Permalänk

HDMI mellan dator och TV

Tjenare!

hade tänkt köpa en HDMI för att ha från datorn till TV'n. Problemet är att det jag behöver en 10 meter lång kabel för detta.
Har surfat runt och försökt pejla in om priset spelar någon roll och om man behöver standard eller high speed. Samt det här med Ethernet i kabeln (?). Det är nog mest blueray-kvalité som kommer vandra dom 10 metrarna. Just nu känner jag mig ganska vilsen och hoppas att någon här kan ge mig lite tips på en trevlig kabel att använda.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Digital signal som digital signal, allt annat är bara säljknep.
Förstår dig dock, kikade mycket på detta när jag köpte en 10m, men slutade med en billig från AliExpress.
Fungerade utan problem. Inget fancy pancy säljsnack

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av einhärjaren:

Tjenare!

hade tänkt köpa en HDMI för att ha från datorn till TV'n. Problemet är att det jag behöver en 10 meter lång kabel för detta.
Har surfat runt och försökt pejla in om priset spelar någon roll och om man behöver standard eller high speed. Samt det här med Ethernet i kabeln (?). Det är nog mest blueray-kvalité som kommer vandra dom 10 metrarna. Just nu känner jag mig ganska vilsen och hoppas att någon här kan ge mig lite tips på en trevlig kabel att använda.

Tack på förhand!

Du behöver inte köpa en dyr kabel, vill du att den skall hålla längre tid så köp inte den billigaste.
Kvalitén på bilden skiljer inte sig, det är en digital signal. Däremot kan billigaste vara "skörare". Dvs gå sönder lättare om man böjer och liknande.
Själv kör jag med netonnets egna, funkat ypperligt till ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna kanske funkar eller köp från Kina för att spara en peng.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

jag tackar för era svar och har fått fram att det spelar inte någon roll med pris, vilket var en himla trevlig överraskning, men behöver jag high speed för mina ändamål? inbyggd ethernet är förmodligen ingenting som kan dra nytta av i det här sammanhanget?

Permalänk
Bildexpert 📺

Pris garanterar egentligen inget alls. Men kvalitet spelar roll eftersom det är ganska snäva elektriska toleranser för att signalen ska fungera och bilden nå fram. Tio meter kräver mer av kabeln än två meter.

Du ska alltid välja Highspeed-kablar. Standard-kablarna är till för att köra 720p/60 eller 1080i/60 (2 gigabit/s) från simpla källor. Highspeed är tillverkade för att klara 18 gigabit/s (4K/60 Hz) och även om du endast kör 1080p/60 Hz (4,5 gigabit/s) har du gott om marginal. Och när kabeln väl är på plats är det bara en tidsfråga innan du vill köra mer än så.

Finns i princip inga produkter som använder Ethernet över HDMI, så det är sak samma.