Permalänk

60fps inte smooth på 144hz skärm

Tjenare!

Har haft ett ganska stort problem på senaste, skulle gissa att det har med skärmen att göra. Tidigare har jag bara kört spel som inte kräver särskilt mycket, t.ex. CS:GO. I dessa spel har jag nästan alltid legat på 144+ fps och har varit himla nöjd med skärmen. Men nu på senaste tiden har jag börjat köra mer krävande spel såsom Witcher 3, Rainbow Six o.s.v. I de flesta av de spelen ligger jag runt 60-80 fps och jag märkte genast att det inte alls kändes så smooth som jag förväntade mig, självklart mindre än jag är van med från CS men trodde det skulle vara bättre än det var. Först antog jag bara att jag hade vant mig vid 144 fps och att det var därför det kändes väldigt dålig men för att vara på säkra sidan testade jag att köra det på min gamla 60 Hz skärm och då var det väldigt mycket bättre. Jag har själv inte riktigt någon aning om vad detta kan bero på men skulle väl gissa att det är skärmen? Har testat med olika drivers och har inte några andra problem i övrigt med mitt system. Testade att byta från 144 Hz till 60 Hz men till ingen nytta, har även kopplat in med HDMI istället för dual-dvi. Enligt lite googlingar så ska det absolut inte vara någon skillnad i smoothness på 60fps på en vanlig 60 Hz skärm jämfört med en 144 Hz skärm, speciellt inte om jag kör den på 60.

Har inte någon aning om hur jag kan fixa detta och allt hjälp uppskattas. Det gör det ganska jobbigt att köra de spelen jag vill just nu. Det går att leva med men självklart så är det lite jobbigt då det inte verkar som att det här ska hända.

Skärm: BenQ XL2411T

EDIT: Kan lägga till att detta händer inte bara i spel utan man märker även en liten skillnad när man bara rör muspekaren på skrivbordet, den ser och känns ryckigare ut på 144 Hz skärmen om den är inställd på 60 än den andra "rena" 60 Hz skärmen

Permalänk
Medlem

Testat att stänga av funktioner som fluid-motion och liknande?

Permalänk
Medlem

Kanske en Placebo-effekt?

Jag har ungefär detsamma - med min VG248QE, som körs i 144 Hz, så känns alla spel i 60 FPS väldigt "dåligt" medan med tjejens dator, som har någon LG 22" @60Hz så känns det lite bättre, även om det är klart sämre än på min 144 Hz/spel över ~90 FPS.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Brukar anse att det är detsamma som att bli fartblind ungefär.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av kissekotten4:

Testat att stänga av funktioner som fluid-motion och liknande?

Kör inte med sådant eller liknande på. Har tittat igenom inställningarna på skärmen ett antal gånger men och ändrat vissa saker men inte hittat något som hjälpt, jag är dock ingen expert på skärmar så kan säkert missat något viktigt.

Skrivet av Icte:

Kanske en Placebo-effekt?

Jag har ungefär detsamma - med min VG248QE, som körs i 144 Hz, så känns alla spel i 60 FPS väldigt "dåligt" medan med tjejens dator, som har någon LG 22" @60Hz så känns det lite bättre, även om det är klart sämre än på min 144 Hz/spel över ~90 FPS.

Ingen placebo, testat med båda skärmarna bredvid varandra och testat flera olika spel och det är en klar skillnad i mjukheten. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassbilen33:

Ingen placebo, testat med båda skärmarna bredvid varandra och testat flera olika spel och det är en klar skillnad i mjukheten. :/

Med mjukhet, menar du att spel "rycker" på 144 Hz skärmen i 60 FPS och/eller att du upplever screen-tearing?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Med mjukhet, menar du att spel "rycker" på 144 Hz skärmen i 60 FPS och/eller att du upplever screen-tearing?

Japp, spelen känns mycket "ryckigare" på min 144 hz skärm än på min gamla 60 hz skärm. Kan inte vara screen tearing då jag ändrat till 60 hz och kört med vsync på väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassbilen33:

Japp, spelen känns mycket "ryckigare" på min 144 hz skärm än på min gamla 60 hz skärm. Kan inte vara screen tearing då jag ändrat till 60 hz och kört med vsync på väl?

