Permalänk
Medlem

Asus MG279Q

Jag har problem med att få 144 Hz på inställningarna jag har försökt med de mesta. Uppdaterat senaste drivrutiner för grafik kort. Har ett xfx
readon r9 fury. Det hjälpte inte vad ska jag behöva göra för att det ska funka utan problem tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Testat med en annan displayport kabel?

Vilket kort(tillverkare modell), vilken skärm, vilket OS samt vilken amd drivrutin?
Då kan vi nog ge svara snabbre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Testat med en annan displayport kabel?

Vilket kort(tillverkare modell), vilken skärm, vilket OS samt vilken amd drivrutin?
Då kan vi nog ge svara snabbre.

Ja använder idag kabeln som ingick det är en mini displayport kabel. Jag har Windows 10. 64 bit. Till moderkort använder jag Asus pro gameing z170. Som minne kör jag med Samsung 950 nvme minne 256g via m.2. Displayen är en Asus 27 tum 144 Hz. 4 ms IPS. Fresync. AMD drivrutin är den senaste som finns på hemsidan som heter crimson edition. Värt att nämnas är att efter den installationen fick jag felmeddelande vid uppstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad händer när du försöker välja 144hz? Finns det inte som något val eller?

Försökt med det mesta, Vad är detta då?

Permalänk
Medlem

Jag har försökt med leta efter driv rutiner till MG279Q men jag hittar inte några för windows 10 Jag har testat med formatera m.2 minnet funka inte samma meddelande kommer fram. Men det kommer och går funktionen att välja mellan 144 120 60 hz. jag får dessutom ett felmeddelande från GPU står följande.

The system has detected a problem with the connection between your computer and the DisplayPort that will prevent you from using the highest resolutions and/or refresh rates"

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat att byta kabel. Men vilken är den bästa att använda?.

Permalänk
Medlem

Nu tar jag och länkar via guru3d tror inte det är hel ok, vara sig enligt dem, amd eller swec men i felsökning hoppas jag inte någon blir sur. w10 hotfixen.
http://www.guru3d.com/files-get/download-amd-crimson-16-1driv...
Är det den du kör? Installerat denna eller den från amd hemsida men administratörsrättigheter på?
Vilken w10 kör du? om du trycker windows knappen och x samtidigt och väljer kommandopromten så står det på än gång i den svarta rutan. Du har nog något mindre än vad jag har. kanske 240 eller 565? Ingen gigantisk skillnad men drv för felsökning bara.
ser typ ut så här.
"Microsoft Windows [Version 10.0.11082]
(c) 2016 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\WINDOWS\system32>"

Amd hemsida för drv'n är
http://www2.ati.com/drivers/whql-radeon-software-crimson-edit...http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-... Vet inte om det hjäper och ber om ursökt ifall jag var lite väl basic. Vet inte hur mycket du kan eller om jag lycklas förklara.

Dum fråga blir det samma sak oberonde av vilken DP port du kör?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grön88:

Jag har inte testat att byta kabel. Men vilken är den bästa att använda?.

Bara DP som stöder 120 samt 144hz så HDMI fungerar INTE. Men sen vilken port om det spelar någon tåll vet jag inte. men vi vet sedan tidaigare att även som det står ett visst värde på kablar. T.ex HDMI 1.4 eller 1.4a så betydier det inte altid att kabeln fungerrar med vissa skärmar och vissa grafikkort. Jag har för mig att det kan vara samm på DP också. Signalstyrkan kan skifta lite beroende på hur mycket graffikkortet skickar och hur mycket motstånd det är i kabeln, så den skillnaden i "drive streangt" och motstådet i kablen ohm. Kan ge små iririterande fel. De borde inte finnas där men ja... Så därav kolla med en annan kabel, och eller port på furu kortet. Bara för att utesluta.

Edit:
Tror inte det är ditt problem men om du kollar på swecs
http://www.sweclockers.com/artikel/21500-sweclockers-sammanfa...
1h 35min och de närmaste efter startar runt 1h 36min så är det lite drv kabel prat och 144hz.
Om det är det/de problem du har är du inte ensam i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

jag har nu uppdaterat Gpu drivrutinerna till senaste men fel meddelandet är kvar

systemet har upptäckt ett problem mellan dator och displayport som förhindrar dig att använda högsta upplösning och eller högsta uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

min Windows version 10.0.10586

Permalänk
Medlem

hur installerar man drivrutinerna för GPU med administratörsrättigheter

Permalänk

Har du testat att ändra "displyport Stream" i displayens inställningar?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

nej det har jag inte men hur menar du att inställningarna ska vara inställda

Permalänk
Medlem

Är det inte så att du inte kan välja 144 Hz om du har FreeSync igång?

Permalänk
Medlem

displayport stream är inställda på 1.2

Permalänk
Medlem

Köp t ex denna, http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=10152361 eller annan startech-kabel.

Jag hade EXAKT samma problem. Visade sig vara kabeln som inte pallade 144hz i 1440p.

Har exakt likadan skärm nämligen.

Tråd, http://www.sweclockers.com/forum/trad/1409268-kan-ej-fa-144hz...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer om du har aktiverat Freesync då kan du inte få 144hz. Men det handlar om när Freesync är Off. Samt varför jag får fell meddelandet

systemet har upptäckt ett problem mellan dator och displayport som förhindrar dig att använda högsta upplösning och eller högsta uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grön88:

Ja det stämmer om du har aktiverat Freesync då kan du inte få 144hz. Men det handlar om när Freesync är Off. Samt varför jag får fell meddelandet

systemet har upptäckt ett problem mellan dator och displayport som förhindrar dig att använda högsta upplösning och eller högsta uppdateringsfrekvens.

Läs tråden igen. Framförallt sista kommentarerna. Tro mig, byt kabel till en som pallar 144hz 1440p. Det kommer lösa ditt problem.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Det går att välja 144hz med freesync på men får ett meddelande att freesync inte funkar i det spannet . så det skall gå att välja oavsett om det är på eller ej

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

härligt att det löste sig för dig då:) ska testa med den kabeln tack för tipset. försvann fel meddelandet med den nya kabeln ?

systemet har upptäckt ett problem mellan dator och displayport som förhindrar dig att använda högsta upplösning och eller högsta uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

@Hytin:

Ja det stämmer du kanske kan se det som ett alternativ men du kan inte välja Freesync och 144 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grön88:

härligt att det löste sig för dig då:) ska testa med den kabeln tack för tipset. försvann fel meddelandet med den nya kabeln ?

systemet har upptäckt ett problem mellan dator och displayport som förhindrar dig att använda högsta upplösning och eller högsta uppdateringsfrekvens.

Det försvann. All form av felmeddelande.

Du kan testa nu, ändra till 1080P så ska du se att du kan ha 144hz, men inte i 1440p. För att kabeln klarar av den hzen i den upplösningen, men inte 1440p.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@lossah: Härlig tråd med ett härligt slut gött att höra att det löste sig. tusen tack för infon !!!!

Permalänk
Skrivet av lossah:

Läs tråden igen. Framförallt sista kommentarerna. Tro mig, byt kabel till en som pallar 144hz 1440p. Det kommer lösa ditt problem.

Använde han inte den DP kabel som följde med skärmen? Den klarar 1440p i 144hz.

I crimson skall du stänga av freesync om det är på.
Sedan skall du på skärmen ställa in att DP1.2 används.
Sedan skall du kunna sätta på 144hz i windows 10 (högerklick på skrivbordet>displaysetting>advanced display settings> display adapter properties>monitor>screen refresh rate 144hz)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grön88:

@Hytin:

Ja det stämmer du kanske kan se det som ett alternativ men du kan inte välja Freesync och 144 hz

Skall gå att ändra till 144 . men den stänger av freesync själv då
Men byt kabel som sagt har inte haft problem med mina 3st att få dom att gå riktigt

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

@Hytin: Jag ska testa med en annan kabel tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Använde han inte den DP kabel som följde med skärmen? Den klarar 1440p i 144hz.

I crimson skall du stänga av freesync om det är på.
Sedan skall du på skärmen ställa in att DP1.2 används.
Sedan skall du kunna sätta på 144hz i windows 10 (högerklick på skrivbordet>displaysetting>advanced display settings> display adapter properties>monitor>screen refresh rate 144hz)

Jo. Får man det problemet som han har så tyder det på kabelproblem. Men jo den kabeln bör fungera. :/

TS, får du 144hz med 1080p?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

inga problem med144 hz 1080 p

Permalänk
Medlem

fick hem den nya kabeln idag men det funkade inte testade inga 144 hz fast i 60 hz finns det ingen som vet vart peoblemet kan ligga