Behöver råd om ny skärm till sängen!

Permalänk

Behöver råd om ny skärm till sängen!

Behöver en skärm som jag ämnar fästa på en monitorarm som går att vinkla in över sängen. Jag är funktionshindrad och har fler och fler dagar som tillbringas i sängen då jag inte klarar att sitta upp. Tanken är att skärmen kopplas via hdmi från förstärkaren (hdmi ut 2) så jag kan köra bild på denna och min tv var för sig eller samtidigt.

Det jag söker är en skärm på 24"-28", 60hz, upplösn 1080 med utgång för hörlurar. Det blir lite netflix, filmer samt spel från pc och Xbox one. Inga snabba fps utan sport o motor samt strategi typ civ v, Company of Heroes 1,2 eller lite skyrim ibland.

Har någon ett bra tipps på en monitorarm med lång arm så är det också välkommet

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns väldigt många skärmar som passar in på beskrivningen och de flesta ingår i den stora massan volymprodukter som inte testas eller recenseras på djupet. Men generellt behöver du en skärm med VESA100-fäste så att du kan välja arm efter behov och situation.

IPS, PLS eller AHVA-paneler rekommenderas också eftersom du med TN- och VA-paneler måste placera både dig själv och skärmens vinkling i exakt läge för bästa bild, något jag gissar kan bli klurigare än vid skrivbordsplacering.

Eventuellt kan det bli ett problem ifall du kör bildkällor i 50 Hz, DVD-filmer, digital-TV etc. En hel del skärmar klarar inte av 50 Hz-signal utan att ge ryckig bild (några klarar det inte alls) och det är en sådan detalj som inte går att få svar på innan man testat.

Permalänk
Medlem

Bra råd från Thomas som jag bara kan hålla med om.
Men skulle vilja lägga till att du bör titta på/handla en "flicker free"/"pwm free" skärm.

Dvs en skärm som ej använder pwm (pulse with modulation) för att justera backgrundsbelysningen detta av två anledningar.
1, Utan pwm är det mer vilsamt för ögonen även om man ej ser flimmret (vilket en del gör) och särkilt om man sänker ljusstyrkan så ökar flimmret.

2, Med pwm är det väldigt vanligt att man får ett tjut från skärmen rätt öfta är det dock gansla lågt men det finns där.
Och det kan komma och gå beronde på vilken ljustyrka man har har själv haft två skärmar där dom tjöt som mest (vilket vart tröttsamt efter nån/några timmar) vid exakt den ljusnivå däre jag ville ha dom OCH där dom även var rätt kalibrerade.
Inte kul!

Sen kan det vara rätt skönt (och skonsamare mot ögonen under längre tid) att kunna dra ner ljusstyrkan till rätt låg nivå när man ligger o läser/slö surfar och ej behöver korekta färger/ljus/etc.
Och det gäller även om man använder sig av prg/etc som skiftar från tex vit bakgrund/svart text till svart bagrund/vit text då bagrundsbelysningen fortfarande lyser med samma styrka.

Det finns ett "flicker free" val att klicka i på prisjakt sen om det går att lita på till 100% är en annan sak då det tex i en hel del fall ändras från pwm till flicker free mitt i modelserier osv.
Mer info finns att läsa här http://www.tftcentral.co.uk/articles/flicker_free_database.ht... tyvärr inte många som är konstaterade.
Kan säga att jag har en ViewSonic VX2263Smhl-W som är flicker free och som jag skickat tftcentral mail om men dom har ej uppdaterat sidan heller svarat mig.

Sen tänkte jag även på touchscreen är det nåt som du kan ha nytta av heller inte?
Monitorarm har jag inga direkta erfarenheter av förutom ett iiglo väggfäste (komplett och webhallen säljer iiglo) handla denna för 150:- i fyndhörnan när jag beställde annat men vart aldrig använd så kan ej säga hur bra dom är men verkar ok http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/131884-deltaco_v... och tre olika Newstar armar.
http://en.newstar.eu/ (finns mått på allt i pdf filer vilket var hjälpsamt för mig vid ett köp)
Asedo var där jag köpte alla tre armar http://shop.asedo.se/products/Bildskarmar-TV/Tillbehor-monter....

En av dom tre armarna jag har bär en skärm som väger (enligt spec i alla fall) 0,4kg (om jag minns helt rätt) än vad armen ska klara av men det funkar bra och det är den skärm jag flyttar runt på mest (dock inte mycket) med så slitage har på 2 år inte förändrat nåt.
Kvaliten verkar var helt ok med andra ord och Newstar är visserligen lite dyrare än iiglo men kvaliten verkar något bättre och sen är det ett hopp i pris till nästa märke så jag skulle säga med min ringa erfarenhet att dom är best bang for the buck.

Vad du behöver titta på är ju först o främst vilken typ av fäste du vill/kan använda dvs vägg/ta/bords/etc och sen hur långa dom olika armarna är så att du kan få skärmen dit du vill.
Samt så det går att vinkla själva monitor fästet så du kan få skärmen dit du vill.
Sen räcker det med en arm som enbart kan föras horisontelt? dvs ej föra skärmen upp/ner (förutom att vinkla den vill säga) heller måste armen kunna föra skärmen upp/ner med?

Och till sist vilken vikt armen klarar av (troligen ingen stor sak då skärmarna är rätt lätta idag).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!