Permalänk

Har jag köpt en skitskärm?

Hej hallå Sweclockers,

Jag hade idag tänkt att göra en liten uppgradering av min första skärm och använda mina gamla datorskärm som sekundär. Men när jag ställt allt i ordning överraskades jag av en färglös och även livlös ny skärm. Tråkigt är det lätt att tycka när man förväntat sig att dra på stort. Men jag betalde trots detta strax över 1700kr och hade helt ärligt förväntat mig mer av AOC skärmen. Men kanske är det så att jag är van med min förra skärm och det är inställningarna som spökar, har sweklockarna några tips att slänga iväg för att tweaka skärmen eller är det så ruttet att jag får lämna tillbaka min skärm och åter granska skärmmarknaden?

Bildjämförelse:

IMG_0026[1] by Cristian Cullborn, on Flickr

IMG_0025[2] by Cristian Cullborn, on Flickr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cristianc:

Hej hallå Sweclockers,

Jag hade idag tänkt att göra en liten uppgradering av min första skärm och använda mina gamla datorskärm som sekundär. Men när jag ställt allt i ordning överraskades jag av en färglös och även livlös ny skärm. Tråkigt är det lätt att tycka när man förväntat sig att dra på stort. Men jag betalde trots detta strax över 1700kr och hade helt ärligt förväntat mig mer av AOC skärmen. Men kanske är det så att jag är van med min förra skärm och det är inställningarna som spökar, har sweklockarna några tips att slänga iväg för att tweaka skärmen eller är det så ruttet att jag får lämna tillbaka min skärm och åter granska skärmmarknaden?

Bildjämförelse:

https://farm2.staticflickr.com/1617/23959407843_9b3def96f2_h.jpgIMG_0026[1] by Cristian Cullborn, on Flickr

https://farm2.staticflickr.com/1642/23959408283_8e2352f43b_h.jpgIMG_0025[2] by Cristian Cullborn, on Flickr

Sitter själv med en skitskärm på jobbet så kan inte se ordentligt, men vad är problemet? Pixligt & suddigt? Har du köpt större skärm?

Edit: Klickade länken och såg skärmen var rätt liten, så det är inte PPI som är problemet.

Permalänk
Medlem

Vad är din andra skärm för model?

Skärmen du köpte är ju en TN panel, inte direkt kända för att ha bra bildkvalité.

Men det känns enbart att du har två olika ljusstyrkor på skärmarna. (Kolla under hans vänstra arm), på den gamla skärmen är det helt svart medans den nya så kan du urskilja mönstret.

Permalänk
Medlem

Det är en billig skärm med TN-panel, så dina förväntningar är nog lite för höga. Om du vill ha bra färger så ska du istället kolla på en skärm med IPS-panel. Dell P2414H är t.ex. en väldigt prisvärd skärm med bra färgåtergivning (se recension), om du inte har något emot att betala några hundralappar mer.

Permalänk
Medlem

1700kr för en TN skärm på 60 hz är för mycket. Finns, e-ips, VA, PLS skärmar för mindre pengar. Två som jag letade på mindre än 2 minuter.

http://www.inet.se/produkt/2341264/benq-24-gw2470h?utm_source...

http://www.inet.se/produkt/2303856/samsung-24-s24d390h?utm_so...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Billiga TN skärmar brukar inte ge bra färg. Om du går från IPS till TN kommer du förmodligen bli besviken vad det gäller färger. Kommer ihåg att min gamla TN alltid hade tints av blått eller rött i gråtoner oavsett hur jag tweakade den. Min PLS/IPS skärm är lite bättre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Vad är din andra skärm för model?

Skärmen du köpte är ju en TN panel, inte direkt kända för att ha bra bildkvalité.

Men det känns enbart att du har två olika ljusstyrkor på skärmarna. (Kolla under hans vänstra arm), på den gamla skärmen är det helt svart medans den nya så kan du urskilja mönstret.

Har mixtrat lite med ljusstyrkan på den nya skärmen med dåligt resultat. Som andra har sagt verkar problemet ligga i att det är en dålig panel i skärmen.

Skrivet av Xeno88:

1700kr för en TN skärm på 60 hz är för mycket. Finns, e-ips, VA, PLS skärmar för mindre pengar. Två som jag letade på mindre än 2 minuter.

http://www.inet.se/produkt/2341264/benq-24-gw2470h?utm_source...

http://www.inet.se/produkt/2303856/samsung-24-s24d390h?utm_so...

Tack så mycket för bra tips, tror tyvärr att jag får åka och lämna igen den nyinköpta skärmen. Inser att jag med stor sannolikhet snabbt kommer att tröttna på den den nya.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall båda bilderna är exponerade på samma sätt är det uppenbart att det nya skärmen är ställd på en högre ljusstyrka. Den äldre skärmen är också blåare i vitbalansen. Men annars är det omöjligt att svara på vad som är rätt eller fel.

Vid en först anblick ser din nya skärm bättre ut och den gamla skärmen ser ut att att klippa nivåer i svart. Det kan vara så enkelt att du är van med en viss återgivning och att det du är van med är felaktigt. Eller så är det kameraexponeringen som är så olika.

Detta är orsaken till att man ska använda testbilder och sätta alla nivåer rätt. Annars jämför vet man inte riktigt vad man jämför. Så börja med att ställa in svart- och vitnivå:

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Det senare mönstret kan du också använda för att höfta in ungefär samma ljusstyrka. Tänk på att TN-paneler ser väldigt olika ut baserat på vinkel. Du måste använda exakt samma vinkel varje gång du bedömer skärmen. Flyttar du huvudet 10 cm påverkas de där testbilderna.

Och det kan faktiskt vara så enkelt att den nya skärmen står lite snett. TN-paneler på snedden blir helt godtyckliga och i ditt fall kanske det blir väldigt mycket ljusare och blaskigare.

Permalänk
Avstängd

HUr vet man vilken modell av monitor som är vad? https://www.dustin.se/product/5010597313/e-line-273e3lhsb hur vet jag om denna är en IPS VA TN etc ?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1: 6600k, GTX 980, RM750x, DDR4 8 Gb
Dator 2: 2500k, GTX 970, HX650W, DDR3 8 Gb
Dator 3: 4460, GTX 650 Ti Boost, CX430W, DDR3 8 Gb
Dator 4: 6700k Quadro K620, DDR4 16Gb
Dator 5: Lenovo ThinkPad P51 Core i7 16GB 512GB SSD 15.6"

Permalänk
Permalänk
Avstängd

ah, såg inte att det stog TFT-teknik förens nu

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Nu var det ju inte det jag frågade, jag vet att jag kan googla svaret, Ville mer veta hur man kan veta vad det är för typ av panel.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall båda bilderna är exponerade på samma sätt är det uppenbart att det nya skärmen är ställd på en högre ljusstyrka. Den äldre skärmen är också blåare i vitbalansen. Men annars är det omöjligt att svara på vad som är rätt eller fel.

Vid en först anblick ser din nya skärm bättre ut och den gamla skärmen ser ut att att klippa nivåer i svart. Det kan vara så enkelt att du är van med en viss återgivning och att det du är van med är felaktigt. Eller så är det kameraexponeringen som är så olika.

Detta är orsaken till att man ska använda testbilder och sätta alla nivåer rätt. Annars jämför vet man inte riktigt vad man jämför. Så börja med att ställa in svart- och vitnivå:

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

Det senare mönstret kan du också använda för att höfta in ungefär samma ljusstyrka. Tänk på att TN-paneler ser väldigt olika ut baserat på vinkel. Du måste använda exakt samma vinkel varje gång du bedömer skärmen. Flyttar du huvudet 10 cm påverkas de där testbilderna.

Och det kan faktiskt vara så enkelt att den nya skärmen står lite snett. TN-paneler på snedden blir helt godtyckliga och i ditt fall kanske det blir väldigt mycket ljusare och blaskigare.

Nu när jag är inne på dag två känns skärmen inte längre alls lika jobbig att arbeta med. Jag tror mycket kan ligga i att jag sedan tidigare är van vid min äldre skärm.

Jag experimenterade lite med kontrast och ljusstyrkan i det vita testet men hade mycket svårt att ursklija de två sista bilderna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cristianc:

Jag experimenterade lite med kontrast och ljusstyrkan i det vita testet men hade mycket svårt att ursklija de två sista bilderna.

Du menar att nivå #253 och #254 klipper i vitt? Det är ett ganska vanligt fenomen och ifall sänkt kontrastreglage inte hjälper kan man ibland ändra detta i grafikkortsinställningen. Men detta kan i sin tur skapa problem på andra håll i bilden och ha negativ inverkan på det dynamiska omfånget som helhet. Ofta är det lika väl att behålla felen.

Med TN-paneler kan denna klippning också hänga ihop med betraktningsvinkeln. Nivåerna kanske syns lite ovanifrån men då skiftar hela bilden om till turkos eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ser allting "blekt" ut? Det kan ha att göra med omfånget på RGB-signalen, något som av någon anledning ofta blir fel med dagens skärmar och grafikkort. Öppna dina skärmalternativ och leta efter färgstandard, alternativen är något i stil med "RGB [0-255]" och "YCbCr [16-235]" eller "Normal" och "Extended". Testa att växla mellan dessa och se om det blir någon skillnad. Denna inställning finns ibland också i inställningspanelen för ditt grafikkort (beroende på skärm och grafikkort), testa om möjligt att ändra där också. Notera att du måste ställa tillbaka skärmen till standardinställningar för att se om det blir rätt.

Om du får detta rätt bör skärmen visa rätt ljusstyrka och kontrast även i standardinställningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vilka skärmar är bäst? sett till paneltyp?

alltså 1:Ips
2:VA
3:TN?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vilka skärmar är bäst? sett till paneltyp?

alltså 1:Ips
2:VA
3:TN?

vad jag förstår ger ips mest korrekta färger medan va ger mer överdrivna som kan se trevligare ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neonodia:

Vilka skärmar är bäst? sett till paneltyp?

alltså 1:Ips
2:VA
3:TN?

Definiera "bäst".

Alla paneltyper kan för övrig göras färgkorrekta. Det är i första hand energifördelningen i ljuskällan, dvs lysdioderna. som avgör där. Men TN-panelen kommer att skifta betydligt i färg redan vid 5 graders vinkel. VA-panelen är lite bättre och IPS-panelen tillräckligt bra för ett arbetsavstånd. Om det nu är färger som är det viktiga vill säga.

Handlar det om att adressera och reglera panelen kan du med TN-panelerna lättare åstadkomma hög frekvens och mindre eftersläp till en låg kostnad. Därav alla gamingskärmar med 144 Hz, 1920x1080 pixlar samt då TN-panel.

VA-paneler klarar av att skapa högre kontrastförhållande och är (i rätt vinkel) 2 till 5 ggr effektivare på att släcka ned sitt eget ljus.

IPS-paneler finns i allt från enkla budgetskärmar till medicinsk utrustning där en skärm kostar en halv miljon och är kritisk för att avgöra förekomsten av misstänkta tumörer. Till exempel.

Vilken är bäst?