Är Nexus 5x verkligen så dålig som folk säger?

Permalänk

Är Nexus 5x verkligen så dålig som folk säger?

Hej

Har varit inne på en Nexus på grund av ren android och kom fram till Nexus 5x.
Men efter en hel del videos och reviews så är det många som inte är positiva till mobilen.

Mycket har med att prestandan är dålig och laggar samt blir nästan obrukbar om man inte startar om den lite då och då (något ligger och segar ner mobilen).
Kameran är seg och kan ta tid för att ta en bild, batteri tiden är dålig och fingertrycksläsaren funkar bara då och då.

Men nu vet ju inte jag hur det ligger till i verkligheten så därför frågar jag er om ni har en 5x eller en kompis har en och vet hur bra den är.
För en del saker kanske har fixas med en uppdatering eller dylikt.

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

går ju att roota en telefon med valfri rom, då kan du ju själv välja vad du vill ha.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

går ju att roota en telefon med valfri rom, då kan du ju själv välja vad du vill ha.

Jo det är ju sant men har inga bra erfarenheter med rootning och rom så undviker det helst

Permalänk
Relik 📜

Jag skulle säga ja.

Köpte en Nexus 5X, och har även haft ett helt annat exemplar som lånetelefon. Generellt var jag mycket besviken på allmänprestandan och funktionen. Inte bara kameran, utan luren i allmänhet kändes efter några veckor seg, trög och oresponsiv på ett sätt jag helt enkelt inte förväntar mig av en Nexus-lur. Det gäller även med i skrivande stund senaste uppdateringen.

Givetvis har användare olika krav och trösklar, men för mig levde den inte upp till förväntningarna. Nexus 6P jag kör nu må vara sail away-faktor deluxe, men den klarar sig mycket bättre på prestandafronten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nexus 6P ska man köpa om man vill ha en Nexus-lur.

Jag är extremt nöjd med den, allt från byggkvalité, fingersensor till snabbheten. Bästa android-telefonen jag har ägt iaf och jämför jag med min frus iPhone 6 så är Nexusen mycket bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag skulle säga ja.

Köpte en Nexus 5X, och har även haft ett helt annat exemplar som lånetelefon. Generellt var jag mycket besviken på allmänprestandan och funktionen. Inte bara kameran, utan luren i allmänhet kändes efter några veckor seg, trög och oresponsiv på ett sätt jag helt enkelt inte förväntar mig av en Nexus-lur. Det gäller även med i skrivande stund senaste uppdateringen.

Givetvis har användare olika krav och trösklar, men för mig levde den inte upp till förväntningarna. Nexus 6P jag kör nu må vara sail away-faktor deluxe, men den klarar sig mycket bättre på prestandafronten.

Tyvärr så är ju Nexus 5X ganska precis en gammal Nexus 5 i nytt fodral, lite tråkigt kan man tycka.
Har inte pillat allt för mycket på 5X, men den tiden jag lekte med en så håller jag med på alla fronter, kändes mer som en nedgradering att gå till 5X från gamla 5an.

Däremot är Nexus 6P helt underbar, haft min nu sen release och har ännu inget att gnälla på. Supernöjd!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

@emilakered: Märks att man har olika preferenser då jag inte håller med om något du säger

Bytte från en M8 och det enda som inte var ett rejält jättekliv upp är väl kanske batteriet men har vant mig vid att jag måste, utan undantag, ladda luren varje natt.
Kameran duger utmärkt till mig och mobilkamera är alltid en mobilkamera.
Random kompaktkamera är med största sannolikhet bättre på alla punkter.....

Men prestandan är det verkligen inga problem med och den känns rapp även om det var 2-3 veckor sedan jag startade om.
Inget lagg i menyer och appar startar som dom ska.

Nu kanske inte M8:an var en lur i världsklass med dagens mått mätt och detta är min första Nexus men hade någon frågat mig så hade jag rekommenderat 5X.
6P gick fetbort för mig, vill jag ha en surfplatta så köper jag det och redan där är 5X egentligen rent för stor.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Nu är du kanske lite hård, den har en enormt bra kamera och en av marknadens bästa fingerprintsensorer. Det som gör 5X dålig är egentligen priset som är alldeles för högt i Europa. 32GB är nästan 1000 kronor för dyr skulle jag säga.

