Iphone 6S vs Sony Xperia Z5

Permalänk
Medlem

Iphone 6S vs Sony Xperia Z5

Hej alla Sweclockers!

Som rubriken lyder så ska jag snart införskaffa mig en ny telefon, men har beslutsångest.
Jag har tidigare haft en Iphone 4 sedan en Iphone 5S, alltså har jag använt Iphone mestadels men är absolut öppen och intresserad utav något nytt ifall det nu skulle vara värt det.

Skaffa dig en Samsung? Nja, har haft en Samsung 4 i cirka 6 månader som hängde sig och laggade något otroligt. (Alltså har jag även testat samsung)

Ifall ni skulle få detta val, vilken lur hade ni tagit och motivera gärna.

Uppskattar alla svar, tack på förhand!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Det är ju inte "bara" en telefon du köper utan ett helt system där Appar och tjänster hänger ihop.
Har du inga appköp som du vill ha med dig eller annan data som är specifik till mobil OS och tycker att båda OS är bra så kanske du har andra krav såsom säkerhet, enkelhet, möjlighet att roota/jailbreaka osv.
Spelar appar inte så stor roll så kan ju även en Windows telefon vara ett bra val, kolla in Lumia 950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Hej alla Sweclockers!

Som rubriken lyder så ska jag snart införskaffa mig en ny telefon, men har beslutsångest.
Jag har tidigare haft en Iphone 4 sedan en Iphone 5S, alltså har jag använt Iphone mestadels men är absolut öppen och intresserad utav något nytt ifall det nu skulle vara värt det.

Skaffa dig en Samsung? Nja, har haft en Samsung 4 i cirka 6 månader som hängde sig och laggade något otroligt. (Alltså har jag även testat samsung)

Ifall ni skulle få detta val, vilken lur hade ni tagit och motivera gärna.

Uppskattar alla svar, tack på förhand!

Jag gick själv från en iPhone 5c till en Sony z3 och vart sjukt nöjd
iPhone 6s vs Sony z5
Enligt prisjakt så har Sony z5 lite bättre prestanda än iPhone 6s till ett billigare pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort:ASUS Z97-A ATX | CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | SSD: Samsung SSD EVO 850-Series 500GB

Permalänk

Jag är sån som valt ett OS, i mitt fall Android. Men det hade lika gärna kunnat blivit iOS.
Mitt rips är att jämföra iPhonen med Samsungs S7:a som presenteras im några veckor.. eller nån annan ny Android.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

en bekant har en z5 och är jättenöjd. själv har jag en 6s som jag fick hem igår som jag hittills är väldigt nöjd med. de verkar dock vara i lite olika prisklasser om det inte är z5 premium du tittar på.

Permalänk

Iphone all the way.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Kör själv på en Xperia Z5 Premium och det är en otroligt bra telefon i alla aspekter. Ingenting att klaga på.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om du planerar att ha telefonen i några år så kan ju även support/uppdateringar vara av intresse.
Kolla upp hur länge Sony levererar uppdateringar/patchar till sina telefoner.
Om du kollar Marshmallow 6.0 och vilka telefoner som uppdateras så brukar man få en känsla för hur länge en modell supporteras.

Permalänk
Medlem

Om du tror att en Samsung 6 kommer att lagga som din Samsung 4 du hade förr så har du inte riktigt koll på Samsung 6.

Köp en telefon med det OS du gillar för alla telefoner för typ 7000:- är kanontelefoner.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ju inte "bara" en telefon du köper utan ett helt system där Appar och tjänster hänger ihop.
Har du inga appköp som du vill ha med dig eller annan data som är specifik till mobil OS och tycker att båda OS är bra så kanske du har andra krav såsom säkerhet, enkelhet, möjlighet att roota/jailbreaka osv.
Spelar appar inte så stor roll så kan ju även en Windows telefon vara ett bra val, kolla in Lumia 950.

Jag har inga specifika appar som jag skulle vara intresserad utav på min nya telefon, därför väljer jag att göra ett val mellan dessa två.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Avstängd

Har du haft iPhone så pass länge och sedan går över till assdroid så kommer du att utan tvekan att bli missnöjd.

Been there, done that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Iphone all the way.

Majoriteten lär ha en Iphone men kan vara roligt att testa något nytt ifall det nu skulle vara värt det, ifall prestandad hade varit 50% på en android lur så skulle självklart valet vara solklart.

Skrivet av reverend benny:

Om du planerar att ha telefonen i några år så kan ju även support/uppdateringar vara av intresse.
Kolla upp hur länge Sony levererar uppdateringar/patchar till sina telefoner.
Om du kollar Marshmallow 6.0 och vilka telefoner som uppdateras så brukar man få en känsla för hur länge en modell supporteras.

Tack för tipset, ska kolla ifall jag kan hitta något

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Har du haft iPhone så pass länge och sedan går över till assdroid så kommer du att utan tvekan att bli missnöjd.

Been there, done that.

Har också tänkt så och det är lite rädslan, att vara missnöjd med sin telefon i 2 år är inte speciellt intressant.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Hade samma val för någon vecka sedan. Min för mobil var ur Z-serien och var lätt den sämsta mobilen jag har haft. Visst tanken är god med utseendet och vattentätheten. Tyvärr så var tochen och jag stötte på många buggar i systemet.

Edit: Därför valde jag iPhone 6S.

Permalänk

Har inte de senaste snapdragon processorerna problem med överhettning? Skulle ju inte köpa någon av dem med den senaste då. Själv tycker jag att 6S är en för dyr telefon, speciellt då mobiler nu för tiden blir föråldrade relativt snabbt (batteriet blir dåligt, skärmen blir repad, laddnings porten får dålig kontakt etc.).

Vill du ha en snygg mobil så tycker jag att LG G4 med läder är najs (har även bra hårdvaru spec. t ex. bättre kamera än 6S). Problemet som de flesta iphone användare har är dock att de även kör andra apple produkter t ex macbook etc. och integrationen med de produkterna och andriod är obefintlig.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Master of Overkill

Z5

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Samsung S4/S5 är väl dom sämsta mobilerna som släppts iallafall S5 som var helkass

S6 är som natt och dag jämfört med dom

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Har du haft iPhone så pass länge och sedan går över till assdroid så kommer du att utan tvekan att bli missnöjd.

Been there, done that.

Mogen kommentar..Ungefär som att säga icrap om iphones...

Däremot har han köpt mycket appar till sin iphone så är det kört.Då är man låst till iphone för evigt
Skillnaden med Android är att du kan byta märken och ändå kunna köra sina köpta appar...

Men vill man vara låst till ett märke/plattform kör man apple..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Z5an lugnt kommer nog inte byta från z serien just pga att jag gillar dens design både utvändigt och temat på android som den kör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av Oliveeer96:

Majoriteten lär ha en Iphone men kan vara roligt att testa något nytt ifall det nu skulle vara värt det, ifall prestandad hade varit 50% på en android lur så skulle självklart valet vara solklart.

Tack för tipset, ska kolla ifall jag kan hitta något

Tro mig, i slutändan vill du bara ha något som fungerar. Har haft en rad olika Android, S4, Nexus 5, S6 och samtliga har strulat på något sätt. Har min s6 på service garanti as we speak. Har haft 2st iPhone. INGA PROBLEM.

Tappa nät, missade samtal, sms som inte kommer fram är saker du inte vill ha problem med.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hur är Sonys skärmar nu för tiden då ? Jag har alltid kör ericson, sony/ericson och slutligen sony men gav upp sony efter en xperia Z, Z1 compact och en Z3 där skärmarna spruckit utan anledning och sony vägrar ersätta detta.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hur är Sonys skärmar nu för tiden då ? Jag har alltid kör ericson, sony/ericson och slutligen sony men gav upp sony efter en xperia Z, Z1 compact och en Z3 där skärmarna spruckit utan anledning och sony vägrar ersätta detta.

Jag har faktiskt inga kunskaper om hur skärmen är, jag har själv testat den utav en polare och jag tycker att den verkar helt okej. Han har inte stött på några speciella problem med den.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Mogen kommentar..Ungefär som att säga icrap om iphones...

Däremot har han köpt mycket appar till sin iphone så är det kört.Då är man låst till iphone för evigt
Skillnaden med Android är att du kan byta märken och ändå kunna köra sina köpta appar...

Men vill man vara låst till ett märke/plattform kör man apple..

Som sagt, har inga speciella appar som jag skulle vilja ta med mig till min nya lur.
Självklart känner jag att vill man inte ha några problem så är valet rätt självklart, men ett helt nytt OP hade också varit roligt att testa. Men sedan ska det också vara värt det.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Hur är Sonys skärmar nu för tiden då ? Jag har alltid kör ericson, sony/ericson och slutligen sony men gav upp sony efter en xperia Z, Z1 compact och en Z3 där skärmarna spruckit utan anledning och sony vägrar ersätta detta.

Har tappat min Z5P flertalet gånger på varierande ytor, inte en skråma än så länge.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Mogen kommentar..Ungefär som att säga icrap om iphones...

Däremot har han köpt mycket appar till sin iphone så är det kört.Då är man låst till iphone för evigt
Skillnaden med Android är att du kan byta märken och ändå kunna köra sina köpta appar...

Men vill man vara låst till ett märke/plattform kör man apple..

Exakt. Men de kommentarerna är det ingen som gnäller på utan de personer som spyr ut dessa kommentarer får istället medhåll och ryggdunkningar i form av femtioelva "bra inlägg". Dubbelstandard?

Här ska man hata Apple och allt som de gör för annars har man fel.

Permalänk

Måste fråga, ni som har Z5:an, hur pass krångligt till tycker ni att volymknapparna sitter, något som går att vänja sig med eller är det något ni stör er på varje gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Exakt. Men de kommentarerna är det ingen som gnäller på utan de personer som spyr ut dessa kommentarer får istället medhåll och ryggdunkningar i form av femtioelva "bra inlägg". Dubbelstandard?

Här ska man hata Apple och allt som de gör för annars har man fel.

Där har du en poäng.
Apple är hatobjektet.
Medans Samsung och speciellt Asus är husgudar här.
Jag avskyr Asus, utséendet på deras produkter, och framförallt den gravt undermåliga kvalitéten.
Men säger jag det, så kommer det ett jordgetingbo av folk som gapar på mig, om att jag liksom dom borde ligga och be till skräpet varenda dag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Hade en Z5, efter första kvällen med den insåg jag vilket misstag jag gjort och webhallen ville inte ta tillbaka den... La ut den på blocket för 3k billigare, INGEN ville ha den, tills en snubbe köpte den(tack gud). Gick tillbaka till apple med en 6S och är hur nöjd som helst.
Tips, tittar du på någon android mobil så rekommenderar jag varmt galxay s6 edge ( om du orkar ha ett batteripack i fickan ) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Där har du en poäng.
Apple är hatobjektet.
Medans Samsung och speciellt Asus är husgudar här.
Jag avskyr Asus, utséendet på deras produkter, och framförallt den gravt undermåliga kvalitéten.
Men säger jag det, så kommer det ett jordgetingbo av folk som gapar på mig, om att jag liksom dom borde ligga och be till skräpet varenda dag.

/Lifooz

Smaken är som baken "delad"

Själv har jag aldrig haft problem med ASUS och hatar inte apple.Varför skulle jag det och hata är ett starkt ord samma sak med avskyr.

Förstår inte hur man kan ha sådana starka känslor som hata och avskyr emot produkter..Lägg energi på andra saker som är viktigare istället

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har du många köpta appar till ios så fortsätt med apple. Annars är en bra sak om du åker och klämmer på lite olika telefoner i den prisklassen. Iphone har ju fortfarande fördel när det gäller hur länge dem uppdateras. Iphone 4s får väl fortfarande officiella uppdateringar? Vilket kan vara värt att tänka på om man är en sån person som inte köper ny telefon så ofta.

Visa signatur