Kan i sådana fall vara Vsync som håller på att förstöra upplevelsen (ogillar det med min skärm t.ex.). Har du testat att stänga av den och jämfört resultatet med båda skärmarna? Får du lika mycket ryck?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Kan i sådana fall vara Vsync som håller på att förstöra upplevelsen (ogillar det med min skärm t.ex.). Har du testat att stänga av den och jämfört resultatet med båda skärmarna? Får du lika mycket ryck?

Yes, blir lite värre då också eftersom jag upplever screen tearing då och då. När jag googlade omkring så sa de flesta att vsync borde göra det mer smooth och har själv upplevt att det är så.

Permalänk
Medlem

Jag upplever också det på min Asus vg248qe. Finns nog egentligen ingen praktisk lösning. Skärmen är gjord för 144hz, inte 60hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassbilen33:

Yes, blir lite värre då också eftersom jag upplever screen tearing då och då. När jag googlade omkring så sa de flesta att vsync borde göra det mer smooth och har själv upplevt att det är så.

Vad händer om du sätter skärmen på 60 Hz (och därefter 144 Hz ) och "kappar" ett spel i 60 FPS (går att göra i t.ex. Battlefield med ett kommando)? Samma problem med/utan V-sync?

Skrivet av Ruzikx:

Jag upplever också det på min Asus vg248qe. Finns nog egentligen ingen praktisk lösning. Skärmen är gjord för 144hz, inte 60hz.

Ska jämföra min skärm med tjejens sida vid sida när jag kommer hem, har aldrig tänkt på detta faktiskt. Rätt synd om det är ett generellt problem för 144 Hz skärmar :/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad händer om du sätter skärmen på 60 Hz (och därefter 144 Hz ) och "kappar" ett spel i 60 FPS (går att göra i t.ex. Battlefield med ett kommando)? Samma problem med/utan V-sync?

Ska jämföra min skärm med tjejens sida vid sida när jag kommer hem, har aldrig tänkt på detta faktiskt. Rätt synd om det är ett generellt problem för 144 Hz skärmar :/

Fast för mig händer det bara om 60hz är faktiskt aktiverat. Om spelet körs i 60fps och v-sync på 60hz så märks det inte.

Permalänk
Medlem

@Glassbilen33:

60fps på en 144hz skärm så visas varje bild minst 2 gånger och ger dig effekten av ett "segt/slött" spel.
Har du däremot Freesync eller Gsync så uppdaterar skärmen efter din fps och skillnaden i fps dropp känns knappt alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

@Glassbilen33:

60fps på en 144hz skärm så visas varje bild minst 2 gånger och ger dig effekten av ett "segt/slött" spel.
Har du däremot Freesync eller Gsync så uppdaterar skärmen efter din fps och skillnaden i fps dropp känns knappt alls.

Borde inte detta fixas genom att bara ändra uppdateringsfrekvensen till 60 på skärmen? Det är likadant vare sig den är inställd på 144, 120 eller 60 Hz. Alla spel jag kör ligger nästintill alltid på 60 fps, inte över eller under då jag kör med vsync på.

Permalänk
Medlem

@Glassbilen33:

Ställer du ner skärmen till 60hz så kommer 60 fps kännas mjukare ja.
Ställ ner det i windows isf, vissa spel använder bara hz inställningen som fps tak

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Då borde du nog skaffa dig en G-Sync/AMD FreeSync skärm. Det underlättar så att du får en smooth och jämn FPS upplevelse vid låg FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Då borde du nog skaffa dig en G-Sync/AMD FreeSync skärm. Det underlättar så att du får en smooth och jämn FPS upplevelse vid låg FPS.

Vad jag förstår så borde det ändå inte vara skillnad mellan de två skärmarna jag har testat på. Om 144 Hz skärmen är inställd till 60 istället, spelet ligger på en nästan konstant 60 fps så ska det inte vara någon skillnad jämfört med en "ren" 60 Hz skärm i samma spel och situationer, i alla fall sa de flesta det när jag googlade lite grann. Kan lägga till att man även märker samma sak bara när man rör runt musen på skrivbordet, den ser och känns ryckigare på ena skärmen än den andra.

