Permalänk
Avstängd

Amazon.com? säkert?

Hej jag hade tänkt att beställa en klocka från amaz.com och spara ett par hundralappar. Men det jag undrar är om det är säkert osv.
Säljaren är inte problemet utan undrar hur det är med tull och garantier.
klockan är värd ca 1600kr
och jag undrar om ni tror man får betalla tull eller något liknande.
Hur lång tid tar det?

Vad har ni för erfarenheter ifrån amazon?
uppskattar all hjälp.

Permalänk
Medlem

Amazon.com är USA så ja du kommer behöva betala frakt och tull.

Det finns .co.uk, .fr och .de för olika Europeeriska affärer ifall dom har det du är ute efter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryckarn34:

Hej jag hade tänkt att beställa en klocka från amaz.com och spara ett par hundralappar. Men det jag undrar är om det är säkert osv.
Säljaren är inte problemet utan undrar hur det är med tull och garantier.
klockan är värd ca 1600kr
och jag undrar om ni tror man får betalla tull eller något liknande.
Hur lång tid tar det?

Vad har ni för erfarenheter ifrån amazon?
uppskattar all hjälp.

Tull och moms ska betalas om du handlar utanför EU men ibland slipper man det men räkna inte med att slippa undan så slipper du bli besviken om den fastnar i tullen.
Amazon är en handelsportal så kolla vem som säljer och varifrån det sker för att få reda på villkoren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Ryckarn34:

Kolla även så att säljaren skickar till Sverige. Det är inte alla på amazon.com som gör det. Frakten kan vara dyr också

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet är att nästan ingen på Amazon.com skickar till Sverige men det märker du när du försöker beställa den. Frakten kommer förmodligen bli ganska dyr och om den dessutom fastnar i tullen så har du nog ätit upp de hundralapparna du tänkte spara. Prisskillnaden brukar behöva vara större för att det ska löna sig att köpa utomlands, speciellt utanför EU.

Permalänk
Avstängd

Beställde nyligen från kina, fick inte betala någon slags tull eller liknande.

Skrivet av Terrell:

Amazon.com är USA så ja du kommer behöva betala frakt och tull.

Det finns .co.uk, .fr och .de för olika Europeeriska affärer ifall dom har det du är ute efter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryckarn34:

Beställde nyligen från kina, fick inte betala någon slags tull eller liknande.

Beställningar från kina brukar skrivas ner i värde på paketen.
Amazon skriver INTE ner värdet på paketet som skickas. Där framgår det riktiga värdet man köper för.

Som en förklaring på det hela.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

Beställde nyligen från kina, fick inte betala någon slags tull eller liknande.

Skrivet av anon226320:

Beställningar från kina brukar skrivas ner i värde på paketen.
Amazon skriver INTE ner värdet på paketet som skickas. Där framgår det riktiga värdet man köper för.

Som en förklaring på det hela.

Jag är ingen expert på ämnet men det finns flera saker
T.ex som @anon226320 nämnde så kan de ha skrivit ett lägre värde/pris på paketet så att det inte blir någon tull
Men det är också andra regler när det kommer till "gifts", presenter dvs när det kommer till tullen
Sedan finns det en del import företag som t.ex har ett företag i Europa som de skickar till och sedan skickar detta företaget till dig och på så sätt slipper betala tull då de är inom EU.

Permalänk
Medlem

Finns inte klockan på amazon.de eller amazon.co.uk?

Ingen tull då.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@Ryckarn34:

Kolla även så att säljaren skickar till Sverige. Det är inte alla på amazon.com som gör det. Frakten kan vara dyr också

Är det en säljare i USA på Marketplace hos amazon.com så är det oftast ingen idé att beställa.
Skulle säljaren acceptera att skicka till Sverige (vilket flertalet inte gör) så blir frakten förmodligen dyr och så har
vi problemet med att det tillkommer tull, införselmoms och expeditionsavgift när varan anländer till Sverige.
Handlar man inom EU hos amazon.co.uk, amazon.fr eller amazon.de så betalar man svensk moms direkt när man
betalar. Så tar amazon i EU t ex ut 6% bokmoms på böcker som skickas till Sverige.

Permalänk
Avstängd

hade tittat där, finns men ca 500 dyrare.

Skrivet av CFSsss:

Finns inte klockan på amazon.de eller amazon.co.uk?

Ingen tull då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ryckarn34:

hade tittat där, finns men ca 500 dyrare.

(1600x1,29 (moms och 4 ? % tull) ) + (frakt 100kr ? x 1,25 (moms)) + importdeklaration ca 150 kr
2064+125+150=2339kr om du förutsätter att det inte ska smugglas in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.