Skatteverket slår fast att crowdfunding ska beskattas i Sverige

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med höga kostnader är dock marknadsekonomiskt till sin natur, hur ironiskt det än kan verka.

När kunden [staten] som betalar notan har en jättestor plånbok med Någon Annans [skattebetalarnas] pengar så spelar det ingen roll vad det kostar, och då justeras också priserna upp därefter. Det är därför det går att åka till länder där folk betalar en stor del själva, och köpa högkvalificerad läkarvård och tandvård till en spottstyver av vad det kostar i Sverige.

Såg någon undersökning nyligen som pekade mot att man ofta tvärtemot vad ekonomiskt konservativa hävdar, att ex amerikaner betalar mer för sin sjukvård än svenskar i slutändan.

Skrivet av Tumnus:

Må så vara. Tandvård räknas inte in till hälsovård i Sverige och därför får du betala nästan hela summan alt. en hög premie baserad på dina tänders kvalite. Min poäng kvarstår dock. Den absolut största utgiften för den svenska staten är och kommer nog alltid förbli välfärden.

Nja, faktum är ju att det finns ett ganska gediget högkostnadsskydd även vid tandvård, om än inte lika generöst som vid vanlig sjukvård.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Skatteverket slår fast att crowdfunding ska beskattas i Sverige

Såklart de gör.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Såg någon undersökning nyligen som pekade mot att man ofta tvärtemot vad ekonomiskt konservativa hävdar, att ex amerikaner betalar mer för sin sjukvård än svenskar i slutändan.

Låter inte osannolikt, skillnaden är att det betalas via försäkringar och direkt till sjukhusen (med stora skulder). Dock är problemet att de rika har råd att betala, de fattiga de dras med sjukdomar de inte borde behöva pga de inte har råd att fixa det. System är väldigt konstigt och inte direkt humant, utan rent ekonomiskt baserat.

Sen håller jag dock med @Sveklockarn att våra skattepengar ofta missbrukas med löjligt höga kostnader som inte borde vara samt jag har sett slöseriet på hur sjukhuspersonal gör.

"åå min kollega fick en ny skärm för hennes gick sönder (på riktigt då)... jag vill också ha ny. "Ooops någon spilde kaffe i skärmen, och nu fick jag en ny." (Btw... detta är inget skämt, detta är vad som sker...)

Det är mao slöseri så in i H "när någon annan betalar", och noll respekt för dessa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvint:

EDIT: Kom på en definition till hur de där med gåvor till streamers kan justeras för att de inte ska räknas in som intäkt som bör skattas.

Lösningen bör helt enkelt vara att man inte får öppet fråga efter donationer. Det ska ske frivilligt helt enkelt. Så man ska egentligen inte behöva se en streamer ha rutor där de står hur mycket någon har donerat till den personen eller på något sätt implicera att man behöver donationer.

Spelar ingen roll vad man kallar det egentligen.

Om någon använder pengarna som inkomst för att försörja sig och drar in mer på verksamheten än vad man får som hobby så skall det skattas på det. Så har jag iaf tolkat att Skatteverket resonerar.

Om Kalle och Olle båda streamar på heltid / som försörjning men Kalle får in 100% av sina pengar på donationer och Olle får in 100% på subscribers så är det ju tekniskt sätt lika och båda för skatta på alla pengar som dras in.

Båda tillhandahåller en underhållningstjänst och får in pengar som ett resultat av detta som de använder för sin försörjning.

Hur fungerar det i resturangbranchen? Måste du inte skatta för inkomst från dricks t.ex.? ( Bör vara liknande ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Såg någon undersökning nyligen som pekade mot att man ofta tvärtemot vad ekonomiskt konservativa hävdar, att ex amerikaner betalar mer för sin sjukvård än svenskar i slutändan.

Nja, faktum är ju att det finns ett ganska gediget högkostnadsskydd även vid tandvård, om än inte lika generöst som vid vanlig sjukvård.

Det har och göra med att det amerikanska systemet bygger på sjukförsäkringar som i sin tur har en sådan hög premie att de i slutändan betalar lika mycket som svenska medborgare gör i detta land även om deras skatt är betydligt lägre och inte heller skalar baserad på inkomst. Visst finns det ett högkostnadsskydd.. för annars skulle ju vissa tandläkare kunna ta större fantasisummor än de gör idag. Däremot så ligger den på summor som överskrider den normala vården som är garanterat ungefär 10 ggr.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Låter inte osannolikt, skillnaden är att det betalas via försäkringar och direkt till sjukhusen (med stora skulder). Dock är problemet att de rika har råd att betala, de fattiga de dras med sjukdomar de inte borde behöva pga de inte har råd att fixa det. System är väldigt konstigt och inte direkt humant, utan rent ekonomiskt baserat.

Sen håller jag dock med @Sveklockarn att våra skattepengar ofta missbrukas med löjligt höga kostnader som inte borde vara samt jag har sett slöseriet på hur sjukhuspersonal gör.

"åå min kollega fick en ny skärm för hennes gick sönder (på riktigt då)... jag vill också ha ny. "Ooops någon spilde kaffe i skärmen, och nu fick jag en ny." (Btw... detta är inget skämt, detta är vad som sker...)

Det är mao slöseri så in i H "när någon annan betalar", och noll respekt för dessa pengar.

Vad brukar man säga, skattepengar är inte riktiga pengar?

Nu för du dig dock med lite anekdotisk bevisföring, men visst finns det korruption. Sossarna leder ju inte direkt som de lär heller, hela partiet, och inte minst några av våra ministrar, verkar ju ha missförstått konceptet av korruption. Det letar sig ända upp till toppen. Sådant är oroande för det är precis vad som leder till situationer som den i Grekland. Ett slappt folk som röstar på politiker som lovar guld och gröna skogar, och politiker som i sin tur är genomkorrupta och bara cashar in på befolkningens dumhet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad brukar man säga, skattepengar är inte riktiga pengar?

Om du med "man" menar ett visst partis kvinnliga partiledare, så ja.

Permalänk
Medlem

Men detta gäller väl bara för projekt som lyckas och blir helt backade? För om de inte lyckas och måste lämna tillbaka pengarna kan de ju inte skatta 25% på pengar de aldrig får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen håller jag dock med @Sveklockarn att våra skattepengar ofta missbrukas med löjligt höga kostnader som inte borde vara samt jag har sett slöseriet på hur sjukhuspersonal gör.

"åå min kollega fick en ny skärm för hennes gick sönder (på riktigt då)... jag vill också ha ny. "Ooops någon spilde kaffe i skärmen, och nu fick jag en ny." (Btw... detta är inget skämt, detta är vad som sker...)

Det är mao slöseri så in i H "när någon annan betalar", och noll respekt för dessa pengar.

Jag jobbar en hel del med offentlig sektor (landsting, kommuner och verk över hela Sverige) och kan meddela att användarna har väldigt billig och uråldrig skräputrustning (ok, det finns ett undantag, för en av Sveriges allra rikaste kommuner). Jag betvivlar mycket starkt att det förekommer något signifikant slöseri när det gäller datorhårdvara. Om någon får en ny skärm, vilket inträffar väldigt sällan, så är det i lägsta möjliga prisklass. Rena skräpet.

Det brukar gälla servrar också; ofta gammalt skrot som uppdateras extremt sällan.

On topic så tycker jag att det är helt ok med momspåslag, även om jag inte tycker att crowdfunding kan likställas med förskottsbetalning av produkt, eftersom det inte finns någon som helst garanti att man kommer få något, och så vitt jag vet är det inte säkert att man får tillbaka några pengar alls om det går åt skogen (men iofs gäller väl samma sak om man t.ex. förskottsbetalar möbler men möbelfirman hinner gå i konkurs innan man fått något - man har ändå varit tvungen att betala moms, och det är tveksamt att man får något tillbaka).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Varenda gång en nyhet om den svenska staten postas så är det något negativt dem sysslar med.

Permalänk
Medlem

Det här är ju lite som att komma och ta 25% av startkapitalet från någon som vill starta ett bolag bara för att hans kompisar har hjälpt till med pengar.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Detta beslut är rimligt, allt annat hade underminerat momssystemet. Så om nu moms systemet ska vara kvar behövs dessa regler.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det låter helt rimligt eftersom det är uppenbart att det rör sig om vanlig försäljning, bara att betalningen kommer i ett annat skede. Självklart kan man inte låta företag både avsäga sig själva den ekonomiska risken och sedan inte betala skatt för det de säljer. Det måste stävjas i tid innan man får ett stort problem på halsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ok. Men vart går strecket mellan donationer och crowdfunding, om man tänker på t.ex donationer på Twitch? Hur ska man bestämma vad som är vad? Flera större streamers driver/äger företag genom Twitch som då förlitar sig på subscribers och donationer. Är inte det en typ av crowdfunding för digital underhållning?

