Permalänk
Medlem

Android eller Iphone ?

Hej !

Jag skulle behöva eran hjälp med förslag på vilket av följande alternativ som kan vara bästa valet.

Samsung galaxy s6 edge plus
Iphone 6s plus

Har haft samsungs toppmodeller de senaste åren och android hela tiden (har dock en ipad osv, då jag vill ha lite variation). så tanken att prova något nytt är orsaken för jag drog in iphone för jag har ett par gånger funderat på en trotts det blev en android i slutändan.

Behöver en ny mobil omgående för jag ska ge bort den jag har i veckan, men kan bannemig inte bestämma mig... kan ju inte enbart gå efter tech spec och därför behöver jag lite åsikter om vilken jag bör välja och varför.

Jag spelar inte alls mycket på mobilen, men fotar en del och lyssnar på musik samt skapar en del musik på ipad osv, annars sms'ar jag mycket och mms'ar samt twitter och instagram (ingen fb).

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Medlem

@Automan: Hej, Jag kör med S6 Edge sedan den var hyffsat ny på marknaden. Funkar prima! Tar riktigt bra Bilder, Spelar in riktigt bra filmer.
Program funkar snabbt och smärtfritt, Telefonen i sig är snabb och alltid med i svängarna. Så jag kan inte annat än att rekommendera S6! (Vet dock inte skillnad mellan S6 Edge och Edge +)

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Medlem

Asså om du bor nära någon butik så kläm och testa helt klart!!

Sen kan du ju roota Android och lägga in custom OS osv om du tröttnar, vilket är svårare på iPhone.

Det normala brukar väl vara: Vill du ha din alldeles egna skräddarsydda telefon, och trixa runt med olika funktioner och mjukvaror, köp Android.

Vill du att allt bara ska rulla, kör iPhone.

Permalänk
Medlem

båda kommer väl fungera utmärkt för sådana vanliga uppgifter så det blir nog mycket preferens. själv är jag väldigt förtjust i iphone och väntar på att min 6s ska komma med posten och ta över efter min älskade 5 som jag har haft i tre år. 6s plus tycker jag personligen är för stor för att använda på ett bekvämt sätt men det är väl upp till var och en vad man tycker.

det finns hur många videor om det här som helst. se till att undvika kommentarerna bara för där är det xbox vs playstation-nivå på fanboy-kriget.

Permalänk

Jag skulle säga iPhone för dessa krav, har aldrig haft problem med sms/mms osv som jag upplevt med Android. Dock så blev jag grymt besviken på min iPhone 6 som inte var bättre än iPhone 5. Jag skulle nog köpa en iPhone 5 med iOS 6 eller 7.1.2 om inte slowmotion är något du vill ha som iPhone 6 har.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag skulle säga iPhone för dessa krav, har aldrig haft problem med sms/mms osv som jag upplevt med Android. Dock så blev jag grymt besviken på min iPhone 6 som inte var bättre än iPhone 5. Jag skulle nog köpa en iPhone 5 med iOS 6 eller 7.1.2 om inte slowmotion är något du vill ha som iPhone 6 har.

Lura inte i TS nåt här. Ska man köpa äldre iphone är det 5s som gäller. Tack vare touchid. Börja slå sin kod igen finns inte på kartan om man haft det ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Automan:

Jag spelar inte alls mycket på mobilen, men fotar en del och lyssnar på musik samt skapar en del musik på ipad osv, annars sms'ar jag mycket och mms'ar samt twitter och instagram (ingen fb).

För dig skulle LG G4 passa utmärkt. Bästa kameran och utmärkt ljud att lyssna på, perfekt för surfning och sms. Dessutom har den utbytbart batteri och är betydligt billigare än Iphones och Samsungs flaggskeppsmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag skulle säga iPhone för dessa krav, har aldrig haft problem med sms/mms osv som jag upplevt med Android. Dock så blev jag grymt besviken på min iPhone 6 som inte var bättre än iPhone 5. Jag skulle nog köpa en iPhone 5 med iOS 6 eller 7.1.2 om inte slowmotion är något du vill ha som iPhone 6 har.

Skrivet av Skrotnisse92:

Lura inte i TS nåt här. Ska man köpa äldre iphone är det 5s som gäller. Tack vare touchid. Börja slå sin kod igen finns inte på kartan om man haft det ett tag.

