windows, har även prövat 7an samt win 10 på olika diskar.
¤optimerat det ingame samt i cfg filen/ ingame
¤Flashat bios
¤Testat annan cpu,ram minne och moderkort även om de ej ska behövas
¤Testat 970 i annan burk så de vet jag funkar till 100%
¤Testat Bohemias tillfälliga "workaround" köra med testa sätta 44100 cd kvalite på ljudet.
¤satt hög prio på Arma i resursövervakaren
¤Dödat en del processer samt stängt av win logg
¤kollat min brandvägg och battle eye

Det roliga är att mitt 570 funkar utan stutter men så klart får sänka kvaliten på grafiken men stutter lagget försvinner iaf. Vid ett tillfälle lagga de inte i Arma 3 när jag körde mitt 970 men sen kom det igen. Jag vet det inte har med temp eller minnena att göra då alla är på bra temp osv. Det lagga även med ett 770, kan de va så att mitt moderkort "stöter bort" mitt grafikkort. Tänkte att dom komponenterna inte går bra ihop även om jag kan köra ark o annat så är Arma extremt känsligt.

För nytt grafikkort för mitt moderkort?
Det känns ju extremt ologiskt att 2st olika moderkort samt 2st cpu ej skulle fungera ihop med 990/ 770 för Arma 3. Behöver lite tips och hoppas på en lösning ifrån er:)

Cpu usage i Arma max 30% o de är ej alla cores utan 0+1 -->högsta temp 55

Detta händer både online och offline?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Det testade jag aldrig.. Men de laggar online ja men offline steam funka de på. Men provade mitt kort hos en polare o där funkade det bra. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauser86:

@BrusE: Det testade jag aldrig.. Men de laggar online ja men offline steam funka de på. Men provade mitt kort hos en polare o där funkade det bra. :S

Så det laggar endast när du spelar online? Är det rätt uppfattat?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Så det laggar endast när du spelar online? Är det rätt uppfattat?

Han nämner ju dock att det funkar med hans GTX 570 funkar vilket innebär att vi kan dra slutsatsen att det inte är hans internet som är orsaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Nä det stämmer och de roliga är när jag tar bort mina steamfiler av min egna profil och ersatte några filer med min polares konto flöt det på, det är jiu inte en 100% lösning för de kommer tillbaks imellan åt och då måste ja ominstallera alla mods och skit. samt A3 launchern beter sig knäppt. Men jag är nästan 100 det måste va nått med mitt konto då asså. Det är steam cloud skiten är av så spelar ingen roll vad jag gör. Jag loggade in på min kompis dator och den har 980 ti men de börja även lagga instant där. Redan i menyn så man lagget och sen byta han konto så va lagget kvar på burken.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att:

- När du spelar med ditt Steam konto med GTX 970 så funkar det inte men om nu kör med ditt Steam konto med GTX 570 få funkar det?

- Det funkar utan problem när du gör offlineläge men inte när du kör online?

- När din kompis Steam konto används så funkar spelet även med GTX 970?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Ne ja trodde de funka vist med 570 för de va då ja körde på hans konto. Sen kom lagget igen precis som innan. Jag tog bort alla mina filer o ersatte med hans. Starta steam o de funka direkt. Detta är ingen permanent lösning då lagget kan komma när som igen. Jag har sync av på ladda hem filer osv. Men det är ju riktigt sjukt att de bara är arma och att om jag loggar in på en fullt fungerande burk så sätts lagget även där permanent.

Svar på dina tre frågor

De fungerar perfekt offline. online ibland. Dock random och måste ersätta mina filer med hans som är sparade typ.

970.770.980.570 testat spelar ingen roll för de är mitt jävla konto som gör att de laggar.

Ja de fungera med 970 i hans burk och min.

Men jag loggade in hos en 3e part och då sattes ju lagget där perma så nu har han samma problem som mig.

