Kan bilen sluta gå med dåligt batteri?

Permalänk
Medlem

Kan bilen sluta gå med dåligt batteri?

För snart två veckor sedan råka jag ut för något riktigt tråkigt, blev ståendes på E4:an fyra mil hemifrån. Bilen slutade ladda och allt dog, han inte komma till en parkering utan fick ställa mig på vägkanten och invänta bärgning.

Var och köpte en generator från Biltema, bytte den idag och har haft batteriet på laddning i över ett dygn. När jag starta bilen så lyste fortfarande laddningslampan och knappt efter en minut igång var den på väg att dö igen. Så batteriet är kasst eftersom bilen knappt kan gå med fulladdat batteri i någon minut på tomgång och allt avslaget.
Han mäta med multimeter mellan batteripolerna och visade att batteriet inte laddades som den skulle, 11,8v.

Kan det verkligen vara så att generatorn som jag köpte är kass eller är det batteriet som är kört och inte alls kan hålla laddningen? För som jag fattat det så ska bilen kunna gå med kasst batteri. Har tidigare haft bilar med dåligt batteri men så fort bilen går igång så har det aldrig varit något problem.

Innan jag fixar skjuts för att hämta ett nytt batteri, vad tror ni?
Får annars imorgon kanske ta hjälpstart och mäta direkt från generatorn för att se ifall den laddar. Riktigt surt om den nya generatorn inte heller fungerar för på Passat -03 var det inte allt för roligt jobb att byta generator...

Bilen är som sagt en VW Passat -03 1.8T

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Pnorberg: Byter du generator innan du byter batteri???

Ja det står i texten, laddade upp batteriet och visade 12,7v med multimeter (dock ej inkopplad i bilen). Alla jag prata med sa att det är kolen som gett upp i generatorn. Har som sagt tidigare haft äldre bilar med dåliga batterier men som gått utan problem så länge bilen har startat.
De två gånger jag bytt tidigare generator på mina bilar har haft samma symtomer, slutar ladda. De gånger jag bytt batteri har bilen haft svårt att starta.

Bilen har inte haft några indikationer på dåligt batteri, har inte behövt ladda det eller behövt hjälpstart och hade vid stunden när bilen dog kört 24 mil i streck.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Ja det står i texten, laddade upp batteriet och visade 12,7v med multimeter (dock ej inkopplad i bilen). Alla jag prata med sa att det är kolen som gett upp i generatorn. Har som sagt tidigare haft äldre bilar med dåliga batterier men som gått utan problem så länge bilen har startat.
De två gånger jag bytt tidigare generator på mina bilar har haft samma symtomer, slutar ladda. De gånger jag bytt batteri har bilen haft svårt att starta.

Bilen har inte haft några indikationer på dåligt batteri, har inte behövt ladda det eller behövt hjälpstart och hade vid stunden när bilen dog kört 24 mil i streck.

Batteriet är garanterat helt slut, går inte se bara genom att kolla hur många volt det orkar laddas upp till. Ett friskt batteri bör för övrigt ligga runt 13-13,5V fulladdat. Om det är kolen som är slut så stannar inte bara bilen plötsligt, i så fall skulle du åkt med varning för dålig laddning ett bra tag innan (tills batteriet var helt tomt). Varför inte kontrollera och/eller byta kolen för övrigt?

Permalänk
Medlem

Jag hade en Dodge Ram som bara dog på tomgång.. den gången var det kolen som var slut..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Batteriet är garanterat helt slut, går inte se bara genom att kolla hur många volt det orkar laddas upp till. Ett friskt batteri bör för övrigt ligga runt 13-13,5V fulladdat. Om det är kolen som är slut så stannar inte bara bilen plötsligt, i så fall skulle du åkt med varning för dålig laddning ett bra tag innan (tills batteriet var helt tomt). Varför inte kontrollera och/eller byta kolen för övrigt?

Han köra i max fem minuter innan bilen stanna helt. Hade en lastbil och en jäkla massa snörök framför mig så missade en parkering och en vändplats, när jag börja ta mer och mer avstånd från lastbilen så dog den. Kunde inte heller tvärnita för parkeringen eller vändplatsen då även jag hade en massa snörök bakom mig så såg inte ens om jag hade en bil bakom. Var ungefär 500 meter från nästa parkering. :/

Generatorn från Biltema kostade 1400kr så inga stora pengar. Byter då hellre ut hela generator när jag en gång håller på så jag vet att det är en ny enhet som fungerar i flera 1000-tals mil igen. Är inte så trevligt att stå ute och skruva i -15 grader och försöka passa på medans det är ljust.

Hur som helst, jag ställde en fråga och det är det svaret jag söker svar på. Har du svar på den frågan?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

de bilar ja haft så går bilarna utan ett batteri om generatorn laddar. och om du mäter på batteripolerna så ska generatorn ladda omkring 14v?

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Ja det står i texten, laddade upp batteriet och visade 12,7v med multimeter (dock ej inkopplad i bilen). Alla jag prata med sa att det är kolen som gett upp i generatorn. Har som sagt tidigare haft äldre bilar med dåliga batterier men som gått utan problem så länge bilen har startat.
De två gånger jag bytt tidigare generator på mina bilar har haft samma symtomer, slutar ladda. De gånger jag bytt batteri har bilen haft svårt att starta.

Bilen har inte haft några indikationer på dåligt batteri, har inte behövt ladda det eller behövt hjälpstart och hade vid stunden när bilen dog kört 24 mil i streck.

ett batteri ska mätas under belastning för att få korrekt mätning...

t.ex lyset på bilen igång.

ett obelastat batteri kan visa 11.5-13V men om man se belastar det kan det va så dåligt att det inte orkar leverera mer än 9-10V under last

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om generatorn laddar så går bilen oavsett konditionen på batteriet, däremot behöver generatorn 12v för att börja ladda. Tycker de låter som du har ett kabelbrott någon stans eller möjligen en säkring, kolla jordflätan så inte den mellan kaross och motor eller den mellan generator och motor är av

Permalänk
Rekordmedlem

Ett trasigt batteri kan göra att det uppstår spänningsfall även om generatorn fungerar, man måste mäta batteriet under last och helst även kolla dess syravikt för att veta hur fräscht de är, går det att nå syran i det så brukar du kunna få låna en syraprovare på en mack annars är det en rätt enkel och billig pryl.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Om generatorn laddar så går bilen oavsett konditionen på batteriet, däremot behöver generatorn 12v för att börja ladda. Tycker de låter som du har ett kabelbrott någon stans eller möjligen en säkring, kolla jordflätan så inte den mellan kaross och motor eller den mellan generator och motor är av

Det är just det jag är mest rädd för, att jag har kabelbrott någonstans.
Googlade lite på engelska och hittade dock svar på min fråga där en del varit med om att deras bilar dog under färd och det var batteriet som var kasst. Efter ett batteribyte så fungerade bilarna igen som den skulle. Däremot gäller det just nyare bilar (ca 00 och framåt).

Oavsett så måste jag byta batteriet för det är kasst, bilen kunde som sagt inte ens hålla igång i några minuter. Han stänga av den innan den dog igen men märkte att den tappade konstant varvtal och indikerade på att den var på väg att dö.

Skrivet av mrqaffe:

Ett trasigt batteri kan göra att det uppstår spänningsfall även om generatorn fungerar, man måste mäta batteriet under last och helst även kolla dess syravikt för att veta hur fräscht de är, går det att nå syran i det så brukar du kunna få låna en syraprovare på en mack annars är det en rätt enkel och billig pryl.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Batteriet är slutet och kunde inte kolla syran, hade annars gjort det (om jag inte då missa något ställe där jag kunde ha kollat).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Generatorn från Biltema kostade 1400kr så inga stora pengar. Byter då hellre ut hela generator när jag en gång håller på så jag vet att det är en ny enhet som fungerar i flera 1000-tals mil igen.

Så istället för att kontrollera och byta de vanligaste felkällorna 1) batteriet och 2) laddningsregulatorn (med kolen), båda vilka är lätta att byta, så byter du ut en originalgenerator mot en kinagenerator från Biltema? För 1400 spänn?

Skrivet av Pnorberg:

Hur som helst, jag ställde en fråga och det är det svaret jag söker svar på. Har du svar på den frågan?

Ja, bilen går inte utan fungerande batteri, och ja, det kan verka som att batteriet går att ladda upp trots att det inte går att använda för att köra bilen med. Batteriet är dessutom den i särklass vanligaste felkällan när bilen blir strömlös, precis som laddregulatorn är den i särklass vanligaste felkällan när generatorn verkar ladda dåligt.

Det kanske blir billigare för dig att vända dig till en verkstad i det långa loppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Om generatorn laddar så går bilen oavsett konditionen på batteriet, däremot behöver generatorn 12v för att börja ladda.

En äldre diesel kan gå utan batteri, annars behöver sekundärlindningen någon strömkälla för att generatorn ska ladda överhuvudtaget. Är batteriet helt slut så går det inte köra, hur många gånger du än hjälpstartar.

Permalänk
Medlem

Med en sån här kan du testa batteriet.
www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Ba...

Men blir nog billigare att bara köpa ett nytt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

En äldre diesel kan gå utan batteri, annars behöver sekundärlindningen någon strömkälla för att generatorn ska ladda överhuvudtaget.

har en gammal audi från 2001 som går helt utanbatteri

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk
Medlem

Generator från feltema..

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Låter som du har både dålig generator och batteri. Laddlampan har som sagt inget med batteriet att göra. Ett fulladdat batteri ska hålla längre än 1min, typ 30min utan att bilen laddar.

Permalänk
Medlem

För att veta ett batteris kondition måste man mäta spänningen under belastning. Polspänningen säger inte tillräckligt, din interna resistans kan vara stor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Mät D+ på generatorn, skall i regel vara batterispänning med tändning på
B+ skall ha batterispänning avstängd.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att ett batteri havererat så att bilen stannat under färd.Har bara generatorn fått ström så den magnetiserat lindningen så kan man koppla bort batteriet, enda jag kan tänka mig är att om de blir tokkortis i batteriet så kan bilen stanna men har bara varit med om att de blivit kortis i en cell och då går bilen men inte säkert den startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Har aldrig varit med om att ett batteri havererat så att bilen stannat under färd.

Men det har jag, med en 518i E34.

Allt beror nog på hur mycket elsystemet i bilen i övrigt drar, är en kvalificerad gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Har aldrig varit med om att ett batteri havererat så att bilen stannat under färd.Har bara generatorn fått ström så den magnetiserat lindningen så kan man koppla bort batteriet, enda jag kan tänka mig är att om de blir tokkortis i batteriet så kan bilen stanna men har bara varit med om att de blivit kortis i en cell och då går bilen men inte säkert den startar.

Har aldrig heller varit med om det, därav slutsatsen, kolen/laddningsregulatorn/generatorn är paj. Bärgaren sa även att det är troligen kolen som är slut eftersom bilen dog efter 24 mil på landsväg. Kollade upp vad laddningsregulator kostar, kring 1000-lappen hos Mekonomen, Autoexpert och Meca. Tänkte byta den först men såg att Biltema har då en utbytes generator för 1400kr. Så 400kr till för en hel generator och jag måste oavsett ta bort hela generatorn från bilen för att ens komma åt laddningsregulatorn. Utbytes generator hos de ovannämnda butikerna kostade från 6000kr och uppåt, inget jag spenderar på en bil som gått över 32.000 mil.

På äldre bilar fungerar det att koppla bort minuspolen, men inget man bör göra på nyare bilar.
Kanske fungerar, men inget jag skulle våga. Som det sägs på den här sidan kan det sluta ganska illa:

"Your battery does more than just provide electricity. It also shorts AC, spikes and transients to ground. Removing the battery from the circuit allows those spikes and transients to travel around, endangering every semiconductor circuit in your car. The ECU, the speed sensitive steering, the memory seat adjustments, the cruise control, and even the car's stereo.

Even if your computers and stereo remain intact, in a great many cases removing the battery burns out the diodes in the alternator, necessitating a new alternator. If disconnecting the battery interferes with the voltage regulator's control voltage input, it's possible for the alternator voltage to go way over the top (I've heard some say hundreds of volts), frying everything."

http://www.troubleshooters.com/dont_disconnect_battery.htm

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Har aldrig heller varit med om det, därav slutsatsen, kolen/laddningsregulatorn/generatorn är paj. Bärgaren sa även att det är troligen kolen som är slut eftersom bilen dog efter 24 mil på landsväg. Kollade upp vad laddningsregulator kostar, kring 1000-lappen hos Mekonomen, Autoexpert och Meca. Tänkte byta den först men såg att Biltema har då en utbytes generator för 1400kr. Så 400kr till för en hel generator och jag måste oavsett ta bort hela generatorn från bilen för att ens komma åt laddningsregulatorn. Utbytes generator hos de ovannämnda butikerna kostade från 6000kr och uppåt, inget jag spenderar på en bil som gått över 32.000 mil.

1000 spänn för en laddningsregulator är ju rent ocker, det måste ju gå att hitta billigare till en så vanlig bil.

Går det inte komma åt den underifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

1000 spänn för en laddningsregulator är ju rent ocker, det måste ju gå att hitta billigare till en så vanlig bil.

Går det inte komma åt den underifrån?

729kr billigast lokalt, 439kr om jag skulle beställt från skruvat.se. Från Tyskland var jag normalt sett brukar beställa så kostar de inte många kronor. Men då jag vill få igång bilen så snart som möjligt och inte ska beställa något annat därifrån så kollade jag lokalt. Har väldigt dåligt med tid att hinna göra allt det här och hoppas innerligt att jag lyckas få igång bilen imorgon.

Försökte komma åt generatorn förra söndagen då jag hade en lucka i kylan och det var -15 ute. Men då allt jag försökte sätta på plats för att hålla emot fläkten för att få bort den böjdes så fick jag vänta tills på måndag innan jag kunde ta mig till en biltema för att köpa drivdorn. Tänkte inte köpa generatorn då men tänkte va fan, när jag en gång har fixat skjuts hit så köper jag den där generatorn också. Men så blev det -25 och lägre hela veckan så kunde inte förrän idag gå ut och plocka bort den. Hade jag vetat att jag var tvungen att vänta nästan en vecka till hade jag beställt en regulator, men så blev det inte. Nu börjar det även bli väldigt stressigt med att få igång den.

Lättast är att ta bort den ovanifrån och även om jag skulle komma åt underifrån så står bilen stilla på en parkering och kan inte ta mig till en GDS hall.

En vän ska komma förbi om en stund och ska låna hans batteri så ska se ifall felet sitter där. Förhoppningsvis, annars så blir det att riva hela förbaskade motorn för att ens se var kabeln från generatorn går.

Edit: Hade inte ens kunnat köpa en laddningsregulator utan att få bort generatorn då de säljs 2-3 olika beroende på modell. Så från och med idag vet jag vilken typ som sitter i min, tog bort den och kollade kolen, det är ca 5mm kvar så kolen är i.a.f. inte slut.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvedberg1:

har en gammal audi från 2001 som går helt utanbatteri

får man fråga hur du startar denna bil?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

får man fråga hur du startar denna bil?

Troligen med en hjälpstart eller startkablar.

har kört en bil till skroten en gång utan batteri.

bara att se till att hålla varvet uppe så den får ström så de räcker från generatorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av morxy49:

får man fråga hur du startar denna bil?

klart den är startad med batteri men tagit ur det när bilen var igång.

Visa signatur

Phenom 1055t @ 3,6ghz | Gigabyte r9 280x | Asrock 970 pro3 r2,0 | Samsung 830 256gb & Ocz trion 248gb| 10gb Hyperx & Corsair | FD newton r3 1000w platinum | FD core 2300

Permalänk
Medlem

haft samma fel i min bil och batteribyte löste det, bilen totaldog under färd vid ett rödljus givetvis..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag dra för slutsats nu:

Vännen kom förbi, flyttade över hans batteri, startade bilen och laddningslampan lyste än...
Bilen lät även lite konstigt, troligen för att det dragit in för mycket kall/fuktig luft när jag hade borta spjällhuset (måste ta bort spjällhuset för att få bort generatorn) men bestämde att jag kopplar in mitt batteri igen och kollar snabbt var ljudet kommer ifrån (ville inte köra slut på hans batteri). När jag starta bilen med mitt batteri så lyste inte lampan längre!

Tog en tur runt stan och tillbaka, vännen bakom mig ifall jag skulle bli ståendes så vi kunde bogsera hem mig igen. Men ingenting speciellt hände, ja förutom att slangen från intercoolern lossnade då jag inte tydligen satt fast den tillräckligt men annars så laddade den som den skulle. Mätte även med multimeter på tomgång och 2000rpm, 14,4v konstant.

Ska imorgon ta och putsa jorden, kontakterna till batteriet och om jag kommer åt kabeln från generatorn, även kolla om jag hittar några klara kabelbrott. Något stämmer inte och vet inte hur väl jag vågar ta den på längre bilturer, det som gör det extra jobbigt är att jag kör 60 mil tur och retur två gånger i månaden så bilen känns inte alls pålitlig att köra dessa sträckor just nu.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

För mig var det en diod som hade gått sönder på diodplattan på generatorn. (vet inte om du bytt den också?) Lite "grovt" förklarat så gör dioderna att strömmen typ stannar i batteriet som en backventil. Bilen dog under körning trots fräsch generator och batteri. Jag köpte ny diodplatta på Biltema och det funkade kalas direkt efter jag laddat batteriet.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller