Audi a6 vs BMW 3-serie vs Mercedes E-klass

Permalänk
Medlem

Audi a6 vs BMW 3-serie vs Mercedes E-klass

Hallå där!
Har länge funderat på att byta bil, kör just nu runt i en 15 år gammal Saab och det vore riktigt kul att få testa någon ny bil, samt att ekonomin är väldigt stabil i nuläget!

Vill köpa begagnat så att jag slipper den absolut snabbaste & största värdeminskningen. Siktar in mig runt årsmodell 2012 (då a6an och BMWn har fått facelift) Mercedes E-klass funkar från 2009 då den fick sin facelift. Är ute efter diesel och automat. Prisklass runt 200 000 och neråt.

Har googlat runt så mycket som möjligt, men kan ändå inte riktigt bestämma mig. Det bästa vore och hitta någon som testat alla 3 (eventuellt 2) och kört dessa iaf några veckor och som kan ge en jämförelse med för- och nackdelar. Samt om du äger en av bilarna får du gärna skriva vad du tycker om den, vad man bör titta efter samt vad du tycker om själva driftkostnaden (service, verklig bränsleförbrukning, reparationer, ovanligt mycket slitage på något etc)

Varför tittar jag på dessa 3? Jo, de föll mig in i smaken mest. Tycker personligen att a6an är hästlängder snyggare inredningsmässigt i bilen, sedan utvändigt tror jag nog a6an vinner också. Dock väldigt tätt mellan alla 3 där, dock tror jag överlag så kommer bmwn sist utseendemässigt. Dock känns det som audin ska vara dyrast att äga, det låter i alla fall så generellt sett. Känns som att med Mercan så kan man vara minst orolig för motorras och dylikt då många av dom är taxibilar med sjukt många mil på mätaren. Har ju tänkt behålla bilen länge så vill ju tänka långsiktigt!

Vilken av dessa 3 är billigast att äga är också en viktigt punkt. Jag skulle älska alla 3, så därav tycker jag att billigare ägande skulle vara ett stort plus. Dvs vilken av dom som generellt sett är minst krångelfri med diverse konstiga problem, låg bränsleekonomi och servicekostnader.

Mvh!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

BMW 3-serie passar inte dig, om du nu söker riktigt stora bilar som A6 och E klass så är det snarare 5-serie som det passar dig. T.ex. 520d eller 523i. Rekommenderar 520d F11 då den är tveklöst snygg och tilltalar mig estetiskt samt tekniskt bättre.

520d har riktigt bra bränsleekonomi, undvik bensinare om du vill ha top notch bränsleek.

Permalänk
Inaktiv

Du anser att Audin är både snyggast in och utvändigt (faller dig bäst i smaken) varför inte leta reda på en bilhandlare som har just den som du vill köpa och fråga om du kan få provköra den en timme eller 2 så känner du lätt om du gillar att köra den samt om du gillar stolen (om du nu ska använda bilen till långkörningar). Till långkörningar så skulle jag inte vilja vara utan min SAAB då stolarna är så grymt sköna (jämfört med till exempel farsans Audi A4 -2014).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå där!
Har länge funderat på att byta bil, kör just nu runt i en 15 år gammal Saab och det vore riktigt kul att få testa någon ny bil, samt att ekonomin är väldigt stabil i nuläget!

Vill köpa begagnat så att jag slipper den absolut snabbaste & största värdeminskningen. Siktar in mig runt årsmodell 2012 (då a6an och BMWn har fått facelift) Mercedes E-klass funkar från 2009 då den fick sin facelift. Är ute efter diesel och automat. Prisklass runt 200 000 och neråt.

Har googlat runt så mycket som möjligt, men kan ändå inte riktigt bestämma mig. Det bästa vore och hitta någon som testat alla 3 (eventuellt 2) och kört dessa iaf några veckor och som kan ge en jämförelse med för- och nackdelar. Samt om du äger en av bilarna får du gärna skriva vad du tycker om den, vad man bör titta efter samt vad du tycker om själva driftkostnaden (service, verklig bränsleförbrukning, reparationer, ovanligt mycket slitage på något etc)

Varför tittar jag på dessa 3? Jo, de föll mig in i smaken mest. Tycker personligen att a6an är hästlängder snyggare inredningsmässigt i bilen, sedan utvändigt tror jag nog a6an vinner också. Dock väldigt tätt mellan alla 3 där, dock tror jag överlag så kommer bmwn sist utseendemässigt. Dock känns det som audin ska vara dyrast att äga, det låter i alla fall så generellt sett. Känns som att med Mercan så kan man vara minst orolig för motorras och dylikt då många av dom är taxibilar med sjukt många mil på mätaren. Har ju tänkt behålla bilen länge så vill ju tänka långsiktigt!

