Microsoft återkallar brandfarliga laddare för Surface Pro-modeller

Permalänk
Melding Plague

Microsoft återkallar brandfarliga laddare för Surface Pro-modeller

Under vissa förhållanden utgör laddarna till första, andra och tredje generationens Surface Pro en brandfara, någonting som får Microsoft att inom kort inleda återkallelser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ny laddare sitter ju inte fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Rätt sjyst ändå, om jag inte fattar artikeln fel så kan användaren själv ha böjt kabeln för mycket eller är det redan vid packningen felet gjordes?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ny laddare sitter ju inte fel.

Ej laddare, endast AC-kabeldelen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Mitt orginal började glappa med en gång nästan i kabeldelen på själva laddaren som går till maskinen. Alltså inte ac-kabeln. Orkade inte RMA:a.

Köpte kina via ebay för inga pengar alls. Betydligt bättre än orginal. Har tutat på i ett par år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Mitt orginal började glappa med en gång nästan i kabeldelen på själva laddaren som går till maskinen. Alltså inte ac-kabeln. Orkade inte RMA:a.

Köpte kina via ebay för inga pengar alls. Betydligt bättre än orginal. Har tutat på i ett par år nu.

Jag är så jäkla nojjig över alla 230Volts grejer jag köper från ebay. Jag kan verkligen inte sova gott när jag vet att någon av mina billiga kinagrejer är inkopplade. Det är kanske inte helt befogat men det är lite halvläskigt.

Edit: Men är det bara en kina-kabel och inte nätadapter så brukar det gå bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Mitt orginal började glappa med en gång nästan i kabeldelen på själva laddaren som går till maskinen. Alltså inte ac-kabeln. Orkade inte RMA:a.

Köpte kina via ebay för inga pengar alls. Betydligt bättre än orginal. Har tutat på i ett par år nu.

Min kabel fick en spricka i själva sladden (som går till datorn). Tog mindre än 2 minuter att kontakta microsofts support så skickade de en ny, utan att jag behöver skicka den gamla. Leverans fram till dörren efter 2-3 dagar. Mkt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Aha. Fett! Vore ju underbart med en ny apparatsladd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Till min Surface Pro 2 sitter AC-kabeln fast i laddaren. Dvs ingen apparatsladd utan man får nog en helt ny laddare.

EDIT: Håller med övriga om att Microsoft har suverän support. Hade strul med min stulys som blev väldigt oprecis och oregelbunden. Ringde supporten och fick en ny på ett par dagar utan att behöva skicka in den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Till min Surface Pro 2 sitter AC-kabeln fast i laddaren. Dvs ingen apparatsladd utan man får nog en helt ny laddare.

EDIT: Håller med övriga om att Microsoft har suverän support. Hade strul med min stulys som blev väldigt oprecis och oregelbunden. Ringde supporten och fick en ny på ett par dagar utan att behöva skicka in den gamla.

Jasså? Intressant, min SP2 har enligt bilden

Permalänk
Medlem

Betydligt billigare än vad det blev för Nvidia när dem också hade lite problem med elektricitet och lågor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag är så jäkla nojjig över alla 230Volts grejer jag köper från ebay. Jag kan verkligen inte sova gott när jag vet att någon av mina billiga kinagrejer är inkopplade. Det är kanske inte helt befogat men det är lite halvläskigt.

Edit: Men är det bara en kina-kabel och inte nätadapter så brukar det gå bättre.

Vill inte skrämma dig, men jag hade en 2A 5V laddare till en kina surfplatta på jobbet (hade typ kalender och så bara). Originalladdaren till plattan ska jag tillägga.

En dag hörde jag ett "poff" och typ "Bzzzztt" ljud. Gissa var det kom ifrån.
Drog ut den, lät den ligga under övervakning (så den inte redan var i brand). Sen öppnade jag den och titta och då har ena kondensatorn exploderat och delvis lyckats kortsluta mellan lågvoltspolerna på ett ställe med sin gägga, så det var goigt stekt och bränt.

Efter det så har jag dragit ut mina när jag inte är på plats också...
Så noja du på... det ligger en del i det.

Permalänk
Medlem

Min orginal-apparatkabel (AC) till SP2 slutade fungera efter ett halvår. Tur att man har en drös liggandes hemma.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill inte skrämma dig, men jag hade en 2A 5V laddare till en kina surfplatta på jobbet (hade typ kalender och så bara). Originalladdaren till plattan ska jag tillägga.

En dag hörde jag ett "poff" och typ "Bzzzztt" ljud. Gissa var det kom ifrån.
Drog ut den, lät den ligga under övervakning (så den inte redan var i brand). Sen öppnade jag den och titta och då har ena kondensatorn exploderat och delvis lyckats kortsluta mellan lågvoltspolerna på ett ställe med sin gägga, så det var goigt stekt och bränt.

Efter det så har jag dragit ut mina när jag inte är på plats också...
Så noja du på... det ligger en del i det.

Vet du möjligen hur det är med kablar? Om det är samma risk där? Typ usb till microUSB för laddning?

Jag har alltid tyckt att det inte är det men det kanske inte är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vet du möjligen hur det är med kablar? Om det är samma risk där? Typ usb till microUSB för laddning?

Jag har alltid tyckt att det inte är det men det kanske inte är sant.

Är det låg volt så är det ofta inga problem. USB kablar är därför helt okej, dock har jag märkt att vissa telefoner tex inte gillar vissa billiga micro USB (kina) laddare. De glappar och får problem att sitta kvar i. Där ska ju sitta 2 fjädrar på dessa kontakter som trycker rätt kontakten, och ibland skippar de den. De billigare USB kablarna har ofta tunnare trådar också, ibland för tunna, vilket kan göra laddning långsammare (högre resistans och lägre spänning till enheten, kort sagt kabeln äter ström), eller att tex en extern HDD inte startar som gör det på den andra kabeln, trots att det är samma uttag i datorn.

Titta på micro kontakten nedan så ser du 2 fjädrade tappar som sticker upp, tydligt och bra. De håller den på plats.

Titta sen på tex dessa bilder nedan, där är enklare och billigare design och den har inga hakar.

Vissa av de billigaste har inte en något där, vilket gör att man får problem med glapp och skit som kan ställa till problem.

Så länge de dock är av okej kvalitet och har rätt tjocklek på kablar, och har en bra hasp på micro USB kontakten så ska det inte spela någon roll om det är från ebay, kjell och co, eller gulplätterade Hifi-klubben du köper den ifrån, då det är digital signal, långt under 5m gränsen för USB och låg spänning (5V).

De nya USB power-kablarna lär bli en annan historia dock, där vi börjar prata 20-100W i kabeln.... men det får vi se när det blir vanligare.

Permalänk
Proffsmobbare

Majoriteten av alla transformatorer man köper är tillverkade i Kina och Taiwan, så "Kina-kvalitet" är inte speciellt aktuellt uttryck längre. Samma sak gäller taiwanesiska kondensatorer, skillnad mot japanska förr men idag är det mer eller mindre samma kvalitet. Problemet är underdimensionering i produktutvecklingen, bara som exempel;

En kondensator märkt 85°C kommer inte leva många timmar under 85°C arbetstemperatur. Kör du däremot en 105°C vid 85°C kommer den ha dubbel livslängd i förhållande.

Det viktiga är att produkten du köper är godkänd för bruk i EU/Sverige, särskilt om du vill behålla hemmet försäkrat.
Det är inte majoriteten av Ebay-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vet du möjligen hur det är med kablar? Om det är samma risk där? Typ usb till microUSB för laddning?

Jag har alltid tyckt att det inte är det men det kanske inte är sant.

Jag har tidigare gått med uppfattningen om att det är kabel som kabel, antingen kommer det en signal eller så gör det inte det men detta stämmer dessvärre inte. I synnerhet så stämmer det inte vid ladd-sladdar som kan påverka laddningen av mobil/surfplatta som natt och dag.

Många laddare stryper hur många ampere de skickar om du använder fel sladd, normalt går då laddningen i 1/4 hastighet (0,5A istället för 2,0 A) så även för surface laddaren ifall någon av de 2 mindre sladdarna i kabeln är skadade. Här handlar det alltså om en handskakning som inte genomförs. När det kommer till brandfara så är det vanligtvis inte kabeln som är boven, men om den är av riktigt dålig kvalite/defekt/skador så kan den ha så pass mycket resistans att den blir het, bränns av helt/fattar eld som microsoft menar. Det kanske kan röra sig om att isoleringsmaterialet inne i sladden är av ett material som inte mår bra efter något år av böjningar/vikningar.

Ang laddsladdar till mobiler så är normalt sätt sladdar sålda i svenska butiker bra, men om du letar billiga prylar på nätet så är det lite vanskligare. Sök efter 28/24AWG för att hitta rätt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Mitt orginal började glappa med en gång nästan i kabeldelen på själva laddaren som går till maskinen. Alltså inte ac-kabeln. Orkade inte RMA:a.

Köpte kina via ebay för inga pengar alls. Betydligt bättre än orginal. Har tutat på i ett par år nu.

Sökte på ebay med men det var bara amerikanska uttag. Har du länk? Jag har själv problem nu men det utlöstes av att en kompis ej såg vart de gick och ryckte ut min sladd.
Nu funkar den bara om man roterar skiten rätt, igår höll jag på säkert 5 min.

Vart reklamerar man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@shabik:

Det du kan göra då är att köpa en som har en tvåpolig "apparatslad"-anslutning och som klarar 100-240V. Sedan så kan du bara slänga den US-plugg/apparatsladd sladden.

Alltså köp en där det inte sitter nätströmsplugg direkt på.

min modell heter DSE44-123600

Permalänk
Medlem

@Pudeln:

Smart! Det tänkte jag ej på! Fast den var ju surface pro 2 (min 3) men samma princip kan ju utnyttjas. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min nya apparatsladd. En snabb review på den är att den kan vara den bästa apparatsladd jag nånsin haft. Den kontakten som går in i apparatänden är riktigt biffig.
Vissa som gillar doften av flamskyddsmedel kanske kan hitta bättre alternativ. Men originalet är inte så värst starkt doftande den heller.

edit: Lägger till bilder efter önskemål.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott Kan du lägga upp några bilder på den nya sladden? Väntar själv ivrigt på min med en död Surface Pro 3 på bordet

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

"As a result of damage caused by AC power cords being wound too tightly, twisted or pinched over an extended period of time, a very small proportion of Surface Pro customers have reported issues with their AC power cord. We will be releasing details of how customers can obtain a free replacement cable shortly."

Bara jag som tycker det låter som "handhavandefel"?