Varför skulle man köpa en äldre iPhone, eller en iP5 med äldre firmware?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Lura inte i TS nåt här. Ska man köpa äldre iphone är det 5s som gäller. Tack vare touchid. Börja slå sin kod igen finns inte på kartan om man haft det ett tag.

Skrivet av Casper:

Varför skulle man köpa en äldre iPhone, eller en iP5 med äldre firmware?

Dels för att iOS 8 och 9 lider av prestanda(problem). Apple har fortfarande inte kunnat fixa metal-apin så det ska flyta.
Visst är det skönt med touchid men brukar skriva in pinkod lika ofta nästan på min iphone 6 då det är ofta den inte vill fungera. Om t.ex fingret är fuktigt etc.

Om man på nåt vänster tvunget måste ha senaste mjukvaran så är ju iphone 5 inget att ha. Dock så har det aldrig funnits en lika snabb iphone som 5an var när den var senaste med ios 6.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Dock så har det aldrig funnits en lika snabb iphone som 5an var när den var senaste med ios 6.

Förstår ingenting, kan du förklara?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Dels för att iOS 8 och 9 lider av prestanda.

Nä fy fasiken. Prestanda vill man ju slippa så långt det är möjligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Har provat allt av allt och efter flera år av bytande fram och tillbaka så kör jag nu såhär:

Mobil- iOS
Platta- iOS
Laptop- MacBook
Stationär- Windows 10

Kör just nu en rpi 2 till tven men blir nog snart en Apple tv

Motivation: Den stationära har jag till spel=Windows only. Hade OSX haft samma spelstöd hade jag nog kört det på den stationära också.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Asså om du bor nära någon butik så kläm och testa helt klart!!

Sen kan du ju roota Android och lägga in custom OS osv om du tröttnar, vilket är svårare på iPhone.

Det normala brukar väl vara: Vill du ha din alldeles egna skräddarsydda telefon, och trixa runt med olika funktioner och mjukvaror, köp Android.

Vill du att allt bara ska rulla, kör iPhone.

Att allt bara "rullar" fungerar minst lika bra på Android som på iOS, med vissa undantag (Samsung är skräp när det gäller mjukvara, men vissa andra telefoner funkar galant).

Permalänk

Själv tycker jag lite såhär...Haft iPhone sen iPhone 4;an kom ut. Dvs 4s, 5 och nu 6..
Hade mellan iPhone 5 och 6 en note 3. Jätte bra telefon. Men för den "ohändige" en J*VLIGT tråkig telefon. Inte för att säga att det var en dålig telefon. Men samsungs touch wiz os är urtråkigt och kasst enligt mig. Så efter en vecka i frustrering rootade jag telefonen.

Där efter blev telefonen underbar. Jag la in lite olika "kernals" (eller vad det heter) men slutade på cm11 (aka hlte) som var lite ostabilt i början, men efter dem hade rullat ut ca 10 updates ish (1-2 mån) blev telefonen väldigt kraftfull och batteri tid och laddnings tider (uppstart av appar och tele) blev sjukt mycket bättre. Till o med bättre än samsungs os i många fall. (Givetvis med lite trixande) Detta "paket" var så mycket bättre än ios att jag höll på att bli kär och en riktig fanboy av android.

Bör också säga att telefonen hade ett extra minneskort (microsd) i. Så alla backups gjordes regelbundet till dropbox. Plus att jag fick 24 månader 30gb extra av samsung som en promotion (ajja) jag använder fortfarande det. Jävligt grymt!

Men jag fick ganska snabbt byta då mitt jobb gav mig en iPhone 6 istället. Jag gav då bort note 3;an till min flickväns lillebror som är 13-14 år. Hade precis lagt in cm12 också. Gjorde en rensning av telefonen och gav den till han. Han verkar tycka den är lätt att använda och jag lyckades få tillbaka bilder han hade tagit bort "permanent" från sin telefon. (Detta är verkligen inget man bara gör på en iPhone)

Så nu är jag tillbaka i det tråkiga ios, inte mycket händer. Jag var "hemma" igen, felfritt men inte alltid så himla simpelt som det ser ut att vara. Men det är väldigt få problem och flyter på rätt bra. Men med det sagt har jag ALLTID haft alla min telefoner jailbreakade när dem lyckats släppa ett dvs...

Men då kommer det till priset. Iphone är ganska dyra, men vill man ha en telefon som bara tuggar på i vardagen så välj en iPhone. Men vill du ha en potentiell väldigt kraftfull telefon, välj android

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nexus 6p är ju rejält het i verkligheten, även om pressbilderna säger annat. Speciellt den svarta varianten. Nexus enheterna tenderar även att kännas nya och moderna längre än andra tillverkare. Min nexus 4 tuffar på bra och jag känner personligen verkligen inget behov av att byta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Android är ett trevligare OS då du kan roota och leka runt lite hur du vill. Nice att man kan ladda med USB kabel också

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Avstängd

Om jag var behov av ny telefon skulle jag nog kolla på en Kina-lur för halva priset per prestanda. Kolla valfritt forum om batteritiden innan köp för Kinesiska lurar kör inte "allt på ett chip".

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Automan:

Hej !

Jag spelar inte alls mycket på mobilen, men fotar en del och lyssnar på musik samt skapar en del musik på ipad osv, annars sms'ar jag mycket och mms'ar samt twitter och instagram (ingen fb).

http://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/pricelist/1227/lg-g4-s...

LG G4 har ju en erkänt bra kamera.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Varför skulle man köpa en äldre iPhone, eller en iP5 med äldre firmware?

Äldre firmware vet jag inte, men äldre mobil för att spara pengar men slippa android? 😀

Skrivet av juniorjesper:

Dels för att iOS 8 och 9 lider av prestanda. Apple har fortfarande inte kunnat fixa metal-apin så det ska flyta.
Visst är det skönt med touchid men brukar skriva in pinkod lika ofta nästan på min iphone 6 då det är ofta den inte vill fungera. Om t.ex fingret är fuktigt etc.

Om man på nåt vänster tvunget måste ha senaste mjukvaran så är ju iphone 5 inget att ha. Dock så har det aldrig funnits en lika snabb iphone som 5an var när den var senaste med ios 6.

Jag brukar lösa touchid problemen med att torka av händerna om dom är blöta eller tvätta dom om dom är smutsiga. Basic hygien. Sen så har jag 8tecken lösenord också.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, det är väldigt uppskattat.

Angående alternativ så är det välkommet, men inte ute efter billigare eller mycket mindre display.. priset spelar ingen större roll, bara vill ha tag i en smidig och skön telefon av högsta kvalitet men helst utan bling diamanter osv

Haft som sagt android rätt mycket alla möjliga toppmodeller och rootat och mixtrat med dom, men senaste nu har jag faktiskt inte orkat brytt mig att roota den...
Viktigt är bra appar som är användbara och funkar bra utan massa buggar osv, samt håller jag med om samsungs touchwiz skräp som jag aldrig kan få mig själv att använda.

Fortsätt gärna med förlag, kollar just nu upp nexus 6p som verkar vara ett bra alternativ...

Jag är varken fanboy av android eller ios, vill bara ha den mobil som funkar smidigast och har bästa produktiva funktionella apparna osv.

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Förstår ingenting, kan du förklara?

År 2012 när iPhone 5 var den senaste iPhonemodellen Apple hade släppt, och när de släppte iOS 6.1 så var iPhone 5 den snabbaste telefonen Apple har släppt och än har inte någon ny iPhone varit snabbare iallafall inte haft mer flyt. På grund av mjukvaran som blev mer eller mindre ett skämt med iOS 7, och sen har det bara gått utför ju mer Apple har mjölkat ut iOS versioner

Skrivet av LemonIllusion:

Nä fy fasiken. Prestanda vill man ju slippa så långt det är möjligt.

Nu sitter jag äntligen vid datorn och svarar så förhoppningsvis blir det bättre "stavning".

Jo det där med Prestanda, var 'prestandaproblem' jag menade. iOS 8 och 9 har aldrig haft flyt jämfört med tidigare versioner.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Äldre firmware vet jag inte, men äldre mobil för att spara pengar men slippa android? 😀

Jag brukar lösa touchid problemen med att torka av händerna om dom är blöta eller tvätta dom om dom är smutsiga. Basic hygien. Sen så har jag 8tecken lösenord också.

Just iPhone 5 för den var den senaste telefonen innan iOS 7. iPhone 5s är också bra lur men med iOS 8 och högre blir dom väldigt trött.