Vilken av dessa 3 är billigast att äga är också en viktigt punkt. Jag skulle älska alla 3, så därav tycker jag att billigare ägande skulle vara ett stort plus. Dvs vilken av dom som generellt sett är minst krångelfri med diverse konstiga problem, låg bränsleekonomi och servicekostnader.

Mvh!

I ditt fall skulle jag ha valt Mercedes-Benz.
Deras dieselmotorer är marknadens bästa.
Män med hjärna, kör bil med stjärna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Jag har en 320D Sedan från -08 som jag haft i snart 4 år och en 520D -12 Kombi som jag haft i snart ett år. Är fantastiskt nöjd med båda.
Har blivit överraskad över hur billiga dessa har varit att äga.

Rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Jag har en 328i från 2012 F30 som jag är helnöjd med.
Jag har mindre erfarenhet ifrån de andra bilarna så jag ger min bild av 3-serien.

Det som är negativt när man letar begagnat är att det mesta är tillval så att hitta den perfekta bilen är svårt.
Det som för mig är meriterande när det kommer till tillval för 3-serien:

  • Svankstöd - Jag saknar detta i min och saknar det varje gång jag sätter mig i bilen

  • Adaptivt chassi - Möjlighet att ställa dämparna mjukare än standard.

  • Sportline eller M sport - Noline ratten är fruktansvärd, och jag menar FRUKTANSVÄRD, roligt med annat godis också som sport+ läge, annan klädsel och stolar. Om jag inte missminner mig så är det en bättre ratt till Luxury Line också.

  • Xenonljus - Man vill inte vara utan angeleyes i en nyare BMW.

  • Elektrisk dragkrok - Även detta för att sälja snabbare när det kommer till det, finns behovet känner man till det.

  • HiFi Stereon - Base stereon är allt annat än bra, HiFi eller HK rekommenderas.

  • BT streaming av ljud - Detta är inte standard, blåtand för samtal är standard, inte A2DP.

Det som jag finner negativt med min F30 och N20B20 motorn:

  • Vindsuset över 120km/h är överväldigande, kommer mestadels ifrån sidospeglarna.

  • Avgasljudet är väldigt lamt och inspirerar inte alls. (Inte nödvändigtvis negativt)

  • Motorn tickar som en diesel första 45 sekunderna vid kallstart. (Inte ett problem men det kan kännas knepigt till en början)

  • RFT däck. Stenhårt och högljutt.

  • Om det skall åka många i baksätet så är bältesfästet för mittensätet begravt så djupt i sätet att det tar 5 minuter att ta på sig bältet. Detta i kombination med 3 ungar gör att ingen bilfärd startar på bra humör.

  • Svankstödet i stolarna fram som saknas.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Min röst ligger nog på BMW men i så fall en 5-serie då 3-serien är lite trång.
Själv gillar jag inte alls utseendet på dom senaste BMW bilarna och speciellt 5-serien.
Dieselmotorerna i nyare BMW är svårslagen och går riktigt fint och billigt.

Men jag föredrar dom med lite mer fart och äger själv en 535d -08 och den går förjäkla bra och relativt billigt. Jag tycker personligen att E60/E61 är den snyggaste moderna BMW:n.

Sen har jag även en 745i E23 från -81 och gillar även dom men snyggast av dom alla är nog E24. Synd dom inte gjorde en 645i av den då turbosexan i 745i är riktigt goa maskiner (:

Mitt intresse för BMW fick mig att sväva ut lite där.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

BMW'n om du gillar bilar, Mercedes om du inte vill att den ska gå sönder, Audi'n om du gillar utseendet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Min röst ligger nog på BMW men i så fall en 5-serie då 3-serien är lite trång.
Själv gillar jag inte alls utseendet på dom senaste BMW bilarna och speciellt 5-serien.
Dieselmotorerna i nyare BMW är svårslagen och går riktigt fint och billigt.

Men jag föredrar dom med lite mer fart och äger själv en 535d -08 och den går förjäkla bra och relativt billigt. Jag tycker personligen att E60/E61 är den snyggaste moderna BMW:n.

