Thermal throttling och CPU fast på 800 mhz

Permalänk
Medlem

Thermal throttling och CPU fast på 800 mhz

Hej!

Jag bytte nyligen chassi (inga nya komponenter, förutom vattenkylningen), och vad jag kan erinra mig är det enda jag gjorde fel var att jag glömde ansluta vattenkylningen (Corsair H110i GTX) till USB-uttaget.

När jag bootat upp datorn är den fast i 800 mhz med 100 mhz buss och x8 multiplier.

När jag startar Intels Extreme Tuning Utility står det att CPU:n är 100% "thermal throttled".

Vad jag förstår innebär detta att CPU:n blivit överhettad och att den därmed blev nedklockad till 800 mhz.

Min fråga är då, hur klockar jag upp den igen? Jag provade resetta BIOS, och den sa åt mig att massor med CPU-inställningar angående klockning ställdes från ett fast värde till "auto", men CPU:n är kvar i 800 mhz.

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Hur varm blir din CPU?

Troligen på tok för varm, och du behöver montera om kylaren, alt kolla så pump fungerar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

CPU:n är 24-28 grader varm när den är i 800 mhz. Jag vet inte hur varm den blir annars eftersom jag inte lyckas klocka upp den.

Vet inte riktigt hur jag ska kontrollera om pumpen funkar eftersom det är ett slutet system. Det känns iaf som att det händer någonting när jag känner på slangarna. Jag har anslutit pumpen till USB-uttaget nu så den ska få sin ström. Fläktarna som är kopplade till pumpens fläktuttag, som i sin tur får ström från CPU_FAN, fungerar.

När jag kör ASUS överklockningsprogram så startar datorn om, allt blir svart och moderkortet får kod 55 på sin display. Det ska enligt google betyda att den inte hittar RAM-minnet. Men om jag startar om datorn så fungerar den utmärkt förutom att den är sjukt slö eftersom den är nedklockad till 800 mhz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av empezar:

CPU:n är 24-28 grader varm när den är i 800 mhz. Jag vet inte hur varm den blir annars eftersom jag inte lyckas klocka upp den.

Vet inte riktigt hur jag ska kontrollera om pumpen funkar eftersom det är ett slutet system. Det känns iaf som att det händer någonting när jag känner på slangarna. Jag har anslutit pumpen till USB-uttaget nu så den ska få sin ström. Fläktarna som är kopplade till pumpens fläktuttag, som i sin tur får ström från CPU_FAN, fungerar.

När jag kör ASUS överklockningsprogram så startar datorn om, allt blir svart och moderkortet får kod 55 på sin display.

Nu när du börjar blanda in koder på sin display osv, så vore det en fördel om du kunde bifoga vad du har för hårdvara i din dator. Om du inte direkt själv vet vad kod 55 står för.

Edit: Du har inte testat att ladda default-inställningarna för bios? Såg du skrev att du resettat bios, men inte mer om hur du gick tillväga vid den gången. Därav att jag även frågar detta.

Permalänk
Medlem

@anon226320:

Har följande system:

Intel Core i7 6770K 4.0 GHz @ 800 GHz
Corsair Dominator P DDR4-3600 QC 16GB
Asus Z170 Premium
GeForce GTX 970

Jag resettade BIOS dels från BIOS ("Load optimized defaults") och dels genom att trycka på Reset CMOS på moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av empezar:

@JLidback:

Har följande system:

Intel Core i7 6770K 4.0 GHz @ 800 GHz
Corsair Dominator P DDR4-3600 QC 16GB
Asus Z170 Premium
GeForce GTX 970

Jag resettade BIOS dels från BIOS ("Load optimized defaults") och dels genom att trycka på Reset CMOS på moderkortet.

Kod 55: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PREMIUM/E108...
Kolla på 1-28. Där framgår det "Memory not installed". Så verkar som om den inte känner av ramminnet.

Permalänk

Är kylaren korrekt monterad?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

@anon226320:

Det som talar emot att den inte känner av RAM-minnet är att jag skriver det här inlägget i Windows på datorn och att den i Asus moderkortsverktyg säger att jag har 16 GB ram installerat. Jag har alltså fått meddelandet när datorn startat om pga att jag kört igång nån överklockningsgrej från Asus verktyg (eller BIOS). Men när jag startar upp datorn normalt så fungerar det utmärkt. Förutom att datorn är slö.

@Rickybobby:

Kylaren är installerad enligt manualen. Jag misstänkte att den saknade kontakt eftersom den överhettades(?), men när jag tog bort kylaren var det kylpasta över hela CPU:n och ingen annan skruv som följde med kylaren passade (för de hörde till AMD eller Socket 13xx eller nåt sånt). Det enda som gått snett med kylaren är som sagt att jag glömde koppla in den i USB-pinsen.

Permalänk
Medlem

Här är en bild på allt som går att se i Intel Extreme Tuning Utility:

Jag tycker temperaturerna verkar lite skumma. 18 grader. Jag vet inte ens om det är så kallt här inne.

Permalänk
Medlem

Problemet var en trasig sensor på moderkortet. Den rapporterade överhettning trots att datorn inte var överhettad.

Med programmet ThrottleStop 8 beta 7 lyckades jag stänga av "BD_PROCHOT" som är en funktion som rapporterar överhettning, och nu funkar allt som normalt (med idle temp på ~28 och load temp på 45-50). Däremot så är datorn i risk för överhettning så jag ska så klart lämna tillbaka moderkortet.