Läser du Skatteverkets redogörelse så får du svaret. Det handlar om finansiären får en tillräcklig motprestation. Att en streamera hojtar till kommer inte ses som en tillräcklig motprestation, däremot kommer att få en färdig produkt från kickstarter anses det.

Som juriststudent ser jag inte konstigheter med det här. Det är på tiden att Skatteverket gör ett uttalande om saken.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter inte osannolikt, skillnaden är att det betalas via försäkringar och direkt till sjukhusen (med stora skulder). Dock är problemet att de rika har råd att betala, de fattiga de dras med sjukdomar de inte borde behöva pga de inte har råd att fixa det. System är väldigt konstigt och inte direkt humant, utan rent ekonomiskt baserat.

Sen håller jag dock med @Sveklockarn att våra skattepengar ofta missbrukas med löjligt höga kostnader som inte borde vara samt jag har sett slöseriet på hur sjukhuspersonal gör.

"åå min kollega fick en ny skärm för hennes gick sönder (på riktigt då)... jag vill också ha ny. "Ooops någon spilde kaffe i skärmen, och nu fick jag en ny." (Btw... detta är inget skämt, detta är vad som sker...)

Det är mao slöseri så in i H "när någon annan betalar", och noll respekt för dessa pengar.

Det sjukaste med alla offentliga verksamheter är att alla former av hushållande med resurser i praktiken bestraffas. Om det finns pengar kvar vid slutet av året så är det inte bara det att de försvinner, utan nästa års budget blir sannolikt mindre dessutom. Effekten blir att det görs för verksamheten helt omotiverade inköp bara för att "hålla budgeten".

Det klart att någon tjänar på att sälja grejerna till staten, och att det finns en viss samhällsekonomisk vinst i det hela, men frågan är om inte skattebetalarnas pengar inte kan gå till något bättre än slöseri i den ofantliga sektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Det här är ju lite som att komma och ta 25% av startkapitalet från någon som vill starta ett bolag bara för att hans kompisar har hjälpt till med pengar.

Fast det är det ju inte alls.

Det är ju mer som att du lovar att skicka ut en av din produkt emot att du får pengar nu. Alltså exakt som att sälja en produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Det här är ju lite som att komma och ta 25% av startkapitalet från någon som vill starta ett bolag bara för att hans kompisar har hjälpt till med pengar.

Nej, det är det inte alls. Om du läste artikeln så skulle du sett att det rör sig om när man finansierar ett projekt med villkorad motprestation, vilket är en uppenbar försäljning. I ditt exempel så har personens kompisar bara hjälpt honom med pengar, de får inga varor för summan och därmed har det ingen relevans för detta.

Permalänk
Medlem

@Ixos: Wow.. Jag visste inte att dricks var skattepliktigt. Där lärde man sig något nytt.

reglerna hur dricks ska skrivas in e rätt märkligt och jag tror inte många som arbetar inom restaurangbranschen gör det. Kort och gott handlar det om att ifall en restaurangarbetare får in dricks som är till avsedd personligen till arbetaren så måste denne nämna de i sin egna inkomstdeklaration

Går dricksen till en gemensam kassa för alla arbetare på restaurangen så e de arbetsgivaren som måste informera skatteverket kring storleken på denna inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det är det inte alls. Om du läste artikeln så skulle du sett att det rör sig om när man finansierar ett projekt med villkorad motprestation, vilket är en uppenbar försäljning. I ditt exempel så har personens kompisar bara hjälpt honom med pengar, de får inga varor för summan och därmed har det ingen relevans för detta.

Ok, låt oss säga att du behöver en viss summa för att projektet över huvud taget ska sjösättas, ska du då beskatta en produkt som än så länge bara är hypotetisk, och därmed sätta käppar i hjulen på hela transaktionen innan den ens ägt rum.
Och låt oss säga att man får in mer pengar än vad som hade räknats med, och slutprodukten förändras/vidareutvecklas, och därmed värdet, vad händer då? Jag tycker det hela låter helskumt och att skatten kommer i fel ände i mina ögon.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Vissa undrar om den som köper måste betala moms till staten. Moms betalas regelmässigt av näringsidkaren som övervältrar momsen på konsumenten genom att höja priset. Vad som gäller när man köper från någon utomlands som inte redovisar moms på rätt sätt är jag osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Varenda gång en nyhet om den svenska staten postas så är det något negativt dem sysslar med.

Eller så är det tvärtom. Så fort staten går något, finns det ett gäng som tycker det var något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ok. Men vart går strecket mellan donationer och crowdfunding, om man tänker på t.ex donationer på Twitch? Hur ska man bestämma vad som är vad? Flera större streamers driver/äger företag genom Twitch som då förlitar sig på subscribers och donationer. Är inte det en typ av crowdfunding för digital underhållning?

Donationer tycker jag inte ska beskattas där men självklart på prenumationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Ok, låt oss säga att du behöver en viss summa för att projektet över huvud taget ska sjösättas, ska du då beskatta en produkt som än så länge bara är hypotetisk, och därmed sätta käppar i hjulen på hela transaktionen innan den ens ägt rum.
Och låt oss säga att man får in mer pengar än vad som hade räknats med, och slutprodukten förändras/vidareutvecklas, och därmed värdet, vad händer då? Jag tycker det hela låter helskumt och att skatten kommer i fel ände i mina ögon.

De får ju göra avdrag för sina kostnader så om de får precis vad prylen kostar blir det plus minus noll (exkl ev lönekostnader, och det är ju rimligt att de beskattas).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Donationer tycker jag inte ska beskattas där men självklart på prenumationen

Kan nämna att Twitch numera tar 25% extra på subscriptions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag jobbar en hel del med offentlig sektor (landsting, kommuner och verk över hela Sverige) och kan meddela att användarna har väldigt billig och uråldrig skräputrustning (ok, det finns ett undantag, för en av Sveriges allra rikaste kommuner). Jag betvivlar mycket starkt att det förekommer något signifikant slöseri när det gäller datorhårdvara. Om någon får en ny skärm, vilket inträffar väldigt sällan, så är det i lägsta möjliga prisklass. Rena skräpet.

Det brukar gälla servrar också; ofta gammalt skrot som uppdateras extremt sällan.

För det första, jag har själv tagit hand om detta skrot... det fungerar än
Säger det så du förstår... det som de slängt har jag haft som router sedan 2010, jag har gett bort fullt fungerande surf/Media maskiner till bekanta som tydligen inte dög för att läsa journaler. Core2Duo till i5 och en del mellan. Skrivare... HP Color Laserjet 2600n fungerar än här hemma. Patronerna? Ja de har slängs av sjukhuspersonal som tydligen tyckte att 25% var "slut", eller 100% oöppnad inte dög. Jag ser det som miljöbesparing att denna utrustning används istället för slängs.

För det andra jag har också jobbat där, och tro mig... det sker mer ofta än du tror. Varje gång någon får något nytt så är andra avis på det och "whoops" så tappade man telefonen tills den gick sönder. Har ffs själv klivit in på en avdelning där man såg en sköterska trampa sönder telefonen... Har själv även fått tar i en eller två "kaffe dränkta" maskiner och skärmar.

Sen att vissa avdelningar ska bo i västra hamnen i Malmö, en av de dyraste platserna att bo på i Malmö, med splitter nya kvalitetsmöbler, allt på skattebetalarnas nota, är väl "normalt också"?

Sen kan det mycket väl stämma att de har en hel del billig och uråldrig utrustning. Så länge det gör sitt jobb så ser jag inte problemet. Det ska snålas, det ska vara billigt och användas, då det är skattebetalarna som pröjsat för det. Vill du ha lyx? Köp det från egen ficka. Skattebetalarna betalar för en sjukvård, inte folks lyx utrustning på jobb.

Med det sagt, självklart ska de ha fungerande utrustning, och jag vet att service mm dras in på för mycket ibland. Sen finns det svindyr special utrustning som portabla röntgenmaskiner och OP utrustning. Ingen tvekan på att dessa ska fungera och skötas.

Men om de sitter med en 17" eller 19" eller 23" skärm gör inte patienterna bättre, eller journalen lättare att läsa. Och med tanke på att en vettig gammal Sandy Bridge CPU kan få spela att fungera än, tror du då att den kanske orkar titta på en journal eller så också? Nyare maskiner kanske gör facebook eller Youtube lättare/bättre, men det ingår inte i deras arbetsrutiner så om det fungerar så fungerar det... annars får det vara så.