Sen har jag även en 745i E23 från -81 och gillar även dom men snyggast av dom alla är nog E24. Synd dom inte gjorde en 645i av den då turbosexan i 745i är riktigt goa maskiner (:

Mitt intresse av BMW fick mig att sväva ut lite där.

Jag tyckte att E60/E61 var snyggast tills F10/F11 släpptes

@kwame
Som andra sagt är det 5-serien som är i samma klass som A6 och E-klass.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Sitter i en väldigt liknande sits som dig OP, med en gammal Saab som e.v. ska få ge plats för något nytt (och roligare?).

Här är mina tankar:

BMW 5 - Diggar inte F10/11 alls, så jag funderar seriöst på en 09/10 E60 bara för det. Synd på ekonomin då bara, dieseln är för dyr i skatt och bensinarna drar så mycket.

BMW 3 - Älskar att köra den, men man får göra det med skam eftersom den är så förbannat ful numera och generationen innan var inte helt lyckad heller. Man får gå bak rätt långt innan man hittar en som man inte behöver ett underjordsgarage och nattid för att vilja bruka.

Audi A4 - Provkörde nya A4an och blev väldigt nöjd, otroligt bra ljudnivå. Kanske inte världens mest inspirerande körbil, men kul på vinterväg med quattro. Modern!

Audi A6 - Diggar utseendet både på insida och utsida. Elegant, modern, snygg! Körupplevelsen matchar tyvärr inte.

Mercedes E - Har inte bestämt mig vad jag tycker om nya, den ser ful ut på bild men såg en i verkligheten och det funkade. Ska provköra.

Mercedes C - My god! Någon hos Mercedes måste ju ha tittat på BMWs nya fula bilar och tyckt så synd om dem att de bestämde sig för att göra fulare själva. Har ni suttit i nya C* bilarna? Det är som att sitta i en KIA och att nån har häftat fast en Clas Ohlson display på instrumentbrädan. Kill it with fire!

Jag tänker så här:
Ska vi kalla det för förälskelsefasen?

När du tittar runt efter en ny bil så är det utseendet du fastnar för först, schyssta former och en slank kropp med lågt luftmotstånd, sportig kanske? Du tittar lite närmare och känner efter hur den är under ytan, hur är körställningen? Du börjar kanske testa alla funktionerna, vad kan den göra? Schysst ratt?

Du tar den förhoppningsvis på en provkörning innan du fattar några mer beständiga beslut. Kruxet är att det är rätt kul att köra en ny bil oavsett och det ger bara en väldigt liten och ögonblicksmässig bild av hur den är att köra över tid, eller dess andra värden. Hur fungerar den på långkörningen?

Driftkostnaderna kanske du slänger en tanke på men det är ju knappast det viktigaste i det här skedet.

Men sen kommer förhållandet, du ska vilja leva med bilen dag ut och dag in. Du kanske inte är lika begeistrad över just de häftiga vreden, den rödmålade hastighetsmätaren, de kurvade bakljusen, maxhastigheten eller den där coola navigationsappen längre.
Det är viktigare att den finns där och startar lätt på morgonen, att den fortfarande känns bekväm efter några års nyttjande. Att driftkostnaderna är under kontroll och att den inte felar för mycket.

Såklart du vill ta den på en liten nöjestur då och då och det är ju trevligt om karossen fortfarande tilltalar, att chassit är fint och att motorn morrar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sheep:

Sitter i en väldigt liknande sits som dig OP, med en gammal Saab som e.v. ska få ge plats för något nytt (och roligare?).

Här är mina tankar:

BMW 5 - Diggar inte F10/11 alls, så jag funderar seriöst på en 09/10 E60 bara för det. Synd på ekonomin då bara, dieseln är för dyr i skatt och bensinarna drar så mycket.

BMW 3 - Älskar att köra den, men man får göra det med skam eftersom den är så förbannat ful numera och generationen innan var inte helt lyckad heller. Man får gå bak rätt långt innan man hittar en som man inte behöver ett underjordsgarage och nattid för att vilja bruka.

Audi A4 - Provkörde nya A4an och blev väldigt nöjd, otroligt bra ljudnivå. Kanske inte världens mest inspirerande körbil, men kul på vinterväg med quattro. Modern!

Audi A6 - Diggar utseendet både på insida och utsida. Elegant, modern, snygg! Körupplevelsen matchar tyvärr inte.

Mercedes E - Har inte bestämt mig vad jag tycker om nya, den ser ful ut på bild men såg en i verkligheten och det funkade. Ska provköra.