Permalänk

Bör ju nämnas i denna diskussion att det sitter exakt samma kamera i 5x som i 6P. Så den som bytt till 6P och fått en bättre kamera hade ett måndagsexemplar av sin 5x.

Slog själv till på den mindre 5X nu när den var nedsatt i pris på elgiganten. Jag håller med att modellen är något överprissatt här i Europa. Men jag ser inte vilka alternativ det finns i nuläget. G4 kikade jag på, men har ingen lust att lämna in mobilen när den eventuellt fastnar i bootloop. Förhoppningsvis märker jag inte av denna slöhet som vissa rapporterar. Har läst lika många inlägg som anser att den är riktigt rapp och 'smooth'. Håller tummarna.

Permalänk
Relik 📜

Bara för att förtydliga, jag menade i mitt inlägg inte kameran i sig utan funktionen runt. Speciellt den medföljande appen fungerade riktigt dåligt för mig, men även via tredjepartsmjukvara hade jag bitvis problem med till exempel långa starttider.

Förövrigt är det givetvis rimligt att andra har annorlunda åsikter i frågan, jättebra att få varierande tankar för den som funderar på en lur.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är ju det jag är lite rädd för att man ska ändra sig efter man har köpt den pga seghet efter användandet.
Jo jag kollade på nexus 6P först, visst man får ju en bättre mobil men kostar dock 2000 mer än 5x (tänkte elgigantens pris på 5x) samt att har ju läst och kollat lite om att den har lätt och böja sig eller är det inte så extremt som man har sett?

Skrivet av lowngcawt:

Har ju kollat på nexus 5 för att den va ju den bästa nexusen dom gjort om jag inte har fått fel info men jag är ju sån att jag vill köpa mobiler och dyligt nytt ist för begagnad vilket gör att nexus 5 ligger ju typ i 5x prisklass om jag inte köper en begagnad.

Skrivet av the_weird:

Så du är nöjd med mobilen? och jag laddar mobilen varje kväll ändå så det gör inte så mycket.
Jo storleken på 6P känns lite extremt för mig med egentligen men skulle fortfarande vilja ha den men priset är ju dock en bra bit högre :/

Skrivet av Gainsgoblin:

Okej så fingerprintsensorn på 5x och 6P är bra? så den är inte värd 4k? enligt hur prestandan är?

Skrivet av allahajen:

Jo det va elgiganten jag också tänkte på, och du tycker den är bra? inte märkt något dåligt med den?

Permalänk

@Herr kanin: Ja jag är mycket nöjd.
Fingeravtrycksläsaren är INTE dålig utan fungerar snarare riktigt bra.
Skulle gissa på felläsning ca 1/20 gånger på sin höjd och då pratar vi en fördröjning på 1 sekund (tiden det tar att lyfta fingret och prova igen).

Kameran är lite seg i uppstarten absolut (nu pratar vi kanske 1-2 sekunder) och tiden för att ta en bild beror helt på fokusen.
Blir helt ok bilder för att vara en mobilkamera.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

@Herr kanin: Ja jag är mycket nöjd.
Fingeravtrycksläsaren är INTE dålig utan fungerar snarare riktigt bra.
Skulle gissa på felläsning ca 1/20 gånger på sin höjd och då pratar vi en fördröjning på 1 sekund (tiden det tar att lyfta fingret och prova igen).

Kameran är lite seg i uppstarten absolut (nu pratar vi kanske 1-2 sekunder) och tiden för att ta en bild beror helt på fokusen.
Blir helt ok bilder för att vara en mobilkamera.

Okej så Fingeravtrycksläsaren är det inget fel på gött att du är nöjd med den iaf

Permalänk
Relik 📜

Håller med @the_weird om fingeravtrycksläsaren, den är riktigt bra även på 5X.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Håller med @the_weird om fingeravtrycksläsaren, den är riktigt bra även på 5X.

Va bra men nu är det ju det svåraste och själv klura ut hur man ska göra men tackar för alla svar

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Jo det va elgiganten jag också tänkte på, och du tycker den är bra? inte märkt något dåligt med den?

Efter några timmar med 5x nu så måste jag säga att jag är riktigt nöjd och jag upplever den som mycket rapp och responsiv. Kan ju inte ge några garantier att den kommer fortsätta prestera såhär men ser inte heller varför den skulle bli sämre. Fantastisk kamera, speciellt i lågljusförhållanden. Och fingeravtrycksläsaren är ju väldigt bekväm måste jag säga. Nu låter jag som en försäljare från Google men det är jag inte För mina modesta krav, mest surfning, musik och ibland video, verkar mobilen fungera mycket bra. Hoppas jag varit till nån hjälp i mobildjungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej

Har varit inne på en Nexus på grund av ren android och kom fram till Nexus 5x.
Men efter en hel del videos och reviews så är det många som inte är positiva till mobilen.

Mycket har med att prestandan är dålig och laggar samt blir nästan obrukbar om man inte startar om den lite då och då (något ligger och segar ner mobilen).
Kameran är seg och kan ta tid för att ta en bild, batteri tiden är dålig och fingertrycksläsaren funkar bara då och då.

Men nu vet ju inte jag hur det ligger till i verkligheten så därför frågar jag er om ni har en 5x eller en kompis har en och vet hur bra den är.
För en del saker kanske har fixas med en uppdatering eller dylikt.

Tacksam för svar.

Jag satt och valde mellan Oneplus X och Nexus 5x när min Nexus 5 pajade, blev helt enkelt en Oneplus X som jag är otroligt nöjd med! ingen prestandauppgradering från Nexus 5 men byggkvaliteten, kameran, högtalaren med mera är väldigt mycket bättre samt att denna lur kostar drygt 2500kr och min telefon kom iallafall med de bästa förinstallerade skärmskyddet jag någonsin skådat har inte släppt än

https://oneplus.net/se/x

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 5x precis när den kom, gick från en Sony z2. Är sjukt nöjd med mobilen, snabb och ren från en massa skit. Använder den bara för surf, musik och liknande, så märker verkligen inte av att den underpresterar. Startat om den en gång i början då den kändes seg, men aldrig behövt det igen.
Tycker dessutom om att den är plastig, riktigt lätt telefon, och bra grepp.

// Philip

Permalänk
Skrivet av allahajen:

Efter några timmar med 5x nu så måste jag säga att jag är riktigt nöjd och jag upplever den som mycket rapp och responsiv. Kan ju inte ge några garantier att den kommer fortsätta prestera såhär men ser inte heller varför den skulle bli sämre. Fantastisk kamera, speciellt i lågljusförhållanden. Och fingeravtrycksläsaren är ju väldigt bekväm måste jag säga. Nu låter jag som en försäljare från Google men det är jag inte För mina modesta krav, mest surfning, musik och ibland video, verkar mobilen fungera mycket bra. Hoppas jag varit till nån hjälp i mobildjungeln.

Okej för jag använder mobilen för surf, youtube, 9gag och facebook och liknande spelar nästan aldrig på mobilen heller så 5x kanske inte är så tokig för mig ändå.
Blir eventuellt ett köp imöra skulle jag tro men ska känna lite på den först

Skrivet av Oliver91:

Jag satt och valde mellan Oneplus X och Nexus 5x när min Nexus 5 pajade, blev helt enkelt en Oneplus X som jag är otroligt nöjd med! ingen prestandauppgradering från Nexus 5 men byggkvaliteten, kameran, högtalaren med mera är väldigt mycket bättre samt att denna lur kostar drygt 2500kr och min telefon kom iallafall med de bästa förinstallerade skärmskyddet jag någonsin skådat har inte släppt än

https://oneplus.net/se/x

Jo jag kollade på oneplus hemsida och är egentligen inget glad i glasbaksidor tyvärr :/
Jaså? varför kan inte alla mobiler komma med skärmskydd och sånt då det är väldigt svårt att hitta ett skärmskydd för en del mobiler vid släppdatum.

Skrivet av vajan:

Jag köpte en 5x precis när den kom, gick från en Sony z2. Är sjukt nöjd med mobilen, snabb och ren från en massa skit. Använder den bara för surf, musik och liknande, så märker verkligen inte av att den underpresterar. Startat om den en gång i början då den kändes seg, men aldrig behövt det igen.
Tycker dessutom om att den är plastig, riktigt lätt telefon, och bra grepp.

// Philip

Okej va gött 5x börjar låta lite bättre än va dom flesta säger men ska åka och klämma på en imöra så får vi se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Okej för jag använder mobilen för surf, youtube, 9gag och facebook och liknande spelar nästan aldrig på mobilen heller så 5x kanske inte är så tokig för mig ändå.
Blir eventuellt ett köp imöra skulle jag tro men ska känna lite på den först

Jo jag kollade på oneplus hemsida och är egentligen inget glad i glasbaksidor tyvärr :/
Jaså? varför kan inte alla mobiler komma med skärmskydd och sånt då det är väldigt svårt att hitta ett skärmskydd för en del mobiler vid släppdatum.

Okej va gött 5x börjar låta lite bättre än va dom flesta säger men ska åka och klämma på en imöra så får vi se hur det blir.

gillade inte heller glasbaksidan men köpte https://dbrand.com/shop/oneplus-x till baksidan och de sitter riktigt bra

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Nu sitter jag med en nexus 5x och måste in med den igen :/ för min hörsnäcka sprakar när folk pratar även på lägsta volym så den är nog skrot :/ så tror ni jag kan få en ny i butik om jag åker in imöra med den eller måste den lämnas i i 2 veckor? tänkte på DOA då den va sån direkt från förpackningen och inköpt för ca 4 timmar sen.

Edit: Jag har nu ringt mer med mobilen och ringer jag min mor så hör jag knappt vad hon säger (låter som en sprängd högtalare), men ringer sambon eller kusin min så funkar det bra ibland så ibland sprakar det och ibland inte så vad kan va fel här egentligen?

Permalänk
Skrivet av allahajen:

Skrivet av vajan:

Hade ni några problem med sprakande högtalare? (den man har mot örat)
För öppnade min mobil igår när jag kom hem och sen när jag skulle ringa så låt högtalaren spräckt när folk prata :/
Ringde till dom imörse och sa att det va problem direkt från förpackningen och sa även att det skulle va tråkigt å behöva skicka iväg den i 2veckor.
Personen jag pratade med sa att om du kommer till butiken så ska vi fixa det på ett enkelt sätt då mobilen va inte ens 20 timmar gammal, så åkte iväg med hopp om byte av mobil men personen hade inte skrivit det personen sa utan formulerade att "Jag vill inte lämna in den" så det gällde inte så min nexus 5x blev inte ens 24 timmar innan iväg skickad på service :/

så nu är det bara att vänta på och få tillbaka den, men det som stör mig mest är det personen sa att vi skulle fixa det på ett enkelt sätt och sen inte hålla det så en 14mils resa i onödan och den känslan när man är glad och hoppfull och sen få reda på att allt man fick höra inte va sant är en känsla i sig.

Permalänk
Medlem

@Herr kanin: Oj det lät inte så kul. Nej det har jag aldrig vart med om själv. Har iofs bara haft den ett par månader, men tycker kvaliten på ljudet i den är likadant som alla andra lurar jag haft.

Hoppas att det löser sig, och att det bara var ett måndagsexemplar. Som sagt, så är jag sjukt nöjd med luren.

// Philip

Permalänk
Skrivet av vajan:

@Herr kanin: Oj det lät inte så kul. Nej det har jag aldrig vart med om själv. Har iofs bara haft den ett par månader, men tycker kvaliten på ljudet i den är likadant som alla andra lurar jag haft.

Hoppas att det löser sig, och att det bara var ett måndagsexemplar. Som sagt, så är jag sjukt nöjd med luren.

// Philip

Ne det finns roligare saker jo det kan ju ha varit det så får se vad som händer med det hela han tog lådan och laddare och sånt om den går igenom på DOA så kanske får hem en mobil tidigare än 2veckor iaf.
Den uppfattningen jag fick (förutom samtal) så tror jag att ja kommer gilla den

Permalänk

En liten update på det hela, jag va och hämtade mobilen för någon dag sen med ett glatt humör men när jag väl kom dit så fick jag till svar " verkstaden kunde inte återskapa felet".
Men är fortfarande kasst ljud som jag sa förut den låter sprängd, när det låter som värst är när jag ringer min moder nästan helt omöjligt å höra vad hon säger.

Så tog med mobilen hem igen utan förändring då jag inte orka skicka in den igen och få tillbaka samma svar samt att vill ju inte bli av med mobilen i ca 4 veckor när jag inte ens haft den 1 dag.
Så nu undrar jag om jag köper en högtalare (ear speaker) själv och sätter i? är det värt och mista garantin??

Permalänk

Använder själv en 6P och är mycket nöjd! Sambon slog till på en 5X och jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Känns lika snabb som 6P i det mesta. Jag skulle lätt kunna använda en 5X istället utan att tycka att den är för slö.

Men, det är en sämre skärm och sämre batteritid. Batteriet orkar lätt en hel dag och skärmen är bra nog. Kanske lite mycket inputlag men inget som stör daglig användning.

har använt telefonerna i ca 1 månad utan att dom blivit märkbart långsammare. Än så länge är allt frid och fröjd. Skulle absolut rekommendera 5X om man vill ha en liten mobil med "nexusgarantin" när det kommer till uppdateringar.

Största nackdelarna med vanilla 6.01 skulle jag säga är gränssnittet. Ikonerna är på tok för stora och fula, borde gå att ändra storlek alternativt köra med andra ikoner. Även i native-launchern.

Kamerappen är förfärligt enkel. Ja den fungerar och bilderna blir bra. Men som lite mer avancerad fotograf så får man spader. Enkla justeringar av exponering, val av ljusmätningsmetod samt vitbalans kunde dom väl ändå pillat in. Det fanns på min galaxy S2 så kom igen. Vanilla är vanilla men det borde inte vara såhär sparsmakat med funktioner. Det saknas även stöd för RAW vilket är jävligt synd. Har kört med appen Manuel camera och filerna man får ut i rawformat är mycket imponerande. Det går till och med att redigera dom ordentligt och det finns betydligt mer information att hämta då ilerna ligger på ca 25mb och dom har faktiskt användbar information att pilla med.

Annars är upplevelsen så här långt mycket bra. Det gäller både 5X och 6P.

Permalänk
Medlem

@Herr kanin:

Kan du inte ringa i affären och låta dem själva höra hur det låter? Verkstaden kan väl inte begära mer än intyg från butikspersonal för att byta snäcka om nu det är det enda som krävs. Annars får väl de skicka en verkstadsrepresentant att höra på när du ringer om de inte accepterar andra åsikter än deras egen isolerade upplevelse.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Nu sitter jag med en nexus 5x och måste in med den igen :/ för min hörsnäcka sprakar när folk pratar även på lägsta volym så den är nog skrot :/ så tror ni jag kan få en ny i butik om jag åker in imöra med den eller måste den lämnas i i 2 veckor? tänkte på DOA då den va sån direkt från förpackningen och inköpt för ca 4 timmar sen.

Edit: Jag har nu ringt mer med mobilen och ringer jag min mor så hör jag knappt vad hon säger (låter som en sprängd högtalare), men ringer sambon eller kusin min så funkar det bra ibland så ibland sprakar det och ibland inte så vad kan va fel här egentligen?

Jag fick samma problem med min 5x. Jag beställde en ny högtalare från kina/ebay/aliexpress för 5 dollar och bytte den själv. Det är det som är bra med N5X att man kan serva den lätt själv om man är det minsta händig. till skillad från min M8 som har stor chans att bli förstörd pga allt lim.

Det jag reagerade på vid bytet är att den nya högtalaren såg annolunda ut, trots att den hade samma partnumber, och ljudet är nu utmärkt.

Det jag köpte var http://www.fonejoy.com/genuine-lg-h791-nexus-5x-ear-speaker-e...
Den sitter bara i en liten glepa, så behövs inte lödas eller nått alls. Bara snap out, snap in. Givetvis fick jag ta loss baksidan (plastskalet sitter med clips, tar en minut att få bort) samt 8 skruvar philips.

Sen tror jag inte verkstaden kan se att du gjort nått med telefonen såvida du inte pajjar något själv. Finns inga Warranty void-stickers eller andra synliga märken av att ta bort baksidan. Enda är en liten tejpbit på själva högtalaren men den lossnar man bara försiktigt och sätter fast på den nya - går inte att se att man rört den.

OT: Överlag är 5x en bra telefon men det som verkligen är döden är krypteringen. Googles lösning för FDE är värdelös och *samtliga* enheter som kommer med 6.0 kommer drabbas. Kolla på A9 och 5X och båda har dålig i/o prestanda på /data partitionen (/system är okrypterad) och skrivhastighet är närmast 50% av vad den är med FDE avslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Använder själv en 6P och är mycket nöjd! Sambon slog till på en 5X och jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Känns lika snabb som 6P i det mesta. Jag skulle lätt kunna använda en 5X istället utan att tycka att den är för slö.

Men, det är en sämre skärm och sämre batteritid. Batteriet orkar lätt en hel dag och skärmen är bra nog. Kanske lite mycket inputlag men inget som stör daglig användning.

har använt telefonerna i ca 1 månad utan att dom blivit märkbart långsammare. Än så länge är allt frid och fröjd. Skulle absolut rekommendera 5X om man vill ha en liten mobil med "nexusgarantin" när det kommer till uppdateringar.

Största nackdelarna med vanilla 6.01 skulle jag säga är gränssnittet. Ikonerna är på tok för stora och fula, borde gå att ändra storlek alternativt köra med andra ikoner. Även i native-launchern.

Kamerappen är förfärligt enkel. Ja den fungerar och bilderna blir bra. Men som lite mer avancerad fotograf så får man spader. Enkla justeringar av exponering, val av ljusmätningsmetod samt vitbalans kunde dom väl ändå pillat in. Det fanns på min galaxy S2 så kom igen. Vanilla är vanilla men det borde inte vara såhär sparsmakat med funktioner. Det saknas även stöd för RAW vilket är jävligt synd. Har kört med appen Manuel camera och filerna man får ut i rawformat är mycket imponerande. Det går till och med att redigera dom ordentligt och det finns betydligt mer information att hämta då ilerna ligger på ca 25mb och dom har faktiskt användbar information att pilla med.

Annars är upplevelsen så här långt mycket bra. Det gäller både 5X och 6P.

Det är nackdelen med Nexus. Dom har lite apple-tänk där saker ska vara enkla och begränsade. Saknar en hel del funktioner som Sense erbjuder i Nexus (inte att förväxla med AOSP). Kameran är ett exempel men det finns annat tex ändra quick settings och widgets på låsskärmen försvann lika fort som det kom.

Permalänk
Skrivet av laudanum:

@Herr kanin:

Kan du inte ringa i affären och låta dem själva höra hur det låter? Verkstaden kan väl inte begära mer än intyg från butikspersonal för att byta snäcka om nu det är det enda som krävs. Annars får väl de skicka en verkstadsrepresentant att höra på när du ringer om de inte accepterar andra åsikter än deras egen isolerade upplevelse.

Enligt vad det stod så gör dom en lättare service när man lämnar in den och sen skickas den till verkstad men tror inte dom gjorde det eller så tyckte servicen att det lät bra.

Skrivet av boibo:

Jag fick samma problem med min 5x. Jag beställde en ny högtalare från kina/ebay/aliexpress för 5 dollar och bytte den själv. Det är det som är bra med N5X att man kan serva den lätt själv om man är det minsta händig. till skillad från min M8 som har stor chans att bli förstörd pga allt lim.

Det jag reagerade på vid bytet är att den nya högtalaren såg annolunda ut, trots att den hade samma partnumber, och ljudet är nu utmärkt.

Det jag köpte var http://www.fonejoy.com/genuine-lg-h791-nexus-5x-ear-speaker-e...
Den sitter bara i en liten glepa, så behövs inte lödas eller nått alls. Bara snap out, snap in. Givetvis fick jag ta loss baksidan (plastskalet sitter med clips, tar en minut att få bort) samt 8 skruvar philips.

Sen tror jag inte verkstaden kan se att du gjort nått med telefonen såvida du inte pajjar något själv. Finns inga Warranty void-stickers eller andra synliga märken av att ta bort baksidan. Enda är en liten tejpbit på själva högtalaren men den lossnar man bara försiktigt och sätter fast på den nya - går inte att se att man rört den.

OT: Överlag är 5x en bra telefon men det som verkligen är döden är krypteringen. Googles lösning för FDE är värdelös och *samtliga* enheter som kommer med 6.0 kommer drabbas. Kolla på A9 och 5X och båda har dålig i/o prestanda på /data partitionen (/system är okrypterad) och skrivhastighet är närmast 50% av vad den är med FDE avslaget.

Jo jag beställde en från ebay och säljaren va fonejoy så då är det iaf rätt jag köpt för såg ditt meddelande efter beställning jo jag tyckte det såg simpelt ut när jag kolla på en video så tänkte "äh lika bra och göra det själv".

Jaså? är det något som kan fixas med uppdatering eller liknande? vad är det som händer med mobilen på grund av detta?