Coil whine ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI

Permalänk
Medlem

Coil whine ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI

Hej!
Jag köpte för några dagar sen ovan nämnda grafikkort och jag upplever det som att kortet lider av Coil whine. Problemet uppstår under olika grad av belastning och det spelar ingen roll om jag kör med eller utan vsync. Ett typexempel är när kortet ligger runt +80% belastning och ~60 fps.
Mitt system är förhållandevis tyst så det är verkligen irriterande.
Har ni på asus något förslag på hur jag ska gå vidare och vad har ni för policy gällande Coil whine?

Mvh Robert

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av schop:

Hej!
Jag köpte för några dagar sen ovan nämnda grafikkort och jag upplever det som att kortet lider av Coil whine. Problemet uppstår under olika grad av belastning och det spelar ingen roll om jag kör med eller utan vsync. Ett typexempel är när kortet ligger runt +80% belastning och ~60 fps.
Mitt system är förhållandevis tyst så det är verkligen irriterande.
Har ni på asus något förslag på hur jag ska gå vidare och vad har ni för policy gällande Coil whine?

Mvh Robert

Hej Robert,

Coilwhine beror ibland på kombinationen av komponenter man har i datorn. Om ditt grafikkort visar coilwhine i ett testsystem hos återförsäljarens serviceavdelning så får de göra en bedömning om det ska bytas ut eller inte. För komponentärenden så är det alltid återförsäljaren som avgör hur respektive fall bäst löses. Så kontakta butiken du har köpt grafikkortet ifrån och be dem felsöka det, men visa också hur det låter i ditt system med en ljud-/videoinspelning.

Mvh,
Caroline

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte inte asus men mitt 980 lät också en hel del, speciellt på spelmenyer. Efter några veckors spelande så försvann ljudet, eller minskade drastiskt så man knappt hörde det. Kan vara så att du behöver "testköra" ditt grafikkort lite mer:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordik24:

Köpte inte asus men mitt 980 lät också en hel del, speciellt på spelmenyer. Efter några veckors spelande så försvann ljudet, eller minskade drastiskt så man knappt hörde det. Kan vara så att du behöver "testköra" ditt grafikkort lite mer:)

Kanske värt att köra hårt med det i något dygn bara för att se om det hjälper. Har läst att folk säger att det tycks hjälpa i en del fall. Men samtidigt är det en massa folk som säger att det inte går att göra något åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör benchmarks i en loop i ett par timmar och se om det hjälper

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej Robert,

Coilwhine beror ibland på kombinationen av komponenter man har i datorn. Om ditt grafikkort visar coilwhine i ett testsystem hos återförsäljarens serviceavdelning så får de göra en bedömning om det ska bytas ut eller inte. För komponentärenden så är det alltid återförsäljaren som avgör hur respektive fall bäst löses. Så kontakta butiken du har köpt grafikkortet ifrån och be dem felsöka det, men visa också hur det låter i ditt system med en ljud-/videoinspelning.

Mvh,
Caroline

Om dom i butiken inte tycker det låter tillräckligt mycket så är det kört med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Vet inte hur mycket sanning som finns i detta men.
nästan alla som får coilwhine sitter med 4st gtx 990x ti super extreme hardcore edition, 10 hdd etc, och tror att deras 300w nätagg från Biltema klarar av det (lite överdrivet).
min farmor tar 100kg bänkpress, men sitter hon där och bänkar 24 timmar per dygn kommer även hon börja tjuta

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Vad har du för nätagg?

Vet inte hur mycket sanning som finns i detta men.
nästan alla som får coilwhine sitter med 4st gtx 990x ti super extreme hardcore edition, 10 hdd etc, och tror att deras 300w nätagg från Biltema klarar av det (lite överdrivet).
min farmor tar 100kg bänkpress, men sitter hon där och bänkar 24 timmar per dygn kommer även hon börja tjuta

Hehe!
Jag förstår vad du vill ha sagt 😀 Men vad jag vet så köpte jag ett ganska dyrt/bra? Corsair-agg på 850 watt om jag minns rätt.
Kan ju även prova kortet in en kompis dator kanske

Skickades från m.sweclockers.com