Huawei och Xiaomi förbereder intåg på datormarknaden

Permalänk
Melding Plague

Huawei och Xiaomi förbereder intåg på datormarknaden

De kinesiska telefonjättarna Huawei och Xiaomi rustar upp för att göra intåg på datormarknaden. Först ut väntas två hybridmodeller under 13 tum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta ska bli mycket spännande att se!

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant men kommer nog tyvärr inte kunna pressa ner överpriserna på Apples produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant.
12.9" 1080p, 120GB SSD, 4-8GB RAM, i3 och prislapp 4500-5000:- så har de en storsäljare imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag tror att Huawei och Xiaomi har goda förutsättningar för att göra en lyckad satsning för intrång på PC-marknaden.

Dom etablerade tillverkarna laverar ju bara skit.
Tjocka, fula, tunga, plastiga, högljudda, lågupplösta, knarrande datorer med optiska läsare, VGA-portar, mekaniska hårddiskar och annan förlegad teknik. Massa klistermärken och bundlad skräpmjukvara som får även den nyaste dator och vara sirapsseg och gå på knäna.

Jag välkomnar Huawei och Xiaomi in på PC-marknaden, hoppas dom rör om och leverera något vettigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Dom etablerade tillverkarna laverar ju bara skit.
Tjocka, fula, tunga, plastiga, högljudda, lågupplösta, knarrande datorer med optiska läsare, VGA-portar, mekaniska hårddiskar och annan förlegad teknik. Massa klistermärken och bundlad skräpmjukvara som får även den nyaste dator och vara sirapsseg och gå på knäna.

Bundlad mjukvara visst, annars vet jag inte var du befunnit dig de senaste åren då du verkar ha en väldigt förlegad syn på dagens datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Bundlad mjukvara visst, annars vet jag inte var du befunnit dig de senaste åren då du verkar ha en väldigt förlegad syn på dagens datorer.

Alltid när jag går och kollar i affärer så är det 15" datorer med 13" skärmar.
Eller 13" datorer med 11" skärmar.
Stora, enorma dödytor runt skärmarna.

Samma sak gäller tangentbord. Flera centimeter på vänster och höger sida av tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tror att Huawei och Xiaomi har goda förutsättningar för att göra en lyckad satsning för intrång på PC-marknaden.

Dom etablerade tillverkarna laverar ju bara skit.
Tjocka, fula, tunga, plastiga, högljudda, lågupplösta, knarrande datorer med optiska läsare, VGA-portar, mekaniska hårddiskar och annan förlegad teknik. Massa klistermärken och bundlad skräpmjukvara som får även den nyaste dator och vara sirapsseg och gå på knäna.

Jag välkomnar Huawei och Xiaomi in på PC-marknaden, hoppas dom rör om och leverera något vettigt.

Skrivet av Andreaz1:

Bundlad mjukvara visst, annars vet jag inte var du befunnit dig de senaste åren då du verkar ha en väldigt förlegad syn på dagens datorer.

Får nog hålla med Rektor till viss del.
Kollar man segmentet 5000kr klassen som man kan tänkas (hoppas) Huawei lägger sig i är det mycket som rektor säger.
Men såklart i högre prissegmentet finns väldigt fina PC-maskiner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thexps:

Får nog hålla med Rektor till viss del.
Kollar man segmentet 5000kr klassen som man kan tänkas (hoppas) Huawei lägger sig i är det mycket som rektor säger.
Men såklart i högre prissegmentet finns väldigt fina PC-maskiner.

Vad säger att Huawei blir så mycket bättre då? Billiga datorer är ju billiga av en anledning.

Permalänk
Avstängd

Det kan behövas röras om lite och pressa överpriser vilket det ofta är på datorer i mellan segmentet och drabbar kanske inte apple så hårt som verkligen skulle haft en känga för sina dubbla/trippla priser på hårdvaran men deras intåg kommer nog gynna den stora massan och tvinga ner priserna i övrigt och tror även man kommer få se mer av dom på mobilmarknaden för är samma där att dom har så bra pris att dom inte går att ignorera och blir nog samma på dator sidan och om nått år är dom nog riktigt stora här

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tror att Huawei och Xiaomi har goda förutsättningar för att göra en lyckad satsning för intrång på PC-marknaden.

Dom etablerade tillverkarna laverar ju bara skit.
Tjocka, fula, tunga, plastiga, högljudda, lågupplösta, knarrande datorer med optiska läsare, VGA-portar, mekaniska hårddiskar och annan förlegad teknik. Massa klistermärken och bundlad skräpmjukvara som får även den nyaste dator och vara sirapsseg och gå på knäna.

Jag välkomnar Huawei och Xiaomi in på PC-marknaden, hoppas dom rör om och leverera något vettigt.

Det blir ju så när man levererar maskiner med Windows 8, 10 och liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Bundlad mjukvara visst, annars vet jag inte var du befunnit dig de senaste åren då du verkar ha en väldigt förlegad syn på dagens datorer.

Nä, han har rätt, jag säljer datorer till vardags och de flesta datorer är sådär tråkiga, såvida du inte betalar 11 000:-+ för en Yoga, Spectre eller Macbook.

Tyvärr har de flesta datorer ännu mekanisk HDD, Celeron/E1, mindre än 1080p-skärm, och även om de flesta nu inte har optiska läsare så har de ändå ett gapande hål gjort för det men täckt av en plastskena, vilket är värre eftersom platsen inte ens används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Får nog hålla med Rektor till viss del.
Kollar man segmentet 5000kr klassen som man kan tänkas (hoppas) Huawei lägger sig i är det mycket som rektor säger.
Men såklart i högre prissegmentet finns väldigt fina PC-maskiner.

Kollar man på dyrare PC så finns det en del mer slimmade utan optiska och VGA portar.
Men ofta så har även de stora kanter runt skärmen och tangentbordet.
Dessutom är priserna så höga att dom får Apples produkter att se prisvärda ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Det blir ju så när man levererar maskiner med Windows 8, 10 och liknande.

Vad menar du?

Jag hoppas att Huawei och Xiaomi släpper bloatfria datorer.
Verkar ju bara vara Apple som gör det.
Andra tillverkare verkar ju helt skita i användarupplevelsen och försöka bundla med så mycket skräp från deras samarbetspartners som möjligt.

Windows 8 var ingen trevlig historia. Windows 10 verkar desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad säger att Huawei blir så mycket bättre då? Billiga datorer är ju billiga av en anledning.

Inget konkret i dagsläget.
Men det är ingen omöjlighet.

Permalänk
Medlem

Detta är kanske ett tecken på att Huawei kommer utveckla en desktop cpu med deras egna Hisilicon?

Kanske inte då dem måste förhandla till sig x86, men man kan ju alltid hoppas!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Detta är kanske ett tecken på att Huawei kommer utveckla en desktop cpu med deras egna Hisilicon?

Kanske inte då dem måste förhandla till sig x86, men man kan ju alltid hoppas!

Det tror jag inte kommer hända inom de närmsta åren.

De verkar inte intresserad av de, vad gäller servrar och de är betyyyydligt större på servrar än desktop (rätt logiskt). Kostnaden för att utveckla flera olika cpuer är enorm och även om de finns muskler ekonomiskt, så har jag fortfarande svårt att se att de skulle släppa samarbetet de har med Intel helt.

När de hade cloudeventet i Stockholm så va Intel guldsponsor med 2h föredrag osv.

Men vem vet! Det är nog större chans att de börjar tillverka minnen åt sig själv först för att använda i egen utrustning. I servrarna idag använder de Samsung minnen som är huaweibrandad (har huawei servrar i vårt datacenter).

Men ja de är ju dock viss skillnad på server och desktop så vem vet!

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Xiaomi verkar ju vara sugna på att släppa Apple Kopior till riktigt pressade priser. Håller tummarna på att det kommer lite välbyggd konkurrens!

Dock mindre upphetsad över hybriddatorer och Windows + Android i samma enhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tror att Huawei och Xiaomi har goda förutsättningar för att göra en lyckad satsning för intrång på PC-marknaden.

Dom etablerade tillverkarna laverar ju bara skit.
Tjocka, fula, tunga, plastiga, högljudda, lågupplösta, knarrande datorer med optiska läsare, VGA-portar, mekaniska hårddiskar och annan förlegad teknik. Massa klistermärken och bundlad skräpmjukvara som får även den nyaste dator och vara sirapsseg och gå på knäna.

Jag välkomnar Huawei och Xiaomi in på PC-marknaden, hoppas dom rör om och leverera något vettigt.

Instämmer, särskilt gällande den bundlade programvaran. Visst, de får säkert några kronor per förinstallation av 30-dagars Norton Antivirus-trial och liknande, men i längden tror jag faktiskt de skjuter sig själva i foten. Man behöver inte vara obotlig datorentusiast för att bli besviken när ens flång nya burk känns lika trög som den man tänkte ersätta, och tänka tillbaka på det senaste fiaskot nästa gång det blir läge att köpa nytt.

Vill dock göra ett par tillägg till detta. Något jag tror är ett stort problem på datormarknaden är att processortillverkarna, och även i någon mån grafikkretstillverkarna knappt levererat något nytt. Prestandaökningarna per generation är i det närmaste löjeväckande. Till och med på entusiastforumet Sweclockers, där man kan tänka sig att folk verkligen borde vilja ha det senaste, är det typ allmän konsensus att det är poänglöst att uppgradera om man sitter med en fyra generationer, eller om man hellre vill det, fem år gammal Sandy Bridge-propp i datorn.

Vidare har mobilboom och spelkonsolernas popularitet medfört att väldigt mycket innehåll anpassas till klenare hårdvara för att maximera tillgängligheten. I slutändan ger prylar i prestandasegmentet väldigt lite mervärde för den som inte jagar de där sista knopen för sakens egen skull. Innehållet funkar tillräckligt bra på lite tröttare hårdvara.

Jag ser helt enkelt inga incitament att skaffa nytt när en fem år gammal dator gör jobbet nästan lika bra som en ny. Det jag tror kan funka nu när den relativa prestandautvecklingen sett ut som den gör är att sälja datorer på andra värden än rå prestanda, något jag tror uppstickare utan inarbetade konventioner har bättre möjligheter att lyckas med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Yup, du har rätt, och jag är 1 av dem du pratar om... Sitter själv med 2 burkar med sandy bridge och 970, finns ingen anledning alls att uppgradera, alla mina spel såsom gta V och Bf hardline puttar ju på i 80+ fps, så finns inget incitament o köpa nya delar

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

@Gtoxed:

Mm, precis, och då spelar du ändå bara spel. Tänk dig då hur det är för de som i princip bara har datorn till att slösurfa, nu när allt mer webinnehåll anpassas för att trötta ARM- och Atom-baserade telefoner och surfplattor ska orka med.

---

Ytterligare ett litet instick om det där med förinstallerad skräpmjukvara: våra IT-illitterata vänner brukar gärna lovsjunga Apple med "det bara funkar". Det gör en ren installation av Windows också, tyvärr är nog problemet just det att kateorin användare som köper färdigt och inte klarar av att göra en fräsch installation aldrig får chansen att uppleva det. De har suttit där med sina fabriksbloatade burkar ända tills någon övertalat dem att köpa en Mac, och plötsligt har de en dator som är som alla datorer alltid borde vara, fria från möget. Klart som tusan de blir frälsta och aldrig ser tillbaka.

Läste en intressant artikel i ämnet för ett tag sen. Det konstateras att bara 2.3% av kunderna är glada över den förinstallerade skiten, och ändå tycks alla tillverkare utan undantag fortsätta med oskicket. Det är lustigt hur intervjupersonerna försöker motivera det. Om de faktiskt själva tror på vad de säger, så är det hög tid för datortillverkarna att börja sparka marknadschefer. Snacka om flagrant inkompetens.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!