Så var exakt är problemet att göra sitt jobb på en äldre maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med höga kostnader är dock marknadsekonomiskt till sin natur, hur ironiskt det än kan verka.

När kunden [staten] som betalar notan har en jättestor plånbok med Någon Annans [skattebetalarnas] pengar så spelar det ingen roll vad det kostar, och då justeras också priserna upp därefter. Det är därför det går att åka till länder där folk betalar en stor del själva, och köpa högkvalificerad läkarvård och tandvård till en spottstyver av vad det kostar i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=qSjGouBmo0M

Om man har en stat med miljoner av kunder så kan man pressa priser.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag står med svenska mått väldigt långt till höger i ekonomiska frågor, men även jag tycker det här beslutet verkar väldigt rimligt.

Skrivet av Tumnus:

Det har och göra med att det amerikanska systemet bygger på sjukförsäkringar som i sin tur har en sådan hög premie att de i slutändan betalar lika mycket som svenska medborgare gör i detta land även om deras skatt är betydligt lägre och inte heller skalar baserad på inkomst.

Nu är du helt ute och cyklar. Jag har både bott och arbetat i USA. Den federala inkomstskatten samt den statliga (i de stater som har en sådan) skalar utefter deklarerad inkomst. Sjukförsäkringar gör det däremot inte. De prissätts efter din predisposition för att drabbas av skador och sjukdomar. Detta gör att låginkomsttagare och i många fall även medelklassen betalar mer för vård än vad motsvarande svenskar gör. Tjänar man riktigt bra blir det dock billigare relativt sett mot det svenska systemet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Ok, låt oss säga att du behöver en viss summa för att projektet över huvud taget ska sjösättas, ska du då beskatta en produkt som än så länge bara är hypotetisk, och därmed sätta käppar i hjulen på hela transaktionen innan den ens ägt rum.
Och låt oss säga att man får in mer pengar än vad som hade räknats med, och slutprodukten förändras/vidareutvecklas, och därmed värdet, vad händer då? Jag tycker det hela låter helskumt och att skatten kommer i fel ände i mina ögon.

Du säljer ju en hypotetisk produkt så varför skulle du inte kunna betala skatt för inkomsterna för en hypotetisk produkt? Alla som finansierar produkten betalar i förväg så man kan inte påstå att pengar inte finns att betala med.

Att man får in mer pengar än summan som krävs betyder ingenting. När man finansierar på detta sätt får man reda på i förväg vad man betalar för och om fler köper produkten på det sättet än vad som krävs för att det ska fungera betyder bara att tillverkaren eventuellt tjänar mer pengar per enhet (om nu volymen blir så stor att tillverkningskostnaden per enhet minskar). Eventuella vidareutvecklingar ska redan vara planerade om det är en seriös crowd funding och även där är det irrelevant eftersom priset man betalat i förväg för varan fortfarande är konstant. När man säljer något räknar man alltid ut vad man behöver själv och sedan lägger man på mervärdesskatt på det så detta medför inget som inte alla andra näringsidkare redan sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag står med svenska mått väldigt långt till höger i ekonomiska frågor, men även jag tycker det här beslutet verkar väldigt rimligt.

Nu är du helt ute och cyklar. Jag har både bott och arbetat i USA. Den federala inkomstskatten samt den statliga (i de stater som har en sådan) skalar utefter deklarerad inkomst. Sjukförsäkringar gör det däremot inte. De prissätts efter din predisposition för att drabbas av skador och sjukdomar. Detta gör att låginkomsttagare och i många fall även medelklassen betalar mer för vård än vad motsvarande svenskar gör. Tjänar man riktigt bra blir det dock billigare relativt sett mot det svenska systemet.

Jag länkade ovan till ett ganska intressant youtubeklipp angående staternas svinhöga sjukvårdskostnader.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Flygman:

Ok. Men vart går strecket mellan donationer och crowdfunding, om man tänker på t.ex donationer på Twitch? Hur ska man bestämma vad som är vad? Flera större streamers driver/äger företag genom Twitch som då förlitar sig på subscribers och donationer. Är inte det en typ av crowdfunding för digital underhållning?

donation är det bara om man ger något utan att få något för det. Så att subscriba på twitch är ingen donation, då man ofta får en högre status eller tillgång till extra grejer, därav en form av försäljning. Vilket betyder att man ska dra skatt på det. Men är det bara donationer genom paypal utan att man får något extra för det så är det ingen skatt.