Vågar jag använda Google Apps för företaget?

Permalänk
Medlem

Vågar jag använda Google Apps för företaget?

Hejsan SweClockers,

Jag är i uppstartsfasen med ett företag. Det jag undrar är om jag ska satsa på Google Apps med dokument, excel osv som är företagskänsliga?

I de företag jag vet om körs deras servrar lokalt med alla dokument, men svårt att nå dessa om man inte är på kontoret eller inte kör VPN osv. Dessutom enormt mycket mer jobb att driva egna servrar med backuper med mera.

Kan jag lita på Google eller finns det något som jag bör tänka på när jag väljer att ladda upp material till Google?

Vad finns det för nackdelar?

Kan jag känna mig trygg att använda deras tjänster?

Permalänk
Medlem

Din fråga gäller i så fall egentligen användandet av molntjänster för känsligt material. Det blir ingen skillnad gällande det om du kör MS, Google , amazon eller vad som helst. Din data lagras inte på din egen hårdvara och du måste då lite på den externa aktören.

Det är helt enkelt en avvägning du måste göra. Många kör en hybridlösning. Finns inget hinder för att ha en egen krypterad lagrinslösning för det mest känsliga materialet, om du nu tror att det finns en hotbild att någons kulle vilja komma åt det materialet.

Det är inte svårt att sätta upp en Windows 2012 server med krypterad lagring och DirectAccess.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Skulle Spideroak kunna vara ett alternativ? Har ingen aning om hur mkt du måste kunna samarbeta etc, men din data skall vara säker iaf. Håller dock bara lagring, inte allt annat som kan vara trevligt för en företagsmiljö