Utsatt för bedrägeri?

Permalänk
Medlem

Utsatt för bedrägeri?

Fick i fredags ett SMS med en bekräftelse på att jag köpt en resa av supersaver.fi med ordernummer och allt. Jag har dock inte hört talas om supersaver.fi tidigare och ännu mindre köpt någon resa därifrån. Skickade genast ett mail angående detta till kundrådgivningen men har inte fått något svar än. Till saken hör att man kan köpa resor till ett värde upp till 3000 € mot faktura från supersaver.fi. Nu finns två alternativ: antingen har någon annan köpt en resa i mitt namn eller så har någon skrivit fel telefonnummer. Det som tydligen minst verkar behövas för att kunna köpa en resa i någon annans namn är en fungerande mailadress, alla förnamn och efternamn, födelsetid, eventuellt också personnummer. Sen vet jag inte om det behövs något ytterligare för att köpa på faktura (Klarna). Om någon köpt en resa i mitt namn? Kan jag då bli skyldig att betala?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Svenska motsvarigheten: http://www.supersavertravel.se/

Ser OK ut. Hoppas på att kundtjänst svarar snarast. Är det inget du känner igen är det endera bedrägeri eller så är nån uppgift felaktig.

Kan inte se att nått persnr behövs. Vad säger ordernumret?

Permalänk
Medlem

@tcntad: Ordernumret är bara någon random kod som jag inte kan kolla upp. Läst på lite nu och Klarna verkar ha väldigt dålig säkerhet så det verkar fullt möjligt att handla i någon annans namn. Men på supersaver.fi behöver man tydligen också personnumret. Men om någon känner till alla mina förnamn och mitt personnummer (vilket tycks behövas på supersaver.fi) så skulle de utan problem kunna köpa en resa i mitt namn. Jag hoppas också att kundtjänst svarar snarast. Om det verkligen är någon som köpt en resa i mitt namn så gör jag naturligtvis en polisanmälan. Men om det är så så kan det väl vara nästan omöjligt att spåra om man använt någon proxyserver eller dylikt. Frågan kvarstår dock. Kan jag bli skyldig att betala upp till 3000 € för en resa jag inte köpt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Fick äntligen svar från kundtjänst idag. Tydligen var det bara någon som köpt en resa och råkat skriva in fel telefonnummer. Kunden skulle kontaktas och ombedjas att ändra till rätt telefonnummer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick äntligen svar från kundtjänst idag. Tydligen var det bara någon som köpt en resa och råkat skriva in fel telefonnummer. Kunden skulle kontaktas och ombedjas att ändra till rätt telefonnummer.

Det var det scenario som lät troligast och är lättast och göra. Lyckades själv göra det när vi bokade Fallout 4, en kvart efter jag bokat ringde min far och undrade om jag bokat något på Siba. Visade sig att jag råkat skriva 655 i stället för 665 i början på mobilnumret och då var det till honom det gick i stället. Allt löste sig och skönt det löste sig för dig med.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)