Låter helt sjukt i know...... Den andra personen som ville hjälpa mig och logga in på sin dator fick ju mina stutte lagg på sin fullt fungerande ""arma dator" och detta va 2 sekunder efter han loggade in. lagget syntes även redan i spelmenyerna som l4d2,arma o alla andra spel.

Permalänk
Medlem

Testade köra Dayz Standalone funkade fellfritt. va ju ej så bra fps man fick men de stuttrade inte iaf som de gör i arma 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauser86:

@Cenorida: Ne ja trodde de funka vist med 570 för de va då ja körde på hans konto. Sen kom lagget igen precis som innan. Jag tog bort alla mina filer o ersatte med hans. Starta steam o de funka direkt. Detta är ingen permanent lösning då lagget kan komma när som igen. Jag har sync av på ladda hem filer osv. Men det är ju riktigt sjukt att de bara är arma och att om jag loggar in på en fullt fungerande burk så sätts lagget även där permanent.

Svar på dina tre frågor

De fungerar perfekt offline. online ibland. Dock random och måste ersätta mina filer med hans som är sparade typ.

970.770.980.570 testat spelar ingen roll för de är mitt jävla konto som gör att de laggar.

Ja de fungera med 970 i hans burk och min.

Men jag loggade in hos en 3e part och då sattes ju lagget där perma så nu har han samma problem som mig.

Låter helt sjukt i know...... Den andra personen som ville hjälpa mig och logga in på sin dator fick ju mina stutte lagg på sin fullt fungerande ""arma dator" och detta va 2 sekunder efter han loggade in. lagget syntes även redan i spelmenyerna som l4d2,arma o alla andra spel.

Det låter som du har kanske felaktiga inställningar. Vilka parameter kör du med?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara din cpu. brorsan hade liknande och hans cpu pallade inte riktigt.anledningen till att jag tänker på just cpu,n är att arma3 använder främst cpu.

Edit:Såg att du testat byta cpu.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

om det funka mrd 570 å inte med 970..så kolla om systemet får tillräckligt med ström. dvs nätdelen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

tackar alla för er som velat hjälpa till.

Jag har fått lösa de igenom följande. Ominstalla arma 3 vid flera olika tillfällen men haft mod " paths" kvar

Jag kan nu spela laggfritt men de händer ibland att ja måste ominstallera arma 3 lite då o då vid tex joina vän till server eller laddar hem mod osv. Skit störigt men de tar bara 20 min o får hem spelet max. Så jag vet problemet är ej löst men orkar ej lägga ner mer tid på möget. Jag har läst rundor lite o de enda som hjälpte för en annan snubbe ifrån England sa att han hade gjort allt snackat me steam osv. Men de va nått fel på Steam o bohemia. Det är ju inget fel med mjukvaran egentligen men menar de ej har en lösning för detta nu. Jag o några andra där ute har fått den oturen på sina Arma licenser i samband me steam. cloud datan på kontot eller hur ja ska förklara det hela.

Får ni nån bra ide eller tips så skriv gärna

Tack allihopa.

MVH

Christoffer

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är massa mods som är otroligt dåligt optimerade och resurstunga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: nope för jag har kört de utan mods med och när min polare loggade in på hans dator fick han samma problem även när han loggade tillbaks till sitt egna konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauser86:

@PV52: nope för jag har kört de utan mods med och när min polare loggade in på hans dator fick han samma problem även när han loggade tillbaks till sitt egna konto.

Alltså med en helt ny och fräsch installation så får du samma resultat? Oftast är det ju så att vissa mods ligger och påverkar även om man "stängt av" dom provat att dra ner alla distans inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52: ah jag kör distance för fasta stadiga fps 1500 distance.
klart jag har kört ren ominstallation av steam,Arma även windows på olika diskar.

Det är jätte sjukt, så låter ja bara modsen va kvar och laddar ner arma på nytt är de borta kanske efter 1-2 reinstalls LOL.... Enda som hjälper i nu läget.