Apollo 11 VR Experience blir lanseringstitel för Oculus Rift, PSVR och HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

Apollo 11 VR Experience blir lanseringstitel för Oculus Rift, PSVR och HTC Vive

Uppståndelsen runt virtuell verklighet har primärt fokuserat på spel, men har också potential som utbildande plattform. Kickstarter-projektet Apollo 11 Experience fokuserar på just detta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Ska bli kul att uppleva en cirkus 4 dagars resa till månen, landa och sitta i kabinen i ca 6 timmar för att sedan ta en 2.5h promenad på ytan och därefter flyga hem igen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Mycket bra att initiativ som dessa också syns och tar plats. Det gör säkerligen att fler och fler får upp ögonen för teknikens breda potential, att använda VR i utbildningssyfte är definitivt ett av de mest spännande användningsområdena.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kul och få se hur det var
Hoppas det blir fler månresor, de verkar ha svårt att komma dit igen

Permalänk
Avstängd

De har ju en 360 video man kan kolla på (med cardboard) men jag vart inte så impad, tycker det finns bättre VR filmer ute:

https://youtu.be/nOHM8gnin8Y?list=PLU8wpH_LfhmtKoee0Uv90nmscm...

Men det blir förhoppningsvis bra till slut när de är färdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nodule:

De har ju en 360 video man kan kolla på (med cardboard) men jag vart inte så impad, tycker det finns bättre VR filmer ute:

https://youtu.be/nOHM8gnin8Y?list=PLU8wpH_LfhmtKoee0Uv90nmscm...

Men det blir förhoppningsvis bra till slut när de är färdiga.

Jag har aldrig sett en video med card board som get samma inlevelse som de få Rift demon jag testat. Jag tror att detta är mycket bättre på riften/vive/psvr.

Men vilka videos rekommenderar du till cardboard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kul och få se hur det var
Hoppas det blir fler månresor, de verkar ha svårt att komma dit igen

Läste att Indien och Kina ska dit nästa år, Japan 2019 och Ryssland planerar en bas 2020 (hur det nu går med det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nodule:

De har ju en 360 video man kan kolla på (med cardboard) men jag vart inte så impad, tycker det finns bättre VR filmer ute:

https://youtu.be/nOHM8gnin8Y?list=PLU8wpH_LfhmtKoee0Uv90nmscm...

Men det blir förhoppningsvis bra till slut när de är färdiga.

Intressant då det är den video som jag tycker är häftigast av alla jag sett. Fick en adrenalinkick och blev nästan tårögd. Men jag älskar ju rymden så...

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Jag har aldrig sett en video med card board som get samma inlevelse som de få Rift demon jag testat. Jag tror att detta är mycket bättre på riften/vive/psvr.

Men vilka videos rekommenderar du till cardboard?

Jag tycker Jaunt VR är de enda som lyckas bra med sina filmer:
http://www.jauntvr.com/content/

Innehållet på Youtube är så så starkt komprimerat så att det blir pixlar stora som hus, totalt oanvändbart för det mesta. Dessutom är ju det mesta 360 videos där och inte full VR (inget djup..etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Läste att Indien och Kina ska dit nästa år, Japan 2019 och Ryssland planerar en bas 2020 (hur det nu går med det).

Lägg på 10 år så kanske man har tiden innan de är där med folk

Permalänk
Medlem

Man "renoverade" nyligen all Apollo-programmets filmmaterial. Kul att det används till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Lägg på 10 år så kanske man har tiden innan de är där med folk

Kanske, med rymdbasen kan man nog lägga till ännu mer. Men både Indien och Kina har nog kunskapen, tekniken och pengarna att skicka personer till månen nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag har aldrig sett en video med card board som get samma inlevelse som de få Rift demon jag testat. Jag tror att detta är mycket bättre på riften/vive/psvr.

Men vilka videos rekommenderar du till cardboard?

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Kanske, med rymdbasen kan man nog lägga till ännu mer. Men både Indien och Kina har nog kunskapen, tekniken och pengarna att skicka personer till månen nästa år.

OT
Vad jag vet så saknar de tekniken, pengar är ett mindre problem. Så dyrt är det inte

Permalänk
Medlem

Najs, det kan bli ett häftigt spel som visar hur häftigt rymden är från ett realistiskt perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

OT
Vad jag vet så saknar de tekniken, pengar är ett mindre problem. Så dyrt är det inte

Tror inte att de saknar tekniken, kunde usa nå månen på 70 talet så kan nog kineserna nå den nu. Inte mycket som har hänt inom raketindustrin på senaste 40 åren, allt står i böcker och på internet.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Tror inte att de saknar tekniken, kunde usa nå månen på 70 talet så kan nog kineserna nå den nu. Inte mycket som har hänt inom raketindustrin på senaste 40 åren, allt står i böcker och på internet.

Kina ligger vad jag vet längst fram och de planerar att återvända med några kg sten från månen innan 2020. Bemannade månfärd ligger längre fram och det beror vad jag vet på att man måste lösa en del tekniska problem. Inget land har sagt något specifikt årtal där man planerat in besök med folk

Här är en lista på vad som är på gång. USA har ett projekt som kallas Orion och deras mål är att ta en människa i omlopp till månen, inte att landa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exploration_of_the_Moon#Future_...

Bäst raketteknik har ryssarna, framförallt för de behärskar flytande bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Läste att Indien och Kina ska dit nästa år, Japan 2019 och Ryssland planerar en bas 2020 (hur det nu går med det).

Du behöver hitta nya siter att läsa på...och bli källkritisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du behöver hitta nya siter att läsa på...och bli källkritisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg det på någon nyhetssida men det var nog bara spekulationer då.