Sony slår ihop två divisioner och skapar Playstation-fokuserat bolag

Permalänk
Melding Plague

Sony slår ihop två divisioner och skapar Playstation-fokuserat bolag

Med framgångarna från spelkonsolen Playstation 4 i ryggen meddelar Sony att de skapar det nya bolaget Sony Interactive Entertainment LLC med fokus på just underhållning och spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt förståerligt att de blöder på Laptop-sidan. Sony Vaio var det sämsta skit jag sett, utom möjligen acers bärbara då men ja.. Det är väl bra att de gör sig av med skrot som bara kostar pengar och ger dålig PR och istället fokuserar på det de kan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! resten av företaget går ju sådär.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt förståerligt att de blöder på Laptop-sidan. Sony Vaio var det sämsta skit jag sett, utom möjligen acers bärbara då men ja.. Det är väl bra att de gör sig av med skrot som bara kostar pengar och ger dålig PR och istället fokuserar på det de kan.

Hmm.. Sony vs Acer... det är en tävling det. Finns flest fel

Ärligt så är det förståeligt då den gamla budget laptopen finns inte i samma aspekt längre. Finns spel laptop, finns "ultrabook"/kvalité och finns "mest för pengarna". I ingen av dessa klasser passar Sony Vaio laptop in i mina ögon, så de blir svårsålda. Samma problem har många andra företag också.

Får se hur lång tid det tar innan flera företag drar sig ut ur denna marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm.. Sony vs Acer... det är en tävling det. Finns flest fel

Ärligt så är det förståeligt då den gamla budget laptopen finns inte i samma aspekt längre. Finns spel laptop, finns "ultrabook"/kvalité och finns "mest för pengarna". I ingen av dessa klasser passar Sony Vaio laptop in i mina ögon, så de blir svårsålda. Samma problem har många andra företag också.

Får se hur lång tid det tar innan flera företag drar sig ut ur denna marknad.

Ja. Grejen med Vaio har varit att de aldrig varit bäst på något.. Ändå minns jag att det var en jävla hype kring dem runt 2006-2007 fast det var skitdatorer redan då. Det är märkligt var folk kan bli lurade/envetna bara för att de bestämt sig från början. Det är en dator, inte ett fotbollslag...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det låter bra att de slår ihop de få delar inom Sony som faktiskt drar in pengar. Bör förenkla när Sony troligen måste börja göra något åt lönsamheten och kanske lämna vissa branscher och krympa verksamheten.

Sedan hoppas jag att den nya divisionen satsar mer på att få fram nya spel till PS4 och gärna försöker få liv i PS Vitan. Som ägare av båda dessa lämnar spelutbudet till PS4 en del att önska (typ två exklusiva nya titlar till PS4 under hela 2015 är inte bra) och Sony verkar samtidigt ha glömt bort PS Vitan. Iallafall utanför Japan.

Permalänk
Medlem

Morsan köpte en vaio med touchscreen från deras senaste lineup år 2013. Den har varit den absolut sämsta datorn jag har varit i kontakt med. Det dryga är att jag tipsade eftersom jag trodde vaio var välrespekterade. Serienumret på hennes dator är helt borta och återfinns bara i några begravda trådar där alla är lika förvirrade. Datorn dras med hemska uppkopplingsproblem och internet fungerar 1/5 gånger. Olika OS, och drivrutiner har inte löst problemet utan det verkar vara själva WIFI adaptern som används som är usel (något jag fick läsa om i andra trådar). Fläkten går dessutom högt utan att datorn ligger i load. Den är bara usel och jag ångrar att jag gav henne rådet att köpa datorn eftersom att jag blir techsupport.

PS. vi hade bytt datorn om inte mor självklart tappat bort kvittot.

TL;DR, vaio är kassa och sony vill inte ha något med den senaste linjen att göra.

EDIT: i kontrast har jag haft en asus ux31a sedan 2013 och den har fungerat utmärkt under hela ägotiden. Hade ett problem med batteriet som gick på garanti, annars felfri

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmos92:

Morsan köpte en vaio med touchscreen från deras senaste lineup år 2013. Den har varit den absolut sämsta datorn jag har varit i kontakt med. Det dryga är att jag tipsade eftersom jag trodde vaio var välrespekterade. Serienumret på hennes dator är helt borta och återfinns bara i några begravda trådar där alla är lika förvirrade. Datorn dras med hemska uppkopplingsproblem och internet fungerar 1/5 gånger. Olika OS, och drivrutiner har inte löst problemet utan det verkar vara själva WIFI adaptern som används som är usel (något jag fick läsa om i andra trådar). Fläkten går dessutom högt utan att datorn ligger i load. Den är bara usel och jag ångrar att jag gav henne rådet att köpa datorn eftersom att jag blir techsupport.

PS. vi hade bytt datorn om inte mor självklart tappat bort kvittot.

TL;DR, vaio är kassa och sony vill inte ha något med den senaste linjen att göra.

Sony sålde VAIO för ungefär två år sedan vilket också säger en del om företaget och kvaliten på dessa produkter: http://www.engadget.com/2014/02/06/sony-sells-vaio/

Själv har jag petat en del på en av Sonys sista ultrabooks och gillade den skarpt. Ångrade att jag själv inte slog till på en. Minns inte vilken modell det var men just denna fungerade helt klart som förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Själv har jag petat en del på en av Sonys sista ultrabooks och gillade den skarpt. Ångrade att jag själv inte slog till på en. Minns inte vilken modell det var men just denna fungerade helt klart som förväntat.

Ja den som vi köpte var den senaste, gjord av kolfiber, 1080p skärm, 4gb ram(eller 6, minns ej), i5a. Allt såg superbra ut på papper och den känns väldigt premium MEN, nätverksproblemen och ljudnivån gjorde det till en usel upplevelse. Nu när jag vet att det faktiskt är wifiadapterns fel så kan jag ju självklart byta denna. Bara surt att det ska behöva vara så och så extremt konstigt att serienumret är borttaget ur deras system.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Efter deras DRM Rootkit, har jag tappat allt intresse för varumärket...
(Från att tidigare ha varit en ganska varm anhängare)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Känns nog best positivt detta.

Tycker dock det är konstigt att Sony mobile communications inte går bättre dock, men allt handlar väl om PR. Visst stör jag mig lite på bloatware (som på nästan alla mobiler) men i övrigt så är det jäkligt bra telefoner. Har en Z2 på jobbet vilken jag inte haft något problem med så när Z5 Compact kom så valde jag denna, och känner mig sjukt nöjd, har inte ens orkat roota den som jag gjort på alla mina smartphones innan. Batterioptimeringen är exempelvis grym i förhållande till övriga konkurrenter jag provat.

VAIO är en annan sak, rent skräp.

Permalänk
Medlem

Mindre än ett år har gått sedan de avyttrade SOE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt förståerligt att de blöder på Laptop-sidan. Sony Vaio var det sämsta skit jag sett, utom möjligen acers bärbara då men ja.. Det är väl bra att de gör sig av med skrot som bara kostar pengar och ger dålig PR och istället fokuserar på det de kan.

Jepp Vaio är inget vidare. Jag har sett en laptop med batteri som funkar men som inte rapporteras till windows så enligt windows finns inget batteri ikopplat trots att det fungerar...
Sen var ju processorn skräp, någon pentium dual core för laptops och inget mer än designen och all plast den är gjord i.
Allt kostade över 7000 kr som jag förstått det, jag köpte min fujitsu för 3500 kr och fick en i5 + 525m geforce. I övrigt är laptop:arna samma skärmupplösning och minnesmängd. Batteritid kan Vaio:n varit bättre på dock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmos92:

Ja den som vi köpte var den senaste, gjord av kolfiber, 1080p skärm, 4gb ram(eller 6, minns ej), i5a. Allt såg superbra ut på papper och den känns väldigt premium MEN, nätverksproblemen och ljudnivån gjorde det till en usel upplevelse. Nu när jag vet att det faktiskt är wifiadapterns fel så kan jag ju självklart byta denna. Bara surt att det ska behöva vara så och så extremt konstigt att serienumret är borttaget ur deras system.

Låter rätt bekant, just denna jag petat på reades ut efter att Sony sålt PC-delen av företaget så kan ha varit mars eller april. Minns jag inte helt fel så var det Elgiganten som hade kampanj på VAIO ultrabook vid tidpunkten.

