Besittningsskyddet, hur fungera det?

Permalänk
Medlem

Besittningsskyddet, hur fungera det?

Hej alla på SweC!

Kan börja med att säga att jag är osäker om detta inlägg ligger i rätt forum, annars får moderator flytta.

Nu till saken.
Hemma hos mina föräldrar flyttade det in en familj som grannar för ca 3 år sedan. Dessa står nu väldigt nära min familj som vänner.
Huset hyr de av ett par som bor i USA (bott tidigare i huset).

Häromdagen fick dem ett brev att husägarna ska sälja huset till sommaren och därav "blir familjen vräkta".
Kan de verkligen göra detta?

Har googlar runt lite för att kolla och stötte på "besittningsskyddet".
Finns det någon vänlig här på forumet som kan förklara detta för mig ?
http://www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd-...

Finns det något som familjen kan göra för att få bo kvar/hyra huset, även efter e.v. försäljning?
Tyvärr är ett husköp inte aktuellt.

Familjen som bor där idag har ordnad ekonomi (han är sjukpensionerad och hon jobbar, vet dock ej med vad).
Familjen har även barn som går i skola på orten, och familjen är även skötsamma av sig.

Tack.

Permalänk
Medlem

Se längst ned på sidan du länkade.

"OBS! Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”) saknar hyresgästen helt besittningsskydd."

Tyvärr gäller besittningsskyddet enbart i kommersiell bostadsuthyrning, åtminstone så som jag förstår det. Med rent sunt förnuft så tycker jag att det hade varit märkligt om man inte fick sälja sitt hus bara för att man för tillfället hyr ut det.

Så hoppet att bo kvar, bortsett från att köpa då det enligt dig ej var ett alternativ, faller på att köparen vill fortsätta att hyra ut. Det känns dock långsökt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag är inte insatt i ämnet och har inget svar på frågan men vill tipsa om denna sidan som har mycket information om "juridikrelaterade" frågor:
http://lawline.se/categories?q=besittningsskydd

/mvh Fanten

Permalänk
Medlem

Oavsett om lagen skulle tillåta dem att vägra flytta (vilket den inte gör) så vore de totalt hemska människor om de tvingade andra att stå för deras boende.

Permalänk
Medlem

@Zache_: Jahop, måste missat det när jag läste igenom texten
Vet inte om jag va slarvig eller bara rent av lat.

Tack för att du påpekade detta

@Aktsu : Dem betalar hyra just nu och har ett avtal, tanken va att hitta ett "kryphål" eller liknande som mer eller mindre "tvingar" nuvarande ägare att sälja bostaden med krav att dem får ha kvar hyresgästerna (detta fall familjen), har sett detta på andra bostäder på ex hemnet, att hus säljes med "krav" att befintliga hyresgäster får bo kvar.

Familjen har även renoverat och iordningställt huset under dessa 3 år (men detta har ingen betydelse i detta fallet dock).
Att låta andra stå för deras boende är inte meningen i detta fall, då att huset ska säljas är helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

@Aktsu : Dem betalar hyra just nu och har ett avtal, tanken va att hitta ett "kryphål" eller liknande som mer eller mindre "tvingar" nuvarande ägare att sälja bostaden med krav att dem får ha kvar hyresgästerna (detta fall familjen), har sett detta på andra bostäder på ex hemnet, att hus säljes med "krav" att befintliga hyresgäster får bo kvar.

Familjen har även renoverat och iordningställt huset under dessa 3 år (men detta har ingen betydelse i detta fallet dock).
Att låta andra stå för deras boende är inte meningen i detta fall, då att huset ska säljas är helt klart.

De kan ju alltid köpa huset av ägarna, då står de för sitt eget boende. Om det inte är ett alternativ och de vill tvinga sig till att få hyra vidare så är det ju någon annan som får stå för deras boende (dvs binder upp sitt kapital och tar risk för att de skall få hyra huset). Att tvinga någon annan att ta en risk och hamna i en ekonomiskt sits man själv inte vill förknippa sig med är något jag endast förväntar mig att se hos rätt förkastliga människor.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte riktigt det nu, men har det inte lite med att göra vad som står i kontrakt med. har dom kontrakt på 1år tex så har dom det?

är det bara löpande månad för månad så kan dom ju bli vräkta, men e det på en bestämd tid så har dom väll besitningskydd den tiden väll ?

fast kanske inte är så om dom hyr privat. har för mig jag läst det, kan dock inte hitta var just nu

Permalänk
Medlem

Tillämplig lagstiftning är Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad och 12 kap. Jordabalken (Hyreslagen) då jag antar att dina familjebekanta inte har ett avtal om jordbruksarrende.

Enligt Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad 3 § gäller följande:

Citat:

[...]Hyresvärden får, utan att hyresrätten är förverkad, säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats.
Hyresgästen har inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte avtalar något annat.

I Prop. 2012/13:1 Utgiftsområde 18, s 68 står dessutom följande:

Citat:

[...]I syfte att uppnå en enkel regel bör därför hyresgästen inte ges besittningsskydd vid privatuthyrning, oavsett hur länge hyresförhållandet varar.

Något besittningsskydd finns således inte. Ett "kryphål" i lagen finns i den mening att Hyreslagen kan bli tillämplig på bostaden om hyresvärden hyr ut mer än en bostad, Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad 1 §:

Citat:

[...]Om fler än en lägenhet upplåts, gäller lagen endast den första upplåtelsen.
Bestämmelserna i 12 kap. jordabalken gäller, om inte något annat har föreskrivits i denna lag.

I detta fall hjälper dock tyvärr detta hursomhelst inte dina familjebekanta då JB 12 kap. 46 § 1 st. 6p. stadgar:

Citat:

Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när[...]
6. avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,[...]

Med "sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta" avses här de fall då upplåtaren själv avser att bo i bostaden eller avser att sälja bostaden.