4k upplösning från dator till TV, möjligt?

Permalänk
Medlem

4k upplösning från dator till TV, möjligt?

Hej! Vill bara först säga att jag är inte alls kunnig inom detta område, så all hjälp är mycket uppskattat!

Det jag vill uppnå är att få 4k upplösning från min dator till TV via HDMI. Det fungerar felfritt när jag använder 1920x1080 men när jag ändrar upplösningen via Nvidias kontrollpanel till något högre än 1920x1080 så blir skärmen på TVn svart och den säger att den inte stödjer detta format osv. Har prövat olika uppdaterings frekvenser med.

Detta är vad jag har för prylar:

TV

Grafikkort

HDMI Kabel

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagoob:

Hej! Vill bara först säga att jag är inte alls kunnig inom detta område, så all hjälp är mycket uppskattat!

Det jag vill uppnå är att få 4k upplösning från min dator till TV via HDMI. Det fungerar felfritt när jag använder 1920x1080 men när jag ändrar upplösningen via Nvidias kontrollpanel till något högre än 1920x1080 så blir skärmen på TVn svart och den säger att den inte stödjer detta format osv. Har prövat olika uppdaterings frekvenser med.

Detta är vad jag har för prylar:

TV

Grafikkort

HDMI Kabel

Tacksam för svar!

testa ändra Hz till 24/25 på grafikkortet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Prova att flytta datorn närmare tv'n och prova med en annan kabel, kortare.
Ska man köra 4K så är det extremt känsligt för störningar.
Jag har en samsung 7505 och ett 960, och det gick inte alls med min Supra 10m kabel, men funka fint med en 80kr kabel från kjell på 2m

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Håller med om att det förmodligen är kabeln som är för lång, det är sällan en så lång kabel klarar av den bandbredden som krävs för att skicka 4k i 60hz och full chroma (4:4:4 färg).
Grafikkort är gjorda för att skicka en signal till en skärm som står bredvid datorn, inte 15 meter bort.

En kortare HDMI-kabel med "high speed" certifiering, (hög bandbredd) ska nog vara lösningen.

Din TV har HDMI 2.0 och grafikkortet har 2.0, så det ska inte vara några problem där att få 4k i 60hz och 4:4:4.

Se även till att du har kabeln inkopplad i HDMI 1 och att du har aktiverat "HDMI UHD colour" i TV:n (bildinställningar-bildalternativ), du måste förmodligen även döpa om den HDMI porten du använder till "PC", det gör du genom att trycka på "source" och hålla inne enter på fjärrkontrollen, sen väljer du PC.

Du kan även testa det här som nödlösning:
Dra ur alla kablar ur TV:n.
Stäng av TV.
Dra ur strömsladden i minst 10 min.
Sätt i alla kablar, strömsladd och sätt på TV:n.

Men det är förmodligen en för lång kabel som sagt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Jag fick prova 5st olika kablar innan jag löste drt på min setup hemma. Behövde dock inte döpa om hdmi porten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa.

Synd att det förmodligen är kabeln som är problemet, att använda en kortare kabel är inte ett alternativ tyvärr.
Det blir nog att köra 1080x1920 bara då.

Permalänk
Medlem

@jagoob: Eller prova en anna kabel? Kolla så tillverkaren säger att det ska lira med 4k och gör det inte det så är det ju bara att lämna tbx den. För mig fungerade det bäst med en deltaco kabel på 5m.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har själv två 970 och en 4k tv, använder denna kabel och fungerar utmärkt i 4k 60fps
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

Mvh ex

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Ja jag är lite smått brydd över att många säger att det är kabeln som spökar eftersom det här är vad dom utlovar om kabeln:
• HDMI High Speed with Ethernet
• Guldpläterade kontakter
• Ledare av ren koppar
Ultra HD
• 15m

Ultra HD = 4k eller hur?

Permalänk
Medlem

@jagoob: Japp men jag fick som sagt testa 5st olika innan jag fick i ordning på mitt. Visserligen bara 5m men ändå. Reklamerade alla som inte fungerade trotts att dom lovade det. Prova först om du kan få ut 30hz innan du testar 60.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Kabeln du använder är "aktiv". Det framgår inte vad som är aktivt i kabeln, någon slags förstärkning eller equalizer eller liknande. Hur som helst är den high speed-klassad vilket innebär att kabeln ska klara det som krävs.

Men #1, det är tre faktorer som ska samverka. Källa, kabel och mottagare ska tillsammans trivas. Detta är som tydligast vid långa kabellängder och 15 meter är på gränsen för vad många lyckas med i praktiken.

Men #2, kabeln är aktiv och den har den förvirrande beteckningen "1.4" (kablar får inte beskrivas med versionsnummer, det är mot licensreglerna för HDMI). Men i det här fallet kanske det finns en relevans då man med 2.0-specen och för 4K/60 Hz ändrade hur signalen överförs. Den "aktiva" elektronik som nu sitter i kabeln kanske inte är anpassad för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagoob:

Ultra HD = 4k eller hur?

Ja, men det betyder tyvärr inte så mycket i detta fallet. HDMI 1.4 klarar av 4K@60Hz med reducerad färginformation (4:2:0 chroma subsampling) eller 4K@30Hz med full färginformation (4:4:4). Båda lägena fungerar hyffsat om man bara ser på film, men är inte så önskvärt om man t.ex. ska spela eller göra annat på datorn. Så kabeln klarar troligtvis 4K som tillverkaren säger, men endast i lägen som du troligtvis inte vill använda.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ska man vara petnoga är det först i version 2.0 av specifikationen som 4K/60 Hz och 4:2:0-subsampling beskrivs och blir en "godkänd" signal. Med 1.4-specen är det 4K i max 30 Hz specificerat. Kretsuppsättningarna kan däremot fortfarande vara kapabla till att skapa signalen trots att de kallas för "1.4". Vad kretsarna i den "aktiva" kabeln klarar av för signal är dock en öppen fråga.

Därav devisen: Fråga inte efter version, fråga efter funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@jagoob: Japp men jag fick som sagt testa 5st olika innan jag fick i ordning på mitt. Visserligen bara 5m men ändå. Reklamerade alla som inte fungerade trotts att dom lovade det. Prova först om du kan få ut 30hz innan du testar 60.

Jag har prövat alla uppdaterings frekvenser utan resultat.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Om jag har förstått rätt så går det alltså inte att få 4k i en 15m kabel? Eller har jag förstått fel...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jagoob:

Om jag har förstått rätt så går det alltså inte att få 4k i en 15m kabel? Eller har jag förstått fel...

Inte genom den kabeln du använder i alla fall. Kanske med en annan kabel av annan kvalitet. Men just 4K/UHD i 60 Hz över 15 meter är lite klurigt. Det är verkligen på det yttersta av specifikationerna och toleranserna.

Aktiv förlängning över Cat6/Cat6-kabel kan vara ett alternativ. Men även där är det om produkter som klarar pixelklockor på upp till de 594 MHz som krävs. De flesta klarar endast hälften, 300 MHz och då är det alltså 24,25 eller 30 Hz som gäller för 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte genom den kabeln du använder i alla fall. Kanske med en annan kabel av annan kvalitet. Men just 4K/UHD i 60 Hz över 15 meter är lite klurigt. Det är verkligen på det yttersta av specifikationerna och toleranserna.

Aktiv förlängning över Cat6/Cat6-kabel kan vara ett alternativ. Men även där är det om produkter som klarar pixelklockor på upp till de 594 MHz som krävs. De flesta klarar endast hälften, 300 MHz och då är det alltså 24,25 eller 30 Hz som gäller för 4K.

Är det bildkvalitén som blir sämre om man sänker Hz eller flyter det bara på sämre? Om man skulle köra på 24,25 eller 30 Hz via HDMI vad skulle det vara för kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jagoob: Det blir mer ryckigt och den känns inte lika rapp när du drar med musen. Rekommenderar att köra 60Hz om du har stöd för det.
Vilken high-speed kabel som helst ska funka i så fall, om du har den i första posten går det bra med den.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II