Problem med AMD Freesync till AOC G2460PF

Permalänk
Medlem

Problem med AMD Freesync till AOC G2460PF

Har precis köpt en ny skärm, en AOC G2460PF men kan inte få 144hz som jag betalat för. I mina radeon inställningar står det stöds ej på freesync men finns det något annat sätt man kan få det på testade att gå igenom skrivbortdet men det funkade inte där den sa bara 60. Snälla Hjälp!

Specs:
Prossesor: Intel Pentium CPU G3258 @ 3.20GHz
Ram: 8GB
Grafikort: MSI AMD Radeon R7 200 Series

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel?

DVI-DL eller DisplayPort krävs.

Har ditt grafikkort någon av dessa utgångar?
Vilket grafikkort har du mer exakt?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Freesync fungerar inte på det där grafikkortet, du kan själv gå in på www.msi.com och leta fram aktuellt kort och jämföra med andra så ser du att det bara är de nyaste som har stöd för det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Jag har ett msi r7 250 2gb ddr3 använder en dvi - d duallink Länk: http://eu.msi.com/product/graphics-card/R7-250-2GD3-OC.html#h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equlize:

@FatherOfThree: Jag har ett msi r7 250 2gb ddr3 använder en dvi - d duallink Länk: http://eu.msi.com/product/graphics-card/R7-250-2GD3-OC.html#h...

Kortet du länkar stöder bara DVI single link.
Och kan föjaktligen inte ge 144Hz

Och Jonte[YoT] har redan konstaterat den dystra sanningen om Freesync.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: snyft R.I.P Money 16-01-25

Permalänk
Medlem

Men enligt hälften av alla "proffs" behövs antingen DP eller dvi-d dualink och inte ett ljud om att singellink inte ska fungera, är det inte så att singellink inte ens ger full upplössning? Killen som drog upp denna tråd känner jag och har hjälpt han med i princip allt inom gaming och datorer / setups och sånt. Jag trodde jag hade bra koll. jag har dvi-d / i duallink på min acer predator 24" skärm, kostar 2.3k och funkar fint. minns inte om jag hade DVI-D eller DVI-I men det ska väl ändå gå för honom? vi har tillochmed testat att tvinga upp skärmen i 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squaredz:

Men enligt hälften av alla "proffs" behövs antingen DP eller dvi-d dualink och inte ett ljud om att singellink inte ska fungera, är det inte så att singellink inte ens ger full upplössning? Killen som drog upp denna tråd känner jag och har hjälpt han med i princip allt inom gaming och datorer / setups och sånt. Jag trodde jag hade bra koll. jag har dvi-d / i duallink på min acer predator 24" skärm, kostar 2.3k och funkar fint. minns inte om jag hade DVI-D eller DVI-I men det ska väl ändå gå för honom? vi har tillochmed testat att tvinga upp skärmen i 144hz.

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt...

Lite kompletterande info:

http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Det jag ville få sagt var att jag har kollat allt med alla sladdar och allt och det ska fungera utan problem. Har kollat allt i från vilken PCI-EXPRESS han har till vad han har för glass i frysen. Men nån här sa att singellink dvi ska fungera men på singellink fungerar väl inte ens full upplösning? Har ni någon källa på det så han inte köper en i onödan?

Permalänk

DP som gäller, i framtiden kanske HDMI

https://en.wikipedia.org/wiki/FreeSync

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squaredz:

@FatherOfThree: Det jag ville få sagt var att jag har kollat allt med alla sladdar och allt och det ska fungera utan problem. Har kollat allt i från vilken PCI-EXPRESS han har till vad han har för glass i frysen. Men nån här sa att singellink dvi ska fungera men på singellink fungerar väl inte ens full upplösning? Har ni någon källa på det så han inte köper en i onödan?

Kollat allt, vad menas med det? Vad är det som skall fungera utan problem?

DVI single link skall klara 1920x1200 i 60Hz enligt spec.
(Och det är vad grafikkortet klarar)
Edit:(Och det är den DVI-utgång grafikkortet har)

Köper vad i onödan?

Förtydligat
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

Som ofta är fallet är det inte skärmen som är problemet utan utrustningen runt omkring. För att 144 Hz ska fungera med 1920 x 1080 pixlar krävs följande:

  1. DVI Dual Link

  2. Displayport

  3. HDMI kapabel till minst 340 MHz pixelklocka (Nvidia GTX 960 och bättre i dagsläget)

AOC G2460PF:s anslutningar går jag igenom i detalj här: http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

G2460PF uppfyller punkt #1 och #2, samt #3 ifall man nöjer sig med 120 Hz. Skärmen är det alltså inte fel på.

Freesync kräver också Displayport samt ett tillräckligt modernt grafikkort, R9 285 och högre. "Lägsta" kortet är R7 260/260X.

TS:s grafikkort uppfyller inte något av kraven för 144 Hz eller Freesync. Därför är det kört. Nästan. Specen för grafikkortet säger "HDMI 1.4a" vilket skulle, med lite tur, kunna betyda att den är kapabel till att driva skärmen i 120 Hz över HDMI. Detta kräver då, som skrivet i testet av G2460PF, att man använder en Custom resolution via AMD Crimson eller möjligtvis CRU Toasty X.

Jag är inte CPU-killen på långa vägar men även där kan det finnas fler flaskhalsar med den Pentiumprocessorn. Man kanske kan synka skärmen i 120 eller 144 Hz. Men att orka driva särskilt många spel i de frekvenserna?