Permalänk
Medlem

Överklockning av FX-8320 (Black Edition)

Tjena!

Tänkte testa på att överklocka min processor för första gången, och jag tänkte få upp den till 4 Ghz till en början.
Dock står det i hwmonitor att min cpu når 4013 mhz som max när jag lirar GTA. Är det en felmätning eller är processorn kanske redan överklockad från början då det är black edition?

Samt har jag en fråga om temperaturer i HWMonitor. Under moderkortsfliken står det "CPU: Temperature" och den är väldigt hög.. I idle ligger jag på ca 35 grader och under full belastning med prime95 ligger den på ca 55 grader. Under CPU fliken finns det "Packet: Temperature" och den ligger på ca 19 grader vid idle och 43 vid full belastning, och det låter mycket mer troligt. Men vilken är det jag ska följa? Bild:

Någon som ligger inne med samma processor som också har överklockat? Annan nyttig info?

Mina komponenter är:

CPU: AMD FX-8320 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 Processorfläkt: Hyper 212 EVO

Tack på förhand!

Permalänk

Turbo, kanske?

Permalänk
Medlem

Turbon är på Kolla BIOS.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Package är tempen till hela cpu chippet. Den ska du ha koll på. Den ska ligga mellan 65-70 grader för säkerhets skull.
Jag fick överklocka min till hela 5 Ghz så utrymme finns

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Den går själv upp till 4 GHz.
Du ska gå efter den hösta tempen. Idle behöver du inte bry dig om, om den inte är märkbart hög. Pga AMD skiter i att visa rätt temp i Idle.

Vad har du för kylning?
Ska du upp till 4.3 GHZ eller mer så krävs det bra kylning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Turbo, kanske?

Jag har sett att några andra också nämnt turbo i liknande trådar ute på internet, men aldrig riktigt förstått vad det innebär...

Skrivet av haiPA:

Package är tempen till hela cpu chippet. Den ska du ha koll på. Den ska ligga mellan 65-70 grader för säkerhets skull.
Jag fick överklocka min till hela 5 Ghz så utrymme finns

Ja okej, men vad skönt. Då har jag lite utrymme i alla fall.

Skrivet av SCORPIUS:

Den går själv upp till 4 GHz.
Du ska gå efter den hösta tempen. Idle behöver du inte bry dig om, om den inte är märkbart hög. Pga AMD skiter i att visa rätt temp i Idle.

Vad har du för kylning?
Ska du upp till 4.3 GHZ eller mer så krävs det bra kylning.

Oj, glömde nämna mina komponenter. Men jag har en 212 hyper evo som processorfläkt. Först tänkte jag bara stiga upp till 4 GHZ, men om den nu redan ligger så från början så känns det lika bra att försöka med 4,5 GHZ istället.

Permalänk
Medlem

@CGold: Nej det är det inte. Börja med 4.2 GHZ och se vilka temperaturer det ger dig.
212 hyper evo är en bra kylare. Men var medveten om att du har en cpu som är känd för att bli varm. Väldigt varm.
Så ta det lugnt och stresstesta vid varje steg du höjer din klock.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGold:

Tjena!

Tänkte testa på att överklocka min processor för första gången, och jag tänkte få upp den till 4 Ghz till en början.
Dock står det i hwmonitor att min cpu når 4013 mhz som max när jag lirar GTA. Är det en felmätning eller är processorn kanske redan överklockad från början då det är black edition?

Samt har jag en fråga om temperaturer i HWMonitor. Under moderkortsfliken står det "CPU: Temperature" och den är väldigt hög.. I idle ligger jag på ca 35 grader och under full belastning med prime95 ligger den på ca 55 grader. Under CPU fliken finns det "Packet: Temperature" och den ligger på ca 19 grader vid idle och 43 vid full belastning, och det låter mycket mer troligt. Men vilken är det jag ska följa? Bild: http://i.imgur.com/qpTOiSC.jpg

Någon som ligger inne med samma processor som också har överklockat? Annan nyttig info?

Mina komponenter är:
[code]CPU: AMD FX-8320
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0
Processorfläkt: Hyper 212 EVO

Tack på förhand!

Sen ditt moderkort är ju inte det bästa direkt. 990 fx serien är ju strået vassare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.