Jo klart jag förstår att det blir jobbigt att behöva skriva in en sån lång kod. Dock så antar jag att du inte alltid varit med att Touch ID fungerat varje gång? Annars har du haft väldigt mycket tur med just din enhet

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Att allt bara "rullar" fungerar minst lika bra på Android som på iOS, med vissa undantag (Samsung är skräp när det gäller mjukvara, men vissa andra telefoner funkar galant).

Menade lite att iPhone är för de som inte vill pilla och så utan bara köra igång. Sen finns det såklart vissa buggar osv med iPhone också, men mer i Android ändå.

Visst det är inte särskilt svårt att lära sig och förstå en Samsung telefon med en iPhone är ju snäppet lättare att förstå ändå, iaf enl mig.

Jag själv gillar Android mer ofc, iOS är enligt mig ganska tråkigt och enformigt. Men vissa gillar ju iOS mer, alla är ju olika! Men jag gillar att kunna skräddarsy och ändra minsta lilla rörelse i min telefon, därför är Android ett självklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

År 2012 när iPhone 5 var den senaste iPhonemodellen Apple hade släppt, och när de släppte iOS 6.1 så var iPhone 5 den snabbaste telefonen Apple har släppt och än har inte någon ny iPhone varit snabbare iallafall inte haft mer flyt. På grund av mjukvaran som blev mer eller mindre ett skämt med iOS 7, och sen har det bara gått utför ju mer Apple har mjölkat ut iOS versioner

Kan inte relatera. Tycker att det har blivit bättre och bättre med alla modeller.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Menade lite att iPhone är för de som inte vill pilla och så utan bara köra igång. Sen finns det såklart vissa buggar osv med iPhone också, men mer i Android ändå.

Visst det är inte särskilt svårt att lära sig och förstå en Samsung telefon med en iPhone är ju snäppet lättare att förstå ändå, iaf enl mig.

Jag själv gillar Android mer ofc, iOS är enligt mig ganska tråkigt och enformigt. Men vissa gillar ju iOS mer, alla är ju olika! Men jag gillar att kunna skräddarsy och ändra minsta lilla rörelse i min telefon, därför är Android ett självklart val.

Fattar inte varför alla tänker Samsung när man pratar Android. Samsung har ju något av de sämsta mjukvaran av alla Androidtelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Just iPhone 5 för den var den senaste telefonen innan iOS 7. iPhone 5s är också bra lur men med iOS 8 och högre blir dom väldigt trött.

Jo klart jag förstår att det blir jobbigt att behöva skriva in en sån lång kod. Dock så antar jag att du inte alltid varit med att Touch ID fungerat varje gång? Annars har du haft väldigt mycket tur med just din enhet

funkat i princip varje gång(1-2,3) försök. Dom gånger det behövts 3 är snarare att man varit för full eller liknande... Men håller man fingrarna rena och torr så funkar det oftast extremt smidigt. Det är nästan jobbigt att logga in på laptopen när man blivit van med det..

Edit: sorry för offtopic.

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet av både S6 edge och Iphone 6.
Samsungen kanske kan vara lite roligare första veckan men sen går det över till att man föredrar smidigheten och glidet i en iphone.
Du kan göra mer med en Android, men det du behöver kunna göra kan du göra bättre på en iPhone. Thats a fact, även en smaksak. Jag skulle valt en iPhone.

Permalänk
Avstängd

@Automan:

Har haft min 6S+ sedan mitten-slutet av oktober och är helnöjd. Den är väldigt snabb, extremt responsiv och batteritiden är fantastisk. IOS tycker jag faktiskt väldigt mycket om (android-användare 2013-2016 med Galaxy S4) och efter att jag vant mig vid det och alla dess funktioner tycker jag att det är ett klockrent OS. Man kan såklart inte hålla på med att lägga in cuztom rOmz och grejer men det kommer knappast att vara aktuellt med S6 heller då den kör Exynos (glöm stabil aosp/cyanogenmod). Skärmen är även den riktigt bra, även om S6:ans är snäppet vassare med sin amoled.

Hur som helst så kan jag verkligen rekommendera 6S+.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fattar inte varför alla tänker Samsung när man pratar Android. Samsung har ju något av de sämsta mjukvaran av alla Androidtelefoner.

Håller med, ordentligt bloatad och seg i standardutförande. Byggkvaliten verkar dock inte vara lika plastig som tidigare modeller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Gillar man inte Samsungs gränssnitt så är det väl bara att kasta in en launcher så är problemet löst.