Permalänk
Inaktiv

Fick betala moms

Jag är inte erfaren om sånt här, men jag vet att icke europeiska länder kräver på hög moms när man beställer via E-Handel. Men när jag idag handlade på Inet i deras affär (på ett köpcenter, inte på Internet), så fick jag betala 25% moms (blev 573 Kr). Hur fungerar det här? Aldrig varit med om det förut. Dock kvittar det för jag är helnöjd, men ändå.

Permalänk
Medlem

Har du betalat allt på firman tidigare?
Normalt är att man betalar 25% moms på varor.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Lego Master
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon244686:

Jag är inte erfaren om sånt här, men jag vet att icke europeiska länder kräver på hög moms när man beställer via E-Handel. Men när jag idag handlade på Inet i deras affär (på ett köpcenter, inte på Internet), så fick jag betala 25% moms (blev 573 Kr). Hur fungerar det här? Aldrig varit med om det förut. Dock kvittar det för jag är helnöjd, men ändå.

Du måste skoja med mig.
Har du aldrig råkat ut för att du betalat moms tidigare i svenska butiker? Då lär du nog ha levt under en sten.

Det du talar om hög moms hos icke EU-länder stämmer inte. De har moms enligt de regler i respektive land. Det som händer är att du åker på tull också i värsta fall. Då blir allt en högre kostnad.

Detta lär då vara troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Jag är inte erfaren om sånt här, men jag vet att icke europeiska länder kräver på hög moms när man beställer via E-Handel. Men när jag idag handlade på Inet i deras affär (på ett köpcenter, inte på Internet), så fick jag betala 25% moms (blev 573 Kr). Hur fungerar det här? Aldrig varit med om det förut. Dock kvittar det för jag är helnöjd, men ändå.

Detta är lättläst och bra att veta: https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms.4.18e1...

Du betalar vitt jag vet alltid moms som privatperson.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Har du handlat privat förut, vad du än handlat, i en svensk butik så har du betalat moms, oavsett om det står på kvittot eller inte.

Permalänk
Medlem

Man betalar moms på alla varor man köper, i Sverige har vi 25% moms förutom på mat som har 12%.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Haha, dagens troll väl

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Man betalar moms på alla varor man köper, i Sverige har vi 25% moms förutom på mat som har 12%.

Stämmer inte riktigt, 6% moms på saker som böcker och resor finns också.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt_i_Sverige

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Stämmer inte riktigt, 6% moms på saker som böcker och resor finns också.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt_i_Sverige

Jo skulle precis redigera in att det finns vissa undantag
Resor hamnar under tjänster dock och inte varor som jag var inne på, men visst har du rätt i att det finns vissa saker med 6% t.ex böcker, notor och andra pappersprodukter.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hur menar du, var det prislapp utan moms i butiken ?

Permalänk
Inaktiv

Att allt kostar moms det vet jag, men jag hade ingen aning om att det kunde bli en sådan summa. Allt jag ville veta var att varför det är så. Några på tråden har hjälpt mig och fått mig att förstå.

Skrivet av anon226320:

Du måste skoja med mig.
Har du aldrig råkat ut för att du betalat moms tidigare i svenska butiker? Då lär du nog ha levt under en sten.

Det du talar om hög moms hos icke EU-länder stämmer inte. De har moms enligt de regler i respektive land. Det som händer är att du åker på tull också i värsta fall. Då blir allt en högre kostnad.

Detta lär då vara troll.

Vartenda gång jag har beställt från länder utanför EU har jag alltid fått moms omkring 25-30% (Japan, Kina, USA, Kanada, extra från Australien). Troll är jag knappast då allt jag begär är att få mer kunskap om ett ämne jag inte riktigt förstår.

Jag tror jag skrev tråden för snabbt och allt blev missförstått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon244686:

Att allt kostar moms det vet jag, men jag hade ingen aning om att det kunde bli en sådan summa. Allt jag ville veta var att varför det är så. Några på tråden har hjälpt mig och fått mig att förstå.

Vartenda gång jag har beställt från länder utanför EU har jag alltid fått moms omkring 25-30% (Japan, Kina, USA, Kanada, extra från Australien). Troll är jag knappast då allt jag begär är att få mer kunskap om ett ämne jag inte riktigt förstår.

Jag tror jag skrev tråden för snabbt och allt blev missförstått.

Alright. Frågan är då, varför du är så chockad över 25% moms i en inet-butik? Vad trodde du att du skulle få betala för momssats egentligen? Majoriteten av det vi privatpersoner köper har 25% momssats förutom vissa kategorier, som har tagits upp tidigare i denna tråd.

Eller så lär du ha skrivit väldigt konstigt i din trådstart för detta missförstånd att kunna ske, då du skrivit att du aldrig varit med om detta tidigare. För kort och gott låter det som om du blev chockad över 25% moms på produkten. Sen är ju alla produkter i butiken, som i detta fall inet, prissatta inkl. moms när man kollar på sakerna i butiken och dess prislapp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon226320:

Alright. Frågan är då, varför du är så chockad över 25% moms i en inet-butik? Vad trodde du att du skulle få betala för momssats egentligen? Majoriteten av det vi privatpersoner köper har 25% momssats förutom vissa kategorier, som har tagits upp tidigare i denna tråd.

Eller så lär du ha skrivit väldigt konstigt i din trådstart för detta missförstånd att kunna ske. För kort och gott låter det som om du blev chockad över 25% moms på produkten. Sen är ju alla produkter i butiken, som i detta fall inet, prissatta inkl. moms när man kollar på sakerna i butiken och dess prislapp.

När du försöker förklara det låter det knappast som något jag menade, så jag måste verkligen har skrivit det fel. Jag har i all fall fått svar på min fråga. Jag ursäktar och tackar för den snabba hjälpen alla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon244686:

När du försöker förklara det låter det knappast som något jag menade, så jag måste verkligen har skrivit det fel. Jag har i all fall fått svar på min fråga. Jag ursäktar och tackar för den snabba hjälpen alla.

Ja det var tyvärr så jag, och troligtvis många andra uppfattade din trådstart tyvärr.
När man skriver om att man blivit debiterad 25% moms på det man köpte och att TS (du) aldrig varit med om det tidigare.
Förstår fortfarande inte vad du menar i dagsläget egentligen, men som du skriver så verkar du ha fått svar på din fråga, vilket är bra

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köper du något från ett icke-EU-land får du betala svensk moms när varan kommer till Sverige (moms-satsen varierar beroende på vara). Eventuell tull ska också betalas.
Köper du en vara från ett annat EU-land betalar du det andra landets moms, såvida de inte exporterar för mer än en viss summa till Sverige varje år, då blir de istället momspliktiga i Sverige och du betalar således svensk moms.
Alla priser i butik är inklusive moms. På andra ställen (internet, kataloger mm) kan priser presenteras exklusive moms, men detta ska framgå tydligt. Dessutom får man inte vända sig mot privatpersoner med priser ex moms.
Även om du har företag betalar du moms på det du köper, varför man ofta pratar om att man slipper momsen är att företaget redovisar vilken moms man har betalat (och fått in från sina kunder) och sedan deklareras detta separat med jämna mellanrum till skattemyndigheten (och detta leder till att företaget kan få betala in moms eller få tillbaka för utlagd moms).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster