Surfplatta främst användas hemma i Sängen

Permalänk
Medlem

Surfplatta främst användas hemma i Sängen

Söker en surfplatta för en budget på max 4000:-
Har sen tidigare en ionik 10tums surfplatta med android 4.4 men batteriet börjar bli så pass dåligt nu att det känns som att det är dags för en ny.

i dagsläget har jag denna och den är bedrövligt slö i surfningen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215861-i...

Har sneglat lite på en ipad air eller ipad air2 dock inte jättehemma i ios vill inte lägga in mitt kortnr i ios vilket man verkar göra för att även kunna ladda ner gratisappar detta behövs inte i android.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Alltså det ä'r ju bara titta på prisjakt efter din budget, ska den bara användas till film och titta på sidor duger ju fan nästan alla hade själv tagit en samsung då deras skärmar är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Kolla även så platta har stereo ljud, om du inte ska lyssna med hörlurar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

köpte ipad air 2 för några dagar sen och jag är super nöjd.. angående lägga kortnr stämmer inte alls då jag inte har lagt något kort nr och laddar ner för fult

jag har ägt massor av android plattor men tyvärr så fallar inga på smaken då dom känns lite sega så jag slog till på en air 2 för prestandan är så himla snabb
+skärmen
+blixtsnabb
+extrem tunn
+låg vikt
+app utbud
+touchID
-vibrerar när man har hög volym dock inget jag stör mej på

enligt min åsikt så är air 2 en av världens bästa surfplattor

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Söker en surfplatta för en budget på max 4000:-
Har sen tidigare en ionik 10tums surfplatta med android 4.4 men batteriet börjar bli så pass dåligt nu att det känns som att det är dags för en ny.

i dagsläget har jag denna och den är bedrövligt slö i surfningen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215861-i...

Har sneglat lite på en ipad air eller ipad air2 dock inte jättehemma i ios vill inte lägga in mitt kortnr i ios vilket man verkar göra för att även kunna ladda ner gratisappar detta behövs inte i android.

Jag har inte lagt till mitt kortsnr i iOS. Det behövs inte för gratisappar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det lutar mer och mer åt en Ipad air eller air2 är det värt drygt 800:- i mellanskillnad.
Ser att air2 har trådlöst ac samt 2GB ram mot air trådlöst n och 1GB ram samt långsammare cpu.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av TobaWan:

Det lutar mer och mer åt en Ipad air eller air2 är det värt drygt 800:- i mellanskillnad.
Ser att air2 har trådlöst ac samt 2GB ram mot air trådlöst n och 1GB ram samt långsammare cpu.

Kolla in sony's Z serie av surfplattor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobaWan:

Det lutar mer och mer åt en Ipad air eller air2 är det värt drygt 800:- i mellanskillnad.
Ser att air2 har trådlöst ac samt 2GB ram mot air trådlöst n och 1GB ram samt långsammare cpu.

Bara touch-id är värt 800

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Verkar dock vara en del som lider av att ipad air2 har dåliga högtalare och att plattan typ vibrerar åtminstone om man läser omdömen på prisjakt. Nån som köpte en Air1 istället.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobaWan:

Verkar dock vara en del som lider av att ipad air2 har dåliga högtalare och att plattan typ vibrerar åtminstone om man läser omdömen på prisjakt. Nån som köpte en Air1 istället.

Jag köpte iPad Air 1 efter att ha testat både Sony Z4 och iPad Air 2. Läs här!

Ska du ha plattan i sängen så rekommenderar jag en så lätt platta som möjligt. Jämfört med min tidigare 4.e generations iPad så är min nuvarande nästan 50% lättare. ~450g jämfört mot ~650g. Det kanske inte låter mycket, men ligger man på rygg och surfar etc. så blir man ganska fort trött i armarna ändå. 400-450g fungerar helt ok.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Skulle ha kollat på en Galaxy Tab S2 då dom har OLED skärm vilket ger bra mycket bättre bild än en iPad.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Precis ipads är så jävla överskattade fattar inte varför alla hetsar för en sån..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Precis ipads är så jävla överskattade fattar inte varför alla hetsar för en sån..

Jag hetsar absolut inte efter en sån.
Jag söker bara efter en bra surfplatta men faktum är att jag märkt att Apple uppdaterar ios väldigt länge även till sina äldre produkter.
Vilket inte Androidplattorna görs i samma utsträckning.
Android 6 börjar jue komma på vissa telefoner men inte sett det på någon surfplatta om jag minns rätt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av black south:

köpte ipad air 2 för några dagar sen och jag är super nöjd.. angående lägga kortnr stämmer inte alls då jag inte har lagt något kort nr och laddar ner för fult

jag har ägt massor av android plattor men tyvärr så fallar inga på smaken då dom känns lite sega så jag slog till på en air 2 för prestandan är så himla snabb
+skärmen
+blixtsnabb
+extrem tunn
+låg vikt
+app utbud
+touchID
-vibrerar när man har hög volym dock inget jag stör mej på

enligt min åsikt så är air 2 en av världens bästa surfplattor

Jag funderar på antingen en air2 eller en bärbar dator för att läsa PDF:er+ surfa med. Kollade på asus ux305 men den är tydligen skadlig för ögonen som nästan alla nya skärmar nuförtiden då den använder sig av PWM så den fick jag stryka och då hittar jag ingen dator öht under 1,5kg i min prisklass -frågan blir då om en ipad kommer att duga för dessa behov? Frågan blir väl egentligen om man vill skriva i anteckningsblock och läsa på platta eller göra bådadera på en dator. Tycker du att ipaden är tillräckligt smidig för att sitta och hålla i en hand en längre stund, och tycker du att skärmen är stor nog att läsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Skulle ha kollat på en Galaxy Tab S2 då dom har OLED skärm vilket ger bra mycket bättre bild än en iPad.

Det låter bra, har dessa PWM dimmning av ljusstyrkan dock? Tydligen förstör ju det ögonen i längden att titta på en skärm som använder sig av PWM.

Permalänk
Medlem

Om du orkar hålla ut ett litet tag till så uppdateras Ipad snart! Det ryktas att uppföljaren kommer i mars. Om du inte köper den senaste då kan du ju köpa IPad air 2 billigare

Orkar du inte vänta så lägger jag min röst på air 2, det är en stor uppgradering mellan air 1 och air 2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste slå ett slag för mindre surfplattor. Jag har alltid kört 10" och tyckt det var jättebra. Nu fick jag dock ett infall och bytte aålde min iPad Air 2 för att köpa en iPad Mini 4 och det var nog det bästa beslutet någonsin.

Lika mycket visas på skärmen och med samma pixlar men allt är lite mindre och skarpare. Den är märkbart lättare så att ligga i sängen/soffan och hålla den i luften ovanför/bredvid är inga problem, med min Air 2 brukade det sluta med att jag lutade den mot bröstet för det blev för tungt.

Det funkar också mycket lättare att ta 2 handsgrepp i landskapsläget och surfa/skriva med tummarna, med min Air 2 blev det för långt för att nå mitten av skärmen på bekvämt vis.

Jag har alltid föredragit de större plattorna men nu när jag testat denna är jag hrlt såld. Trors att jag i princip endast använder den hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag måste slå ett slag för mindre surfplattor. Jag har alltid kört 10" och tyckt det var jättebra. Nu fick jag dock ett infall och bytte aålde min iPad Air 2 för att köpa en iPad Mini 4 och det var nog det bästa beslutet någonsin.

Lika mycket visas på skärmen och med samma pixlar men allt är lite mindre och skarpare. Den är märkbart lättare så att ligga i sängen/soffan och hålla den i luften ovanför/bredvid är inga problem, med min Air 2 brukade det sluta med att jag lutade den mot bröstet för det blev för tungt.

Det funkar också mycket lättare att ta 2 handsgrepp i landskapsläget och surfa/skriva med tummarna, med min Air 2 blev det för långt för att nå mitten av skärmen på bekvämt vis.

Jag har alltid föredragit de större plattorna men nu när jag testat denna är jag hrlt såld. Trors att jag i princip endast använder den hemma.

Det var som tusan, ska nog åka och testa air 2 vs mini 4 i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det låter bra, har dessa PWM dimmning av ljusstyrkan dock? Tydligen förstör ju det ögonen i längden att titta på en skärm som använder sig av PWM.