Trist att erat exemplar fungerat så dåligt bara. Även de andra i tråden som också nämnt sina dåliga erfarenheter av märket. Ingen tillverkare är ju utan defekta modeller samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robonnet:

Mindre än ett år har gått sedan de avyttrade SOE?

Varför gjorde Sony det egentligen? SOE gick väl bra? De sköt sig själva lite i foten där, då de samtidigt gav upp Plants vs zombies och möjligen fler saker.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt, samtliga Sonys divisioner förutom Mobile Devices (och mindre förluster för Pictures) tycks gå med plus vad jag kan se.

Så det verkar som om Sony har mer än PS4 och sensorer som går bra. Tycker artikeln, och vissa kommentarer här, ger en felaktig bild här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Kollade lite snabbt, samtliga Sonys divisioner förutom Mobile Devices (och mindre förluster för Pictures) tycks gå med plus vad jag kan se.

Så det verkar som om Sony har mer än PS4 och sensorer som går bra. Tycker artikeln, och vissa kommentarer här, ger en felaktig bild här.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony har gått dåligt länge. Wikipedia-artikeln tar upp en del av problemen: https://en.wikipedia.org/wiki/Sony#Finances

EDIT:
Jag antar att du tittat på siffrorna från förra året som nämns exempelvis här http://arstechnica.com/gadgets/2015/04/sony-on-road-to-recove... men företaget gick varken bra då eller nu. Vad Sony gjort nu i och med det dagens nyhet nämner kan blandannat göra det enklare att sälja Playstation-delen av företaget om behovet skulle uppstå.

Ungefär vad AMD misstänks ha gjort hösten 2015 när de formade Radeon Technologies Group. Se http://www.sweclockers.com/nyhet/21062-amd-bildar-radeon-tech... exempelvis.

Båda företagen går dåligt och även om planen och risken är låg för att de båda säljer de delar av företagen som går bra så kan förfarandet ge andra fördelar med. I Sonys fall så hanteras olika regioner i världen olika och förhoppningar jag läst om på engelskspråkiga sidor under dagen är att skillnaderna jämnas ut något i och med detta. Vi får se hur det blir iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sony har gått dåligt länge. Wikipedia-artikeln tar upp en del av problemen: https://en.wikipedia.org/wiki/Sony#Finances

EDIT:
Jag antar att du tittat på siffrorna från förra året som nämns exempelvis här http://arstechnica.com/gadgets/2015/04/sony-on-road-to-recove... men företaget gick varken bra då eller nu. Vad Sony gjort nu i och med det dagens nyhet nämner kan blandannat göra det enklare att sälja Playstation-delen av företaget om behovet skulle uppstå.

Ungefär vad AMD misstänks ha gjort hösten 2015 när de formade Radeon Technologies Group. Se http://www.sweclockers.com/nyhet/21062-amd-bildar-radeon-tech... exempelvis.

Båda företagen går dåligt och även om planen och risken är låg för att de båda säljer de delar av företagen som går bra så kan förfarandet ge andra fördelar med. I Sonys fall så hanteras olika regioner i världen olika och förhoppningar jag läst om på engelskspråkiga sidor under dagen är att skillnaderna jämnas ut något i och med detta. Vi får se hur det blir iallafall.

Att Sony har gått dåligt vet väl alla.

Nej, tittade på finansår 2015 (slutar mars 2016), kvartal 1 och 2 (3:an borde komma i dagarna).

Att du jämför med AMD spär bara på den felaktiga bild artikeln ger. AMD brottas med negativ operating income (loss mao) medans som sagt majoriteten av Sonys divisioner går med plus här. Så det är inte (längre) fullt så mycket doom and gloom som vissa vill få det till men jag antar att den verkligheten inte är lika rolig att skriva om...

Att bildandet SIE skulle ha det minsta med en försäljning att göra är väldigt osannolikt.

Tolkar det mest som en effektivisering. Att USA blir hemlandet känns positivt. Jänkarna är historiskt bättre på programvara; inte minst då OS så kanske PS5 får en lite bättre/snabbare funktionstillväxt på OS sidan än vad Playstation traditionellt har haft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Att Sony har gått dåligt vet väl alla.

Nej, tittade på finansår 2015 (slutar mars 2016), kvartal 1 och 2 (3:an borde komma i dagarna).

Att du jämför med AMD spär bara på den felaktiga bild artikeln ger. AMD brottas med negativ operating income (loss mao) medans som sagt majoriteten av Sonys divisioner går med plus här. Så det är inte (längre) fullt så mycket doom and gloom som vissa vill få det till men jag antar att den verkligheten inte är lika rolig att skriva om...

Att bildandet SIE skulle ha det minsta med en försäljning att göra är väldigt osannolikt.

Tolkar det mest som en effektivisering. Att USA blir hemlandet känns positivt. Jänkarna är historiskt bättre på programvara; inte minst då OS så kanske PS5 får en lite bättre/snabbare funktionstillväxt på OS sidan än vad Playstation traditionellt har haft.

Att Sony går dåligt brukar det talas tyst om, och förnekas i vissa kretsar. Påståendet om att alla "vet" köper jag inte.

Om det nu går så bra för Sony som du påstår så är det underligt att det inte skrivs om det mer. Ingen av de teknik och IT sidor jag besöker har skruvit något liknande, nyaste verkar vara det som länkades innan.

Jämförelsen fungerar bra då bägge företag ligger dåligt till och har gjort liknande manövrar. Finns viss sannorlikhet i att det har med en eventuell försäljning att föra, det går verkligen inte att utesluta i dagsläget. Risken att Sony försvinner bör vara liten då japanska staten lär rädda företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att Sony går dåligt brukar det talas tyst om, och förnekas i vissa kretsar. Påståendet om att alla "vet" köper jag inte.

Om det nu går så bra för Sony som du påstår så är det underligt att det inte skrivs om det mer. Ingen av de teknik och IT sidor jag besöker har skruvit något liknande, nyaste verkar vara det som länkades innan.

Jämförelsen fungerar bra då bägge företag ligger dåligt till och har gjort liknande manövrar. Finns viss sannorlikhet i att det har med en eventuell försäljning att föra, det går verkligen inte att utesluta i dagsläget. Risken att Sony försvinner bör vara liten då japanska staten lär rädda företaget.

Brukar det talas tyst om? Öhh, hela internet är fullt om artiklar om de problem Sony haft.

"vet väl alla" ska förövrigt inte tas bokstavligt...

Jag påstår? Istället för att förlita dig på vad de sidor du brukar besöka skriver om, och inte skriver om, så kan du ju prova att Googla "sony results 2015". Svårare än så är det inte.

Nej jämförelsen fungerar inte bra alls, tvärtom, eftersom en börjar få vändning på skutan och den andre har mycket kvar att bevisa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Brukar det talas tyst om? Öhh, hela internet är fullt om artiklar om de problem Sony haft.

"vet väl alla" ska förövrigt inte tas bokstavligt...

Jag påstår? Istället för att förlita dig på vad de sidor du brukar besöka skriver om, och inte skriver om, så kan du ju prova att Googla "sony results 2015". Svårare än så är det inte.

Nej jämförelsen fungerar inte bra alls, tvärtom, eftersom en börjar få vändning på skutan och den andre har mycket kvar att bevisa.

Likväl talas det sällan om hur dåligt Sony faktiskt går. Det märker du speciellt om du kollat duskussionstrådar och liknande.

Om du inte ens bemödar dig att länka dina källor så anser jag diskussionen vara avslutad för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Likväl talas det sällan om hur dåligt Sony faktiskt går. Det märker du speciellt om du kollat duskussionstrådar och liknande.

Det kan ju bero på att de inte längre går så dåligt som du vill göra gällande, eller hur?

Citat:

Om du inte ens bemödar dig att länka dina källor så anser jag diskussionen vara avslutad för min del.

Okej, om du inte orkar skriva in de tre korta ord jag hänvisade till så får väl jag göra det åt dig:
https://www.google.se/#q=sony+results+2015

Träff 1-4 är kvartalsrapporter direkt från Sony därefter följer ett antal länkar till olika nyhetssajter som rapporterar om att Sony, numera, går ganska bra (eller iaf inte med minus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, tittade på finansår 2015 (slutar mars 2016), kvartal 1 och 2 (3:an borde komma i dagarna).

Det gjorde den och t.o.m. mobilsidan gick plus senaste kvartalet:
http://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/fr/15q3_sonypre.pdf

Inte Apple-siffror men nog har skutan vänt alltid.