Mercedes C - My god! Någon hos Mercedes måste ju ha tittat på BMWs nya fula bilar och tyckt så synd om dem att de bestämde sig för att göra fulare själva. Har ni suttit i nya C* bilarna? Det är som att sitta i en KIA och att nån har häftat fast en Clas Ohlson display på instrumentbrädan. Kill it with fire!

I ditt fall hade jag helt självklart valt A4:an. Splitter ny ute på marknaden och har fått jättebra omdömen. A6 är väl fin men ska bytas ut väldigt snart har jag för mig. E-klass har ju inte kommit än men lär få rätt fin kritik den också. Dock tycker jag Mercedes nya S/C/E är rätt fula och jag tycker det är pinsamt hur de ser ut som kopior av varandra så de försvinner för mig. Det enda som hade tävlat med A4:an är 3:an eller 5:an som båda är rätt gamla modeller vid det här laget och du gillar de inte.

Permalänk
Medlem

Jag är i liknande situation själv, även om jag nog inte kommer göra själva köpet på några månader, väger mellan lite samma bilar faktiskt (även om bensin inte gör mig något).

Behöver du plats skall du kika på A6/5-Serie/E-klass de är markant större. Problemet med 5-serien är att den kostar en hel del mer än 3-serien (vilket även A6an kan göra).

Vilken motor hade du tänkt dig? De olika alternativen har lite olika problem. BMWs små dieselmotrer (modell N47) har haft en del problem med kamkedjan. Audi har å andra sidan haft problem med bensinmoterer som dricker olja.

Även om jag själv inte är orolig för problem då en nyare bil täcks av maskinskadeförsäkringen så kan det påverka värdet när man säljer vilket är mer vad jag tänker på.

Vill du ha fyrhjulsdrift? Lättare att få tag på en Audi med sådant än en BMW vilket gör att hitta en begagnad med den utrustning du vill ha blir lättare.

Själv har jag mer eller mindre fått ned det till att jag nog kommer leta både BMW 3-serie och Audi A4 (och hålla ögonen öppna för A6/5-serie till bra priser) och det som kommer avgöra är om jag hittar någon som har den utrustning/färg/motorstorlek jag vill ha till ett bra pris. A4an fick för övrigt sin facelift vid 2013 så det är vad jag letar efter.

Permalänk
Medlem

Varför tyskt?

Permalänk
Medlem

BMW 320d
4 cyl diesel med automat och fyrhjulsdrift.
Årsmodell 2011 bör ha uppgraderad turbo samt kamkedjesträckare.
Olja ska vara bytt ofta.
Motorras pga kamkedjan har annars förekommit.

Kul, bekväm, snål, snygg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Min röst ligger nog på BMW men i så fall en 5-serie då 3-serien är lite trång.
Själv gillar jag inte alls utseendet på dom senaste BMW bilarna och speciellt 5-serien.

Skrivet av Sheep:

BMW 3 - Älskar att köra den, men man får göra det med skam eftersom den är så förbannat ful numera och generationen innan var inte helt lyckad heller. Man får gå bak rätt långt innan man hittar en som man inte behöver ett underjordsgarage och nattid för att vilja bruka.

Nu är jag givetvis partisk men jag tycker tvärt om.
Allt innan F30/F31 ser så gammalt ut i mina ögon, både interiört och exteriört.

Man kan absolut diskutera in i döddagarna om det var rätt beslut av BMW att byta till elektrisk styrning, att gå ifrån 6:a till 4:a osv men för mig så är de äldre modellerna inte ett alternativ då de ser för gamla ut. Det verkar även som att TS är intresserad av den nyare modellen.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Audi borde inte ens vara med på listan.
Dom plågas gång på gång av allvarliga mekaniska problem som kostar multum att reparera.
Och senaste tidens motor fuskande visar vad företagskulturen tycker om sina kunder.
BMW och Mercedes gör bilar med helt olika filosofi bakom.
Tycker man fortfarande det är roligt att köra bil så är nog BMW vad man vill ha.
Bra motorer och manuella växellådor (automaterna fungerar, men får bilen att kännas tråkig).
Kvalitén är varierande, vissa motorer har haft allvarliga brister.
Vill man däremot flytta arslet från a till b i bästa komfort så är det Mercedes som gäller, bästa växellådorna på marknaden (automat såklart) och motorerna är även dom mycket bra.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

"Tycker man fortfarande det är roligt att köra bil så är nog BMW vad man vill ha.
Bra motorer och manuella växellådor (automaterna fungerar, men får bilen att kännas tråkig)"

Nyare sportlådorna med paddlar får absolut inte bilen att kännas tråkig.
Jag tyckte tvärt om när jag testade manuell.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Nu är jag givetvis partisk men jag tycker tvärt om.
Allt innan F30/F31 ser så gammalt ut i mina ögon, både interiört och exteriört.

