FTP-server, vilken mjukvara föredrar ni?

Permalänk

FTP-server, vilken mjukvara föredrar ni?

Tänkte sätta upp en liten FTP-server för fildelning i det lokala nätverket men även över Internet till nära och kära.

Har kört en tidigare, då körde jag Filezilla men efter en systemkrash i höstas har jag varit utan men nu har behovet uppstått igen
och jag undrar vilken server-mjukvara ni föredrar och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tänkte sätta upp en liten FTP-server för fildelning i det lokala nätverket men även över Internet till nära och kära.

Har kört en tidigare, då körde jag Filezilla men efter en systemkrash i höstas har jag varit utan men nu har behovet uppstått igen
och jag undrar vilken server-mjukvara ni föredrar och varför.

Vad har du för krav? FTP skulle jag hålla mig borta ifrån då det är i klartext, SFTP om något. Annars skulle jag kört på Syncthing alt Owncloud men som sagt vilka krav....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

FileZilla Server: enkelt, lätt och smidigt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

vsftpd, enkelt att få igång och funkar fint

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vad har du för krav? FTP skulle jag hålla mig borta ifrån då det är i klartext, SFTP om något. Annars skulle jag kört på Syncthing alt Owncloud men som sagt vilka krav....

Har väl egentligen inga krav utom att det skall vara hyfsat lätt för en newbie att konfigurera.

Krypterat bör väl kanske ingå i "kraven" idag, så det kan vi väl säga också.

Den tidigare installationen jag hade gick att köra både krypterat och utan, krypteringen blev sällan använd, behövs inte på LAN och nära och kära är inte alltid så tekniskt lagda så att bara kunna skicka en en länk med ftp://... för att kunna klistra in i webbläsaren utan att det dyker upp varningsmeddelanden om oisäkra siter osv. osv. är ett måste.

Jo förresten kom på en sak som bara måste fungera, symboliska länkar (kanske inte kallas så...) eller någon slags virtuellt filsystem måste servern klara av.

Permalänk
Medlem

Ingen. Jag förstår inte ens varför man vill köra ftp med tanke på sämre säkerhet och strul med portar.

Jag brukar i stället köra sshd (open-ssh).

Permalänk
Skrivet av madtop:

Ingen. Jag förstår inte ens varför man vill köra ftp med tanke på sämre säkerhet och strul med portar.

Jag brukar i stället köra sshd (open-ssh).

Hybriddiskar?

Skämt åsido, det verkar ju inte vara helt lätt att sätta up i en icke linux miljö, där du på ett enkelt sätt vill begränsa olika användare till olika filer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tänkte sätta upp en liten FTP-server för fildelning i det lokala nätverket men även över Internet till nära och kära.

Har kört en tidigare, då körde jag Filezilla men efter en systemkrash i höstas har jag varit utan men nu har behovet uppstått igen
och jag undrar vilken server-mjukvara ni föredrar och varför.

Jag föredrar nog FileZilla av alla gratisalternativ. Den stödjer även FTPS och SFTP om man är paranoid.

Edit: Tydligen bara FileZilla Client som stödjer SFTP

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag föredrar nog FileZilla av alla gratisalternativ. Den stödjer även FTPS och SFTP om man är paranoid.

Det lutar nog åt den igen.

Permalänk
Medlem

Hade lite random problem med FileZilla så bytte till CoreFTP och nu rullar allt på perfekt.

Permalänk
Medlem

till att börja med vilket os kör du på burken för det kan ju säga vilka serverprogram som finns..
till linux kan jag rekommendera glftpd som är extremt lättdrivet, har extremt mycket inställningsmöjligheter samt tiotusentals script man kan ladda hem dock har det en viss svaghet nämligen att det kan vara lite krångligt för en nybörjare att konfigruera men finns hyfsat bra guider för det grundläggande..

till windows så är filezilla hyfsat lätt använt men inte så kraftfullt och drar en del resurser dock brukar det räcka för normala användare..
ett alternativ med fler funktioner och som drar mindre är ioftpd dock ska man vara medveten om att det konfigureras helt genom att ändra text filer..

och om man vill gå riktigt overkill så finns även drftpd så man köra flera datorer som server mm men det låter inte som du har behov av det här

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag föredrar nog FileZilla av alla gratisalternativ. Den stödjer även FTPS och SFTP om man är paranoid.

FileZilla FTP server har stöd för FTPS men inte SFTP.
https://wiki.filezilla-project.org/FileZilla_FTP_Server

Permalänk
Medlem

glftp

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

FileZilla FTP server har stöd för FTPS men inte SFTP.
https://wiki.filezilla-project.org/FileZilla_FTP_Server

Har uppdaterar mitt inlägg. Tydligen bara klienten som har stöd för SFTP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

rsync är annars en höjdare om du vill lämna ftp till historiska museet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

zFTPServer - löjligt bra, helt gratis för 5 konton/3 samtidiga anslutningar, kör själv med SFTP och HTTPS vilket fungerar suveränt.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift