Inet vinner Årets datorbutik 2015

Permalänk
Medlem

Det är ju tyvärr vedertaget att här på Sweclockers forum ska man ryggdunka varandra och ställa sig i ring och skrika INET! INET! INET!

Den här utmärkelsen kommer fortsätta gå till INET även om de inte förtjänar den.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokeshusse:

Du vet om att man kan streama film idag? Vem köper filmer på frisbees 2015? Herregud..

Därför att det är stor skillnad i kvalitet både bild- och ljudmässigt om du jämför blu-ray och streamingtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, hade omröstningen gällt lägst priser hade jag hållt med dig.
Men nu gäller omröstningen bäst priser.

En butik kan ha bäst service men vara alldeles för dyra för att det ska vara värt det. Inte bäst priser.

Du inser hur brutalt du säger emot dig själv här va?

Butiken med BÄST service har ju faktiskt inte alls BÄST service eftersom BÄST (priser, service eller vad som) skall tolkas i relation till allt annat enligt dig...

Alltså har de inte BÄST service eftersom de är för dyra...

Konsekvensen med din logik = Butiken som är bäst overall blir automatiskt bäst på ALLT för allt bedömms i relation till alla andra av deras egenskaper.

Omröstningen innehåller olika kategorier så som pris, service, leveranstid samt en helhetsbetyg (Årets butik). Om jag bedömmer service utifrån pris och leveranstid, leveranstid utifrån pris och service samt pris utifrån service och leveranstid så kommer jag till 100% säkerhet att få samma svar på alla fyra kategorier = totalt meningslöst att ha något annan kategori än Årets butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du inser hur brutalt du säger emot dig själv här va?

Dåligt ordval av mig.

Skrivet av Ixos:

Konsekvensen med din logik = Butiken som är bäst overall blir automatiskt bäst på ALLT för allt bedömms i relation till alla andra av deras egenskaper.

Nej.
Jag tycker som sagt att CDON har bäst priser, dustinhome bäst utbud, Inet bästa butik överlag osv.
(Nu röstade jag inte på inet då jag knappt handlat därifrån under 2015)
Det är helt olika hur man väger in olika aspekter.
Viktningen är avgörande.

Skrivet av Ixos:

Omröstningen innehåller olika kategorier så som pris, service, leveranstid samt en helhetsbetyg (Årets butik). Om jag bedömmer service utifrån pris och leveranstid, leveranstid utifrån pris och service samt pris utifrån service och leveranstid så kommer jag till 100% säkerhet att få samma svar på alla fyra kategorier = totalt meningslöst att ha något annan kategori än Årets butik.

Nej.
Viktningen man gör är olika som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej.
Jag tycker som sagt att CDON har bäst priser, dustinhome bäst utbud, Inet bästa butik överlag osv.
(Nu röstade jag inte på inet då jag knappt handlat därifrån under 2015)
Det är helt olika hur man väger in olika aspekter.
Viktningen är avgörande.

Nej.
Viktningen man gör är olika som sagt.

Då är du helt enkelt bara jävligt inkonsekvent och tycker att Bäst betyder något helt annat om det står framför "pris" än om det står framför "service" eller framför "utbud"?

Något annat logiskt svar finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker Inet är en jätte bra butik. De förtjänar priset!

på vilket sätt? för att det är inne på swec att rösta på inet för andra gör ? dom är knappast bäst deras sortiment, utbud och priser än mindre blir dom slagna av många, även deras butiker har inte ens mycket av sortiment ens på lager och deras support kan man ju också läsa här under året är inte direkt toppklass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Då är du helt enkelt bara jävligt inkonsekvent och tycker att Bäst betyder något helt annat om det står framför "pris" än om det står framför "service" eller framför "utbud"?

Något annat logiskt svar finns inte.

Nej, det var dåligt ordval av mig som sagt. I sammanhanget borde jag formulerat mig annorlunda.
Nu är du bara tramsig och totalt ointresserad av att förstå vad jag försöker säga.
Om du istället för att vara så bråkig och försökte ta till dig vad jag säger så skulle det gå bättre.

Den mest tillmötesgående och snabbaste servicen kanske inte är bäst om den samtidigt kommer med ett prispåslag på 50%.
Det var dumt av mig att använda "bäst" i det sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, det var dåligt ordval av mig som sagt. I sammanhanget borde jag formulerat mig annorlunda.
Nu är du bara tramsig och totalt ointresserad av att förstå vad jag försöker säga.

...

Det var dumt av mig att använda "bäst" i det sammanhanget.

Men det är inte din formulering som är problemet alls här. Det är din tolkning av Sweclockers formulering av frågorna på omröstning. Sweclockers själva använder BÄST överallt.

Ordagrant från omröstningen:

"Vilken butik anser du har bäst service?"
"Vilken butik anser du, avseende datorer, datorkomponenter och relaterade produkter, har bäst sortiment?"
"Vilken butik anser du har bäst leveranstider?"
"Vilken butik anser du har bäst prissättning?"

Om du ( och flera andra ) tolkar in alla andra faktorer i formuleringen "bäst" och blandar in helhetsintrycket i alla kategorier ( medvetet eller omedevetet ) så är detta ett stort problem som snedvrider resultatet grovt i fördel till vinnaren av årets butik även i alla övriga kategorier.

Resultatet? Det vet vi redan, Inet i top i alla 4 kategorier + bästa datorbutik flera år i rad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Och samma patetiska gnäll och grundlösa anklagelser från de som inte tål att majoriteten tycker annorlunda än de själva...

Om man går igenom varje vinsttråd sen detta började är det inte speciellt grundlöst tyvärr.
Är ruskigt mycket "inet är inte bäst på ditten eller datten, men jag valde det iaf" vilket gör röstningen helt skev och poänglös.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

@nidas Undersökningen visar vad medlemmar som röstat tycker. Oavsett deras anledning till att tycka så.
Ni som tycker annorlunda är välkomna att göra det, men att gnälla på en subjektiv undersökning tycker jag känns lite som ett slöseri av tid...

Permalänk
Medlem

fan det blev inget igen alltså, röstar folk Per automatik eller? Jag tyget både komplett.se och nettoresultat har legat bättre till både med större urval, billigare produkter och iaf för mig aldrig några problem med snabb och snart fri service, jag sa det förra året men eftersim det aldrig blir någon variation i vem som vinner tycker jag att priset/utmärkelsen blir helt urvattnad och betydelselös,

Permalänk
Medlem

Hur många år i rad har inet fått detta priset nu?

Permalänk
Medlem

@henkiii: Och likväl slösar du bort ännu mer av din tid på att kommentera min subjektiva åsikt. Grattis.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

fan det blev inget igen alltså, röstar folk Per automatik eller? Jag tyget både komplett.se och nettoresultat har legat bättre till både med större urval, billigare produkter och iaf för mig aldrig några problem med snabb och snart fri service, jag sa det förra året men eftersim det aldrig blir någon variation i vem som vinner tycker jag att priset/utmärkelsen blir helt urvattnad och betydelselös,

Folk har olika upplevelser, mycket eftersom de köper olika saker vid olika tillfällen och de går på sina anekdotiska erfarenheter.

Du själv gör ju uppenbarligen det då om man jämför Inet och Komplett på prisjakt så är Inet billigare på 1033 produkter och Komplett på 351. Jordskredsseger åt "fel" håll vad gäller pris. Mot Netonnet (jag utgår från att "inget" är Inet och "nettoresultat" är Netonnet) vinner Inet med 463 mot 283.

Det är är ett tydligt exempel på hur de som klagar på att Inet vinner är skyldiga till exakt det som de anklagar andra för, dvs att de inte går på fakta utan bara gamla uppfattningar utan förankring. Ska man klaga på ett resultat bör man göra ett bättre jobb med undersökningen än de som röstat, och de har de flesta som gnäller uppenbarligen inte gjort.

Permalänk
Medlem

Röstade på inet

bra kundsupport ett exempel är när jag beställde ett nytt nätagg och dagen som paketet gick iväg fick jag ett super erbjudande av en kompis som sålde ett mycket bättre för 500kr XFX 1000W Pro platinum helt nytt.Han hade beställt 2 st av någon anledning.

Kontaktade inet och fick som svar det är ok vi tar tillbaka produkten utan någon kostnad för dig..

Det är service det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kilroy:
Skrivet av Ixos:

Lugn i stormen gott folk.

Inet vinner alltså igen? Intressant. Har personligen inte röstat men jag har inget annat än gott att säga om butikskedjan, tror nog att de vinner väldigt mycket på att det är så lätt att skapa inköpslistor lättöverskådligt. Helt klart satt standarden på användarvänlighet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Inet har bäst hemsida men det är allt de är bäst på. Den här "röstningen" har förlorat allt värde.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Måhända att jag gick lite på känslor där

Skrivet av Evil Peter:

Folk har olika upplevelser, mycket eftersom de köper olika saker vid olika tillfällen och de går på sina anekdotiska erfarenheter.

Du själv gör ju uppenbarligen det då om man jämför Inet och Komplett på prisjakt så är Inet billigare på 1033 produkter och Komplett på 351. Jordskredsseger åt "fel" håll vad gäller pris. Mot Netonnet (jag utgår från att "inget" är Inet och "nettoresultat" är Netonnet) vinner Inet med 463 mot 283.

Det är är ett tydligt exempel på hur de som klagar på att Inet vinner är skyldiga till exakt det som de anklagar andra för, dvs att de inte går på fakta utan bara gamla uppfattningar utan förankring. Ska man klaga på ett resultat bör man göra ett bättre jobb med undersökningen än de som röstat, och de har de flesta som gnäller uppenbarligen inte gjort.

men menar allvarligt att Inet varit bäst sen Sweclockers började med detta? Visst första året kanske till och med 2 men går du tillbaka om det äns går och kollar på alla deras vinater så har dem vunnit i kategorier som objektivt bara inte har stämt. Tyvärr inga sparade siffror på detta, så ta det som du vill,

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Om man går igenom varje vinsttråd sen detta började är det inte speciellt grundlöst tyvärr.
Är ruskigt mycket "inet är inte bäst på ditten eller datten, men jag valde det iaf" vilket gör röstningen helt skev och poänglös.

Så du tror på allvar att majoriteten av Sweclockers användare röstar på Inet år efter åt bara för en sketen godispinne? Sluta larva!

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

men menar allvarligt att Inet varit bäst sen Sweclockers började med detta? Visst första året kanske till och med 2 men går du tillbaka om det äns går och kollar på alla deras vinater så har dem vunnit i kategorier som objektivt bara inte har stämt. Tyvärr inga sparade siffror på detta, så ta det som du vill,

Jag menar det jag skrev. Inget mer, inget mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Ett stående inslag på SweClockers är att medlemmarna varje år röstar fram Inet som årets datorbutik" <- Fixed.

Alltså nu får ni ge er snart.. Pingvinstänger går att köpa billigare på vilken tobakshörna som helst.

Pingvinstång som muta biter i alla fall inte på mig. Hade jag fått en extra dator på köpet så kanske jag hade röstat på Inet, men annars inte

Nästa år kan Sweclockers ta bort alla andra alternativ än Inet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Röstade på inet

bra kundsupport ett exempel är när jag beställde ett nytt nätagg och dagen som paketet gick iväg fick jag ett super erbjudande av en kompis som sålde ett mycket bättre för 500kr XFX 1000W Pro platinum helt nytt.Han hade beställt 2 st av någon anledning.

Kontaktade inet och fick som svar det är ok vi tar tillbaka produkten utan någon kostnad för dig..

Det är service det

Det är inte service det är ett krav. De måste det enlig lagen om ångerrätt (distansavtalslagen).

Permalänk
Medlem

Omröstningen är tämligen ointressant eftersom resultatet är samma som alla andra år.

När de flesta som ger förslag i trådarna här så använder dom sig av Inets funktion trots att Prisjakts är bättre och där man kan välja några butiker som den skall prismatchas mot, tex stora näthandelsföretag och sin lokala butik som just passar mina behov.

http://www.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg=on&l...

Så där kan det se ut och jag har bara tagit med de som var med i artikeln för det här exemplet.

Jag handlar från dom alla. Det beror helt på vad jag skall ha för stunden. Oftast blir det webhallen om jag har bråttom, så enkelt att göra en webbeställning och sen klicka på hämta ut i butik och glida förbi. Men även netonnet handlas det ofta på.

När det gäller Inet så går det bra att göra beställningar på nätet men deras butikspersonal på sveavägen är under all kritik, sprättiga, okunniga och ger väldigt olika service beroende på hur man är klädd. Klär jag mig som en knegare så är dom ointreserade och svarar drygt, är jag klädd i kostym så är dom väldigt intresserade och försöker lura på mig dyrare saker. Men kunskaperna lyser med sin frånvaro. Dom är säljare i ordets sämsta betydelse. Påminner otroligt mycket om säljare man minns från 80talets stereobutiker.

Jämför man med webhallens butiker så är skillnaden maximal. Man får alltid bra service och man blir alltid likadant bemött. Att de dessutom har koll på det dom säljer är en klar fördel. Men å andra sidan så är det ju alltid full fart i deras butiker så dom får väl en och annan fråga.

Netonnet däremot, ja, där är det inte så mycket service men det är ju deras koncept. Vet du vad du skall ha så är det bara in och hämta. Vilket jag inte ser som ett problem. Snarare en fördel jämfört med behandlingen på Inet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Pingvinstång som muta biter i alla fall inte på mig. Hade jag fått en extra dator på köpet så kanske jag hade röstat på Inet, men annars inte

Nästa år kan Sweclockers ta bort alla andra alternativ än Inet

Ja, det räcker att de har en artikel där de gratulerar Inet till vinsten. Det börjar bli närmast parodiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Det är inte service det är ett krav. De måste det enlig lagen om ångerrätt (distansavtalslagen).

Ofan haha ingen aning om det trodde jag skulle åka på frakt kostnaderna iallafall

kom just på att jag faktiskt röstade på komplett i år

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vad vissa är bittra över resultatet av en omröstning som enligt dem själva saknar värde.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Pingvinstång som muta biter i alla fall inte på mig. Hade jag fått en extra dator på köpet så kanske jag hade röstat på Inet, men annars inte

Nästa år kan Sweclockers ta bort alla andra alternativ än Inet

Då är det ju ingen mening att ha en omröstning ens.

Skrivet av anon172162:

Det är inte service det är ett krav. De måste det enlig lagen om ångerrätt (distansavtalslagen).

De måste låta dig ångra köpet ja, men de måste inte betala frakten tillbaka när du ångrar. Det ska du egentligen göra om man bara följer lagen.

Skrivet av Tempel:

Omröstningen är tämligen ointressant eftersom resultatet är samma som alla andra år.

När de flesta som ger förslag i trådarna här så använder dom sig av Inets funktion trots att Prisjakts är bättre och där man kan välja några butiker som den skall prismatchas mot, tex stora näthandelsföretag och sin lokala butik som just passar mina behov.

http://www.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg=on&l...

Så där kan det se ut och jag har bara tagit med de som var med i artikeln för det här exemplet.

Jag handlar från dom alla. Det beror helt på vad jag skall ha för stunden. Oftast blir det webhallen om jag har bråttom, så enkelt att göra en webbeställning och sen klicka på hämta ut i butik och glida förbi. Men även netonnet handlas det ofta på.

När det gäller Inet så går det bra att göra beställningar på nätet men deras butikspersonal på sveavägen är under all kritik, sprättiga, okunniga och ger väldigt olika service beroende på hur man är klädd. Klär jag mig som en knegare så är dom ointreserade och svarar drygt, är jag klädd i kostym så är dom väldigt intresserade och försöker lura på mig dyrare saker. Men kunskaperna lyser med sin frånvaro. Dom är säljare i ordets sämsta betydelse. Påminner otroligt mycket om säljare man minns från 80talets stereobutiker.

Jämför man med webhallens butiker så är skillnaden maximal. Man får alltid bra service och man blir alltid likadant bemött. Att de dessutom har koll på det dom säljer är en klar fördel. Men å andra sidan så är det ju alltid full fart i deras butiker så dom får väl en och annan fråga.

Netonnet däremot, ja, där är det inte så mycket service men det är ju deras koncept. Vet du vad du skall ha så är det bara in och hämta. Vilket jag inte ser som ett problem. Snarare en fördel jämfört med behandlingen på Inet.

403 Not allowed to see på ditt exempel från Prisjakt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

403 Not allowed to see på ditt exempel från Prisjakt.

Skall vara fixat nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Herrejävlar vad vissa är bittra över resultatet av en omröstning som enligt dem själva saknar värde.

Ingen är bitter, det börjar bara bli meningslöst när samma butik vinner år efter år trots att det finns andra butiker som är betydligt bättre, det är dessa godis som gör att alla småkids röstar på dom för att det är inne att göra det varje år.. dom är långt ifrån bäst en butik som ska vinna detta pris tycker jag Inet inte gör sig förtjänt av.

Permalänk
Medlem

Nästa år kanske dom även kunde lägga till "Vilka butiker har du handlat hos i år" (tror inte det fanns någon sån fråga va?). Jag tror att inet vinner så ofta är just pga att folk känner sig trygga med affärer som dom handlat hos tidigare. Vad vet någon som bara handlat hos en affär om de andra affärernas leveranstider eller deras service?

Men grattis inet!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.