Man kan absolut diskutera in i döddagarna om det var rätt beslut av BMW att byta till elektrisk styrning, att gå ifrån 6:a till 4:a osv men för mig så är de äldre modellerna inte ett alternativ då de ser för gamla ut. Det verkar även som att TS är intresserad av den nyare modellen.

Håller helt med ang. F30/F31. Kommer man inte runt elektroniskt styrservo om man väljer x-drive eller är det bara på 550ix?

Permalänk
Medlem

@d_m_r:

Inte så vitt jag vet på någon modell i 3-serien iaf.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Kör själv C-klass (w204) men min far kör E-klass (W212) och jag kan inget annat än att rekommendera märket. Min far har ägt 10st Mercedes nu och aldrig haft större problem. De är i regel dyrare i inköp men både service och originaldelar hos märkesverkstäderna är billigare än exempelvis Volvo är min slutsats. Ska du ha en diesel med automat så har du svart på vitt de som ligger i toppen i båda kategorierna i driftsäkerhet och livslängd.

Folk som säger att Mercedes rostar vet inte vad de pratar om. Jag litar verken på experter, kritiker eller för den delen Mercedes själva om åren för när det blev fria från sin rost-skandal, men jag brukar säga 2007-2009 alltså fram till W211 slutade tillverkas. W212 är fria från problemet och har dessutom mycket mer aluminium istället för stål.

Nu kan man inte riktigt jämföra BMWn med de andra då det är en mindre kaross men vad har du för krav i övrigt? För 200k får du i princip vad du vill. Men oavsett vilken av de tyska märkena du väljer så får du bra grejer.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Kan man åka till en återförsäljare o testa bil o va ärlig med att man vill köpa begagnad? Eller måste man låtsas att man vill köpa just den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Kan man åka till en återförsäljare o testa bil o va ärlig med att man vill köpa begagnad? Eller måste man låtsas att man vill köpa just den?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad stoppar dig från att åka till en återförsäljare och köra en begagnad bil? Då får du ju dessutom köra den årsmodell du är intresserad av istället för den senaste, dvs blir det bättre för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

[li]Motorn tickar som en diesel första 45 sekunderna vid kallstart. (Inte ett problem men det kan kännas knepigt till en början)[/li]

Tänkte bara svara på det här: Brorsan köpte på sig en E61 M5, och den låter som den fiskebåt vid kallstarter. Det ska tydligen vara för att den öppnar avgasventilerna helt för att bygga upp värmen i bilen

Lite offtopic, sorry:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

@Carlj:

Det gör min också, dock är detta ljud vad jag kunnat läsa mig fram till ifrån spridarna.
Avgasljudet är om någon bättre innan ventilen stänger för ena slutröret.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Avstängd

@kwame: Letar också bil så jag kan ge lite generella tips dock har jag inte superkoll på just de modellerna eller årsmodellerna i alla fall.

Använd en tjänst som sammanställer info om en viss bil som biluppgifter.se för att göra ett informerat val och kolla annonser på exempelvis blocket för att hitta lämpliga exempel på bilen du vill ha, du vet samma årsmodell, motor och så, och använd regnumret därifrån för att se på kostnad och så. Där upptäckte jag exempelvis snabbt att BMW är dyra att försäkra, vilket väl var ganska väntat men kanske inte att skillnaden var så stor. En Volvo (verkar inte göra så stor skillnad vilken modell) kostar någonstans runt 5500-7000 i helförsäkring per år medan en BMW för det mesta ligger över 11000 och för större motorer ibland upp emot 20000. MB och Audi är inte heller så billiga, men inte så dyra som BMW heller riktigt, antar att det beror på att förarna generellt är äldre för MB. Audi vet jag inte då många Audi-förare i mina ögon kör som idioter och då borde ha högre premie.

Skatten är också en kostnad att ta med i beräkningen förstås, men den är ju inte så stor jämfört med försäkringen och skiljer sig heller inte så mycket mellan bilar som är jämförbara i motor, förbrukning och så. Dock kan det vara en väldig skillnad mellan exempelvis en snåldiesel och en lite större dieselmotor i samma bil. Men du tittar nog inte på snåldieslar med tanke på bilarna du har som exempel, och då krävs det att du kör ganska långt för att en diesel ska bli billigare.