Permalänk

Upptäckte precis något som kanske kan ha betydelse. Även om jag ställt om skärmen till 60 Hz så verkar vissa, inte alla, spel fortfarande köra den i 144 Hz i fullscreen. Av någon anledning så vägrar den bara att köra 60 Hz om jag inte kör spelet i windowed mode då. Vet inte alls om detta skulle kunna vara problemet men tänkte att det kanske kunde påverka då jag hört att 60 fps och 144 Hz inte går bra ihop.

I vilket fall som helst så skulle jag gärna vilja att spelen kör på den skärmen är inställd på, hur kan jag fixa detta?

Permalänk
Bildexpert 📺

60 och 144 går inte jämnt upp. Därför måste bildrutor repeteras med oregelbunda intervall och det blir ryckigt. Väldigt enkelt att verifiera bara genom att besöka www.testufo.com - särskilt om man har två skärmar bredvid varandra.

Kombinera det man ser med vad skärmen meddelar för frekvens i sin info-ruta. Kör programmet 60 Hz och info-rutan i skärmen säger att den matas med 144 Hz sker det alltså en repetition av bildrutor i grafikkortet = ryck. Testa att ställa ned frekvensen i Windows till 60 Hz eller 120 Hz. Eller att öka till 72 Hz i mjukvara och/eller windows. Förslagsvis med en Custom Resolution.

Kör programvaran 60 Hz och skärmen säger också att den får 60 Hz men det rycker ändå kan det bero på att skärmen själv repeterar bildrutor för att på egen hand driva panelen i 144 Hz. Då är det ett mer svårlöst problem och eftersom det är så skärmen är konstruerad. Lösningen där är ungefär densamma att köra 72 Hz till skärmen och att testa med att köra skärmen i 120 Hz.

Den tredje vägen kan också var att ändra i mjukvaran om möjligt. Till exempel att ställa in att den aldrig ska gå över 120 Hz för att gå jämnt upp med 60 Hz. Men det kan alltså vara så att skärmen internt alltid arbetar i 144 Hz oavsett vad du matar den med för signal. Då måste man lösa detta via 72 Hz-signal eller leva med det.

Ofta vill man ändå driva sin 144 Hz skärm i 120 eller 144 Hz även om spelen ligger på lägre frekvenser. Detta eftersom eftersläpningar och overdrive-skuggor är som minst besvärliga när skärmen drivs i sin högre frekvens.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

60 och 144 går inte jämnt upp. Därför måste bildrutor repeteras med oregelbunda intervall och det blir ryckigt. Väldigt enkelt att verifiera bara genom att besöka www.testufo.com - särskilt om man har två skärmar bredvid varandra.

Kombinera det man ser med vad skärmen meddelar för frekvens i sin info-ruta. Kör programmet 60 Hz och info-rutan i skärmen säger att den matas med 144 Hz sker det alltså en repetition av bildrutor i grafikkortet = ryck. Testa att ställa ned frekvensen i Windows till 60 Hz eller 120 Hz. Eller att öka till 72 Hz i mjukvara och/eller windows. Förslagsvis med en Custom Resolution.

Kör programvaran 60 Hz och skärmen säger också att den får 60 Hz men det rycker ändå kan det bero på att skärmen själv repeterar bildrutor för att på egen hand driva panelen i 144 Hz. Då är det ett mer svårlöst problem och eftersom det är så skärmen är konstruerad. Lösningen där är ungefär densamma att köra 72 Hz till skärmen och att testa med att köra skärmen i 120 Hz.

Den tredje vägen kan också var att ändra i mjukvaran om möjligt. Till exempel att ställa in att den aldrig ska gå över 120 Hz för att gå jämnt upp med 60 Hz. Men det kan alltså vara så att skärmen internt alltid arbetar i 144 Hz oavsett vad du matar den med för signal. Då måste man lösa detta via 72 Hz-signal eller leva med det.

Ofta vill man ändå driva sin 144 Hz skärm i 120 eller 144 Hz även om spelen ligger på lägre frekvenser. Detta eftersom eftersläpningar och overdrive-skuggor är som minst besvärliga när skärmen drivs i sin högre frekvens.

Jo, skulle tro att det är just den skärmen jag använder. Frågade en annan kompis som har en annan 144 Hz skärm och han har inte upplevt det här problemet. Den verkar vara konstruerad som du pratade om då den aldrig verkar gå fullt över till 60 Hz, vissa program stannar alltid på 144.
Det finns alltså ingen annan lösning på det förutom att köpa en ny skärm då? Det går att leva med men börjar bli rätt jobbigt, förr eller senare kommer jag väl vänja mig med det dock. Tack för hjälpen i vilket fall som helst!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Glassbilen33: Det vore som skrivet: att testa ifall du kan få en custom resolution på 72 Hz att fungera.

Permalänk

@Laxpudding: Har gjort en custom resolution på 72 Hz men spel kör fortfarande på 144. Verkar tyvärr inte gå att fixa då antar jag. Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Bildexpert 📺

Syftet med 72 Hz är att det går jämnt upp med 144 Hz. Det borde motverka den ryckighet du observerat.

Permalänk

@Laxpudding: Jo, det förstår jag men problemet nu är att spelen fortfarande sitter fast på 144 Hz. Även om jag ställer om skärmen till 60 eller 72 Hz så körs spelen fortfarande på 144. Även om det finns en inställning för det i spelet och den är ändrad till 72 så körs spelet inte i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad händer om du sätter skärmen på 60 Hz (och därefter 144 Hz ) och "kappar" ett spel i 60 FPS (går att göra i t.ex. Battlefield med ett kommando)? Samma problem med/utan V-sync?

Ska jämföra min skärm med tjejens sida vid sida när jag kommer hem, har aldrig tänkt på detta faktiskt. Rätt synd om det är ett generellt problem för 144 Hz skärmar :/

Detta är ju varför tekniker som G-sync och FreeSync är guld värda

Men visst borde han få samma funktion om han kör 60 FPS och låser till 60, alt 72 fps eftersom det är 144Hz.

@Glassbilen33 AMD vet jag kan sätta "targetet FPS", och jag tror Nvidia har det också... kan du testa det @ 72Hz?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Glassbilen33:

@Laxpudding: Jo, det förstår jag men problemet nu är att spelen fortfarande sitter fast på 144 Hz. Även om jag ställer om skärmen till 60 eller 72 Hz så körs spelen fortfarande på 144. Även om det finns en inställning för det i spelet och den är ändrad till 72 så körs spelet inte i det.

Fast det är ju precis så som det ska fungera. Vill du låsa ett spel till 72 Hz måste du använda V-sync och med lämplig mjukvara (tex FRAPS eller spelets inbyggda) kontrollera att det ligger på 72 Hz.

Syftet med att köra 72 Hz i Windows är att slippa rycken som uppstår när du kör 60 Hz.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fast det är ju precis så som det ska fungera. Vill du låsa ett spel till 72 Hz måste du använda V-sync och med lämplig mjukvara (tex FRAPS eller spelets inbyggda) kontrollera att det ligger på 72 Hz.

Syftet med att köra 72 Hz i Windows är att slippa rycken som uppstår när du kör 60 Hz.

Vsync är påslaget, men eftersom spelen tar det som 144 Hz lockar den till 144 istället för 72 som den väl borde göra. Allt annat än spel körs på 72 Hz dock.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Glassbilen33:

Vsync är påslaget, men eftersom spelen tar det som 144 Hz lockar den till 144 istället för 72 som den väl borde göra. Allt annat än spel körs på 72 Hz dock.

Fast då är det väl inga som helst problem mer än det vanliga att det växlar mellan 144 och 72 Hz som är normalt för V-sync. Jämn multipel.

Problemet som du hade var väl att det låste sig till 60 Hz? Men om V-syncar mellan 144 och 72 Hz är det ju fullt normalt.