Det är inte PWM dimmning för skärmen.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det var som tusan, ska nog åka och testa air 2 vs mini 4 i butik.

Gör det. Testa speciellt om du tycker det är stort nog att surfa med mera på minin utan att zooma. Det var det som vann över mig, jag kunde surfa utan att zooma på minin och det enda som hände på Air 2 var att allt blev större, inget mer visades på skärmen vilket gjorde storleken onödig för surf. För filmtittande är ju dock större bättre.

Permalänk

får man fråga vad ni intresserad har köpt för platta?

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av black south:

får man fråga vad ni intresserad har köpt för platta?

Jag har ännu inte köpt någon platta.
Jag avvaktar då Ipad air 3 eventuellt kommer ut i Mars.
Vilket gör att priserna sjunker något på de äldre modellerna.
Jag är inte i akut behov då min platta fungerar med förbaskat dåligt batteri.
Om inget annat bra dyker upp för ett kanonpris innan Mars förstås.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

http://www.geekbuying.com/item/CHUWI-Hi8-Dual-OS-Windows8-1-A...

köpte en sån från kina, skitbra skärm och relativt snabb. skriker ju inte kvalitét om den men den är extremt prisvärd. Dualboot dessutom

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

http://www.geekbuying.com/item/CHUWI-Hi8-Dual-OS-Windows8-1-A...

köpte en sån från kina, skitbra skärm och relativt snabb. skriker ju inte kvalitét om den men den är extremt prisvärd. Dualboot dessutom

Måste tacka dig! Kommer nu skaffa Hi10 Windows 10 only versionen för att testa på hur det är o använda en touchplatta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Måste tacka dig! Kommer nu skaffa Hi10 Windows 10 only versionen för att testa på hur det är o använda en touchplatta

Ja det är ju det billigare valet. Min chuwi hi8 hade en defekt som innebar att det bildades en luftbubbla innaför skärmen, Den gick bort genom att bända lite på plattan. En vacker dag så bände jag lite för hårt och själva touch-glaset sprack xD. Bytte ut det igår faktiskt och det gick rätt bra! Använder dock aldrig windows 10 då jag inte tycker det passar alls med touch!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av TobaWan:

Söker en surfplatta för en budget på max 4000:-
Har sen tidigare en ionik 10tums surfplatta med android 4.4 men batteriet börjar bli så pass dåligt nu att det känns som att det är dags för en ny.

i dagsläget har jag denna och den är bedrövligt slö i surfningen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215861-i...

Har sneglat lite på en ipad air eller ipad air2 dock inte jättehemma i ios vill inte lägga in mitt kortnr i ios vilket man verkar göra för att även kunna ladda ner gratisappar detta behövs inte i android.

Skrivet av black south:

köpte ipad air 2 för några dagar sen och jag är super nöjd.. angående lägga kortnr stämmer inte alls då jag inte har lagt något kort nr och laddar ner för fult

jag har ägt massor av android plattor men tyvärr så fallar inga på smaken då dom känns lite sega så jag slog till på en air 2 för prestandan är så himla snabb
+skärmen
+blixtsnabb
+extrem tunn
+låg vikt
+app utbud
+touchID
-vibrerar när man har hög volym dock inget jag stör mej på

enligt min åsikt så är air 2 en av världens bästa surfplattor

Skrivet av jnsson:

Jag har inte lagt till mitt kortsnr i iOS. Det behövs inte för gratisappar

Jag skulle fixa ett nytt apple-id till min far på hans mobil idag. Det gick inte att göra utan vias/Mastercard nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag skulle fixa ett nytt apple-id till min far på hans mobil idag. Det gick inte att göra utan vias/Mastercard nummer.

Det ska gå, kolla detta https://support.apple.com/sv-se/HT204034

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det låter bra, har dessa PWM dimmning av ljusstyrkan dock? Tydligen förstör ju det ögonen i längden att titta på en skärm som använder sig av PWM.

Lite sent svar, men har du källa på det där?

Det enda jag har hört och läst är att vissa människor är känsliga för PWM-dimning och kan därför uppleva det som ansträngande eller störande att sitta och titta på en sådan skärm. Det är dock väldigt individuellt, men jag har aldrig hört talas om någon som rentutav tagit skada.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."