Permalänk
Medlem

Vilket Linux?

Hej Sweclockers

Har nu ärvt en laptop som jag tänkte sitta och skriva på.
Anledningen till att jag tänkte på Linux till den är att den inte är så snabb. Kommer det bli rappare med Inux trotts att Windows har bättrat sig? Datorn är i nuläget installerad med Windows Vista Basic.
Speccen är :Intel Celeron 530. 1.73GHz. 1mb L2 cache
252 MB Mobile Intel Graphics
1GB DDR2

-Kravet är det fungerar med ett skrivprogram som är kompatibelt med Word.
-Kan läsa Pdf.
-Webläsare
-Funkar med laptopens "pekplatta"

Med tanke på att jag inte är intresserad av Linux för att kunna ha stor valfrihet utan för snabbhet och minimalism så är jag ute efter något som är lite lättare att starta med som windowsanvändare.
Har kollat på till ex Mint men det verkar som att systemkraven är en aning höga.
Har faktiskt lite tid att sätta mig in i Linux så blir det lättare att köra på Arch i längden?

Mvh Daniel

Red: Inux<Linux

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

standardsvar för gamladator typ lubuntu xubuntu
elementary os kör jag och den är ramsnål

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Rekordmedlem

Provade du med nån xfce version annars gör det, behöver du nått extremt lätt så kolla på Puppy http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started...
Libreoffice är nog det programpaket som ger dig det du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
SpelClockers
Citat:

We have done many tests and we've found out that Lubuntu can be installed on a Pentium II or Celeron system with 128 MB of RAM, but such a system would not perform well enough for daily use.

With 256MB - 384MB of RAM, the performance will be better and the system will be more usable.

With 512MB of RAM, you don't need to worry much.

Lubuntu är ett bra val bygger på Ubuntu har menyer som påminner om Windows

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

@Östlund:

Varför skriver du lnux hela tiden?

Permalänk

Ubuntu MATE är resurssnålt samt så finns det efter installationen ett popup fönster som tillåter dig att klicka och installera vanliga program t ex skype, spotify och framförallt synaptics(drivrutiner för pekplatta). I övrigt så är libre office (word liknande) installerat samt atril (pdf läsare).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Din processor stödjer 64-bit så jag föreslår att köra på det trots att det bara är 1GB RAM. Mitt förslag är att börja med Debian och se hur det fungerar. Jag gillar XFCE som skrivbordsmiljö då det känns rappt och påminner lite om Windows XP i användargränssnittet. XFCE finns som alternativ skrivbordsmiljö för debian (det blir nog Gnome om man kör på default, men det ska finnas en meny på installationsprogrammet för alternativa skrivbord).

Jag tror nog även Mint kommer att funka om du vill testa det. I så fall kan du testa med Mint Xfce edition som verkar uppfylla systemkraven med din laptop:
http://blog.linuxmint.com/?p=2977
System requirements:
◾512MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
◾9GB of disk space (20GB recommended).
◾Graphics card capable of 800×600 resolution (1024×768 recommended).
◾DVD drive or USB port.

Notes:
◾The 64-bit ISO can boot with BIOS or UEFI.
◾The 32-bit ISO can only boot with BIOS.
◾The 64-bit ISO is recommend for all modern computers (Almost all computers sold in the last 10 years are equipped with 64-bit processors).

Xubuntu är ubuntus motsvarighet med XFCE som också kan funka.

Arch Linux kommer också att fungera bra (och det är vad jag själv kör) men det kan vara något krångligt att starta med om du är nybörjare. På äldre datorer till barn (innan de hann bli så stora att kraven på hårdvaran blev större) så var det snabbt och smidigt att installera debian med xfce åt dem. Eftersom hårdvaran inte är jätteny behöver man inte den absolut senaste Linux-kärnan och det funkar bra med något äldre drivrutiner så debian stable kommer att funka. Eventuellt får man lägga till non-free repositorier för att få in alla drivrutiner som till trådlöst nätverk.

Installera Libre Office (om det inte redan kommer förinstallerat) så kan du med programmet Writer redigera dokument kompatibla med Word. PDF och webbläsare kommer vara förinstallerat i de allra flesta distar men kör du Arch får du själv installera dessa.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev - Lubuntu eller Xubuntu. Trevliga och snygga distar som passar din setup.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på Speccen så slår jag också ett slag för Lubuntu / Xubuntu, eller kanske ev. Debian med XFCE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Östlund:

Varför skriver du lnux hela tiden?

Trodde att det var det korrekta. Har annars sett att många använder dist(ar)

Tack för så många bra och snabba svar. Ska ta och läsa på lite om de olika alternativen. Lutar åt Lubuntu för tillfället.
Kan testa med den till att börja med. Har två veckor med alldeles för mycket ledig tid innan datorn behöver funka bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östlund:

Trodde att det var det korrekta. Har annars sett att många använder dist(ar)

Tack för så många bra och snabba svar. Ska ta och läsa på lite om de olika alternativen. Lutar åt Lubuntu för tillfället.
Kan testa med den till att börja med. Har två veckor med alldeles för mycket ledig tid innan datorn behöver funka bra.

Det heter Linux och av systemet finns det många olika distributioner (läs: varianter) t.ex. Ubuntu, Mint, Arch, Debian.
Men alla dessa är i grunden fortfarande Linux.

Permalänk
Medlem

@Östlund:

Forumdelen heter "Linux och övriga operativsystem". Kan ju ge en hint

Var har du läst att det heter lnux? Jag har aldrig sett det

Permalänk
Medlem

Eftersom du är ovan med Linux så är mitt bästa tips att ge det tid och inte ge upp direkt. Oavsett vilket/vilken linux du väljer.
Det är inte windows och saker och ting beter sig annorlunda mot vad du är van vid.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Installerade en liknande dator för 2 veckor sedan då jag fick av en person som skaffat sig nytt.
Någon arm-processor och 1Gb RAM och 256Gb hårddisk.
Jag kör Arch linux i grunden med Openbox som gui.
Ligger och Idle:ar på ungefär 90Mb Ram i användning.
Jag använder den främst till att programmera på men har ju även en webbläsare installerad såklart.

Kanske inte det lättaste att sätta upp men om du ändå har tid så och vill lära dig något nytt så^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Östlund:

Trodde att det var det korrekta. Har annars sett att många använder dist(ar)

Kärnan heter Linux, inte Inux.

Dist är en förkortning för distribution. En distribution är Linux-kärnan plus annan mjukvara som behövs för att faktiskt kunna använda datorn. Exempel på distributioner är Arch, Ubuntu och Mint.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Östlund:

Forumdelen heter "Linux och övriga operativsystem". Kan ju ge en hint

Var har du läst att det heter lnux? Jag har aldrig sett det

Tror jag såg någon guide som använde uttrycket. Gick delvis på magkänsla.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

Mint med mate.

Permalänk
Medlem

Testade att köra med Lubuntu. Otroligt vad smidigt det gick att få igång det hela. På många sätt så var det lättare än en windows installation. Tog alla inbyggda program så antar att jag inte kör någon av de snabbaste distarna. Måste ändå säga att det känns som att det går fort. Går iofs från en vista installation med anti-virus, bankdosa, celeron boost osv.

Allting har funkat över förväntan. Stötte på mitt första problem nu när det medföljande skrivprogrammet inte ville öppna docx.
Sitter och fipplar med Libraofffice nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

På ett sommarjobb var det ett flertal datorer som inte ens "orkade" windows XP. Slängde in Lubuntu och kändes som att man satt på en 10 år nyare dator. Använder 200-350~MB ram i idle, och då överdrev jag lite också skulle jag säga!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ja, Lubuntu eller Xubuntu kommer fungera fint.

Jag själv har försmak för openSUSE med xfce förvalt, men distron är någonting du själv skall avgöra.

Permalänk

Xbuntu eller Linux Mint XFCE.
Om du inte har tidigare erfarenhet.

http://xubuntu.org/
https://linuxmint.com/download.php

Skrivet av Östlund:

Testade att köra med Lubuntu. Otroligt vad smidigt det gick att få igång det hela. På många sätt så var det lättare än en windows installation. Tog alla inbyggda program så antar att jag inte kör någon av de snabbaste distarna. Måste ändå säga att det känns som att det går fort. Går iofs från en vista installation med anti-virus, bankdosa, celeron boost osv.

Allting har funkat över förväntan. Stötte på mitt första problem nu när det medföljande skrivprogrammet inte ville öppna docx.
Sitter och fipplar med Libraofffice nu.

Ja LibreOffice är okej. Men förvänta dig inte att det ser 100% lika dant ut i Microsoft Word.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Xbuntu eller Linux Mint XFCE.
Om du inte har tidigare erfarenhet.

http://xubuntu.org/
https://linuxmint.com/download.php

Ja LibreOffice är okej. Men förvänta dig inte att det ser 100% lika dant ut i Microsoft Word.

Är igång och använder datorn.

Lubuntu fungerar bra och LibraOffice funkar också. Lite synd att det krånglar med docx men det är mer ett litet irritationsmoment än ett problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

Jsg kör lmde (mint debian) på en flera år gammal bärbar (celeron).
Har dock stoppat i en gammal ssd. Men tycker det funkar riktigt bra.
Står att lmde ska vara mer avancerat än "ubuntu" men jag vet inte om det är så stor skillnad?

Permalänk

Kanske blir flamead till döds nu men Manjaros community distro med i3 är sjukt bra för lite klenare system,

Visa signatur

[CENTER]Specs: Define XL, AX1200i, Asrock Z68 Fatal1ty Pro gen3, i7-2700K@4,6ghz, Archon P&P, Asus GTX Titan, 16GB Vengeance HP, Plextor M3 Pro, 840EVO, X-Fi Titanium HD, W8 Pro.
Kringutrustning: Quickfire Rapid, Zowie AM/WMO, AD700/Q701 (Modmic/Fiio E9), LG W2363D.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Östlund:

Testade att köra med Lubuntu. Otroligt vad smidigt det gick att få igång det hela. På många sätt så var det lättare än en windows installation. Tog alla inbyggda program så antar att jag inte kör någon av de snabbaste distarna. Måste ändå säga att det känns som att det går fort. Går iofs från en vista installation med anti-virus, bankdosa, celeron boost osv.

Allting har funkat över förväntan. Stötte på mitt första problem nu när det medföljande skrivprogrammet inte ville öppna docx.
Sitter och fipplar med Libraofffice nu.

Tips är att köra office online. Då får du hela Office-paketet gratis samt du kan öppna alla din filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Tips är att köra office online. Då får du hela Office-paketet gratis samt du kan öppna alla din filer.

Det får jag ta och kolla upp.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

Själv installerade jag LXLE på en 8-9 år gammal slö dator som det tidigare hade varit vista på, det vart bra.