Ett alternativ är ju en E-klass med gasmotor (E 200 NGT). Inte den roligaste motorn kanske, men duger ganska bra och både skatten och bränslekostnaden går ju ner ganska rejält. Dock har jag hört att det är problem med gas i Stockholm då alla taxibilar som kör på gas där gör att det är lång kö till gasmackarna och att gasen tar slut hela tiden, så det kanske inte är det bästa om man bor där. Eller för den delen längre norrut där det är tunt med gasmackar.

Permalänk
Medlem

Lutar åt att jag ökar min budget något och skaffar en BMW 328 faktiskt. Lite mer motor är aldrig fel. Kommer nog dock inte köpa på ett tag, blir projektet till sommaren tror jag, hoppas jag kan få tag på en garageplats då bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Audi borde inte ens vara med på listan.
Dom plågas gång på gång av allvarliga mekaniska problem som kostar multum att reparera.
Och senaste tidens motor fuskande visar vad företagskulturen tycker om sina kunder.
BMW och Mercedes gör bilar med helt olika filosofi bakom.
Tycker man fortfarande det är roligt att köra bil så är nog BMW vad man vill ha.
Bra motorer och manuella växellådor (automaterna fungerar, men får bilen att kännas tråkig).
Kvalitén är varierande, vissa motorer har haft allvarliga brister.
Vill man däremot flytta arslet från a till b i bästa komfort så är det Mercedes som gäller, bästa växellådorna på marknaden (automat såklart) och motorerna är även dom mycket bra.

Jag vet inte vad du har haft för Audi. Jag har en A3 2.0 TDI som jag kört 18000+ mil och har inte haft en enda grej som gått sönder på den. Det är inte den billigaste bilen jag haft när det gäller service, men långt ifrån den dyraste. Servicekillarna själva säger att jag valt rätt motor eftersom det är den de har minst problem med.

Man kan inte ta ifrån Audi att de fuskat med utsläppen, men tyvärr tror jag bara att det är toppen på isberget. Man kan ju tex läsa denna artikeln. http://bytbil.com/nyheter/2vmn3kyg

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Oavsett bil så kommer du bli nöjd, ditt urval är dock lite schizofrent. 3-serien hör inte dit (på gott och ont). Nuvarande 5-serie är på väg ut (troligtvis ny modell i höst), det kommer röra runt begagnatmarknaden så vänta till hösten om nuvarande generation faller dig i smaken.

Har själv en f31 20d som jag ska sälja till våren då jag får hem en ny bil i april, finns inte något som jag inte gillar med den. Ser iofs betydligt snabbare ut än vad den är (M-sport med 19"), men går helt ok för att vara en tvålitersdiesel. Haft några garantiåtgärder på den (krympande fönsterlister samt knarrande förarsäte) men i det stora hela så har den varit felfri. Tänkvärt är att den är lika stor som en 5-serien var för ett par generationer sen. Räknar med att få cirka 260-270 för den så den ligger lite över budget, men det finns bilar som gått mer och med mindre utrustning för cirka 200.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Du anser att Audin är både snyggast in och utvändigt (faller dig bäst i smaken) varför inte leta reda på en bilhandlare som har just den som du vill köpa och fråga om du kan få provköra den en timme eller 2 så känner du lätt om du gillar att köra den samt om du gillar stolen (om du nu ska använda bilen till långkörningar). Till långkörningar så skulle jag inte vilja vara utan min SAAB då stolarna är så grymt sköna (jämfört med till exempel farsans Audi A4 -2014).

Haha jo, fyfan vad stolarna i våran a4 2010 är obekväma. Långkörningar är inte en trevlig resa! xD
Tur att man ska byta till en A6 2013 med extra allt till utrustning

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

A6an har inte samma kvalitet som 5-serie / E-klass. Tyvärr. Annars trevlig bil.

5-serie drar mindre soppa, växlar mjukare och har sportigare attityd.

E-klass är mera allaround och bästa kombi om man är ute efter "Svensson" lastaren.

Jag har kört många mil i samtliga av dessa 3 och hade det varit mina egna beg pengar i denna prisfånget så hade en Mercedes E 220 CDI vunnit för mig. Den är en riktigt kompis som alltid startar och känns som en sammarbetspartner i ur o skur.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs